Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Service på CLIO - hvor?

Startet av bernina, mandag 10. desember 2007, klokken 15:41

« forrige - neste »

bernina

Hei,

har nå ringt rundt til alle Renault-verksteder i Oslo og omegn, samt Elbilimportør i Drammen. Ingen vil ta service på Renault Clio. Har noen et tips til meg? Fredag var det strøm-kutt i p-huset på jobben, og jeg kom meg ikke helt hjem. Måtte ringe kona som måtte trekke meg de siste par km. Etter denne hendelsen tømmes batteriet (12V), men har testet det og klarer å lade det opp helt fint utenfor bilen. Men så fort jeg setter det inn igjen, tømmes det. Alt innvendig lys, skjerm etc er blitt helt mørkt.  Regner med at det er noe i "transformeren", eller den "statiske converter", som tømmer det lille batteriet. Det luktet svidd da vi kom hjem. Skulle derfor gjerne hatt service, eller tips fra noen av dere.
Asker:
Renault Clio EL-bil 96-modell.

PLUTO

Jeg har ikke direkte erfaring med ditt problem men tenkte litt. Er bilen ladet opp igjen? Det kan jo være at dette var et problem du hadde før også men at DC/DC ladet det opp igjen nok så ofte?!? Dersom fremdriftsbatteriet er tomt vil DC/DC ikke gjøre det og da blir det flatt om det tappes av noe.
Å taue bilen burde ikke vært noe problem så det at 12V er flatt burde ikke ha noe med det å gjøre. om fremdriftsbatteriet er gått tomt skal det ikke være noe problem for laderen å lade det opp.

12V batteriet kan jo være dårlig og selvutlade hvis noe er galt. har du en amperemåler kan du måle om det går strøm ut av batteriet når det er koblet til bilen. da er feilen i bilen. dersom det ikke gjør det eller du ikke har amperemåler kan du kan jo ta ut batteriet og lade det opp og koble til en lyspære og se hvor lenge den greier å lyse. da får du vite hvor mye kapasiet det er i batteriet.

vet ikke om dette var noen hjelp
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

bernina

Hei,
og takk for svar.

Jeg har demontert "converter" nå i kveld, og det er nok den som er problemet. Det har rent noe svart "gummi" ut av den. Sikkert noe som har smeltet av en eller annen grunn. Når jeg kobler den av hovedbatteriet og kobler tilbake det lille 12V batteriet fungerer alt igjen inne i bilen (lys, skjerm, ingen feilmeldinger etc). Tror du at jeg kan bruke bilen uten converter, dersom jeg lader separat hovedbatteri og 12V batteri? Dersom 12V batteriet er fullstendig ladet (70 AH) hvor lenge tror du jeg kan kjøre med lysene på (fordi den ikke vil få ladning gjennom bilen)?

Bernard
Asker:
Renault Clio EL-bil 96-modell.

PLUTO

Hvis du kun har lysene på er det som regel 21W på hver av lysene forran på dagen. Vet ikke helt hva som pleier å være bak, men hvis vi skulle si 10W for hver av dem pluss noe til vannpumpe og vifte så kan vi kanskje si at det er 72W totalt (det var et greit tall). P/U= I så da får vi 72/12=6A.  Kjører du i en time vill det da forbruke 60Ah.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Ken

Jeg tror at du kommer langt med en fulladet 12volts. Du må overvåke den så at du ikke tømme den for mye. Voltmeter er tingen og du få litt tid til å vurdere hva du skal gjøre i det lange løp. Jeg selv vurderte å gjør det samme da jeg kjøpt en Think med dårlig DC\DC converter  men så dukket opp en ridder som reparert den for meg. Ikke hiv den gamle- Mvh, Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

bernina

Hei,

og takk for svar. Ville gjerne møte en ridder jeg også...
Jeg har voltmeter, men når er det batteriet er for lavt i volt?
Bernard
Asker:
Renault Clio EL-bil 96-modell.

elektrolux

#6
Ridderen når det gjelder Renault Clio heter Terje Lied, og bor i Bergen.

Han holder liv i byens bestand av Clio'er. En jobb som er såpass krevende  ;D at han ikke ofte er innom dette forumet.

Før du knekker 12V batteriet ditt kunne du kanskje kontaktet Terje på terjelied(krøllalfa)hotmail(punktum)com

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

bernina

takk for informasjon,

har alt sendt mail.

Mvh
Bernard
Asker:
Renault Clio EL-bil 96-modell.

Olle

Julle var i drammen i dag han er eksperten i Sverige. det er han jeg ringer når jeg lurer på noe. Han har nommer 0046705915752
Hilsen Kenneth
Jeg har nå ett haveri på en blokk. Vi får 4 nye i morgen fra Julle så det blir og skru på onsdag.
Kristiansand Kenneth Timenes Renault Clio -97 2687 mil nå registrert i Norge

Julle

Hej, nu är jag hemma igen, (Nyköping, Sverige).

Bernard, du har ett meddelande.

Jag har en varning gällande Clio och låg spänning på 12V.

Stanna snarast!
Stäng av bilen helt i väntan på laddning av 12V!

Om hackaren inte får tillräcklig spänning från 12V matningen kan den skadas svårt, jag har erfarenhet från 2 fall där hela kraftdelen inklusive kretskortet brunnit upp.
Min gissning är att transistorerna inte styrs ut fullt och då hamnar en mycket stor effekt i dem och de överbelastas.

Clio drar ca 35-45A från 12V batteriet, styrservot och motorfläkten är förutom lyset de stora förbrukarna, ett 60Ah blybatteri räcker ca 35 minuter med den belastningen.
Renault Clio Electrique -97  85000km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA