Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006

Startet av zenith, tirsdag 02. juni 2020, klokken 21:49

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Hei Homecast

Nå er vil litt utenfor trådstaters opprinnelige tema, men svarer, og så kan du legge ballen med manglende vern hos Easee død. Fortell gjerne dine kollegaer det også, så slipper vi at dere feilinformerer både samarbeidspartnere og sameier/borettslag.

Easee er utviklet og produsert for å tilfredsstille følgende standarder:
EN/IEC 61000-6-2 (2005)
EN/IEC 61000-6-3 (2007 / 2011)
EN/IEC 61000-32 (2014)
EN/IEC 61000-3-3 (2013)
EN/IEC 60529-1 (1999 / 2013)
EN/IEC 60950-1 (2009 / 2013)
EN/IEC 62955 (2018)
EN/IEC 61009 (2010 / 2012 / 2013)
EN/IEC 60950-22 (2005)
EN/IEC 61851-1 (2010 / 2017)
EN/IEC 61851-22 (2001)
EN/IEC 62196-1 (2014)
EN/IEC 62196-2 (2017)
Radio Equipment Directive 2014/ 53/EU
ROHS directive 2011 /65/EU
CE
Implisitt i dette ligger det krav til diverse vern, og Easee fant det vel da ikke nødvendig å presisere dette.
Easee bruker TüV SüD, som også ZapTec bruker, for å kvalitetssikre og godkjenne sine produkter. TüV SüD ville aldri ha gått god for et produkt som ikke tilfredsstiller standardene.

Det er utarbeidet en egenerklæring på kortsluttningsstrøm, som jeg tipper ble sendt til NK64 som forberedelse til komitebehandlingen: https://easee-international.com/no/wp-content/uploads/2020/07/Erkl%C3%A6ring-merkestr%C3%B8m_Easee_NO.pdf

Jeg reklamerer ikke for et produkt, men forklarer litt om hvordan Circle K legger opp "Easee Ready" da "Zenith" var inne på denne løsningen, og den er relativt ny/ukjent i markedet. Det er riktignok en hårfin ballanse mellom reklame og informasjon, men jeg tror det er flere som leser denne tråden som synes dette er interessant.

Jeg legger inn alle inlegg med fullt navn, og flagger også hvor jeg jobber, slik at det ikke skal være noen tvil om at det er en potensiell konflikt som lesere må være oppmerksom på. Jeg har skrevet over 2400 innlegg under fullt navn siden jeg startet elbilforumet i 2005, og tenker å fortsette med det. 

På forumet uttaler jeg meg alltid som privatperson, men kan fortelle hva min arbeidsgiver gjør, og håper på den måte å bidra til å gjøre overgangen til elektrisk transport så lett som mulig. Selv om jeg jobber et sted, fratar det meg derimot ikke min grunnlovsregulerte rett il å fronte egne meninger, som ikke nødvendigvis er min arbeidsgivers.

Siden du skriver at du også jobber med ladeløsninger, hadde det vært fint for oss alle å vite hvor du jobber. Legg det inn i profilen din, slik at vi alle kan se hvor du jobber! Da kan vi raskt se om det er noen interessekonflikter eller om det er en skjult agenda, og i såfall vurdere dine innlegg med det i bakhodet.

Hilsen
Lars C. Krogenæs
Som alltid uttaler seg som privatperson på elbilforumet. 
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Lars C. Krogenæs

Easee har innebygget overstrømsvern. Dette opplyser Easee og det har TUV SUD verifisert og godkjent. Overstrømsvern er et krav i IEC 61851-1:2017. Jeg har ikke kompetanse til å stille hverken Easee eller TUC sitt arbeid i tvil. Forutsatt at det Easee sier er riktig, og at det TUV SUD har godkjent er riktig, er dette i henhold til standarden. Det er følgelig ikke behov for ekstra eksterne sikringer foran hver boks.

Men hvor er du ansatt? Dette minner mye om samme desinformasjon DEFA-ansatte har formidlet til elektrikere som de bruker. Da er det kanskje greit at du forteller hvor du jobber? Har du en skjult agenda her, som du ikke vil ut med?

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

emurof

Sitat fra: Homecast på fredag 20. november 2020, klokken 13:37Som elektriker er det ikke mange slike IEC standarder man har et forhold til
men 61009 er jo en standard Easee påroper seg at de er i henhold til. og slik jeg har skjønt det en av standardene som det vises til i 61851 som du nevner her.

Hvem jobber du for, og driver du og feilinformerer kunder og andre om Easee-ladere?

Erik Ola Ulvestad

#48
Redigert!
Skulle gjerne hatt klart svar på kva IEC norm som omhandlar "daisy chaining EVSE". NEK er etter mitt syn eit greit kompromiss med fokus på sikkerhet. Andre agendaer i NK gruppene kjenner eg ikkje til, men det er ikkje til å stikke under en stol at det er mange av oss som har faglig interesse i å konkurrere med Easee, Zaptec, mfl. Når installatør då blir usikker på om kjeding uten seperat overstrømsvern er lov iht NEK (i Norge!) når denne prøvar å etterleve foreskrifter etter beste evne, så blir det urimelig om fabrikantar fremmer urgelementerte løysingar. Så....er det lov eller ikkje?
EDIT: Er lov!

Dette er typisk "mat" for forum til Trainor.no, men kanskje ein sticky her er på sin plass?
EDIT:
NK64 har nyleg (sept 2020) gitt tolking til NEK 400-7-722:2018, avsnitt 722.533.101 et tilleggskrav til kravene i NEK 400-5-53:2018, avsnitt 533 .
Oppsummert: Ladeutstyr skal ha overstrømsvern, gjerne integrert. Er utstyret konstruert med overstrømsvernfunksjon iht NEK IEC 61851-1:2017 (som tilsvarer NEK EN 61851-1:2019), så er det OK.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Lars C. Krogenæs

#49
Sitat fra: emurof på fredag 20. november 2020, klokken 19:24
Sitat fra: Homecast på fredag 20. november 2020, klokken 13:37Som elektriker er det ikke mange slike IEC standarder man har et forhold til
men 61009 er jo en standard Easee påroper seg at de er i henhold til. og slik jeg har skjønt det en av standardene som det vises til i 61851 som du nevner her.

Hvem jobber du for, og driver du og feilinformerer kunder og andre om Easee-ladere?

(Innlegget er sterkt redigert)

Hei Homecast

Jeg har grunn til å tro at du jobber som prosjektingeniør i DEFA ladestasjoner. 

Det er selvfølgelig mulig at jeg tar feil, og da beklager jeg så mye, men Homecast kan jo bare si hvor han jobber, og hvilken stilling han har så slipper vi å spekulere....
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Lars C. Krogenæs

#50
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på fredag 20. november 2020, klokken 19:48
Når installatør då blir usikker på om kjeding uten seperat overstrømsvern er lov iht NEK (i Norge!) når denne prøvar å etterleve foreskrifter etter beste evne, så blir det urimelig om fabrikantar fremmer urgelementerte løysingar. Så....er det lov eller ikkje?

Dette er typisk "mat" for forum til Trainor.no, men kanskje ein sticky her er på sin plass?
Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Easee har innebygget overstrømsvern i samsvar med kravene. Elektrikere og prosjektingeniører i DEFA behøver ikke å være bekymret for dette. Ettersom Easee har dette innebygget er det ingenting uregelmentert ved løsningen, og easee kan installeres slik det er vist på tegningen min og i henhold til NK64 sin tolkning.

Nå må bransjen slutte å spre drittpakker om konkurrenters produkter. Og som Homecast skriver på sin Linkedin side: "Viktig å sikre norske arbeidsplasser, ikke minst i disse dager!".  ;)

Jeg har rapportert innlegget til Forum Admin Magne med spørsmål om han kan vurdere å splitte emnet, da denne debatten har flyttet seg vekk fra trådstarters opprinnelige emne.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Homecast

#51
Hei Lars

Redigert innlegg. (For the record)

Først og fremst. Alt jeg har skrevet på elbilforum er skrevet som privatperson. Dette må jeg understreke ettertrykkelig.

Min arbeidsgiver har ingen ting med disse innleggene å gjøre.

Jeg må bare legge meg flat her, og bekrefte at du har rett i hvem jeg er Lars.

Jeg ser også at dette ikke blir veldig troverdig det jeg kommer med, men meningen bak dette har vært å fremme elsikkerhet rundt installasjoner av ladestasjoner for elbiler.

Du må gjerne se lang tilbake i historikken min på forumet her lang tid tilbake.
Mange ganger har jeg snakket om dette som har med forskriften å gjøre, uten at andre er enige, og det er helt ok det, jeg er generelt opptatt av elsikkerhet, syntes elbiler er supermorsomt (og derfor har jeg vært og prøvd mange elbiler, samt testet hvordan de lader, og  eid flere elbiler gjennom tidene)

Av andre temaer som har vært tatt opp (og ikke alltid vært populært) har for eksempel vært

Maks 10A på schuko og jfb type B

Genergelt rundt DC beskyttelse og B vern også for mode 3 ladestasjoner

At SI vern som Schneider oppererte med en periode ikke var ok, ref det over

Også rekkefølge på B vern kontra A vern oppstrøm og nedstrøm osv (var jo også en tid før disse DC beskyttelsene var innebygget i ladestasjonene)

3 fase lading på IT på endel biler har jeg også komentert flere ganger (riktignok ikke siden easee kom på banen med justert pilot signal) men dette har jeg også påpekt blandt annet for Mercedes B Electric

Om du også ser på historikken min så har jeg vært borti salto/defa ladere, BMW sin wallbox, schneider ev link, zaptec og easee (listen er ikke uttømmende).


Jeg forstår at dette kommer frem som utrolig tåpelig, men meningen bak dette har vært god.

Jeg må stå for hva jeg har gjort her, og må beklage for uærligheten rundt dette som har vært i denne tråden  men igjen, jeg må igjen understreke at dette er meg som privatperson som har skrevet dette.
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

Lars C. Krogenæs

#52
Flott Homecast. Da legger vi ballen død.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Thomas Parsli

Sitat fra: Homecast på fredag 20. november 2020, klokken 22:12
...men igjen, jeg må igjen understreke at dette er meg som privatperson som har skrevet dette.

Jeg synes det er fantastisk når man deler informasjon med andre, men det er viktig at man er åpen om hvem man er og hvor man ev. jobber (når det er relevant for det man skriver).

Du kunne med fordel postet under eget navn og presisert i signaturen hvor du jobber men at du poster som privatperson.

Takk for at du bidrar!
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Homecast

Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 22. november 2020, klokken 23:20
Sitat fra: Homecast på fredag 20. november 2020, klokken 22:12
...men igjen, jeg må igjen understreke at dette er meg som privatperson som har skrevet dette.

Jeg synes det er fantastisk når man deler informasjon med andre, men det er viktig at man er åpen om hvem man er og hvor man ev. jobber (når det er relevant for det man skriver).

Du kunne med fordel postet under eget navn og presisert i signaturen hvor du jobber men at du poster som privatperson.

Takk for at du bidrar!

Innspill er tatt med og endret i signatur.

Er enig i tilbakemeldingene som er konstruktive og dette setter jeg pris på.
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

zenith

Sitat fra: TB på søndag 14. juni 2020, klokken 23:33
Vi benyttet Helset Elektro AS, https://www.helsetelektro.no i 2017

Forresten, hvordan gjør dere det med fakturering av strømforbruk i borettslaget? Gjør dere det selv, eller har dere satt det ut til noen eksterne?

Gjelder forsåvidt også andre som har svart, eller vil svare. Alltid greit med innspill på dette, da det er en løpende kostnad med et greit påslag og priser som fort kan endre seg.

TB

#56
Sitat fra: zenith på onsdag 25. november 2020, klokken 14:48
Forresten, hvordan gjør dere det med fakturering av strømforbruk i borettslaget? Gjør dere det selv, eller har dere satt det ut til noen eksterne?

Gjelder forsåvidt også andre som har svart, eller vil svare. Alltid greit med innspill på dette, da det er en løpende kostnad med et greit påslag og priser som fort kan endre seg.
Vi fakturerer selv, sammen med garasjer og annen parkering - så det er ikke noe stort ekstra arbeid.

Vi delte summen investeringen kostet på 10 år og la til renter. Da blir det ca 30' pr år.  Denne summen ble delt på to, der de som disponerer / har en aktiv Zaptec Pro ladeboks deler på den ene halvparten - og alle deler på den andre halvparten. Dekkes da av det generelle vedlikeholdsbudsjettet.
Det utgjør 650 pr år nå for de 26 stk som har ladeboks.

Strøm faktureres etter faktisk forbruk og strømpris. Vi har to terminer, en i juli og i januar, dvs halvt år med gangen. Det fungerer fint.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

zenith

@TB Har dere en avtale med Elvia/Hafslund om å betale for strømmen to ganger i året? Dvs. betaling på etterskudd? Tenker bare på om det innbetales noe for strøm i mellomtiden (akonto eller lignende), eller om betalingen kun gjennomføres de to gangene.

TB

Sitat fra: zenith på fredag 04. desember 2020, klokken 17:03
@TB Har dere en avtale med Elvia/Hafslund om å betale for strømmen to ganger i året? Dvs. betaling på etterskudd? Tenker bare på om det innbetales noe for strøm i mellomtiden (akonto eller lignende), eller om betalingen kun gjennomføres de to gangene.
Upresist skrevet fra meg. Strømmen til Hafslund / Elvia betales via avtalegiro en gang pr måned.

Beboere mottar en regning på benyttet strøm og parkeringsplass / garasje to ganger pr år.
garasje er forskudd, strøm er etterskudd faktisk benyttet.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

zenith

@TB eller noen andre. Har dere levert ut kontoer for brukerne i et anlegg fra Zaptec? Jeg tenker at det er kanskje lettere hvis borettslaget beholder kontrollen via sin admin-bruker, lar ladestasjonene være åpne og heller tar henvendelser fra brukerne hvis noe må endres for en ladestasjon. Tror det kan bli en del rot og brukeradministrasjon ellers, men er usikker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA