Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rapport fra turer med e-tron

Startet av ThomasEL, tirsdag 02. juni 2020, klokken 16:59

« forrige - neste »

No-name

Det var en her på forumet som tipset om denne J-pilot appen.  Lastes ned fra play store, og det ser ut til at den kobles mot Audi serveren.  Bruker den ikke så ofte,  men tenkte å ta en titt på den idag,  for morro skyld.  På 99% viser den 62,4 kWh. Aner ikke hvor presist det er. På 11 % viste den 7 kWh..

Edit: Takk Orbit 👍

ThomasEL

#91
@Orbit og @No-name:

Tusen takk. Dette er jo ganske interessant, særlig hvis den altså viser et kWt estimat på batteriet når det er fulladet..?!! Kanskje dette estimatet vil være bedre for kapasitetssammenlikning enn noe annet vi har funnet til nå...

Det at appen viste et større totalforbruk på turen enn regnestykket km•snittforbruk gir, kan jo i alle fall tyde på at den fanger opp noe forbruk (varmetap eller annet) som ikke bilen viser i dash...

Edit:
Hmm... Lastet ned nå. Ble litt skeptisk da jeg selv måtte legge inn bilens kapasitet (64,7kWt). Frykter jo litt at appen da viser kWt tilgjengelig utfra ladeprosenten av 64,7, altså at ikke degradering kommer frem.

På den andre side: Hvis No-name har tastet inn 64,7kWt som kapasitet, så tyder jo hans 62,4kWt på 99% på at appen faktisk viser degradering...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

#92
@No-name: (eller andre brukere av J-pilot)

Vet du om du la inn 64,7kWt som batteristørrelse? Hvis du gjorde det, så tyder jo estimatet du fikk med 62,4kWt ved 99% på at det kalkuleres en kWt som forsøker å ta hensyn til degradering...
Men hvis du plottet inn 63kWt som batteristørrelse, så er jo dette kWt anslaget kun basert på prosent i forhold til inntastet verdi.

Foreløpig egne erfaring tyder dessverre på det siste. Alt virker å ta utgangspunkt i 64,7kWt, og så god kapasitet har jeg nok dessverre ikke.
- Så heller ikke denne appen virker å gi noe estimat på SOH (state of health)😢😢
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

No-name

For å være helt ærlig, så husker jeg ikke. Kan godt hende at det er jeg som skrev 63 i feltet for kapasitet.

evtronDK

e-tron 55 2020 fra august 2019 med totalt 41.000km.

Cannes-København hovedsageligt motorvej med enkelte afkørsler grundet vejarbejde og kø.

2095 kilometer, snitfart 89 km/h, Forbrug 27,6 kwh/100km.

Super bil til langtur...
Audi e-tron 55 Quattro 2020 model fra 08/2019.

tromsø

Da er vi endelig på vei sørover. Etappen idag:
Tromsø til Rognan i 10 grader og regn av og til
Start 97%
Ladet 22+27+55%=104%
Slut 32% som steg til 34%
Total % = 104+97-33=168%
2.07 kWh/mil
50,26 mil
9.5 timmar inkl lading
Restkapacitet: 61,9 kWh

Konklusjon på sommerføre-ish og med 50kW ladere på flere plasser langs veien er at E50 funker fint. Vi trenger ikke større batteri. Referanseforbruk på ABRP må settes ned til 205 Wh/km (har 19").
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

turfsurf

Sitat fra: tromsø på fredag 23. juli 2021, klokken 00:17
Referanseforbruk på ABRP må settes ned til 205 Wh/km (har 19").

Er ikke referanseforbruket ved 110km/h?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: tromsø på fredag 23. juli 2021, klokken 00:17
Ladet 22+27+55%=104%

50,26 mil
9.5 timmar inkl lading

Konklusjon på sommerføre-ish og med 50kW ladere på flere plasser langs veien er at E50 funker fint. Vi trenger ikke større batteri.
Tålmodig du  :+1: :)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

tromsø

#98
Jupp, men som sagt ikke bilen som er begrensende faktoren uten blæren og to små barn..

Og så var det venting på ferge og selve ferga over til Bognes som tar tid.

Jo, referanseforbruket er ved 110km/h på ABRP men må som sagt ned i 205 for at det skal stemme for vår bil på sommerdekk.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

turfsurf

Sitat fra: tromsø på fredag 23. juli 2021, klokken 17:06
Jo, referanseforbruket er ved 110km/h på ABRP men må som sagt ned i 205 for at det skal stemme for vår bil på sommerdekk.
Så du sier at deres etron 50 bruker 205Wh/km i 110km/t?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

tromsø

#100
Sitat fra: turfsurf på fredag 23. juli 2021, klokken 21:17
Sitat fra: tromsø på fredag 23. juli 2021, klokken 17:06
Jo, referanseforbruket er ved 110km/h på ABRP men må som sagt ned i 205 for at det skal stemme for vår bil på sommerdekk.
Så du sier at deres etron 50 bruker 205Wh/km i 110km/t?

Er nå i Åre og ja, for at ABRP skal regne korrekt på alle etapper ned fra Tromsø på vår Etron 50 på sommerdekk 19" så må jeg legge inn 205Wh/km som referanseforbruk. Bruker 220Wh/km som referanseforbruk på vinterdekk.

Edit: finnes jo ingen 110 soner i nord Norge så vet ikke hva den bruker da men det vil vi finne ut de neste ukene :). Typisk bruker vår rundt 190Wh/km I 90 soner i Tromsø på sommerdekk.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

eivhelle

Hjem fra ferie i dag i varmt sommervær og bortimot vindstille, i etron 50.

Kjørte fra Øystese til Horten, via hardangervidda og nummedal. Ladet 9 minutter på Rødberg og kom hjem med omtrent 15% SOC.

390 km med et forbruk på 17.5 kWh/100 km. Kjørte hele turen i efficiency mode, så den kjørte ikke full blås på klimaanlegget. Men uansett laveste forbruk jeg har opplevd så langt.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

tromsø

eivhelle og andre med e50, hvilket verdi (Wh/km @ 110km/h) bruker dokker på referanseforbruket i ABRP?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

ThomasEL

#103
@Tromsø:
Har du batteriet satt på 5% degradering i ABRP, slik som det default er innstilt?

Hvordan er forbruket ditt pr km i forhold til det ABRP spår det vil være?

Jeg har referanseforbruket på default, men ser nok også at jeg da i praksis ofte bruker litt mindre enn ABRP sier, dog ikke så stor forskjell som hos deg.

Edit:
Ser nå på første etappe på en av sommerens turer. Fra Sørlandet til Ionity Ringdalskogen. Hvis jeg legger det inn i ABRP, så estimerer den 18% rest ved ankomst. Det er spot on, jeg ankom faktisk med 18%..!

Men:
APRP har da forutsatt et forbruk på 237Wh/km. I virkeligheten brukte jeg mer, nemlig 243kWt/km. Likevel traff den på prosenten.

Det må bety at batteriet mitt er litt bedre enn ABRP tror. Nesten utrolig, med tanke på min degradering. Du har jo sannsynligvis er bedre batteri enn meg, Tromsø, så du kan nok trygt sette degradering til 0%. Det virker nemlig som ABRP regner omkring 61kWt som full kapasitet, uten degradering
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

Jeg bruker 240 Wh/km og 0% degradering med 2019 e-tron 55 på 20-tommers hjul. Treffer bra!
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA