Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006

Startet av zenith, tirsdag 02. juni 2020, klokken 21:49

« forrige - neste »

zenith

Hei,

Etter mange års etterslep, skal vi prøve å få på plass en ladeinfrastruktur i parkeringssameiet der vi har 83 parkeringsplasser. Parkeringskjelleren er felles for alle borettslag og ble bygget i 2006. Vi holder til i Oslo, men et stykke utenfor sentrum.

Her er en liten komplikasjon, det er egentlig tre borettslag som er med i dette sameiet med hvert sitt styremedlem. Ca. 70% av beboerne har parkeringsplasser, og de betaler noen hundrelapper i måneden på egen faktura til sameiet. Altså en egen faktura utenom felleskostnadene man ellers har til sitt eget borettslag.

Jeg har forsøkt å lese litt i "for Dummies"-tråden, og tror nok at vi kommer til å havne på hvor vi skal forsøke å dekke utbygging av ladeinfrastruktur for alle plassene, hvor hver beboer dekker en ladestasjon selv. Tanken er å unngå oppgradering av inntakskabel i første omgang. Vet at kommunen kan dekke inntil 20% av investerings/installasjonskostnadene, men vi må nok gå opp en del i pris per måned for hver beboer som har parkeringsplass.

Litt usikker på hva vi har av kapasitet i eksisterende anlegg. Mener vi har hatt en befaring før, men mulig vi burde tatt en til. Hørte noen rykter om 2 mill for å oppgradere anlegget med graving, men det hørtes veldig mye ut og vil tro at gjaldt oppgradering av inntakskabel.

Vet ikke hva som er lurt her, å starte med en elektroinstallatør eller en systemleverandør for å få oversikt? Vi skal ha et par møter, tror det er med systemleverandører denne uken. Vil vite litt mer da, mens nå er jobben å få bedre oversikt. Har i hvert fall hørt om at det kan være veldig stor forskjell på elektroinstallatører, mtp. på kreative løsninger og pris. Temmelig viktig at dette blir gjort på en skikkelig måte uten snarveier.

Et annet viktig punkt er at vi ønsker å unngåt at faktureringen for løpende ladekostnader blir gjort av sameiet eller borettslaget. All administrasjon av disse ønsker vi å ta eksternt slik at styrene slipper å forholde seg til fakturaer derfra. Vet det finnes løsninger for dette, har i hvert fall sett det i noen andre borettslag.

I tillegg kommer dette effektleddet, men jeg vil virkelig slippe at beboerne betaler noe mer enn 2,- per kWh. Det skal ikke være en urimelig pris for ladingen.

Er takknemlig for alle innspill og hva som kan være lurt.

TB

Mengden strøm dere trenger vil avhenge hvor mange som skal lade fra dag en.
Å legge opp til at alle kan lade på 3 kW = 249 kW -  330 A TN - til 630 A (ved IT nett) gir garantert effektavgift, og mye ledig kapasitet, alle lader ikke samtidig. Ved flere som har tilgang, større utnyttelse av døgnet.

Om en kan komme seg under overbelastningsvern 125 A ved 230 V, eller 80 A ved 400 V vil en pr. nå unngå effektavgiften. Effektavgift er varslet også for de mindre anlegg, men det er ikke innført pr. nå.

Smarte anlegg vil justere uttaket, og dermed redusere behovet for effekt.
En regel som har vist seg fungerer i paktisk eksempel er:
- 30 km x 0,2 kWh pr km = 6 kWh pr dag i snitt pr bil. (Kan være litt mer vinterstid, litt mindre sommerstid)
- 1/4 av bilene eldrevet = 126 kWh pr døgn - som kan leveres på 25A 3. fase 230 V IT nett
- 1/2 av bilene eldrevet = 220 kWh pr døgn - som kan leveres på 50A 3. fase 230 V IT nett

Legg på litt margin, så kommer en greit ifra dette.

Prisen på anlegget vil variere mye om hvor "klart det gjøres"

- med ferdig ladestasjon på alle plasser blir ofte for kostbart til å sette igang (om ikke etterspørselen er høy pr dag)
- med kabel forbi alle plasser, men ikke klargjort "avtapping".
- legges opp ferdig "avtapping" på hver plass. (aktuelt for de ladestasjoner som benytter bakplate)

Vi gjorde en slik installasjon i 2017, vi hadde begrenset med midler, det ble ca 3000 pr plass, klargjorde da 85 garasjer i selvstendige rekker og 25 plasser utendørs, som ligger inntill garasjevegg, for å unngå å grave mer enn totalt 60 meter.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

zenith

Takk, TB :) Det var mye nyttig informasjon, spesielt de utregningene og eksemplene du viste. Ganske sikker på at vi har TN-nett. Per i dag regner jeg det som lite sannsynlig av vi kommer til å gå for en løsning med ladestasjon på hver plass, til det er ikke behovet stort nok enda. Men dette forandrer seg fort, så ønsker selvsagt å tilrettelegge best mulig for at alle kan få tilgang til lading på sikt.

Vollis47

Jeg har vært med på utbygging av ladeanlegg for elbil i to sameier. I begge valgte vi å legge opp Wago flatkabel som blei betalt av alle med garasjeplass, prisen for dette var ca kr 3500. Alle betalte for dette som ga alle en fremtidig verdi. De som ønsket ladeboks betalte hver ca kr 18000 for en Zaptec pro. 31 og 19 leiligheter og 4 elbiler eller ladbare hybrider i hvert anlegg. Noen starter lading om formiddagen og noen om kvelden. Elbilene, Jaguar og Tesla lader ikke hver dag.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

zenith

#4
Ja, tanken er å få med alle på dette siden det har en fremtidig verdi. Vil nok kreve litt argumentasjon, men jeg håper av vi får det til. Et kjapt anslag vi fikk i dag var på 10 000,- per plass for kun installasjon fra en systemleverandør, som jeg synes at kanskje er noe høyt. Er kun et anslag så godt mulig at tilbudet blir helt annerledes.

Fikk inntrykk av at det var mer enn nok strøm tilgjengelig, men der ønsker jeg å få en befaring av en elektriker. Vi har også en del rør i kjelleren langs veggene en del steder. De er i ladehøyde og det kan bli vanskelig å plassere en ladestasjon. Den må den plutselig enten havne høyt oppe under taket eller forholdsvis langt nede.

Det var snakk om å trekke flatkabel direkte på veggen. Er litt skeptisk til dette, synes det er bedre med en skinne (stige?) under taket. Slike er brukt i anlegget tidligere, men ingen er nærme nok veggen. Håper å få mer innsikt etter flere befaringer.

Er det forresten veldig stor forskjell mellom ladestasjoner som er ute på markedet? Jeg har jo ingen elbil per i dag, så vanskelig for meg å sammenligne. Av navn som har vært nevnt er Zaptec og Schneider electric. Vet også at Salto er utbredt, Easee er også nevnt.

TB

#5
For å enklere få installasjonen godkjent på årsmøte / gen forsamling løste vi det finansielle slik:
- Finansieringen er gjort med lån via borettslaget, som kan ta opp lån til lav rente.
- Nedbetalingen er satt til 10 år, der 50% betales av alle (via fellesutgifter) og 50% av de som har en aktiv ladeboks.
- Det er ingen tilknytningsavgift når en kobler seg til i garasje, men andelen som de som har aktiv ladeboks blir da lavere.
- De som har en aktiv ladeboks betaler dermed pr nå 800 kr pr år nå, når antall går opp, faller summen.
- Tilknytningen til hovedkabel må eier av plassen selv dekke, og kan ikke ta bort tilknytningen når den først er gjort. (Bakplaten.)

De som går inn senere vil dermed spare litt, de som går inn tidlig må betale mer, men de har da faktisk tilgang til et ladeanlegg. Dvs, en enkel form for betaling etter nytte.

Og, et viktig moment: Planen ble da godkjent, uten noe motstand - dette var i 2017, elbil var mindre aktuelt den gang enn idag.

10 000 pr plass høres høyt ut, ca 3500 pr plass + ca 2-3000 for bakplate - dvs ca 5-7000 pr plass med bakplate montert bør være  mer riktig.
(Om det må kjerneborres mye for å komme frem med kabler vil det dra opp prisen.)

Dvs, for 83 plasser ca 500 000 kr fordelt på 10 år - ca 60 000 pr år inkl rente på 3,7% for å ha litt margin...
Dvs, ca 700 kr pr år pr plass i årlig nedbetaling (om det fordeles på alle.)
Til sammenligning, noen har gjerne en høyere sum bare for det administrative rundt fakturering.
(Men, da gjelder det kun de som faktisk har ladeplass.)

Vi benyttet Wago sin flatkabel, fordel med den i forhold til skinner er at den er fleksibel, trenger dermed ikke avslutte kabel for å runde et hjørne eller endre høyde osv.
For Wago flatkabel trenger en ikke kabelbro / stige, da en bare har en kabel fremført, som strømmen hentes fra.
Flatkabel ble montert i taket hos oss, så la vi kabel til egnet sted for ladeboks. Vi monterte selv OSB plater for å feste ladeboksen på innendørs, og vannfast kryssfiner utendørs.

Vi valgte Zaptec, kjenner disse naturligvis best. Noen fordeler:
- bakplate gjør at ladebokser kan flyttes uten elektriker. Praktisk når beboere bytter plass, eller feil på ladestasjon.
- (Easee har også bakplate, men ikke Schneider electric og Salto?)
- Zaptec krever ikke egen ethernet kabel (datakabel) da kommunikasjon går via PLC, eller WiFi.
- Zaptec har en portal, der borettslaget selv kan gjøre daglige justeringer, ikke krav om service avtaler, og utrykning av elektriker for koble til ny ladestasjon, eller justere total effekt, o.l.
- Zaptec har gode rapporter for å ta ut rapporter over forbruk, krever ikke faktura går via 3. part.
- Finnes også innebygget støtte for NFC kort / app for tilgang. (Vi har ikke benyttet det pr. idag.)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

zenith

Tusen takk TB :) Det var igjen mange gode innspill og råd. Virker som at dere har hatt en god prosess i deres borettslag. Må legges til at vi er et sameie som består av tre borettslag, så det er litt mer komplisert å komme frem til en god nedbetalingsmodell, tror jeg. Er også litt andre regler i et sameie, men regner med at mye kan løses med en god dialog.

Noen tanker om plassering av ladebokser? Der hvor det er rør i veien, må de plasseres enten høyt eller lavt. Tenker at høyt er ikke så bra, i hvert fall hvis man har noen som er funksjonshemmet eller lignende. Kan jo heller ikke bli for lavt for å unngå skader.

Vollis47

Høy plassering av ladeboks ser jeg ikke som et stort problem. Min erfaring er at alle de 8 som har ladeboks hos oss, lar ladekabelen være permanent tilkoblet. Så kan en nok få til en brukbar plass til selve ladekabelstøpselet.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Philip Marlowe

Sameiet jeg bor i valgte også Zaptec Pro-løsningen. Det ble strukket flatkabel til alle garasjeplassene, noe som var enstemmig vedtatt på årsmøtet for to år siden. Oslo kommune dekket 20% av denne kostnaden. Alle med garasjeplass betalte for sin del av denne infrastrukturen uavhengig av om de satte opp ladeboks eller ikke.

Den gangen ble det vurdert flere løsninger, men med Zaptec kan styret lett ta ut rapporter selv for viderefakturering av strømforbruk. Systemet fordeler tilgjengelig kapasitet, og siden det som regel er få som lader samtidig, så får f.eks. Renault Zoe eierne ofte gleden av rask lading 22kW.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

TB

Sitat fra: zenith på torsdag 04. juni 2020, klokken 11:06
Tusen takk TB :) Det var igjen mange gode innspill og råd. Virker som at dere har hatt en god prosess i deres borettslag. Må legges til at vi er et sameie som består av tre borettslag, så det er litt mer komplisert å komme frem til en god nedbetalingsmodell, tror jeg. Er også litt andre regler i et sameie, men regner med at mye kan løses med en god dialog.
En god prosess, der både dem som ser den umiddelbare nytten av en lade mulighet og de andre ser potensiale i at det klargjøres er viktig. Samtidig viktig at prisen holdes på et akseptabelt nivå.

Sitat
Noen tanker om plassering av ladebokser? Der hvor det er rør i veien, må de plasseres enten høyt eller lavt. Tenker at høyt er ikke så bra, i hvert fall hvis man har noen som er funksjonshemmet eller lignende. Kan jo heller ikke bli for lavt for å unngå skader.
Som Vollis47 skriver, ladekabel kan være permanent tilkoblet. Men, skal en benytte NFC for å åpne ladeboksen vil det være fordel at ladeboksen er enklere tilgjengelig.

Hvor langt fra veggen ligger disse rørene? Er det mulig å montere ladeboksen på høyre eller venstre side?
Hos oss er det til en viss grad opp til beboer hvor ladeboksen skal plasseres, i hht. hvor på bilen ladeporten er plassert. (Men, klart om bilen byttes flyttes ikke ladeboksen.)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

zenith

#10
Det er to parallelle, tykke rør med ca. 10 cm i mellom. Tror det er avløpsrør og de er sammenhengene og går horisontalt hele veien langs veggen ca. 1.5m over bakken. Har målt litt mer, og de skråner så de starter gjerne 1.5m over bakken og ender på ca. 1.2m. Typisk tar rørene 40cm plass vertikalt, men må få målt dybden også. En ladeboks må altså plasseres enten under eller over.

TB

Sitat fra: zenith på lørdag 06. juni 2020, klokken 15:53
Det er to parallelle, tykke rør med ca. 5 cm i mellom. Tror det er avløpsrør og de er sammenhengene og går horisontalt hele veien langs veggen ca. 1.5m over bakken. En ladeboks må altså plasseres enten under eller over.

Se tegningen, vil det være mulig / plass til å sette en plate foran rørene?
Grå = betongvegg
Blå = treverk, eller metall.
Gul = ladeboks
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

zenith

Takk for en god tegning. Ja, det kan kanskje være en mulig løsning med en boks over rørene, TBM :) Har oppdatert målene i forrige post, men må få målt dybden også. Spørsmålet er om ikke boksen da vil stikke for mye ut og da ta forholdsvis mye av parkeringsplassen, men får ta en vurdering på det.

ToWalkOrDrive

#13
Har forstått det sånn at Zaptec er supereksperter på lading til sameier og borettslag. Sikkert lurt å få tips og råd tidlig fra dem tidligst mulig. Jobber en gjeng norske genier der.

Står en del her:
https://zaptec.com/elbillading-borettslag-sameie/?gclid=Cj0KCQjwiYL3BRDVARIsAF9E4Gd3UEKxv1Zh19WODY3KWkOXIo3WQaw2YD-898L2d9HUotuR1oprzf8aAjoxEALw_wcB
Tesla Model Y                         2021-

zenith

Ja, har tenkt å kontakte Zaptec. Er minst like viktig å få en løsning med tanke på administrasjon av løpende kostnader og fakturering. Tror kanskje de har et samarbeid med Meshcrafts.

Etter en ny befaring er det nok uaktuelt med en boks over avløpsrørene, det vil stikke for mye ut. Vi må bare leve med at plasseringen blir enten høyt oppe eller langt nede på noen av plassene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA