Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rapport fra turer med e-tron

Startet av ThomasEL, tirsdag 02. juni 2020, klokken 16:59

« forrige - neste »

elektro

#75
Tok en ny test av min 2019 modell 55 i går, etter "Teslabjørn" metoden. Dvs. nordover fra IONITY Dal og vending ved IKEA v. Hamar/Furnes, for å få to fulle runder, med konstant GPS hastighet på 120 km/t, ACC. Været var pent, sol med et lite slør og ca. 22-25 grader med lite vind. Bilen har 20-tommers dynamikkdesign fleger med Alenza dekk i originaldimensjon. 255 mm. brede rund baut. Dekktrykk 2,8 bar. Kjøreprogram Efficiency med AC Eco 20,5 grader, viftehastighet 2. NB! Starten gikk med med 99% batteri ettersom bilen ble stående en god stund med AC på, og antakelig noe batterikjøling, etter fullført lading.

Resultat: 26,2 kWh/100 km. med 299 km (302 iht. Google) tilbakelagt og 6 km. rest. Totalt 308 km.

Det gir 81,5 kWh tilgjengelig av opprinnelige 83,6 kWh, eller en degradering på 2,5% ila. første 45.000 km. og snart to og et halvt år siden bilen forlot produksjonshallen. Hvis da ikke dette skal settes på kontoen for varmetap mens eventuell degradering er skjult i bufferen. Uansett må jeg si meg meget fornøyd både med forbruk og batterihelse, fra et forbrukerperspektiv. :+1:

Andre observasjoner: Power limit inntraff ved 4% SOC. Jeg startet dagen fra Oslo med 16 grader i batteripakka, og etter først å ha ladet fra 50-100% og kjørt etappen som beskrevet, holdt batteriet 30 grader. Etter så å ha ladet fra 1% til 70% holdt batteriet 44 grader. Da var ladeeffekten allerede nede i 135 kW, mot normalt 150 kW. Noe som for så vidt ikke er uvanlig når man starter med svært lav SOC. Noe litt interessant var at bilen viste 5 kW mindre enn det igjen. 4 kW uten AC på. Det kan tyde på at bilen bruker 4 kW på kjøling. Noe usikker på når dette inntraff, men verdt å nevne er at utetemperaturen på samme tidspunkt viste 28 grader. Nesten sydeuropeiske tendendenser på asfalten der.. Jeg fortærte til og med en is. :D Vel tilbake i Oslo med god flyt og en del "kick downs" holdt batteriet fremdeles 36 grader. Som for så vidt ikke er spesielt mye under de rådende forhold og den type kjøring.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Orbit

Det et forbruk godt under TB sitt resultat på samme strekning (samme dekkdimensjon, men annen felg). Det viser vel mest at det er vanskelig å sammenligne resultater som ikke er fra samtidig kjøring.
Sitat fra: https://www.youtube.com/watch?v=aazsZ4HNBecResults:
90 km/h, 56 mph: 370 km, 230 mi, 225 Wh/km, 362 Wh/mi
120 km/h, 75 mph: 270 km, 168 mi, 308 Wh/km, 496 Wh/mi
Er det på tide med en ny samletest med forskjellige e-tronvarianter? Siden den gang er det i alle fall blitt mulig å få strøket batteritemperatur fra listen av ukjente variable. Ref. https://elbilforum.no/index.php?topic=51898.0
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

Det stemmer, og jeg har fått tilsvarende resultat flere ganger før når jeg har testet. Det man skal være klar over er at TB sin test ble kjørt på vestkysten av Sverige i sterk vind. Vet heller ikke om han brukte Efficiency mode.. Jeg skal ikke gnage mer om dette, men jeg hadde også vært sjokkert om jeg hadde fått hans resultater. :o

Som du sier viser dette viktigheten av å teste flere biler sammen. Man bør alltid kjøre minimum to biler sammen, for å ha en referanse. Det er selvfølgelig å vanskelig å få til, så da må man være ydmyk i forhold til at det utenom det mer åpenbare kan være variabler som er vanskelig å måle. Som både trafikk som påvirker flyt og snittfart og mer eller mindre åpenbare værforhold. Barometrisk trykk f.eks. Og ting som at sol og 20 grader krever mye mer AC effekt enn 20 grader etter solnedgang.. 5 m/s sidevind er etter min erfaring mye verre enn 5 m/s motvind og medvind, osv. Selv om parameterne i en tabell kan se rimelig like ut.

En ny samletest av e-tron quattro hadde helt klart vært interessant. Men det hadde også vært gøy å få med en EQC, Model X eller lignende. ID.4 er etter min mening ikke så relevant med bakhjulstrekk.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

tromsø

#78
30 mil idag på 99 til 9% SOC, mest 70-90 veier i glimrende nordnorskt vær, 15-24 grader, nesten vindstille og sol, 1700 høydemeter totalt men start og stopp på samme plass.

Forbruk 1.87 kWh/mil, gir nettokapasitet 62.3kWh. Hadde vel blitt litt mer netto hvis jeg ventet med ladinga da SOC normal øker litt etter stopp.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

elektro

#79
Sitat fra: tromsø på fredag 04. juni 2021, klokken 23:54
30 mil idag på 99 til 9% SOC, mest 70-90 veier i glimrende nordnorskt vær, 15-24 grader, nesten vindstille og sol, 1700 høydemeter totalt men start og stopp på samme plass.

Forbruk 1.87 kWh/mil, gir nettokapasitet 62.3kWh. Hadde vel blitt litt mer netto hvis jeg ventet med ladinga da SOC normal øker litt etter stopp.

Vanskelig å komme noe særlig lavere i forbruk på rundturer, etter min erfaring. Ved vanlig kjøring på landevei med AC på, osv. I alle fall med e55 quattro. Det er kanskje ikke så rart, ettersom det er omtrent på WLTP. EDIT: :+1:  :)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

tromsø

#80
Ja, var klart fornøyd med den turen, gir jo en rekkevidde på 33 mil = WLTP deklarasjonen på min bil (e50 launch ed. med 19"). Uten 1700 høydemeter hadde rekkevidden til og med vært litt lenger enn WLTP :)
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

ThomasEL

Familietur fra Sørlandet til Galdhøpiggen i helga,
Kjørte fredag morgen, E18 til Drammen, videre E16 til Fagernes, over Beitostølen, Valdresflya og videre til Lom. Deretter noen mil til retning Galdhøpiggen.
- Kort ladepause på Ionity Ringdalskogen, opp til 70%
- Kort ladepause på Ionity Vik, opptil 80%
- En noe lenger pause på Kople Beitostølen, opp til 97%. I ettertid viste det seg at vi likevel kunne lade på hytta vi hadde leid, så kunne klart oss med mye mindre lading på Beitostølen. Men vi trengte uansett tiden til å spise.

Hjem igjen søndag. Tok da veien ut til Otta, og E6 og E18 hjemover via Lillehammer og Oslo.
Svært pent forbruk, kunne faktisk fått omkring 34 mil ut av min 50 den dagen og kjørt helt til Ionity Bagn før første ladestopp. Men familien ble sulten før den tid, så vi spiste og ladet på Mer Burger King Ringsaker i stedet. Pga tiden det tok å spise ladet vi helt til 100% (ingen som ventet i kø)

Andre og siste ladestopp på den 70 mil lange hjemturen ble Ionity Ringdalskogen. Ladet der fra 5 - 90%

Fulgte trafikken og lå litt over fartsgrensa på motorveier og ellers der trafikken tillot det.

På denne ca 140 mil lange helgeturen var ikke lading noe begrensning/ulempe for oss. De pausene var kjærkomne for både sjåfør og passasjerer. Muligens med unntak av aller første pause på Ringdalskogen fredag, den hadde vi MULIGENS droppet uten ladebehov.

Det ble ellers klart hvor viktig det er at det tilbys gode muligheter for destinasjonsladning rundt forbi. Det var vårt største usikkerhetsmoment underveis: Om vi kunne lade på destinasjonen/hytta eller ikke.

Vedlegg:
Bilde av kjørecomputer etter 700km hjemtur
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Carkub

Trondheim - Gol. Uten skiboks for en gangs skyld. 2019 55 med 19'
Audi e-tron levert mai 2019, egenspesifisert
Kia e-Niro "i familien" levert mai 2019

eivhelle

#83
Kjørte fra Horten til Øystese via Nummedal og Hardangervidda. To passasjerer og halvfull bil. Flotte kjøreforhold, men en del trafikk, så hastigheten var moderat (snitt på 65 km/t for hele turen). Endte opp med et forbruk på 18.0 som er ny rekord på strekningen. Sitter igjen med samme inntrykket som jeg hadde etter et år med e-golf. Forbruket blir lavere etter å ha kjørt en sesong med bilen. Våknet opp i dag med fulladet bil og en estimert rekkevidde på 350 km. :D

Ladet noen minutter på Rødberg. Der var det null ladekø. På Maurseth og i Eidfjord derimot var det fullt av biler. Så et lite tips til de som kjører samme strekning. Rødberg er et fint sted å stoppe. To lynladere ved hotellet med 4 uttak til sammen. Og som regel ledig.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

ThomasEL

Legger merke til at @Eivhelle får et estimat på GOM etter opplading til 100% som passer meget bra med det forbruket han hadde på turen. 35 mil * 1,8kWt/mil gir jo 63 kWt, altså svært nær teoretisk netto batterikapasitet.

Til sammenlikning hadde jeg som nevnt kjørt 23,7 mil med et snittforbruk på 1,70 kWt/mil før jeg stoppet for å lade. Som nevnt ladet jeg helt til 100%, siden maten tok såpass lang tid og ingen andre ventet på laderen.
Basert på forbruket de siste 23 mil før lading burde GOM vist 380 km etter opplading til 100%, men viste kun 304km... (Selvsagt før jeg la inn ny destinasjon, så ikke det som "ødela")

Er det noen som har klart å forstå hvor mange km bakover GOM estimerer ut fra..? I mitt tilfelle var nok forbruket høyere de siste 2 milene (siden jeg da kom inn på motorveien ved Brumunddal), men GOM skal da basere seg på mye mer enn siste to mil, så vidt jeg vet...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

eivhelle

#85
Jeg kjørte en tur på 12 km i dag med et forbruk på 25.9 og fikk da redusert GOM fra 350 km til 310 km. Det innebærer at snittforbruket for bergening av GOM har endret seg fra 18 til 19.3. I så fall vil det si at GOM beregner fra snittforbruket siste 75 km.

Kan legge til at snittforbruket for turen jeg tok i går gikk opp fra 17.8 til 18.0 i løpet av de siste 70 km av turen, som totalt var på 390 km. Samtidig var snittforbruket betydelig høyere 80 km før slutt fordi jeg da regenererte masse energi på vei ned fra hardangervidda. Så regnestykket blir fort litt komplisert om en skal ta med alle faktorer.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

janbanan

Kjørte fra Geiranger til Hamar i dag. Fra Geiranger til Djupvasshytta var forbruket på imponerende 77kWh/100km ;), Men det jevnet seg ut.
Startet turen med 98% SoC, ladet 3,88kWh på Lillehammer og ankom Hamar med 5% SoC.
Totalt forbruk på turen 64,05 kWh ( ifølge Tronity )

Planen var å lade på Ionity Øyer, men der var det massiv kø... Endte opp med å lade litt på 3,6kW A/C mens vi spiste  en burger på Lillehammer.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

No-name

Gjøvik-Kristiansand, 418 km, forbruk 20,2. Startet med 99%, ladet fra 44 til 96 % på Grelland (32,8 kWh). Ankomst Kristiansand 11%.
Ifølge J-pilot brukt 88,1 kWh

ThomasEL

#88
Sitat fra: No-name på søndag 18. juli 2021, klokken 21:30
Gjøvik-Kristiansand, 418 km, forbruk 20,2. Startet med 99%, ladet fra 44 til 96 % på Grelland (32,8 kWh). Ankomst Kristiansand 11%.
Ifølge J-pilot brukt 88,1 kWh

Hva er J-pilot? Er det det samme som eller tilsvarende Tronity..?

Interessant at den sier du har brukt 88,1kWt, mens utregningen kjørelengde multiplisert med snittforbruk gir 84,4kWt brukt...

Hvis denne J-pilot gir et riktig totalforbruk, så kan jo differansen mellom dette tallet (88,1kWt) og utregnet forbruk (41,8 mil • 2,02kWt/mil = 84,4kWt) være med å forklare hvorfor så mange av oss aldri får nær nettokapasitet ut av batteriene... (som en evt alternativ forklaring til unormal degradering)

Men som sagt, må vite noe mer om hva J-pilot er da.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

Ja, tilsvarende Tronity.

Sitat fra: Orbit på tirsdag 22. juni 2021, klokken 19:23
Her er en app som skal gi ladekurver for e-tron. Jeg har ikke testet på e-tron, kun i3 så langt.

Sitat fra: Orbit på tirsdag 22. juni 2021, klokken 19:15
Juice Techonology (de som lager Juice booster ladekabel) har nå kommet med en app J+ pilot som snakker direkte med bilprodusentene sine servere. De kan derfor hente ut kjøredata uten bruk av ODB og lignende. (En trenger ikke å ha ladekabel fra Juice, men tipper en i så fall kan få enda mer detaljert informasjon om ladeforløp, kanskje også styring av lading).

Den gir ut masse info, inkludert forbruk/avstand på alle turer (fra da app ble koblet mot bil), effekt/SOC-graf for ladesesjoner, hvor mye en har ladet hjemme vs borte, hvor mye energi som er brukt til kjøring vs vampire drain, eksport av all telemetri til CSV, etc. Jeg har bare fått prøvd litt i ettermiddag, men dette viser at det er mye informasjon som BMW sitter på som kunne vært tilgjengelig også i myBMW.

J+ støtter flere bilmerker, p.t. Audi, BMW, Citroën, DS, Opel/Vauxhall, Peugeot og Tesla.

PS: Full funksjonalitet er tilgjengelig de første fire månedene etter registrering av konto. Deretter skal det bli abonnement for de mer avanserte funksjonene. Det er ikke tydelig hva som vil forbli tilgjengelig i gratisversjonen uten abonnement.

Sitat fra: Orbit på onsdag 23. juni 2021, klokken 20:07
Edit: Aksesstoken fra Audi bare gir tilgang til API i to timer. Så da er det noe trøblete, og en må i praksis fornye token hver gang en vil ha data fra en tur/lading (gjøres i J+ app). BMW sitt API gir ennå problemfri aksess med deres token (opprettet i går).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA