Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rapport fra turer med e-tron

Startet av ThomasEL, tirsdag 02. juni 2020, klokken 16:59

« forrige - neste »

ThomasEL

Sitat fra: elektro på onsdag 24. juni 2020, klokken 11:47
@ThomasEL har du ladet helt tømt batteriet helt og deretter ladet helt fullt enda? Helst på AC-lading. Jeg tenker kalibrering.. Det er vel også sånn at 98% kan være 98,99% og 19% kan være 19,00 hvis det kan være en trøst. :)

Noe heat loss ved motorveikjøring er vel uunngåelig med alle biler, men jeg er enig i at det virker som du får relativt lite ut av batteriet.

Nei, det laveste jeg har vært noensinne er 11%. Og det laveste til nå på denne turen er 19%
- Så ser poenget med at kalibreringen av BMS-estimatet kan være så som så.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

#31
Og her er rapport fra 3. etappe

Dal - Lillehammer
Start SOC: 80%
Slutt SOC: 27%
Se forøvrig bildet.
13,24 mil • 2,3 kWt/mil = 30,45kWt
(30,45kWt / 53% = 57kWt 😰

Dette går strålende så langt. Og e-tronen lader så deilig fort! På alle tre stoppene har bilen vært klar før folkene..!
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

Rapport fra 4. etappe
Lillehammer - Dombås

Start SOC: 87%
Slutt SOC: 29%
Se bildet!

Ferdig ladet til 81% før vi hadde fullført en is og et dobesøk👍
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

RJK

Sitat fra: elektro på onsdag 24. juni 2020, klokken 11:40
Sitat fra: daktari på mandag 22. juni 2020, klokken 23:01
Synes forbruke Lillehammer-Dombås ser litt høyt ut, mens Dal-Lillehammer litt lavt.

SNIP

Jeg har også en registrering fra Oslo til Dombås med noe landeveiskjøring på Romerike for å hente en passasjer, og fullading på Dal. Total distanse 354 km, forbruk 22,1 kWh/km. Snittfart 71 km/t. Været var pent, men det kom en minst en regnskur. Datoen var 28/6/2019 for spesielt interesserte og jeg kjørte "10-over" med noe høyere på motorvei og i forbikjøringsfelt pluss en del andre forbikjøringer. Halvfull bil. 20-tommer..

Den turen må ha vært særdeles spennende eller særdeles kjedelig, når du tømmer batteriet på rundt 3-4 km kjøring...

Eller har du kanskje bare bommet litt på betegnelsen? 22,1 kWh/km hørtes usedvanlig mye ut, men /100 km, eller da 2,21 kWh/10 km, eller mil som man gjerne sier, så blir det litt mer sannsynlig forbruk.

;D 8) 
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektro

Sitat fra: RJK på onsdag 24. juni 2020, klokken 18:09
Sitat fra: elektro på onsdag 24. juni 2020, klokken 11:40
Sitat fra: daktari på mandag 22. juni 2020, klokken 23:01
Synes forbruke Lillehammer-Dombås ser litt høyt ut, mens Dal-Lillehammer litt lavt.

SNIP

Jeg har også en registrering fra Oslo til Dombås med noe landeveiskjøring på Romerike for å hente en passasjer, og fullading på Dal. Total distanse 354 km, forbruk 22,1 kWh/km. Snittfart 71 km/t. Været var pent, men det kom en minst en regnskur. Datoen var 28/6/2019 for spesielt interesserte og jeg kjørte "10-over" med noe høyere på motorvei og i forbikjøringsfelt pluss en del andre forbikjøringer. Halvfull bil. 20-tommer..

Den turen må ha vært særdeles spennende eller særdeles kjedelig, når du tømmer batteriet på rundt 3-4 km kjøring...

Eller har du kanskje bare bommet litt på betegnelsen? 22,1 kWh/km hørtes usedvanlig mye ut, men /100 km, eller da 2,21 kWh/10 km, eller mil som man gjerne sier, så blir det litt mer sannsynlig forbruk.

;D 8)

Haha.. /km sitter litt i fingrene ettersom jeg tidligere har forholdt meg til Wh, men regner med at du skjønte at jeg mente kWh/100 km.. ;)

Traff uansett ganske bra ned forbruket fra Dal-Lillehammer, det skal jeg ha! :D (Da jeg skrev "på 23-tallet, mente jeg altså 23,0 kWh/100 km, hvis det skulle være noen tvil.) 22,5 kWh/100 km. på neste etappe til Dombås er også helt etter boka under rådende forhold..

Dombås til Molde har jeg ingen erfaring med, men rundt 18,0 kWh/100 km. er vel et godt tips. Eller kanskje vi ser 17-tallet?  8)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

Rapport fra 5. og siste etappe
Dombås - Molde

Start SOC: 81%
Slutt SOC: 32%
Se bilde for detaljer
Betegnet nettokapasitet: 15,64mil • 1,81kWt/mil / 49% = 57,8kWt

Legger også ved totaloversikt for turen.
Alt gikk knirkefritt. Veldig behagelig bil å dra på tur med.

Er egentlig greit fornøyd med forbruket. Selv om snittfart ikke blir allverden pga stillestående kø og veiarbeid noen steder, så holdt vi jevnt over relativt høy fart. Brukte 12t 40min på hele turen inkl ladestoppene og ferje. Ca det samme som jeg brukte med VW Touran diesel i forfjor👍

Eneste skår i gleden er at jeg får lav netto batterikapasitet ved utregning av alle etappene.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

turfsurf

Sitat fra: elektro på onsdag 24. juni 2020, klokken 11:40
Oppover Gudbrandsdalen er også overraskende snilt terreng. Se bare på de vilt gode resultatene nesten alle fikk i NAF testen med litt medvind.
Oppover der er helt merkelig. Jeg kjørte Lillehammer - Dombås med vår gamle S85 midtvinters (rundt -10 grader) med 80 i snittfart, og kom frem med ett forbruk på 182Wh/km. Det er vel da og over 400 meter stigning.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ThomasEL

#37
Jamfør min fortvilelse over at beregnet nettokapasitet blir veldig lav når jeg tar
gjennomsnittsforbruk • kjørelengde / prosent SOC brukt

Det er tydelig at noe ikke er helt kalibrert.
Ankom Molde og parkerte med 32% SOC
Et par timer senere har SOC steget til 35%, uten noe form for lading.

Hvis det er 35% som er riktig, så gir jo det ca 61,5kWt tilgjengelig. Ikke råbra det heller, men bedre.

Lurer på om batteriet mitt hadde trengt et par 100% ladinger med påfølgende nesten komplett tømming for at BMS skal kalibrere seg bedre..?

Dette kan nok være en av ulempene med å FOR sjelden lade til 100%...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

RJK

Sitat fra: elektro på onsdag 24. juni 2020, klokken 19:00
Sitat fra: RJK på onsdag 24. juni 2020, klokken 18:09
Sitat fra: elektro på onsdag 24. juni 2020, klokken 11:40
Sitat fra: daktari på mandag 22. juni 2020, klokken 23:01
Synes forbruke Lillehammer-Dombås ser litt høyt ut, mens Dal-Lillehammer litt lavt.

SNIP

Jeg har også en registrering fra Oslo til Dombås med noe landeveiskjøring på Romerike for å hente en passasjer, og fullading på Dal. Total distanse 354 km, forbruk 22,1 kWh/km. Snittfart 71 km/t. Været var pent, men det kom en minst en regnskur. Datoen var 28/6/2019 for spesielt interesserte og jeg kjørte "10-over" med noe høyere på motorvei og i forbikjøringsfelt pluss en del andre forbikjøringer. Halvfull bil. 20-tommer..

Den turen må ha vært særdeles spennende eller særdeles kjedelig, når du tømmer batteriet på rundt 3-4 km kjøring...

Eller har du kanskje bare bommet litt på betegnelsen? 22,1 kWh/km hørtes usedvanlig mye ut, men /100 km, eller da 2,21 kWh/10 km, eller mil som man gjerne sier, så blir det litt mer sannsynlig forbruk.

;D 8)

Haha.. /km sitter litt i fingrene ettersom jeg tidligere har forholdt meg til Wh, men regner med at du skjønte at jeg mente kWh/100 km.. ;)

Traff uansett ganske bra ned forbruket fra Dal-Lillehammer, det skal jeg ha! :D (Da jeg skrev "på 23-tallet, mente jeg altså 23,0 kWh/100 km, hvis det skulle være noen tvil.) 22,5 kWh/100 km. på neste etappe til Dombås er også helt etter boka under rådende forhold..

Dombås til Molde har jeg ingen erfaring med, men rundt 18,0 kWh/100 km. er vel et godt tips. Eller kanskje vi ser 17-tallet?  8)

Joda, av det jeg klippet ut, så har du brukt det riktig. Så skjønte det var en mikroblunder i farten, der du tenkte riktig men skrev feil. Jeg klarte bare ikke la være å kommentere den.

Har uansett lest nok av dine kommentarer til å vite at dette kan du.

8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektro

Kjørte Oslo-Lillestrøm-Langhus-Oslo-Lyngør(Gjeving) i går ettermiddag.

Distanse 321 km, Snittfart 75 km/t, Forbruk 24,0 kWh/100 km.

Varmt, strålende sol og 5-6 m/s rett mot. https://www.yr.no/nb/historikk/graf/5-27470/Norge/Vestfold%20og%20Telemark/Sandefjord/Torp?q=2020-06-25

Det var noe kø i- og rundt Oslo og en god del småkjøring ifbm. handling og diverse ærend, samt det som må være en av Norges mest svingete og smale veier siste par mil. 8) Ladet på Ringdalsskogen med tett på 150 kW med én gang. Ellers stort sett fin flyt i med 130 km/t på ACC i lange strekk.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Carkub

#40
Kjøring Oslo - Geilo - Trondheim (via Valdresflya) i dag. Nesten 700 km og trengte kun 30 min lading på 150 kW lader.

Forbruk på 18,7 kWh/100km. 2019 modell 55. Start og stopp på ca 50 moh. Dette med skiboks og 19' felg.
Maks fartsgrense 90 km/t gjør at skiboks øker forbruket forbausende lite. Straks man kjører 90 og fortere blir det mye mer merkbart.

Audi e-tron levert mai 2019, egenspesifisert
Kia e-Niro "i familien" levert mai 2019

ThomasEL

Molde - Trollstigen - Geiranger

Se bilde for detaljer om forbruk mm
Start SOC: 99%
Slutt SOC: 53%

Ganske fornøyd med hvor mye bilen regenerer. Hadde snittforbruk på ca 2,05kWt/mil ved passering Åndslsnes, før stigningene. På toppen av Trollstigen var snittet oppe i ca 3 kWt/mil. Da vi igjen hadde kommet ned til havnivå v Valldal på andre side, så var snittet tilbake på 2,05kWt/mil. (Så vet jeg at regen pr deginisjon ikke kan være 100% effektiv, så noe skyldes nok redusert fart kontra turen frem til fjellet. Men likevel rimelig bra det)

Ladet på AC 11kW fra 53% til 62% mens vi spiste niste i Geiranger.
Godt med AC-ladere der (ca 20 stk), men kun én 50kW DC-lader. Så glad vi ikke trengte hurtiglade. Her bør det bygges mer!!
Noen av AC-laderne er dessuten kun åpne frem til kl 16..!!

Fikk forøvrig for første gang over 63kWt tilgjengelig batterikapasitet «when I do the asian math»:
13,66mil • 2,13kWt/mil / 46% = 63,25kWt
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

#42
Så fortsatte turen fra Geiranger til Jølster

Start SOC: 62%
Slutt SOC: 8%
En god del trafikk og veiarbeid. Fortsatt tørt føre.

Destinasjonslader nå på 11kW AC i Jølster. Her har også Grønn Kontakt to 50kW DC-ladere

Kom meg fort ned på jorda igjen etter forrige etappe da jeg fikk over 63kWt tilgjengelig nettokapasitet.
Her ble det  14,98 mil • 2,06kWt/mil / 54% = 57,14 kWt nettokapasitet.

Samlet for hele turen i dag har jeg brukt ca 60kWt. Med tanke på at jeg startet med 99%, ladet 9% underveis og ankom med 8%, så har jeg brukt nøyaktig 100% i dag. Det gir i så fall akkurat 60kWt nettokapasitet... Nicht gut..!!!
Kjørte 28,6 mil i dag, og 2,1mil igjen på GOM v ankomst Jølster.

Ellers har bilen vært som en drøm på denne turen. Men ser for meg at det på Vestlandet, med kun 50kW ladere i få antall mange steder, kan bli ladekøtrøbbel når fellesferien setter inn...

I morgen går turen til Bergen.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Trond.m

#43
Takk for dine gode og detaljerte rapporter.
Men etter turen vil jeg anbefale at du kaster kalkulatoren og bare gleder deg over bilen  ;)

elektro

Sitat fra: TM på tirsdag 30. juni 2020, klokken 07:09
Takk for dine gode og detaljerte rapporter.
Men etter turen vil jeg anbefale at du kaster kalkulatoren og bare gleder deg over bilen  ;)

+1

Det ser ut til at bilen fungerer som forventning mht. rekkevidde/lading og vel så det. :) Jeg tror aldri vi kommer helt i bunns i dette med tilgjengelig kapasitet, men grunnen til at man sjelden får ut hele den oppgitte kapasiteten er nok en blanding av både økt varmetap ved belastning, feil kalibrering, varierende batteritemperatur og avrundingsfeil. Når det står 9% kan det vel være 9,99%?

Når det gjelder degradering kan ikke jeg se noen endring på min egen bil etter 15-16 mnd. og 30.000 km, den har vært sånn hele tiden, men det er klart, den har større buffer også relativt til batteristørrelsen.

I forhold til kalibrering har jeg som nevnt før, opplevd én gang at jeg parkerte bilen med 5% uten strøm tilkoblet på vinteren, og da jeg skulle flytte den etter noen timer stod den på 9%. Fikk ikke dokumentert det, men er ganske sikker, ettersom jeg var litt ukomfortabel med å parkere med så lavt batteri.

I helgen kjørte jeg ganske langt (rapport kommer) og parkerte på søndag kveld med 7% batteri. Så satt jeg ladegrensen til 90% og skrudde ned effekten på hjemmeladeren til 6,9 kW. Da jeg skulle kjøre dagen etterpå hadde den ladet til 92%. Om noe bør batteriet ha blitt kaldere.. Er det kalibrering som pågår, eller har batteriet mer tilgjengelig energi ved litt lavere celletemperatur?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA