Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rapport fra turer med e-tron

Startet av ThomasEL, tirsdag 02. juni 2020, klokken 16:59

« forrige - neste »

tromsø

#105
Jeg bruker 1% degradering og har 19" hjul med originale Bridgestone dekk, har kjørt 14000km
Thomas, du har vel 20"? Så det forklarer en del av forskjellen.
Jeg driter i forbrukstallene fra ABRP og bryr meg bare om prosenten :)

Parameterne som bestemmer prosenten som jeg ser det, unntatt vær og føre:
Hjulstørrelse
Dekk
Degradering
E50 eller E55
Bruk av ACC?

Jeg har jo ikke ACC, kan man kjøre gjerrigere uten?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

ThomasEL

#106
@Tromsø:
Hvis jeg både skal få forbruk og gjenværende prosent SOC riktig i ABRP, så må jeg faktisk sette opp referanseforbruket litt, og samtidig sette ned degraderingen.

Men som du sier: Det viktige er jo egentlig at gjenværende SOC estimeres noenlunde korrekt. At ikke forbrukstallene stemmer helt overens med realiteten, er jo i realiteten uvesentlig, og kun av akademisk interesse.

Edit:
Generelt hadde sikkert e-tronlivet vært enklere hvis man ikke hang seg opp i så mange detaljer rundt kapasitet etc. I sommer har vi vært på flere langturer. Hver gang har jeg vært veldig godt fornøyd med bilen, helt til jeg analyserer tallene i etterkant av turene. Da synker humøret igjen🤪🙈

Jeg har til og med truffet e-troneiere som ikke vet hva nettokapasitet på batteriet deres skal være...!!!
- Men sikkert mer problemfritt også det da😂😂😂
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

eivhelle

Sitat fra: tromsø på lørdag 24. juli 2021, klokken 23:30
eivhelle og andre med e50, hvilket verdi (Wh/km @ 110km/h) bruker dokker på referanseforbruket i ABRP?
Har hittil ikke sett noe behov for ABRP, siden jeg stort sett kjører strekninger jeg kjenne veldig godt. Men når jeg testet forbruket ved 110 km/t på sommerføre og tørr vei fikk jeg 236 Wh/km. Så tipper estimatene på 240 ikke er så langt unna sannheten.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

eivhelle

Sitat fra: ThomasEL på søndag 25. juli 2021, klokken 09:48

Generelt hadde sikkert e-tronlivet vært enklere hvis man ikke hang seg opp i så mange detaljer rundt kapasitet etc. I sommer har vi vært på flere langturer. Hver gang har jeg vært veldig godt fornøyd med bilen, helt til jeg analyserer tallene i etterkant av turene. Da synker humøret igjen🤪🙈


Tror det er greit å slippe ned skuldrene og ta turen som den kommer. Det er så mange parameter som påvirker hvor langt du kommer mellom hver lading, at man aldri finner en endelig fasit. I fjor feiga jeg ut og ladet på Dagali fordi jeg var redd for å akkurat gå tom før vi rakk frem til Geilo (knappe 230 km). Sist jeg kjørte samme retning hadde jeg gått tom omtrent etter passering over Hardangerbrua, 100 km lenger  borte, om jeg hadde droppet lading underveis. Forskjellen på de to turene var regnvær og rundt 10 grader lavere temperatur.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Doppler

Jeg benytter 250Wh/km, default 5% degradering og 75kg ekstra. Jeg har 20" dekk. På en standard reise t/r hytten ved sjøen estimerer ABRP da 236Wh/km på sommeren. Jeg ligger i praksis på vel 220Wh/km. Forbruket er litt avhengig av hvordan jeg kommer ut. Det er ikke så lange turen, ca. 4mil. Bilen starter høyt, gjerne 90kWh/100km for så å bygge seg ned. Noen ganger tar dette litt tid, andre ganger går det fortere. Jeg skal over en liten fjellpassasje på 250m.

Før jeg kjøpte bilen, tok jeg for meg ABRP og gikk gjennom forskjellige turer som jeg trolig ville komme til å ta. Jeg "tok litt i" og satt opp referanseforbruket litt, men kom likevel til at kapasiteten i 50 modellen holder. I praksis har bilen overgått disse estimatene med god margin.
2021, E-tron 50 SB S-line, Lev. uke 12/21.

Pitil

#110
Bruker aldri ABRP eller noe annet. Det er så mangt og mye som påvirker forbruket, at jeg ikke gidder, eller finner det nødvendig å regne på det for hver tur. Forbruket blir hva det blir, og jeg nekter å tilpasse meg for å få dette lavest. Jeg bruker aldri Efficiency eller ECO for å prøve å «pynte» på resultatene. Jeg skal ha det komfortabelt i form av varme og kjøling. Men, jeg ble rimelig overrasket forleden dag da jeg kjørte fra Hallingdal til Lier, via Skaret, og skulle videre til Tjøme. Etter 199 km, så hadde jeg brukt 49 % av batteriet, noe som gir en teoretisk rekkevidde på over 400 km på min e-tron 50 AB, om forbruket fortsatt hadde holdt seg på 15,8 kWh/100km. Hadde lagt inn destinasjonen på GPS'n, og den hensyntar topografi og fartsgrenser, restrekkevidden viste dermed 151 km etter kjørte 199 km, noe som gir en total rekkevidde på 350 km. Men dette var en varm dag, med optimale forhold, og forventer ikke de samme resultatet med 10 grader kaldere vær, eller en regnværsdag.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tidligere:
Audi 100 Avant 2,3 E Quattro 1991 mod
Audi A6 Avant 2,4 Quattro 1999 mod
Audi A6 allroad 2,7 tdi 2011 mod
e-Golf 2018
Audi e-tron 50 Advanced Business++
Har nå:
Tesla model Y

tromsø

Etron owner, det var et pent forbruk må æ si.

For vår årlige tur til sør Sverige og tilbake til Tromsø så er ABRP en meget god hjelp. Nå når jeg har klart å tune ABRP med korrekt referanseforbruk til vår bil så treffer den på +/- 2%.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Pitil

Ja, ble overrasket over det lave forbruket denne dagen. Brukte ACC hele veien, og fulgte bare trafikken. Gjorde absolutt ingenting aktivt for å oppnå dette lave forbruket. Kjøpte bilen ny, og som dere ser, så har jeg kjørt den over 30k km, og ikke vært i nærheten av dette forbruket tidligere. Sluttforbruket på denne turen endte på 17,5 kWh/100 km, da de siste 6-7 milene innebar 100 og 110 soner, der jeg la Cruise kontrollene 10 km/t over fartsgrensen. Når det gjelder den manglende bruken av ABRP, så skyldes det nok litt ett bra utbygd ladenettverk her i sør, og jeg lader når jeg stopper og jeg planlegger derfor sjelden ladestopper.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tidligere:
Audi 100 Avant 2,3 E Quattro 1991 mod
Audi A6 Avant 2,4 Quattro 1999 mod
Audi A6 allroad 2,7 tdi 2011 mod
e-Golf 2018
Audi e-tron 50 Advanced Business++
Har nå:
Tesla model Y

elektro

#113
Jeg bruker heller ikke ABRP (selv om jeg har Premium abonnement) fordi jeg stort sett vet hvor laderne er der jeg kjører- og det er andre behov som styrer når jeg stopper. Eller fordi jeg simpelt hen ikke trenger å lade underveis, selv på det jeg vil karakterisere som litt lengre turer. Chargefinder er imidlertid en nyttig app som jeg bruker både for å finne ladere og sjekke status på ladere.

Hadde for øvrig en tur fra Skjåk til Oslo på fredag (550 meter høydeforskjell). Distanse 399 km. hvorav ca. 150 km med snittfart 120 km/t. Stappfull bil, takstativ uten last, 22-28 grader og bittelitt motvind. Forbruk 20,9 kWh/100 km.

AC-ladet under lunsj på Vinstra og kunnet nådd hjem, men valgte å lade noen minutter på Ionity Dal i stedet for å sparekjøre. Good call, viste det seg, da minstemann uansett hadde akutt behov for å bruke fasilitetene da vi kom så langt.. :D

(Distansen kan naturligvis kjøres vesentlig «billigere» og dermed uten lading med e55 sommerstid via Gjøvik/RV4.. men det tar lengre tid og er litt mindre trygt mht. elg, møtende trafikk osv.)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

tromsø

Da har vi kjørt masse motorvei og sjekket forbruket. Tørrt, litt motvind og 24 grader uten direkte sol. Det vil si nærmest ideelle forhold. Resultatene:
215 Wh/km @ 110 km/h
240 Wh/km @ 120 km/h

Så mitt input i ABRP på 205 Wh/km @ 110 km/h som gir perfekt resultat for bilen vår er nært men litt lavere enn hva virkeligheten tilsier.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

elektro

#115
Sitat fra: tromsø på tirsdag 27. juli 2021, klokken 22:17
Da har vi kjørt masse motorvei og sjekket forbruket. Tørrt, litt motvind og 24 grader uten direkte sol. Det vil si nærmest ideelle forhold. Resultatene:
215 Wh/km @ 110 km/h
240 Wh/km @ 120 km/h

Så mitt input i ABRP på 205 Wh/km @ 110 km/h som gir perfekt resultat for bilen vår er nært men litt lavere enn hva virkeligheten tilsier.

Det er liten tvil om at default verdien på 250 Wh/km som ligger inne på e-tron 55 er for høyt med 19- og 20 tommere, men dette var jo veldig lavt, @tromsø. :o Både forbruket og referanseverdien i ABRP.

Jeg prøvde meg med 240 Wh/km. på en tur før helgen, det var også for høyt. Vil tro 230 Wh/km passer min bil- og kjørestil. Med 20-tommer sommerhjul. (21-tommerne er bredere og gir høyere forbruk. Mens piggfrie vinterhjul etter min erfaring gir lavere forbruk, kanskje jeg da må ned i 220 Wh/km som referanseverdi..)

Har du abonnement med "reeltime" vær, eller legger du inn disse dataene selv? Andre variabler som spiller en rolle er jo farten.. Det er i de fleste tilfeller overraskende vanskelig å kjøre noe raskere enn fartsgrensen i snitt. Det er jo heller ikke alltid kartet i ABRP er oppdatert, ifbm. veiutbygging ol. Jeg bruker for øvrig 3% degradering på min ur-e-tron.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

tromsø

@elektro, jeg har ikke ABRP abonnement så legger inn verdier på hvordan været var i etterkant og sjekker med virkeligheten. Da passer 205 eller til og med 200 Wh/km best. Bruker 1% degradering.

Testet på 110 og 120 km/h ble kjørt om kvelden og uten trafikk så kunde ligge på respektive hastighet med CC konstant i 4 mil hver. Bilen var da også fullstappet med barn og feriepakking.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

ThomasEL

#117
Er i Danmark noen dager, og har gjort meg noen observasjoner:

• Fornøyd med bilens forbruk på de danske motorveier. Selv med stedvis kraftige regnbyger og omkring 125 km/t, så lå forbruket på rundt 2,5 kWt/mil etter ca 20 mil på E39 og E45

• Når det gjelder HPC ladere, så klarer man seg vel akkurat så lenge det kun er  en håndfull fullvaksinerte nordmenn og en og annen tysker med elbil som skal lade.
- Den dagen nordmenn igjen drar sørover i hopetall, for ikke å snakke om hvis danskene selv begynner å kjøpe elbil, så er ladekapasiteten katastrofal...

• Hotellet jeg bor på har investert i tre stk 11kW destinasjonsladere. Svært prisverdig👏
- Problemet er at de stort sett okkuperes av ladbare hybrider. Disse kobler til, uten noe krav om at de må flyttes når de er fulladede.

Så her håper jeg virkelig danskene hiver seg rundt og gjør en jobb. Hvis ikke blir det fort kaos allerede neste år når norske turister, og da langt flere elbiler enn for to år siden, igjen drar til Danmark i hopetall...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

hemi

Danmark er fascinerende håpløst med elbil. Heldigvis ikke mye opp og ned der.

har opplevd det samme med destinasjonsladerne på hotellet der det er prisgunstig, også opplevd flere støtter apper som ikke tillater utlendinger, og flere der de tok 10kr per kwh :o

elektro

Ved en kjapp titt på kartet ser jeg at det er, ikke bare er dårlig med hurtigladere, men ofte bare 1 stk. 50 kW lader per lokasjon. :o Å reise gjennom Danmark nord/syd eller øst/vest er vel relativt problemfritt med Ionity enn så lenge, men oppholder man seg på vestkysten eller andre steder, er det nok best å finne seg en stikkontakt eller destinasjonslader der man er.

Vurderer sommerhus der nede neste år. Har JuiceBooster med 10 meter forlengerkabel og div. kontakter. Hvordan er erfaringene med å få ladet her og der? Trenger man f.eks. "dansk" kontakt med tre pinner?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA