Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hva skjer egentlig med Xpeng i Norge?

Startet av HK, lørdag 13. august 2022, klokken 17:14

« forrige - neste »

HK

Først var det vel Star Autoco som var importør. Deretter Motorgruppen og nå til sist forstår jeg det slik at Xpeng overtar importen selv. Korriger meg om jeg ikke er riktig informert. Prøvekjørte selv en P7 før ferien og var seriøst interessert helt til jeg oppdaget ladehastigheten på hurtiglading. Resten av bilen passet meg perfekt. Selgeren kunne gi meg bil omtrent på dagen og det ser ut på finn som om Motorgruppen og en drøss andre forhandlere prøver å selge alt som er av demobiler pluss en del helt nye lagerbiler som begynner å bli hyllevarmere. Og merkelig nok ser det ut som om salget står helt stille. Til enhver tid nå i 2 mnd. vært ca 25 nye eller demobiler til salgs.
Reagerer alle andre som meg på ladehastigheten på 70kw? I så fall har de et seriøst problem inntil dette minst er doblet. Hva er grunnen til at et fremoverlent kinesisk techselskap har markedets desidert dårligste ladehastighet?

turfsurf

Jepp, ladehastighet er laber sammenlignet med konkurrentene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Daniel_0007

Er nok mest med at de har ugunstige modeller sett med norske øyne, sedan med small åpning og dårlig ladehastighet.
G3 hadde nok solgt bedre med ccs, rart de ikke byttet ut nå med facelift.
G9 blir nok bra med 800 volt arkitekt spørs på lade hastigheten der og men lover bra med 200km rekkevidde på 5 minutter ifølge electrek.
Xpeng har nok gått i samme fella som BYd og trodd at elbiler selger seg selv i elbilandet Norge når folk flest kjøper enten en tesla eller vag.
Model 3 2019 LR Rwd

HK

#3
Ja, jeg er nok litt annerledes enn alle andre: Jeg skal IKKE ha suv. Bor halve året i Berlin og vet ALT om luftmotstand og forbruk i høyere hastigheter. Har prøvekjørt EQE i Berlin, men det sitter langt inne å betale 7-800K for en EQE350+ som er trangere inni enn E-klassehybriden jeg har i dag. Bertel O Steen her i Norge er så frekke at de ikke engang importerer noe annet enn disse AMG-greiene til over millionen. Helt utrolig at ikke kundene rømmer fra det firmaet i flokk!
Ja, Norge er spesielt. I Tyskland har de begynt å selge Genesis G80 Electrified. https://www.genesis.com/de/de/modelle/electrified-g80.html
Alternativ til EQE. men Ola Nordmann synes vel det er fali. Sitter på gjerdet litt til. Hyundai Ioniq 6 som kommer ser også spennende ut.

Hideyowife

Var å prøvesatt P7 på bilmessa på Lillestrøm i år og ble så imponert. Bilen spratt til toppen av lista, helt til jeg sjekket litt stats. Vi liker å bruke på bil ferie og da er hurtiglading viktig for disse turene. Å da forsvant bilen fra lista... Så skuffende for bilen er fantastisk ellers. De har priset den alt for høyt til å være ett nytt merke mener jeg så jeg tror de vil tape mye til NIO som kommer med flere modeller. NIO ET7 venter jeg på i spenning  :+1:
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

offpist

Ryktes at det vil kommmen en P7 refresh snart, basert på batteri teknologien til G9.
Altså 800V, og 350W lading (som er maks av hva CCS kan oppnå i dag).
Nytt ratt lik G9, også får den LIDAR (men trolig bare i Kina av en eller annen grunn).

Jeg hadde P7 Performance i en mnd og likte veldig godt kjøreopplevelsen og bra støydemping.
Interiøret opplevdes også flott, mye bedre enn Model 3.

Men det var for mange andre små detaljer som gjorde jeg gikk tilbake til Tesla.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

syklisten

Sitat fra: HK på lørdag 13. august 2022, klokken 17:14
Først var det vel Star Autoco som var importør. Deretter Motorgruppen og nå til sist forstår jeg det slik at Xpeng overtar importen selv. Korriger meg om jeg ikke er riktig informert.

Her i Trondheim er det Bilcentrum som er forhandler av Xpeng. De har i tillegg Mitsubishi, Hongqi, Renault og Dacia. Dette er vel de merkene som Motorgruppen importerer.

Jeg er også interessert i opplysninger angående evt. endring av importør. Har sett meg ut G9 som det foreløpig beste valget for vår neste familiebil, men en solid og stabil forhandler man kan forholde seg til er viktig for meg.

offpist

G9 vil Xpeng selge selv direkte, har jeg forstått.

Kan nok hende de har avtale med Motorforum om service.
Det vil nok bli avklart når den blir tilgjengelig i salg i Norge.

De første kunde bilene blir levert først på høsten 2023.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA