Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rapport fra turer med e-tron

Startet av ThomasEL, tirsdag 02. juni 2020, klokken 16:59

« forrige - neste »

elektro

Bra rapport. :) Én ting er hvor mange kWh man kan regenerere per høydemeter. Det som er vanskeligere er å beregne hvor langt man kommer med den energien man har- og eventuelt får underveis. Hvordan ser det perfekte terreng ut? Hvis man skal over et fjell med én bratt og en slakk side, er det etter min erfaring ikke likegyldig hvilken vei man kjører. Og variasjonene er jo uendelige.

Skal prøve å kjøre 100 til nær 0% i kveld. Usikker på hvor turen går. Rekker dessverre ikke komme meg helt til fjells, ellers kunne det vært morsomt å gjenskape NAF sin test, med start et stykke opp på RV4.. Orker heller ikke kjøre frem og tilbake på E6 mellom Dal og Hamar heller tror jeg. Ligger an til en runde fra Gjelleråsen-Skotterud-Kongsvinger-Elverum-Hamar-Gjøvik-Gjelleråsen. Det er rett over 400 km, så får vi se hvor mye lenger vi kommer. Har lyst til å kjøre til skilpaddemodus og litt til.. 8)

Enig i at Grønn kontakt sin "nye layout" med tak og 6 stolper med delt 150 kW effekt er veldig fornuftig. Er vel klargjort for flere også noen steder. Likevel vil jeg si at det er mer fristende å stoppe på Ionity Ringdalsskogen enn Grønn Kontakt Grelland både på vei ned til Sørlandet- og opp igjen neste helg, med tre elbilskeptikere i bilen. :) Vi har ikke lading på destinasjonen.

12 lynladere på Brokelandsheia hadde vært perfekt. Om det tar litt lenger tid der på utfartsdager ol, er ikke så farlig, ettersom mange stopper der for å handle. Er det "straffegebyr" for å stå tilkoblet uten å lade på Grønn Kontakt? Det er jo litt uforutsigbart med lastdeling.. Vet at Cirkle K planleger noe på Brokelandsheia, men er usikker på om det er egne, Grønn Kontakt eller Ionity sine. Trolig ikke det siste, siden det er kun 174 km. mellom Ringdalsskogen og Kjerlingland. 
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Counterpointer

Sitat fra: elektro på torsdag 18. juni 2020, klokken 15:40
Er det "straffegebyr" for å stå tilkoblet uten å lade på Grønn Kontakt? Det er jo litt uforutsigbart med lastdeling..
Er det ikke varsling i app på E-tron?

daktari

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 18. juni 2020, klokken 17:33
Sitat fra: elektro på torsdag 18. juni 2020, klokken 15:40
Er det "straffegebyr" for å stå tilkoblet uten å lade på Grønn Kontakt? Det er jo litt uforutsigbart med lastdeling..
Er det ikke varsling i app på E-tron?
Jo, varsler på min app.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Sitat fra: daktari på torsdag 18. juni 2020, klokken 18:10
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 18. juni 2020, klokken 17:33
Sitat fra: elektro på torsdag 18. juni 2020, klokken 15:40
Er det "straffegebyr" for å stå tilkoblet uten å lade på Grønn Kontakt? Det er jo litt uforutsigbart med lastdeling..
Er det ikke varsling i app på E-tron?
Jo, varsler på min app.
Problem solved

RJK

Sitat fra: elektro på torsdag 18. juni 2020, klokken 15:40
Bra rapport. :) Én ting er hvor mange kWh man kan regenerere per høydemeter. Det som er vanskeligere er å beregne hvor langt man kommer med den energien man har- og eventuelt får underveis. Hvordan ser det perfekte terreng ut? Hvis man skal over et fjell med én bratt og en slakk side, er det etter min erfaring ikke likegyldig hvilken vei man kjører. Og variasjonene er jo uendelige.

SNIP

Det "perfekte" terreng, når man likevel må klatre ett fjell, vil jeg tenke er å få bratt klatring så tidlig som mulig mens man har godt med batteri igjen, og så få passe slakt nedover på andre siden. Men siden man vel må hjem og, og man kanskje ikke har alternativ rute, så slår jo det tilbake på en når en skal hjem. Men da er kanskje bilen litt lettere, siden man har spist og drukket mye av det som er "konsumerbart".
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ThomasEL

"Road trip" Vennesla - Molde (821 km)

Vi kjører om få dager denne strekningen med vår e-tron 50.
Jeg vil legge ut oppdateringer fortløpende underveis på kjøredagen, men starter her med planen.

Disse planleggingstallene er hentet fra ABRP (a better route planner). Appen er stilt inn med 110% fart, 15 grader og lett regn (i virkeligheten meldes det tørt og varmere)

1. etappe: Vennesla - Ringdalskogen, 200km
Estimert forbrukstall: 2,58kWt/mil
Estimert forbruk i prosent: 89%
- Lynlading på Ionity Ringdalskogen

2. etappe: Ringdalskogen - Dal, 179km
Estimert forbrukstall: 2,75kWt/mil
Estimert forbruk i prosent: 85%
- Lynlading på Ionity Dal

3. etappe: Dal - Lillehammer, 129 km
Estimert forbrukstall: 2,50kWt/mil
Estimert forbruk i prosent: 56%
- Lynlading på Grønn Kontakt

4. etappe: Lillehammer - Dombås, 153km
Estimert forbrukstall: 2,59kWt/mil
Estimert forbruk i prosent: 68%
- Lynlading på Ionity eller BK

5. etappe: Dombås - Molde, 160km
Estimert forbrukstall: 1,88kWt/mil
Estimert forbruk i prosent: 52%
- Destinasjonslading ved ankomst Molde
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

daktari

Synes forbruke Lillehammer-Dombås ser litt høyt ut, mens Dal-Lillehammer litt lavt.

Men avhenger av fart og trafikk, Dal-Hamar kan sluke mye strøm, med et par mil veiarbeid etter Hamar, før så veldig mye 80-90-soner. Skal faktisk 50 høydemeter ned til Hamar/Lillehammer fra Gardermoen.

E6 nord for Lillehammer har også fått etapper med 90/100-soner, så kan jo gå mye da og, men også lenger strekk med 40-60-soner. Dog endel klatring.

Ser du må lade til 100 for å ha en god nok margin; et alternativ er å kitte inn en ekstra lading på veien og stoppe på 90 istedet. Da er det vel kun ikke-Ionity som gjelder. Hvis du skal raskest mulig frem kan du regne på å stoppe lading på ca 60% (der farten taper seg) og se hvor mange stopp du trenger?

God tur!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ThomasEL

Takk for det, Daktari!

Hvor er det du mener jeg må lade til 100%..? På Ringdalskogen?
Det er i tilfelle eneste sted det kan være aktuelt å gjøre det, slik jeg ser det..?
- Men jeg tenker vel egentlig at 90-92% bør holde. I alle fall hvis det viser seg at jeg holder meg greit innafor estimatet på 1. etappe.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

daktari

Det var basert på at det stod estimert forbruk 89 og 85% på de 2 første etappene, så det er hjemmefra og Ringdalsskogen. Men forbruk*distanse tilsier jo ca 50-52 kWh brukt på begge etappene, dvs. ca max 80%. Så går nok å stoppe lading på 90%. Dette følger du jo lett med estimert ved ankomst på navien. Regnvær, og vind kan dog gjøre endel utslag selv om du har tatt høyde for det i estimatet. 110% fart betyr vel max 122 km/t i 110-sonen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ThomasEL

Sitat fra: daktari på mandag 22. juni 2020, klokken 23:54
Det var basert på at det stod estimert forbruk 89 og 85% på de 2 første etappene, så det er hjemmefra og Ringdalsskogen. Men forbruk*distanse tilsier jo ca 50-52 kWh brukt på begge etappene, dvs. ca max 80%. Så går nok å stoppe lading på 90%. Dette følger du jo lett med estimert ved ankomst på navien. Regnvær, og vind kan dog gjøre endel utslag selv om du har tatt høyde for det i estimatet. 110% fart betyr vel max 122 km/t i 110-sonen.

Ja, enig, estimert ankomst SOC i navien blir viktig å følge med på underveis.
I tillegg følger jeg nok med på hvilket forbruk jeg kan ligge på.

Blir gøy å se hvordan det blir i praksis👍
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

#25
Rapport fra 1. etappe (se lenger oppe i tråden for info om turen og estimerte tall/planlegging)

Vennesla - Ringdalskogen 198,4km
Start SOC: 98%
Slutt SOC 19%
Har kjørt noe over fartsgrensen der det har vært mulig, maks 125 km/t
Tørr vei, nesten vindstille.
Fikk 124kW nesten umiddelbart på Ionity Ringdalskogen

Men igjen:
Regner jeg forbruk • strekning og deler på prosent brukt, så har jeg bare litt over 59kWt nettokapasitet på batteriet mitt😰😰
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

turfsurf

Sitat fra: ThomasEL på onsdag 24. juni 2020, klokken 08:43
Har kjørt noe over fartsgrensen der det har vært mulig, maks 125 km/t
Hva ble snittfart?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ThomasEL

Og her 2. etappe: Ringdalskogen - Dal
Se bilde!
Start SOC: 91%
Slutt SOC: 20%

Snittfarten ødelegges av litt veiarbeid. Men lå 110-130 km/t der det gikk an
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

Sitat fra: daktari på mandag 22. juni 2020, klokken 23:01
Synes forbruke Lillehammer-Dombås ser litt høyt ut, mens Dal-Lillehammer litt lavt.

Jeg tror ikke dette er så galt, men jeg tror ingen av delene er for høyt i alle fall. Det er klart, har du motvind og/eller regn så er du der med én gang. Jeg har på den annen side kjørt fra Dal til Kolomoen (avkjøringen til Elverum) på 23,8 kWh/100 km. før, med snitt på 118 km/t på speedometeret i medvind.. ;) Er du uheldig med forholdene og kjører fort, kan du likevel snuse på 30-tallet i forbruk.

Hamar til Brummunddal er veldig snilt per i dag, så her bør du bør snitte på under 20,0 kWh/km. nesten uansett på sommeren. Totalt bør dette i alle ikke bli mer enn 25,0 kWh/km. fra Dal. Er du heldig med gode/nøytrale forhold kommer du lett på 23-tallet. (Jeg har hatt gjentatte tur-retur tester i 125 km/t langs Mjøsa på speedometeret med rundt 27,0 kWh/km og lå på ca. 18,0 fra Hamar til Gjøvik forrige uke. Firefelt til Brumunddal er nesten åpent, men de driver på med litt veimerking osv. Det var stort sett 80-sone da jeg kjørte der, og veldig fint dekke. Brumunddal til Moelv er det stort sett 70-sone og noe 50-sone.) Fra Mjøsbrua til Lillehammer er vel det stort sett 80 km/t og det går sjelden mye over 90 km/t, da er du er heldig.

Oppover Gudbrandsdalen er også overraskende snilt terreng. Se bare på de vilt gode resultatene nesten alle fikk i NAF testen med litt medvind. Har kjørt til Strynefjellet 900 moh. mange ganger og ligget lavt på 21-22 tallet totalt fra Oslo via RV4 med full bil (og på 18,1 kWh/100 km. til Oslo nedover, da kjørte jeg såpass aktivt at jeg hadde dårlig samvittighet lenge etterpå..)

Jeg har også en registrering fra Oslo til Dombås med noe landeveiskjøring på Romerike for å hente en passasjer, og fullading på Dal. Total distanse 354 km, forbruk 22,1 kWh/km. Snittfart 71 km/t. Været var pent, men det kom en minst en regnskur. Datoen var 28/6/2019 for spesielt interesserte og jeg kjørte "10-over" med noe høyere på motorvei og i forbikjøringsfelt pluss en del andre forbikjøringer. Halvfull bil. 20-tommer..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

@ThomasEL har du ladet helt tømt batteriet helt og deretter ladet helt fullt enda? Helst på AC-lading. Jeg tenker kalibrering.. Det er vel også sånn at 98% kan være 98,99% og 19% kan være 19,00 hvis det kan være en trøst. :)

Noe heat loss ved motorveikjøring er vel uunngåelig med alle biler, men jeg er enig i at det virker som du får relativt lite ut av batteriet.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA