Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Test av rekkevidde i morgen (onsdag)

Startet av ToWalkOrDrive, tirsdag 02. juni 2020, klokken 20:23

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Ser at det er en som arrangerer rekkeviddetest, og ønsker deltakere. Oppmøtested er ikke bestemt, men ta kontakt med ham om du vil bli med.
Tesla Model Y                         2021-

Pitil

Kan noen poste resultatene her, da det ikke er alle av oss som er på Facebook??


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tidligere:
Audi 100 Avant 2,3 E Quattro 1991 mod
Audi A6 Avant 2,4 Quattro 1999 mod
Audi A6 allroad 2,7 tdi 2011 mod
e-Golf 2018
Audi e-tron 50 Advanced Business++
Har nå:
Tesla model Y

No-name


eivhelle

Kan bidra med mine egne resultater. Siden man valgte å kjøre gruppetesten på E6 sør for Oslo, ble det foreslått å kjøre en parallell test på E18 for de som ikke ville ta turen over fjorden.

Jeg kjørte en strekning på 234 km med et snittforbruk på 23,6 kWh/100 km. Kjørte med cruice control på 113 km/t som for min bil tilsvarer 110 km/t GPS hastighet. Startet med 98% SOC og hadde 8% igjen etter 234 km.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

elektro

Kunne vært interessert i å delta på noe sånt, gjerne nord for Oslo. Hvorfor ikke på Dal, og kjøre Teslabjørn sin rute? :) Post gjerne resultatene fra den testen som ble organisert på Facebook gruppen her.

Et problem ift. å få et resultat som er sammenlignbart med andre tester, kan være at det var en del vind i går. Opp mot 9 m/s store deler av ettermiddagen. Det man får testet er forskjellen mellom ulike e-tron modeller og dekk/felger. Ideelt sett skulle man hatt med en referansebil av et annet merke. F.eks. en EQC, TMX eller I-Pace. https://www.yr.no/nb/historikk/graf/5-17150/Norge/Viken/Moss/Rygge?q=2020-06-03

(Vind var også noe som påvirket resultatet den gangen nevnte Bjørn testet e-tron 55 nedover i Sverige. Et område kjent for vindsurfing.. Det var til tider 10-15 m/s rett fra siden, men det ble knapt nevnt. Dessuten sjekket han ikke dekktrykk, men flåste det bort med at bilens eier var lege og burde ha kontroll på det, og han kjørte i 95 km/t snitt på speedometer med bare én vending.)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

eivhelle

Sitat fra: elektro på torsdag 04. juni 2020, klokken 08:10
Kunne vært interessert i å delta på noe sånt, gjerne nord for Oslo. Hvorfor ikke på Dal, og kjøre Teslabjørn sin rute? :) Post gjerne resultatene fra den testen som ble organisert på Facebook gruppen her.

Et problem ift. å få et resultat som er sammenlignbart med andre tester, kan være at det var en del vind i går. Opp mot 9 m/s store deler av ettermiddagen. Det man får testet er forskjellen mellom ulike e-tron modeller og dekk/felger. Ideelt sett skulle man hatt med en referansebil av et annet merke. F.eks. en EQC, TMX eller I-Pace. https://www.yr.no/nb/historikk/graf/5-17150/Norge/Viken/Moss/Rygge?q=2020-06-03

(Vind var også noe som påvirket resultatet den gangen nevnte Bjørn testet e-tron 55 nedover i Sverige. Et område kjent for vindsurfing.. Det var til tider 10-15 m/s rett fra siden, men det ble knapt nevnt. Dessuten sjekket han ikke dekktrykk, men flåste det bort med at bilens eier var lege og burde ha kontroll på det, og han kjørte i 95 km/t snitt på speedometer med bare én vending.)
Vinden var ikke noe stort problem i går. Merket bare marginal forskjell på forbruket når jeg kjørte sørover mot vinden sammenlignet med nordover retning. Det var vel rundt 3m/s som var meldt, men det var bare merkbart noen få steder hvor veien var dårlig skjermet for vinden.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Orbit

Og så må det også regnes inn at startpunktet ligger ca 100 meter høyere enn vendepunktet. Så sørover i lett nedoverbakke og motvind, nordover i lett medvind (om noe, meldingene var i alle fall mindre vind senere på kvelden) og litt motbakke.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

eivhelle

Sitat fra: Orbit på torsdag 04. juni 2020, klokken 09:04
Og så må det også regnes inn at startpunktet ligger ca 100 meter høyere enn vendepunktet. Så sørover i lett nedoverbakke og motvind, nordover i lett medvind (om noe, meldingene var i alle fall mindre vind senere på kvelden) og litt motbakke.
Jeg kjørte min runde på E18 og startpunktet lå omtrent på samme høyde som vendepunktet i sør. Det akkumulerte snittforbruket gikk opp noen tideler på vei sørover og tilsvarende ned på tilbakeveien til startpunktet. Så ingen dramatisk forskjell. Men du får så klart dobbelt opp med feil hvis både høyde og vind trekker i samme retning.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

PF

blir spennende å høre hva folk klarer å få til. Jeg kjørte Oslo Syd - litt utenfor Halden på søndag og havnet på 28.8kwt/100km på søndag (snittfart 81) og returen 29.3(snittfart 79). Lå jevnt over på 20+ grensa å cruisekontroll, så ikke det mest optimale i forhold til lavt snitt, men bruker alltid cruisekontrol på langtur. Farten var pga. lite trafikk på søndagen.

ThomasEL

Sitat fra: PF på torsdag 04. juni 2020, klokken 10:05
blir spennende å høre hva folk klarer å få til. Jeg kjørte Oslo Syd - litt utenfor Halden på søndag og havnet på 28.8kwt/100km på søndag (snittfart 81) og returen 29.3(snittfart 79). Lå jevnt over på 20+ grensa å cruisekontroll, så ikke det mest optimale i forhold til lavt snitt, men bruker alltid cruisekontrol på langtur. Farten var pga. lite trafikk på søndagen.

Forbruket virket jo høyt i forhold til gjennomsnittshastigheten her..? Men når du sier at du "lå jevnt over på 20+ grensa", betyr det at du lå mye i 120km/t? Eller hva er fartsgrensene der? 100 eller 110?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

#10
Sitat fra: PF på torsdag 04. juni 2020, klokken 10:05
blir spennende å høre hva folk klarer å få til. Jeg kjørte Oslo Syd - litt utenfor Halden på søndag og havnet på 28.8kwt/100km på søndag (snittfart 81) og returen 29.3(snittfart 79). Lå jevnt over på 20+ grensa å cruisekontroll, så ikke det mest optimale i forhold til lavt snitt, men bruker alltid cruisekontrol på langtur. Farten var pga. lite trafikk på søndagen.

Dette var igjen ekstremt høyt. Har du 21-tommers hjul? Riktig nok var det endel vind også på søndag, men.. https://www.yr.no/nb/historikk/graf/5-17150/Norge/Viken/Moss/Rygge?q=2020-05-31

Sist fredag bedrev jeg først litt småkjøring i Oslo, deretter en tur-retur Drøbak med opptil 10-20 km/t over fartsgrensen på E6 ned, E18 hjem igjen, og det var endel trafikk. Litt saktegående kø på ble det også før jeg var hjemme til utgangspunktet, som ikke nødvendigvis er positivt. Snittforbruk 20,4 kWh/100 km.

EDIT: Her er to ganger tur/retur Nebbenes-Kolomoen som jeg kjørte i fjor. Hadde ACC på hhv. 93 og 124 km/t. Samme runde, men forsøk nr. 2 måtte avbrytes noen kilometer for tidlig pga. oppstart av veiarbeid i Eidsvoll tunellen. Derfor forskjellen i distanse.

Testbil: 2019 e-tron 55 m. konvensjonelle speil, 20-tommers dynamikkdesign felger og Bridgestone Alenza 001 m. ca. 2,9 bar trykk. Vær ca. 20 grader, vindstille, tørt, kveld. AC ON Eco 21,5C, Drive Mode Efficiency. Prediktiv regen ON (triller i nedoverbakke v. å touche gassen).
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Øyvind.h

#11
Snittfart oppmot forbruk blir fort veldig misvisende når en legger inn småkjøring i tillegg til motorvei.
Eksempelvis når jeg kjørte til Hafjell for 2,5 uker siden ble vi stående en god stund i kø ved veiarbeid der betongdekket skal fjernes. Tipper vi stod 20-30 minutter i saktegående kø, noe som fikk snitthastigheten til å falle kraftig på tross av at forbruket i slik køkjøring blir høyt.
Resultatet blir da helt "feil" når snitthastighet går ned og forbruk opp.
Den mest presise måten er å starte målingen når man kjører ut på motorveien og stoppe den når man kjører av. Ideelt sett måles det under optimale forhold slik vi har hatt nå med god sommertemp og helst vindstille. Men så er det nå engang slik at langturer nesten aldri har perfekte forhold, så da blir det jo mer realistisk med litt varierende faktorer enn å se på et perfekt scenarie som nær aldri inntreffer.

Så det overrasker meg ikke at PF får høye tall med lav snitthastighet når cruise stod antatt? på 130km/t i 110-sonen. 125 reelle km/t er ikke spesielt raskt på E6 sydover og selv om en passerer en del biler vil en også bli forbikjørt da en del ligger i 130-135 reelle km/t. Når en legger på 10km/t til på cruise får en heller ikke bare ulempen av økt luftmotstand, som drar forbruket godt opp. En må også påregne å gå mer opp og ned i hastighet pga andre biler, noe som erfaringsmessig drar forbruket opp.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Det er jo også stor forskjell på forbruk om man ligger oppunder 90 i 70-sonen ut av Oslo vs 130 i 110-sonen. Så er det også slik at det på FB og nett ikke er så gøy å fortelle "messingen" hvor fort man egentlig kjører, så lav presisjon og antagelser får vi leve med.

I tillegg er erfaringen at hvis jeg satser på fartsgrensekjøring så ligger man i hø felt, og blir i perioder liggende litt bak andre under fartsgrensen, og med øko-aksellerasjon for å passere.

Hvis man durer på i 130+ så blir det fort litt over, og plutselig mye brems pga. øko-kjørere 10 under i feil felt, og rask aksellerasjon opp igjen i autobahn-fart.

Det som hadde vært interessant er en øko-vs-"racer"-test, dvs. en la seg i 135 (godt under miste lappen) og annen lå i 90-110 i en 110-sone med rimelig likt utstyrt bil. Og så måler man i tillegg tidsbesparelsen. Den blir fort mindre enn man tror. (men fra tidligere historier her så jeg at jeg brukte 45 minutter mindre på vei til samme fjellområde på ca 200 km unna, enn en med lavt forbruk ).
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

PF

For å svare opp, det er mye 100 og 110 sone sydover fra Oslo.
Det vil si at cruisekontroll lå på veldig mye på 130 nedover, og 120 i 100 sonene.
Har tidlig limited med 21" sommer som vinter, og kjører anbefalt lufttrykk. 2,4 foran og 2,8 bak, som øker en del når det var så varmt som det var. Egentlig var det lite trafikk så ble ikke så mye opp og ned i fart, men noe blir det jo.

Jeg opplever i alle fall at med min kjørestil, så er det veldig vanskelig å nærme seg 22-23 i snitt.

daktari

Sitat fra: PF på torsdag 04. juni 2020, klokken 12:42

Jeg opplever i alle fall at med min kjørestil, så er det veldig vanskelig å nærme seg 22-23 i snitt.
Samme her. Må betydelig ned i fart for å nærme meg.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA