Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Test av rekkevidde i morgen (onsdag)

Startet av ToWalkOrDrive, tirsdag 02. juni 2020, klokken 20:23

« forrige - neste »

ThomasEL

Sitat fra: PF på torsdag 04. juni 2020, klokken 12:42
For å svare opp, det er mye 100 og 110 sone sydover fra Oslo.
Det vil si at cruisekontroll lå på veldig mye på 130 nedover, og 120 i 100 sonene.
Har tidlig limited med 21" sommer som vinter, og kjører anbefalt lufttrykk. 2,4 foran og 2,8 bak, som øker en del når det var så varmt som det var. Egentlig var det lite trafikk så ble ikke så mye opp og ned i fart, men noe blir det jo.

Jeg opplever i alle fall at med min kjørestil, så er det veldig vanskelig å nærme seg 22-23 i snitt.

Så det betyr jo at du størstedelen av turen lå mellom 120 og 130 km/t?
Slik at det bare er noen korte strekk med ekstremt lav hastighet som har dratt ned gjennomsnittet så voldsomt..?

I så fall er jo ikke forbruket like overraskende høyt som man kunne få inntrykk av hvis man hang seg opp i snitthastigheten du presenterte.

Selv om det selvsagt fortsatt hadde vært ønskelig om det var lavere...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

Andel motorvei er avgjørende. Det er ikke mulig å komme ned mot 22-23,0 kWh/100 km. dersom man bare kjører motorvei i 120-130 km/t. F.eks. mellom to ladere lands svenskekysten, da er 28-29,0 mer normalt. Man kan komme en del lavere med medvind, men også høyere med mot- eller sidevind, og regn. Og naturligvis kulde. Saktegående eller stillestående kø er heller ikke nødvendigvis positivt for forbruket, selv om snittfarten faller.

Personlig kjører jeg som regel ikke over 125 km/t på speedometret på langtur, synes det blir litt masete på norsk motorvei. Og har man f.eks. max 50% av distansen på motorvei klasse-A og resten av turen foregår i 50-100 km/t, kan fort forbruket havne ganske lavt på 20-tallet er min erfaring.

Hadde vært artig å se forbruk på 21-tommer vs. 20-tommers hjul. Bredden på 265 på begge akslinger gjør store utslag alene. En bil som EQC kjører 235/255 på alle hjulstørrelser, så vidt jeg vet.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

eivhelle

Når en gruppe gjør rekkeviddetest på motorvei, må de forholde seg til faktiske fartsgrenser og kun korrigere i forhold til feilvisning på speedometer. Siden vi ikke har mer enn maks 110 sone i Norge blir det derfor det man får testet. Er man nysgjerrig på forbruket ved høyere hastighet må man samtidig ta risikoen i å bli stoppet underveis. Og da blir det opp til hver enkelt å teste selv.

Forbruk på over 27 høres ikke urimelig ut hvis man kjører i 120. Rent matematisk innebærer det at luftmotstanden øker med 20% samtidig som det blir flere oppbremsinger og aksellerasjoner fordi man i større grad må tilpasse seg annen trafikk. Som regel er høyrefila okkupert av vogntog og biler med henger. Og det er derfor nok av biler som har behov for å bruke venstrefila til å kommer forbi, selv om de ikke kjører over 110.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

elektro

#18
Stoppet bilen et øyeblikk før påkjøringsrampa ved Olavsgaard 125 moh. ved 14-tiden i dag. Nullet så triptelleren og satt ACC på 120 km/t så snart jeg kom ut på E6 retning nordover. Ved Frogner økte jeg ACC til 130 km/t, i en ganske bratt opppberbakke, for de som ikke er lokalkjent. Den hastigheten nådde jeg imidlertid ikke helt før etter Kløfta pga. trafikk. Det selv om jeg lå i venstrefeltet hele veien, med den store grillen. :laugh: Derfra gikk det imidlertid radig forbi Jessheim og Gardermoen. Snudde ved Hauerseter 220 moh, det er vel der betongdekket begynte tidligere.. Det gikk litt fortere nedover. Resultat etter full stopp tilbake v. Olavsgaard ble snittfart 107 km/t og forbruk 24,6 kWh/100.

Dette stemmer bra med mine tidligere resultater på 26-27,0 med ACC på 124 km/t over lengre strekninger, tur/retur uten særlig trafikk. Det viser også at det ER mulig å kjøre på 22-23,0 dersom man i større grad forholder seg til fartsgrensene på norsk motorvei. Kjører man litt under fartsgrensen på motorvei, er man på 20-tallet. Det også veldig få som bor rett ved siden av motorveien eller skal til et sted som er rett ved siden av motorveien.. dette vil bidra til å senke snittforbruket.

Været i dag var fint, 19-20 grader og sol. Hadde dog rundt 6 m/s østavind, rett fra siden begge veier. Og altså mye trafikk, men ikke kø. Bilen var min egen tidlige 2019 e-tron 55 m. konvensjonelle speil, 20-tommer dynamikkfelger og Bridgestone Alenza 001 med 2,7 bar foran og 2,8 bar bak. AC PÅ Eco 21,5C, kjøremodus Efficiency, prediktiv regen PÅ.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

De resultatene din der med 24,6kWt/100km er jo bra, Elektro :+1: Syns det er et akseptabelt motorveiforbruk.

Begriper fortsatt ikke hvordan jeg klarte få så høyt som 24,3kWt/100km opp Rv9 til Rysstad i helga🤪 Da var snittfarten 70km/t og jeg var knapt over 90km/t på det høyeste...

Riktignok 200 høydemeter og bare 7-10 grader, men likevel...

Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

#20
Enig, det du beskriver virker litt høyt.. men kjenner ikke veien. Her er en tur jeg kjørte i fjor, fra Oslo 200 moh-via Gardermoen-Gran-Gjøvik-til en hytte øverst i Gudbrandsdalen 800 moh, til sammenligning. Maksfart 120 km/t, lengre strekk i 90-100 km/t. Tre voksne pluss bagasje i bilen.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Her er Oslo-Dombås 650 moh. via E6 hele veien, med en liten avstikker v. Lillestrøm for å hente en passasjer. Dette, samt veiarbeid fra Hamar-Moelv dro ned snittfart. Ellers godt driv med guttastemning bilen.. :D
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Det er jo "kjent" at elektro sin e-tron har unormalt lavt forbruk, og kanskje er en prototyp på noen nye lettrullende kulelagre m.m. ;-)
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Sitat fra: daktari på torsdag 04. juni 2020, klokken 20:29
Det er jo "kjent" at elektro sin e-tron har unormalt lavt forbruk, og kanskje er en prototyp på noen nye lettrullende kulelagre m.m. ;-)
:laugh: Helt sikkert ikke medvind heller på den spesielt utvalgte turen fra i fjor.  ;D

Kjenner en syklist som hevder at det alltid er motvind både til og fra jobb - at vinden alltid snur i løpet av dagen. Og merkelig nok så har han alltid sykt gode bein i medvind (det er aldri vinden sin skyld, så lenge han kjenner luftmotstanden så er det motvind).

eivhelle

Sitat fra: ThomasEL på torsdag 04. juni 2020, klokken 19:05
De resultatene din der med 24,6kWt/100km er jo bra, Elektro :+1: Syns det er et akseptabelt motorveiforbruk.

Begriper fortsatt ikke hvordan jeg klarte få så høyt som 24,3kWt/100km opp Rv9 til Rysstad i helga🤪 Da var snittfarten 70km/t og jeg var knapt over 90km/t på det høyeste...

Riktignok 200 høydemeter og bare 7-10 grader, men likevel...
Det er viktig å ikke henge seg for mye opp i betydningen av fart. I går testet jeg 110 km/t på motorveien og fikk et snitt forbruk på 23.6. I dag kjørte jeg 42 km på lokale småveier med maks 60 km/t og snittfart 41 km/t. Forbruket ble da 22,0. Kjørte omtrent samme rute med e-golf litt tidligere på dagen. Da med et forbruk på 9,7.

Det virker nesten fysisk umulig å klare et forbruk under 18,0 om en ikke har hjelp av gravitasjonen. Men man blir ikke straffet så hardt for å holde litt høy fart på motorveien.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Trond.m

Det virker mao. som om e-tron har en betydelig rullemotstand
og at forbruket på grunn av luftmotstand utgjør mindre andel av totalforbuket.
Til forskjell fra bmw i3 som nesten ikke bruker strøm i lav fart. En 60 mils tur over fjell og daler på vestlandet i pinsen resulterte i et snittforbruk på 12 kw/100 km. Det koster å være stor og tung 😏

Tellus

Rullemotstand er proposjonal med bilens vekt. Tunge biler ruller dårlig.

elektro

Sitat fra: gr på torsdag 04. juni 2020, klokken 21:29
Sitat fra: daktari på torsdag 04. juni 2020, klokken 20:29
Det er jo "kjent" at elektro sin e-tron har unormalt lavt forbruk, og kanskje er en prototyp på noen nye lettrullende kulelagre m.m. ;-)
:laugh: Helt sikkert ikke medvind heller på den spesielt utvalgte turen fra i fjor.  ;D

Kjenner en syklist som hevder at det alltid er motvind både til og fra jobb - at vinden alltid snur i løpet av dagen. Og merkelig nok så har han alltid sykt gode bein i medvind (det er aldri vinden sin skyld, så lenge han kjenner luftmotstanden så er det motvind).

Løk! Poenget var at jeg ville finne en tur som kunne minne om @ThomasEL sin. Men siden du spør så var det motvind oppover Gudbrandsdalen 2. august 2019  https://www.yr.no/nb/historikk/graf/5-12680/Norge/Innlandet/Lillehammer/Lillehammer?q=2019-08-02

Mitt forbruk er ikke spesielt lavt @daktari, det er helt på linje med bilens WLTP tall.

Selvfølgelig skal man normalt måle tur/retur. Som jeg postet tidligere, her er Nebbenes-Kolomoen-Nebbenes med hhv. 93 km/t på ACC og 124 km/t på ACC (siste tur avbrutt pga. veiarbeid).
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Contango

#29
Se på den oppgraderte 2020 modellen. Ikke lett å forstå hvor de ekstra kwh er.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA