Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rapport fra turer med e-tron

Startet av ThomasEL, tirsdag 02. juni 2020, klokken 16:59

« forrige - neste »

tromsø

23.8 mil i lett yr og regn i dag, 15 grader, meget sterk sidvind, 2.07 kWh/mil, mest 70-100km/h, SOC fra 94-17% => restkapasitet = 64.0 kWh
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

ThomasEL

Sitat fra: tromsø på mandag 02. november 2020, klokken 20:37
23.8 mil i lett yr og regn i dag, 15 grader, meget sterk sidvind, 2.07 kWh/mil, mest 70-100km/h, SOC fra 94-17% => restkapasitet = 64.0 kWh

Du får jevnt over meget bra resultat ut av batteriet, ser du ofte havner rundt 64kWt :+1:
- Litt misunnelig på det, kan du si  ;) ;)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

tromsø

Sitat fra: ThomasEL på mandag 02. november 2020, klokken 22:07
Sitat fra: tromsø på mandag 02. november 2020, klokken 20:37
23.8 mil i lett yr og regn i dag, 15 grader, meget sterk sidvind, 2.07 kWh/mil, mest 70-100km/h, SOC fra 94-17% => restkapasitet = 64.0 kWh

Du får jevnt over meget bra resultat ut av batteriet, ser du ofte havner rundt 64kWt :+1:
- Litt misunnelig på det, kan du si  ;) ;)

Ja, er fornøyd med bilen, den leverer som antatt. Må bare få den musfri også ...!

Håper din batterisjekk på verkstedet gir noe resultater som kan hjelpe på med din bil.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

ThomasEL

#63
Kjørte hjemmefra til hytta i dag, e-tron 50

19,5 mil
800 høydemeter
Startet i minus 4 grader, kom fram i minus 10 grader
Relativt tørr vei 17,5 mil, snø/is siste 2 mil

Takboks på taket
5 personer og bagasje

Startet m 98% og forvarmet kupé
Ankom med 6% SOC
Snittforbruk: 27,3kWt/100km

Edit:
Dette gir ca 58kWt tilgjengelig batterikapasitet i dag... Men da med rimelig kaldt batteri.
Med tanke på temperaturen, så syns jeg egentlig jeg fikk rimelig ok mengde energi ut av batteriet SAMMENLIKNET MED når jeg kjører i mange plussgrader. Det er jo nemlig naturlig at batteriet leverer noe mindre energi når det er kaldt sammenliknet med idealtemperaturen på ca +25 grader.
- Jeg får jo alltid for lite energi ut av batteriet i min bil... Men akkurat forskjellen i tilgjengelig energimengde mellom varmt og kaldt batteri, var ikke avskrekkende.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Wendel

Kjørte på første Juledag fra Stathelle til Jessheim med min e-tron 50.
Bilen står i garasje som holder ca 10 grader, bilen var forvarmet og ble ladet opp helt frem til avreise.

Det var klart og fint vær, tørr vei og rundt 1 minus hele veien. Stort sett all kjøring foregikk på motorvei med 100/110 sone. Fulgte fartsgrensa og lå på cruisekontroll på 110km/t store deler av veien.

Batteriet hadde en temp ved avreise på 11 grader og ved ankomst Jessheim 14 grader.

Total kjørelengde 212km. Snittforbruk 26kWt/100km. Startet med 99% strøm, ankom med 8%.

Dette gir en batterikapasitet på 60,5kWt.




elektro

Kjørte fra nær Lillestrøm til nær Bø i Telemark, i dag 27/12, med en proppfull førsteutgave av e55 med takboks. Hjul 20-tommer Hakka R3. Været var fullstendig ufyselig( 0-2 grader Celdius, kraftig nedbør hele veien, opp til 18 m/s sidevind (!), mye snø og vann i veibanen. Høydeforskjell +150 meter.

SOC start 97%, SOC slutt 35% og distanse 165,5 km gir forbruk 33,6 kWh/100 km. Dette tilsvarer 81,7 kWh tilgjengelig batteri. Kjørte stort sett i Comfort mode med AC Auto 21 grader.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

tromsø

#66
Rapport fra en 160 mil lang tur med to små barn fra Falun i Sverige til Tromsø (med e50 launch ed):

Grunnet Korona ønsket vi ikke å kjøre via Norge (ville ikke bli fast på Karantenehotell), så da ble det tur opp via E4 i Sverige til Örnsköldsvik og sen innlandet til Lycksele, Arvidsjaur, Jokkmokk, Kiruna, over Riksgrensen ved Bjørnfjell og opp E6 til Tromsø. Ruten ble valgt etter det meget begrensete hurtigladevalget i nor Sverige. Siste hurtiglader i Sverige var i Arvidsjaur så vi måtte ta 3 overnattinger i Sverige totalt.

Været på turen var meget varierende med temperaturer på +3 og regn i starten over til 0 og snø fra Örnsköldsvik, sen -5 og mye snø fra Jokkmokk til Kiruna, siste biten fra Riksgrensen opp til Tromsø var det tørr vei og -12 grader.

Observasjoner og reaksjoner:
-Snittforbruk for hele turen ble 2.67 kWh/mil
-Fikk regnet ut nettokapasiteter på batteriet mellom 57.5 og 63 kWh
-Gitt at man kjørt et stykke før hurtiglading så lader bilen greit med minst 80kW og kan komme opp over 100kW selv om det er minusgrader
-Høyest forbruk fikk vi når det var rundt -5 grader og snøfall med 5-15cm snømodd på veien: 3.25 kWh/mil
-Hurtigladenettverket i nor-Sverige er latterlig dårlig, finnes noen få her og der og der det finnes er det kun 1 (!) ladepunkt
-11kW AC finnes det noen flere av men å kjøre langtur på vinteren og lade på dem fungerer særdeles dårlig. Dag 3 kjørte vi fra Jokkmokk til Björkliden (32 mil) i det verste været med det høyeste forbruket og hadde kun 11kW AC tilgjengelig, turen tok totalt 10 timer der halvparten var AC-lading!
-I sum en interessant erfaring men inntil det kommer flere hurtigladere i denne regionen så vil vi aldri kjøre der igjen (på vinteren) med vår e50. En e55 hadde fungert bedre og Tesla har jo hurtigladere her så en slik hadde fungert greit.
-I slike regioner burde Tesla definitivt åpne opp deres hurtigladere for andre biler. Må være en win-win per dags dato da Teslaladerne heller ikke var særlig frekventerte i denne regionen.
-Hadde et annet problem; snø smelte på frontruten og frøs igjen til en issørpe som ikke gikk å få vekk med (original)viskerne, har andre erfart dette og har noen en fiks?
-Til sist så må jeg si at bilen er meget komfortabel og stabil på vinterføre
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Trond.m

#67
Takk for interessant rapport @tromsø. Dette er nok ikke en ideell tur å foreta med e-tron 50. På sånne turer er nok en dieselbil å foretrekke, men det er heldigvis 362 dager i året hvor e-tron 50 passer bedre  :+1:

daktari

Takk for interessant rapport.
SitatHadde et annet problem; snø smelte på frontruten og frøs igjen til en issørpe som ikke gikk å få vekk med (original)viskerne, har andre erfart dette og har noen en fiks?
Overstyre auto klima, sette vifte på 4/5 og ca 24 grader opp på frontruta fungerte effektivt for meg. Oppvarmet spylervæske på min bil hjelper også litt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Amatøren

Hadde enda Audi (som påstår at de er premium merke) hatt elektrisk oppvarming av frontruten på e-tron slik vår e-Golf har. Har det på konas Caravelle også. Har hatt det på Seat Alhambra og Volkswagen Sharan også.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

hELgenen

Sitat fra: tromsø på søndag 03. januar 2021, klokken 23:43
-I slike regioner burde Tesla definitivt åpne opp deres hurtigladere for andre biler. Må være en win-win per dags dato da Teslaladerne heller ikke var særlig frekventerte i denne regionen.

Dette har vært diskutert heftig tidligere - Elon og har jo også annonsert at de vil åpne opp - men mange Tesla eiere, spesielt i Norge, er sterkt imot dette. Jeg har også påpekt det etiske dilemmaet dersom en elbil eier kommer med "tom tank" rullende inn på en supercharger - men også her er holdningen blant mange at denne rettigheten til lading skal være forbeholdt Tesla eiere. Vil tro samme holdning er gjeldende hos enkelte uansett hvilket scenario en måtte legge frem dessverre. Jeg mener en SuC burde være gjort tilgjengelig for alle - så måtte Tesla selv sette den prisen de måtte ønske - poenget er at nettverket vil kunne fungere som backup og som en  mulighet for andre til å kunne komme seg gjennom områder med dårlig ladedekning. Stort sett mener Tesla folket at laderen kun skal tilbys dersom produsenten kjøper seg inn - de klarer ikke sette seg inn i scenarioer som den som beskrevet over dessverre. Personlig misliker jeg denne type holdning som signaliserer "Jeg har betalt - så dette er mitt - bare mitt og om noen skulle fryse ihjel,gå tom for strøm osv..så er det deres problem - ikke mitt"
Selvfølgelig satt på spissen for å vise et poeng - men poenget kan være reelt nok i deler av landet

Magnus Hansen

I slike regioner burde jo også noen andre ta ansvar for å bygge hurtigladere. Hvorfor er dette Tesla sin jobb og ikke ansvaret til alle andre bilprodusenter? Evnt myndigheter?

daktari

Møller tjener nok på etron  til å finansiere ladere i Nord-Norge. Rett kravene dit.

ionity har i mine øyne underlevert.

Men enig i at kommersiell tilgang til SuC ville vært bra for Tesla og andre. Utfordring er at bare et fåtall har CCS foreløpig.

Men nå er vi off topic
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

tromsø

#73
@Trond.m, når nor-Sverige (og alle andre regioner) har fått en bra hurtigladeinfrastruktur så ville vår tur med en e50 på vinteren ikke være noe problem men det sagt så ja, selv i fremtiden vil en e55 eller fossilbil gjøre en slik tur enklere. Men det sagt, jeg ville aldri skiftet tilbake til en fossilbil!

@daktari, takk for tips med frontruta, skal prøve og @Amatøren, ja elektrisk oppvarmet frontrute hadde jeg gjerne hatt! Sparer sikkert strøm også.

@hELgenen, Magnus Hansen og daktari, ja dette med ladenettverket er off topic her men skal tilføye at regjeringen i Sverige nylig har gitt støtte til bedre utbygging av hurtigladere i nor, håper det kommer i 2021. Og ja, for å hjelpe elbiler i nød så burde Tesla åpne for andre men til en høy kWh pris da (så at en slik kabal blir spiselig for alle). Jeg hadde gjerne betalt 8 kr/kWh et par ganger under denne turen!
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

elektro

Har e-Golf med varme i ruta, ville betalt ekstra for å slippe. Liker ikke å se trådene og bruker dem lite. Skulle imidlertid gjerne hatt et par kraftige tråder på alle elbiler, helt nederst der viskerne hviler.

Har egentlig hatt få problemer med viskerne på e-tron. Ser at det kan forekomme, men tar noen forhåndsregler; Parkerer med viskerne i serviceposisjon i krevende vær, forvarmer og fjerner all snø/is på viskerne og innunder panseret, oppå panseret før start (det tar bare 1 min). Prosessen kan gjentas ved ev. lading/stopp underveis. Fiffig sak på I-Pace, der går viskerne automatisk noen cm. opp på ruta ved parkering.

Ellers gode tips fra @daktari om klimainnstillinger. Jeg har også de adaptive viskerne med oppvarmede/integrerte dyser på min bil. Bruker rikelig med spylervæske gradert -18 eller kaldere, selv om det bare er et par minus. Det er klart, dette har begrenset effekt i tett snøvær, men mitt motto året rundt er at du ikke kan bruke for mye spylevæske. :D Måtte i så fall være mht. miljøet da.. Har i tillegg med isfjerner spray som kan brukes på viskere, rute, lykter mm. om nødvendig.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA