Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006

Startet av zenith, tirsdag 02. juni 2020, klokken 21:49

« forrige - neste »

TB

En tommelfingerregel jeg har sett blitt brukt er ca 1 kW pr bil / plass.
Dvs, om en tar totalt antall plasser vil du få antal kW en trenger.

63A x 230 x 3 (TN) = 43 kW - og like mange biler, skal en bruke dette regnestykke.

Usikker når du skriver 1x63 A. Om anlegget skal være bare en fase vil det gi en skjev belastning. 
Kan i teorien gi 14,5 kW.
Ville det være bedre med 32A x 230 x 3 = 22 kW

Her jeg bor har vi to anlegg.
Det største anlegget har 16 plasser pr. idag, og 65 A x 230 x 1,73 (IT) = 25 kW
Det er ingen problem med kapasitet så langt.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

zenith

Var litt forvirret mtp på faser og sånn. Har nå skjønt at en kurs som føres frem er gjerne tre faser, altså 63A x 230V x 3. I utgangspunktet ser jeg at de fleste legger opp til 3 slike kurser, 1 per seksjon med ca. 30 biler så det er faktisk en del å gå på. Likevel ser jeg at selv om det er 3 kurser med 63A, så er det typisk satt opp 1 kurs med 50A (fortsatt tre faser) til hver seksjon. Noen tanker om hvorfor det er tilfelle? Mulig det er pga. den flatkabelen og kapasitet.

I tillegg pga. alt det rare på veggene våre, hadde det kanskje vært lurere å bare strekke flatkabelen under taket, midt i garasjen. Men kan jo ha et strekk med kabel fra avtapningspunktet til ladeboksen på veggene og plassene på hver side.

Ser også at vi starter med å gjøre det enkelt og går for en effektbryter på 80A for hele anlegget. Nå blir det endringer mtp. effektprising på ett eller annet tidspunkt uansett, men det er kanskje en grei start.

TB

#32
50A x 230 x 3 (TN) = 34 kW
Det bør holde fint til 30 biler. Spesielt om en kan utnytte tiden bilene står til lading.
Om vi regner 25 kw x 12 timer = 300 kW / 2 kW/mil = 150 mil pr dag = 5 mil pr bil i snitt.

Noen tanker:
- Om det i fremtiden blir knapt er det mulig å dele en kurs i to kurser - og dermed øke tilgjengelig effekt internt.
- Hovedsikring kan i noen tilfelle økes uten for store kostnader. Nettselskapet kan gi fasit her.
- Om bilene "alltid" er hjemme - så bruker de lite strøm (de når ikke bruke noe strøm)
- Om bilene "aldri" er hjemme så frigir de effekt til de andre når de er borte. Dermed går ladingen raskere når de først er hjemme og lader.
- En vil bare få et reelt problem om flere kommer hjem med lite strøm, og skal være hjemme bare en kort tid før de skal ut igjen. Det er lite sannsynlig noe som skjer ofte.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

zenith

Kjempe TB, takk for et utfyllende og hjelpsomt svar igjen :)

zenith

#34
Heisann,

Legger ved et par bilder fra garasjeanlegget vårt, for å vise hvor mye rare greier det kan være på veggene. Det er jo et par leverandører som absolutt vil trekke kabelen langs veggen. Har også skjønt det slik at det vanligvis er flatkabel når det er snakk om bakplater og f.eks. ladestasjoner fra Easee/Zaptec. Men noen skriver likevel rundkabel i sine tilbud, dog langs veggen.

Men det burde ikke være noe problem å trekke en flatkabel under taket på en stige/bro i stedet? Fra klemmen kan det så gå rundkabel til en ladeplate på den respektive plass, enda det blir noe dyrere. Disse kan jo ha en grei lengde uten problemer.

Mulig dette ikke er noe å henge seg opp i, men jeg vil jo at det skal gjøres ordentlig uten spaghetti frem og tilbake. Det er betongskiller/bæreelementer mellom noen av parkeringsplassene og der ser jeg for meg at det må bores hvis kabelen skal gå langs veggen. Noen av disse betongelementene har hull i seg, andre ikke. Avløpsrørene skråner, så typisk kan de starte 116cm over bakken ved plass 31, mens et annet sted er det 160cm over bakken + 35cm i avløpsrør (plass 41). Synes at å putte en ladestasjon på høyde med støtfangeren blir litt rart og kanskje den blir utsatt for skader.

Legger ved noen bilder.

Du kan ikke vise dette vedlegget.  Du kan ikke vise dette vedlegget.  Du kan ikke vise dette vedlegget.  Du kan ikke vise dette vedlegget.  Du kan ikke vise dette vedlegget.  Du kan ikke vise dette vedlegget.  Du kan ikke vise dette vedlegget.  Du kan ikke vise dette vedlegget.

zenith

#35
Har skjønt litt mer, noen leverandører legger opp til en såkalt "Easee Ready"-løsning med bakplate ferdig montert på alle plasser. Det går rundkabel mellom alle boksene. Sett litt mer på hvordan ladebokser kan plasseres i anlegget vårt, og det ser ikke ut til å kreve noe særlig kjerneboring. At boksen havner på ca. 130cm noen steder tror jeg man kan leve med, spesielt hvis disse er mellom parkeringsplassene. Tror det er en grei nok løsning det også.

https://circlekcharge.no/article/45/na-kan-beboere-i-borettslag-og-sameier-enkelt-sette-opp-elbilladeren-selv

TB

Å legge opp alle bakplater med en gang er smart. Totalt sett blir det rimeligere, ved at elektriker slipper å komme tilbake flere ganger. Ble valgt bort for å redusere kostnaden der jeg bor. Det var i 2017.

Idag ville det nok vært enklere å godkjent montering av bakplate på alle plassene.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Erik Ola Ulvestad



Sitat fra: zenith på onsdag 18. november 2020, klokken 00:40
...
Men det burde ikke være noe problem å trekke en flatkabel under taket på en stige/bro i stedet? Fra klemmen kan det så gå rundkabel til en ladeplate på den respektive plass, enda det blir noe dyrere.
...
Som feks Vevelstadåsen brl.?
(frå TU.no).
Schneider anlegg med strømskinne. Antakeligvis større kapasitet i skinna enn kjeding med rundkabel.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

zenith

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på onsdag 18. november 2020, klokken 21:04


Sitat fra: zenith på onsdag 18. november 2020, klokken 00:40
...
Men det burde ikke være noe problem å trekke en flatkabel under taket på en stige/bro i stedet? Fra klemmen kan det så gå rundkabel til en ladeplate på den respektive plass, enda det blir noe dyrere.
...
Som feks Vevelstadåsen brl.?
(frå TU.no).
Schneider anlegg med strømskinne. Antakeligvis større kapasitet i skinna enn kjeding med rundkabel.

Stemmer, akkurat noe sånt. Tenker også at det er (mye?) mer å gå på hvis man har en skinne av den typen. Kjeding med rundkabel var forresten en god beskrivelse. Er akkurat det det er :) Ikke sikkert at dette er så viktig akkurat nå, og spørsmålet er uansett hvor mye man skal tenke på fremtiden med en gang, så lenge man får en driftssikker løsning.

Lars C. Krogenæs

#39
Circle K leverer nå stort sett "Ready løsningen" fra Easee i borettslag og sameier. Da kabler vi fra tavle og ut til første bakplate, og så fra bakplate til bakplate bortover. Det gjør at vi går bort fra flatkabel/skinne, og i stedet bruker en TFXP kabel som kan gi mer "strøm på tynnere kabel" Maks ledningsdimmensjon er i dag 10mm når vi skal både ut og inn på samme terminal i bakplaten. Når vi tar med behov for lange strekk har vi da begrenset trekket til 50A, selv om kabelen i seg selv er godkjent for 72A. Med denne løsningen bruker vi stort sett mindre rundkabel enn når vi kobler oss til en flatkabel,og vi slipper samtidig kostnaden til både flatkabel/skinne og avtappingsbokser.

Bakplatene programmeres ferdig ved installasjon, og de som skal ha ladeboks får den tilsendt i posten og monterer selv. Det gir billigere infrastruktur og prisen på hver boks kan da reduseres fordi det ikke er behov for å sende ut elektriker. De som bestiller ladeboks samtidig med installasjon får selvfølgelig ladeboksene ferdig montert.

I et 400v anlegg gir dette 50X230X3=34kW tilgjengelig på hver kurs. I et 230v anlegg gir dette 50X230X1,73=20kW tilgjengelig på hver kurs.

Du kan ikke vise dette vedlegget. 
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Lars C. Krogenæs

Easee har alltid hatt både innebygget elektroniske overstrømsvern og elektronisk jordfeilvern. Easee har sertifisering fra TUV SUD, og tilfredsstiller IEC 61851-1 edition 3. Ergo er ikke dette et problem som rammer Easee, selv om NK64 kom med dette, nettopp for å prøve å spenne bena under Easee. 

Vern/sikringer er endel av IEC 61851-1 edition 3. Uten disse vernene ville boksene aldri vært godkjent av TUV SUD.

Behandlingen av/i NK64 er nok heller en plantet "drittpakke" fra konkurrenter som sitter i komiteen og synes lille Easee begynner å bli en vel brysom konkurrent. Når du ser hva Easee får til, skjønner jeg at de er redde, men det blir for dumt å prøve seg med slik feilinformasjon.

Vil du høre grunderne i Easee ta for seg vern i boksen, kan jeg anbefale podcasten til Jonas og Kjetil her:
https://shows.acast.com/easee/episodes/easee-podcast-6-historien-om-sikringen-og-hvordan-vi-utfordr 

Lars
Som uttaler seg som privatperson
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Thomas Parsli

Jeg finner tolkningen til NEK (https://www.nek.no/wp-content/uploads/2020/09/NEK4002018TOL9.pdf) men ingen møtereferat...

Det står også "Konsensus oppnådd" - er det mulig å se hva de enkelte representantene har stemt?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 20. november 2020, klokken 09:44
Easee har alltid hatt både innebygget elektroniske overstrømsvern og elektronisk jordfeilvern. Easee har sertifisering fra TUV SUD, og tilfredsstiller IEC 61851-1 edition 3. Ergo er ikke dette et problem som rammer Easee, selv om NK64 kom med dette, nettopp for å prøve å spenne bena under Easee. 

Vern/sikringer er endel av IEC 61851-1 edition 3. Uten disse vernene ville boksene aldri vært godkjent av TUV SUD.

Behandlingen av/i NK64 er nok heller en plantet "drittpakke" fra konkurrenter som sitter i komiteen og synes lille Easee begynner å bli en vel brysom konkurrent. Når du ser hva Easee får til, skjønner jeg at de er redde, men det blir for dumt å prøve seg med slik feilinformasjon.

Vil du høre grunderne i Easee ta for seg vern i boksen, kan jeg anbefale podcasten til Jonas og Kjetil her:
https://shows.acast.com/easee/episodes/easee-podcast-6-historien-om-sikringen-og-hvordan-vi-utfordr 

Lars
Som uttaler seg som privatperson

Tenker du at det kan være Zaptec som ennå er sure fordi mange Zaptec-ansatte satt og fant opp masse smart, og kopierte masse info fra Zaptec, og dro ut og startet eget selskap (Easee), og brukte mye av det de hadde fra Zaptec til å lage et "nytt" produkt?
Tesla Model Y                         2021-

Lars C. Krogenæs

Tror ikke de fører referat, kun utgir tolkninger. Det er nok ikke noe diskusjon om konklusjonen. 

NEK 400-7-722:2018, forutsetter at ladeutstyret skal være i samsvar med 61851-1:2017.
Tilfredsstiller utstyret 61851-1:2017 har den også vern og kan dermed brukes.
Har den ikke innebygget vern, tilfredsstiller den heller ikke krav til ladeutstyr, og kan ikke monteres.

Slik jeg ser det, er problemstillingen "kokt på en spiker", i håp om å ramme en konkurrent, men så glemte de å sjekke kravene i standarden og fikk dermed ikke med seg at konkurrenten da har nøvdvendige vern innebygget.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 20. november 2020, klokken 11:59

Tenker du at det kan være Zaptec som ennå er sure fordi mange Zaptec-ansatte satt og fant opp masse smart, og kopierte masse info fra Zaptec, og dro ut og startet eget selskap (Easee), og brukte mye av det de hadde fra Zaptec til å lage et "nytt" produkt?

Tenker jeg ikke har lyst til å tenke så høyt om det jeg ;-)
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA