Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rapport fra turer med e-tron

Startet av ThomasEL, tirsdag 02. juni 2020, klokken 16:59

« forrige - neste »

janbanan

Sitat fra: elektro på tirsdag 30. juni 2020, klokken 14:46
I forhold til kalibrering har jeg som nevnt før, opplevd én gang at jeg parkerte bilen med 5% uten strøm tilkoblet på vinteren, og da jeg skulle flytte den etter noen timer stod den på 9%. Fikk ikke dokumentert det, men er ganske sikker, ettersom jeg var litt ukomfortabel med å parkere med så lavt batteri.

I helgen kjørte jeg ganske langt (rapport kommer) og parkerte på søndag kveld med 7% batteri. Så satt jeg ladegrensen til 90% og skrudde ned effekten på hjemmeladeren til 6,9 kW. Da jeg skulle kjøre dagen etterpå hadde den ladet til 92%. Om noe bør batteriet ha blitt kaldere.. Er det kalibrering som pågår, eller har batteriet mer tilgjengelig energi ved litt lavere celletemperatur?

I forkant av helgens (lang)tur, så satte jeg lademål til 100%, med avreise kl 0600. Planlagt avreise kl 0800, men av erfaring så er da ikke bilen bestandig ferdig til oppsatt mål. Bilen ladet seg direkte til 100%, og var ferdig ladet kl 1945, kvelden før avreise🤔. I løpet av natten fikk jeg flere meldinger om at ladingen var avsluttet, litt for trøtt til å se nøyaktig, men det var nok 2-3 stykker. Jeg har ikke erfart at batteriet tappes når det står med en mer normal SoC, og jeg vet heller ikke om batteriet hadde tappet seg så veldig mye, før det ble ladet opp igjen på nytt. Bilen står i parkeringsanlegg (kjeller), med relativt konstant temperatur, så jeg mistenker ikke at temperatursvingninger har medført endret kapasitet.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

ThomasEL

Ser poenget deres med å ikke stresse med kalkulatoren etter hver tur🤪
Men må nok i alle fall få kjørt én gang ned til 1% (eller 0 hvis jeg tør) for å finne ut om forhandler tok knekken på 5-10% eller ikke...

Dagens tur:
Skei i Jølster - Bergen
Start SOC: 99%
Kjørelengde: 206,6 km
Slutt SOC: 35%
Beregnet restrekkevidde GOM: 107 km
Snittforbruk: 1,89kWt/mil

Ville altså blitt ca 313km rekkevidde i dag.
Bra det, men med tanke på det lave snittforbruket, så ville det blitt «bare» 61kWt

Bortsett fra disse manglende kWt, så er hele familien storfornøyd med bilferie med e-tron👍👍
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

Sitat fra: janbanan på tirsdag 30. juni 2020, klokken 14:53
Sitat fra: elektro på tirsdag 30. juni 2020, klokken 14:46
I forhold til kalibrering har jeg som nevnt før, opplevd én gang at jeg parkerte bilen med 5% uten strøm tilkoblet på vinteren, og da jeg skulle flytte den etter noen timer stod den på 9%. Fikk ikke dokumentert det, men er ganske sikker, ettersom jeg var litt ukomfortabel med å parkere med så lavt batteri.

I helgen kjørte jeg ganske langt (rapport kommer) og parkerte på søndag kveld med 7% batteri. Så satt jeg ladegrensen til 90% og skrudde ned effekten på hjemmeladeren til 6,9 kW. Da jeg skulle kjøre dagen etterpå hadde den ladet til 92%. Om noe bør batteriet ha blitt kaldere.. Er det kalibrering som pågår, eller har batteriet mer tilgjengelig energi ved litt lavere celletemperatur?

I forkant av helgens (lang)tur, så satte jeg lademål til 100%, med avreise kl 0600. Planlagt avreise kl 0800, men av erfaring så er da ikke bilen bestandig ferdig til oppsatt mål. Bilen ladet seg direkte til 100%, og var ferdig ladet kl 1945, kvelden før avreise🤔. I løpet av natten fikk jeg flere meldinger om at ladingen var avsluttet, litt for trøtt til å se nøyaktig, men det var nok 2-3 stykker. Jeg har ikke erfart at batteriet tappes når det står med en mer normal SoC, og jeg vet heller ikke om batteriet hadde tappet seg så veldig mye, før det ble ladet opp igjen på nytt. Bilen står i parkeringsanlegg (kjeller), med relativt konstant temperatur, så jeg mistenker ikke at temperatursvingninger har medført endret kapasitet.

Forbasket ergelig det der. Rart at man må aktivere tidsurmodus, enten i bilen eller fra app. Det holder ikke å ha en innstilt avreisetid, lurer på hvorfor. Har blitt vant til å stort sett vente på at den grønne lampa begynner å blinke, ev. pulsere sakte, hvis jeg ønsker at den skal lade, for å være sikker. Men men hender fremdeles den er ferdig rett etter middag. :P

Lokasjonsbasert lading har jeg deaktivert, fordi jeg ikke fikk det til å fungere helt. Har i stedet satt ladegrense til 70% og avreisetid til 06:30 alle dager i uka, med mindre jeg skal noe spesielt. Da setter jeg opp en egen tid og endrer ladegrense i bilen (vi med veteranbil kan ikke gjøre det fra app).

Erfarte også i begynnelsen at bilen brukte 1-2 timer kortere enn planlagt på å nå lademål. Dette har imidlertid endret seg, nå er den ferdig på minuttet når den er innstilt. Og det virker som det er sånn uansett om jeg lader med 11 kW eller lavere.

Har også opplevd at den kommer med flere meldinger om at lading er ferdig, men da helst i forbindelse med at jeg har forvarmet bilen. Ikke sånn, helt av seg selv. Kan det ha vært noe kalibrering på gang? Du fikk i alle fall bra med strøm ut av det.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

#48
Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 30. juni 2020, klokken 15:05
Ser poenget deres med å ikke stresse med kalkulatoren etter hver tur🤪
Men må nok i alle fall få kjørt én gang ned til 1% (eller 0 hvis jeg tør) for å finne ut om forhandler tok knekken på 5-10% eller ikke...

Dagens tur:
Skei i Jølster - Bergen
Start SOC: 99%
Kjørelengde: 206,6 km
Slutt SOC: 35%
Beregnet restrekkevidde GOM: 107 km
Snittforbruk: 1,89kWt/mil

Ville altså blitt ca 313km rekkevidde i dag.
Bra det, men med tanke på det lave snittforbruket, så ville det blitt «bare» 61kWt

Bortsett fra disse manglende kWt, så er hele familien storfornøyd med bilferie med e-tron👍👍

Jeg skjønner deg. :) Ser du stadig lader til 99% ikke 100%, noen grunn til det? Stopper den der?

Ikke noe problem å kjøre helt ned til 0% og det står 2-3 km. i pent vær uten noen brå utslag på gassen. Kanskje du kan kjøre en liten stund etter 0 km. også for din del, siden vi savner noen kWh her? Følg med på power-limit, den gule streken. Jeg har kjørt den i alle fall ned til ca. 25%, lenge etter skilpadde, men jeg bor rimelig bratt, og bakker er ikke det du ønsker mest av når du driver med dette så jeg ga meg på 2 km. ;-) Det beste er vel å kjøre de siste par kilometerne på en stor parkeringsplass ala IKEA i Oslo. eller alliere seg med noen med slepetau og krok.

Du får uansett et par- tre forsøk til å starte bilen og kjøre noen meter. Det beste er etter sigende å ende turen ved en saktelader for å få presset mest mulig strøm in i batteriet igjen, så kan du kjøre en degraderingstest, helst i snilt terreng med moderat fart for å eliminere varmetap.

Sånn ser det ut når du går tom (engelsk tekst tilgjengelig) https://youtu.be/ks2n2kIBJWw
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

@elektro:

Den lader for så vidt til 100%, men synker til 99% ganske kort tid etterpå. Derfor jeg har startet med 99%

De to første 100% ladingene mine i forbindelse med denne turen falt den rett ned til 98%. Så virker som cellene har balansert seg noe bedre nå.
Kan også sies at jeg har AC-ladet med 11kW. Den kjører da «full pupp» helt til stopp på 100%. Jeg antar den kanskje hadde holdt seg på 100% hvis jeg ladet saktere, f eks 3,6kW

Må nok satse på å ta en slik test etter ferieturen, ja.
Men tenker du (ut fra det du skriver) at jeg må kjøre til 0% TO ganger..? Eller bare lade til 100% med 3,6kW hjemme og så kjøre til 0. Det kunne se ut som du mente jeg først skulle gjøre det, så lade opp, og deretter kjøre til 0 igjen..?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 30. juni 2020, klokken 15:51
@elektro:

Den lader for så vidt til 100%, men synker til 99% ganske kort tid etterpå. Derfor jeg har startet med 99%

De to første 100% ladingene mine i forbindelse med denne turen falt den rett ned til 98%. Så virker som cellene har balansert seg noe bedre nå.
Kan også sies at jeg har AC-ladet med 11kW. Den kjører da «full pupp» helt til stopp på 100%. Jeg antar den kanskje hadde holdt seg på 100% hvis jeg ladet saktere, f eks 3,6kW

Må nok satse på å ta en slik test etter ferieturen, ja.
Men tenker du (ut fra det du skriver) at jeg må kjøre til 0% TO ganger..? Eller bare lade til 100% med 3,6kW hjemme og så kjøre til 0. Det kunne se ut som du mente jeg først skulle gjøre det, så lade opp, og deretter kjøre til 0 igjen..?

At den faller fra 100% til 99% ganske umiddelbart er ikke så rart, for det er ikke mer enn 100%. Det gjør vel min bil også, men jeg starter som regel med nedoverbakke hjemme eller på fjellet hvis jeg fullader. Da lader den vel faktisk litt over 100% ettersom jeg fremdeles har nesen halv regen. Det vises imidlertid aldri på SoC og forbruket går aldri i minus, bare ned til 0,0 kWh/100 km.

Jeg tenker at du først skal tømme batteriet helt, men det behøver ikke være fra 100%, og så lade til det stopper, helst med 3,6 kW. At batteriet da er kalibrert.

Deretter kjøre en test for å se hvor mye du får ut av batteriet. Det behøver kanskje ikke være helt til 0%, men ned mot 5% i alle fall. Så kan du regne deg frem til tilgjengelig kapasitet.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

eivhelle

Jeg registrerte noe som kanskje kan være en bug i måten bilen regner ut forbruk. Etter en fjelltur startet jeg å kjøre en strekning med mye nedoverbakke. Forbruksmåleren gikk da ganske raskt til null, men i motsetning til for eksempel  "nye" e-golf viser den ikke negativt forbruk. Det er for så vidt ikke noe problem så lenge bilen tar dette med i regnestykket slik den gjør på "gamle" e-golf. Men hver gang jeg trykket inn gasspedalen begynte forbruksmåleren å telle oppover selv om den hadde ligget lenge på null og derfor skulle hatt en del energi å gå på. Det tyder på at bilen ikke tar med negative tall i regnestykket. Derfor kan man få oppgitt for høyt forbruk på turer der man starter med en del nedoverbakke. Det er mulig at dette kan bidra til at man får ulikt regnestykke fra gang til gang når man prøver å estimere batterikapasitet.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Øyvind.h

Ja da vil en vel regne seg fram til feil nettotall for kapasitet om en har negative høydemeter på turen. Dvs. netto kapasitet vil beregnes høyere enn den reelt sett er.
Mens turer som ender likt eller høyere enn start vil gi rett beregning.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ThomasEL

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 30. juni 2020, klokken 17:58
Ja da vil en vel regne seg fram til feil nettotall for kapasitet om en har negative høydemeter på turen. Dvs. netto kapasitet vil beregnes høyere enn den reelt sett er.
Mens turer som ender likt eller høyere enn start vil gi rett beregning.

Nja..?
Det gjelder vel ikke SÅ generelt..?
Kun hvis du på et tidspunkt på turen har et snittforbruk på 0, vil jeg tro... Så lenge snittet er over 0, så teller det jo ned når man regenerer...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

Dette har jeg også registrert @evihelle :o
Det er dog bare et potensielt problem hvis man starter med en lang, bratt nedoverbakke.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

#56
Da var 207 mil Norgesferie unnagjort!

Det har vært en stor opptur. Bilen er som en drøm, ikke ladekø, og knapt et eneste stopp som ikke uansett hadde vært nødvendig pga dobesøk, mat etc.
(Skal være snill og ikke plage dere med med det eneste skåret i gleden på turen: Nemlig at beregninger etter de fleste etapper kun gir 58-61kWt tilgjengelig batteri)

For de som skal ut i fellesferien, er nok faren for kø større...

Vedlagt skjermbilde av dagens siste etapper samt total for hele turen.


Rapport fra siste etappe
Bergen - Røldal - Vennesla

Total distanse: 437km
Forbruk Bergen - Røldal: 2,53kWt/mil (mye våt vei og ca 600 netto høydemeter)

Ladet på Ionity Røldal til 86%
Til tross for tre timer og 16 mils kjøring før lading, så fikk jeg ikke direkte 124kW her, slik jeg gjorde med motorveikjøring på Østlandet. Tydelig at man nesten er avhengig av motorveifart for å få ideell batteritemp. Fikk dog mellom 100 og 115kW, så ikke så galt.

Forbruk Røldal - Vennesla: 1,9kWt/mil
Stort sett tørr vei
Ladet 6 min på 50kW lader på Rysstad i Setesdal, siden vi uansett måtte handle. Hadde vel akkurat klart oss uten. Fikk dessuten kun 39kW på denne (må være laderen, har tidligere fått jevnt 49-50kW på 50kW-ladere), så hadde lønt seg mer å lade noen prosent ekstra i Røldal. Hadde jo fortsatt over 50kW der da jeg gav meg på 86%
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

Ålesund-Dombås-Gjøvik-Oslo med e55 på 20" felg, fullastet feriebil, tørt 15-20 grader ute. Startet med 100%. Kom til Dombås med 43%. Ladet der til 100%, og ankom Oslo med 31%.

Ålesund-Oslo:
Forbruk 20,0 kWh/100 km
Snitthastighet 73 km/t
Energiforbruk: 104,7 kWh

Ålesund-Dombås:
Forbruk 23,0 kWh/100 km
Snitthastighet 72 km/t
Energiforbruk: 47,2 kWh (ladet 51,1 kWh tilbake til 100%, dvs ca 7.5% ladetap på 150 kW lader)

Dombås-Oslo
Forbruk 18,2 kWh/100 km
Snitthastighet 74 km/t (79 km/t ved bygrensen)
Energiforbruk: 57,8 kWh
Forbruket her er fra korttidsminnet, og er litt feil (for høyt) da forbruket gikk under null i bakkene ned fra Dombås. Bilen viser derfor i praksis forbruket fra bånn av Dombås-bakken og til Oslo på korttidsminnet. Ut fra langtidsminnet for hele turen, var forbruket på denne strekningen egentlig 18.0.

Ut fra forbruk og batteriprosent, blir estimert netto batteri i området 82,9 til 83.3 kWh, dvs tett opp til nominell verdi (83,6 for ur-e55). Men her var det ennå langt igjen til 0% på begge delstrekkene, så tar dette uansett med en klype salt (også siden avlesning i % har stor unøyaktighet i seg selv).

Tur motsatt vei noen dager tidligere gikk i øsende regnvær, endte da på 21,5 kWh/100 km og litt lavere snittfart (69 km/t).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

#58
Dal-Brummunddal-Tangen-Brummunddal-Dal

SOC  km.  forbruk
90%  30,8  27,9
80%  61,7  ??
70%  95,5  26,5
60% 125,0 26,7
50% 157,2 26,3
40% 184,3 26,5
30% 214,7 26,3
20% 241,0 26,6
—[ 120 km/t test avsluttet v. Dal ]—

10% 277,1 25,7 (Olavsgaard, -100 høydemeter)
7%  287,0 25,6 (Oslo, ca. samme høyde som Dal)

Vær, lettskyet/sol ca. 17-18 grader, lite vind.
Dekktrykk 3,0 bar, 20'' sommer
Kjøremodus Efficiency, AC Eco 21 grader
Hastighet på ACC 123 km/t, moderat trafikk frem ved 20%
Snittfart inkl. tre vendinger og start/stopp 115 km/t

Ser ut som jeg fikk 79 kWh ut av batteriet, men jeg er litt usikker på om jeg startet med 100% ettersom bilen ble stående kanskje 20 min etter fullading på Ionity. Første gang jeg sjekket etter 5 km, var SOC allerede nede på 97%. Med litt godvilje tror jeg det er 80 kWh på norsk motorvei sommer, med min bil, som er begrenset til 83,6 kWh.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

tromsø

17-20/9-2020
Erfaringer fra 180 mil tur fra Tromsø via Narvik, Mo, Hemavan, Storuman, Östersund og til Stockholm

Bil, etron 50 launch ed med 19" aerodynamiske etron-felger på helt nye piggfrie Continental Conti 7. Skiftet til vinterdekk da vi skal kjøre hjem i januar.

Forbruk over mange mil og uten store høydeforskjeller:
70-90 km/h, 1.9-2.1 kWh per mil, 8-14 grader, tørr vei
110 km/h, 2.3 kWh per mil, 12 grader, tørr vei
80 km/h, 2.6 kWh per mil, 5 grader og kraftig regn

Jeg får best estimat fra ABRP når jeg setter referanseforbruket til 220 Wh/km.

Vi kjørte 40-60 mil per dag. Føler at rekkevidden på bilen kun begrenset oss to ganger over disse 180 milene. De to barna i bilen trenger normalt mer pause enn bilen.

Ladeinfrastrukturen i nord Norge og nord Sverige er meget sparsom, unntatt langs E6. Ergo, en god del planlegging trengs.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA