Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rapport fra turer med e-tron

Startet av ThomasEL, tirsdag 02. juni 2020, klokken 16:59

« forrige - neste »

ThomasEL

Jeg syns tråden med «teoretisk og faktisk forbruk» begynner å bli så ekstrem lang og mangfoldig, at jeg oppretter her en egen tråd der vi kort og konsist kan  dele nøkkeltall og tips knyttet til kjøreturer vi har hatt.

Jeg ser for meg at vi unngår lange diskusjoner her, slik at det blir en tråd der man kan få tips til forbruk og aktuelle ladepauser på ulike ruter.

Da begynner jeg med følgende tur:

FJELLVEIEN BROKKE - SULESKARD (Fv 337)

Beskrivelse av turen:
Fv 337 går over fjellet mellom de to dalførene Setesdal og Sirdal. Utgangspunkt er Rysstad på Rv9 i Setesdal eller Sinnes i Øvre Sirdal. Rv 9 går mellom Kristiansand og Haukeligrend, mens man kan komme til Sinnes via Rv 45 (fra E39 Ålgård) eller Rv 468 fra Tonstad, samt via Fv500 fra Lysebotn.
Selve turen over fjellet er ca 6 mil og går gjennom flott fjellterreng.

Aktuelle ladestasjoner langs ruta:
• I Setesdal har Fortum 50kW ladere på Hægeland, Evje, Bygland, Rysstad, Valle, Bykle og Hovden
• I Sirdal har BKK 50kW ladere på Tonstad og på Sinnes.

Forbruksrapport fra min tur Vennesla-Rysstad-Sinnes-Tonstad-Evje-Vennesla

1. etappe Vennesla - Rysstad - Sinnes 181,7 km
Gjennomsnittforbruk: 2,41kWt/mil
Forhold: Tørr vei, 5-13 grader

Ladepause
BKKs lader Sinnes
Her er det to CCS ladere 50kW. Kan bli ladekø på typiske utfartsdager.
Ladet fra 17% til 78%. Gjennomsnittseffekt: 49,8kW

2. etappe Sinnes - Tonstad -Evje - Vennesla 170,4 km
Gjennomsnittsforbruk: 1,78kWt/mil
Forhold: Tørr vei, 15-25 grader
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

tromsø

God ide!

La inn din tur opp til Sinnes via Rysstad i ABRP med 9 grader, 3m/s motvind, tørr vei, ref consumption 240, 100kg ekstra og Etron 50. Ble 184km og fikk et snittforbruk på 2.29 kWh/mil.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

eivhelle

#2
Det ble tur til vestlandet i pinsen. Kjørte t/r Horten - Øystese via Nummedal, Geilo og over hardangervidda.

Startet fredag morgen med to passasjerer i bilen. Planen var å lade på Circle K Geilo.
Værforholdene var ganske optimale. Vindstille, rundt 15 grader. Bilen er utstyrt med 20" Dynamik felger og Bridgestone Alenza dekk. Dekktrykket er satt til 2.8/2.9 med kalde dekk, som gir typisk 3.1/3.2 bar når bilen har kjørt noen mil. Kjørte stort sett i efficiency mode, men byttet til comfort over fjellet på grunn av dårlig vegdekke.

Som vanlig litt høyt forbruk de første to milene. Snittforbruket lå på rundt 24 da vi tok av fra E18 og satt kursen mot Hvittingsfoss. Deretter falt forbruket jevnt og balanserte rundt 22 før den første skikkelige kneika opp mot Dagalifjell (1100 moh). På toppen lå snittforbruket på 23.9, men falt til 22.0 på vei ned siste bakken til Geilo (750 moh). Status da vi rullet inn til hurtigladeren på Circle K var 231 km med 16% gjenværende kapasitet. Ladet 43 kWh på 25 minutter, mens vi fikk oss litt lunsj. Bra snitthastighet på laderen og ingen problemer med kø.

Fin tur over hardangervidda selv om høye brøytekanter ødela det meste av utsikt. Fikk igjen mye energi på vei ned fra fjellet og snittforbruket tippet under 20 for første gang da vi passerte Eidfjord. På turen utover langs fjorden gikk forbruket ytterligere ned og endte til slutt på 19.5 kWh/100 km. Snitthastighet for hele turen ble 63 km/t og total kjørelengde 390 km. Fulgte fartsgrensene hele veien, men snitthastigheten ble litt preget av en del stopp langs fjorden på grunn av møtende campingvogner og bobiler.

Før returen ble det også tid til litt sightseeing langs fjorden i lav hastighet. Statistikk for den turen ble 145 km med snitthastighet 46 km/t og snittforbruk på 19.2 kWh/ 100 km.

Retur mandag morgen med fortsatt gode kjøreforhold. Litt høyere temperatur, men også litt mer vind. Hadde litt motvind innover fjorden til Eidfjord, men fikk til gjengjeld en svak bris i ryggen ned nummedal.

Snittforbruket bikket så vidt over 29 på toppen av vidda, men ved ankomst Circle K Geilo etter 160 km hadde vi  et snittforbruk på rundt 23 og rundt 37% gjenværende kapasitet i batteriet. Pølsekøen var lengre enn ladekøen, så vi rakk å lade til 92% før vi kunne fortsette videre.

Vi valgte en litt annen rute tilbake og kjørte via Tunhovd til Rødberg, i stedet for å kjøre over Dagalifjell. Det er rundt 5 km lengre, men til gjengjeld er vegdekket langt bedre og mer komfortabelt å kjøre på. Siste delen ned mot Rødberg er svingete og bratt, men helt problemfri på sommerføre.

Ved ankomst Horten hadde vi kjørt 398 km med snitthastighet på 64 km/t og snittforbruk på 19.1 kWh/100km. Siste del av turen var med optimale værforhold med utetemperatur på 25-27 grader.

Vi hadde over 35% restkapasitet ved ankomst både på frem og tilbaketuren, så man kunne fint ha redusert ladetiden til 15 minutter om vi hadde hatt det mer travelt.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

elektro

#3
Nullstilte triptelleren ved Olavsgaard i dag, mens bilen stod stille, før det bar inn til Helsfyr i Oslo på E6 med ACC på 100 km/t og fin flyt. Etter et besøk på en adresse der, kjørte jeg til nordover igjen, stadig med ACC på 100 km/t tilbake til Olavsgaard, derfra ACC på 120 km/t til Frogner, hvor jeg tok av og kjørte «gamleveien» i 70 km/t+ til Kløfta og besøkte en annen adresse.

Litt saktekjøring bort til påkjøring til E6 på Kløfta, derfra kjørte jeg med ACC på 130 km/t ganske uforstyrret tur/retur Espa 12 mil, med unntak av 3,5 km. veiarbeid og 50 km/t sone nord for Gardermoen, begge retninger. Det føltes som jeg kjørte fort, lenge, men det er underlig hvordan snitthastigheten faller med noen ærend utenfor motorveien, pluss veiarbeid.. Tilbake på Olavsgaard stoppet jeg bilen rett etter jeg tok av E6 og leste av:
Distanse 179,8 km, snittfart 96 km/t, forbruk 26,0 kWh/100 km.

Det var ca. 17 grader ute, overskyet, i gjennomsnitt 5 m/s vind fra øst-sørøst med kast som rev i bilen. Det kom noen dråper regn til stadighet, men var tørr vei frem til jeg traff styrtregn rett før Gardermoen sørover, og vått de siste tre milene. Da sank også temperaturen noen grader.

Bil: Min veteran/prototyp e-tron 55 m. 20-tommer dynamikkdesign felger og Bridgestone Alenza med ca. 2,8 bar, AC PÅ Eco 21,5C, drive mode Efficiency, prediktiv regen PÅ.

PS! En passasjer tok naturligvis bildene.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

tromsø

#4
Tur fra Narvik 160 moh til Tromsø 100 moh, mest 70-90 km/h, 18 grader, tørt, litt skeiv medvind, 1730 høydemeter ned, 1670 m opp, 3.0 bar målt etter 10 mil, 20" hjul, etron 55 2019

23.3 mil, Ø 74 km/h, brukt fra 76 til 19 %, 1.99 kWh per mil
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

elektro

Kjørte Sinsenkrysset-Helsfyr-Asker-Sinsenkrysset, i varmt vær, opp til 29 grader på bilens måler og noe vind (5,2 fra Vest ifølge observasjon på Blindern, 12/6-2020). Mye kø og fredagstrafikk, kun tidvis motorvei max 110 km/t.

Distanse 60,9 km, snittfart 38 km/t, forbruk 20,3 kWh/100 km

2019 modell e-tron 55 m. 20-tommers dynamikkdesign og Bridgestone Alenza. Kjøreprogram Efficiency, AC PÅ Eco 21-22 grader, ACC og Prediktiv regen PÅ.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

#6
Tok to(tre) målinger i dag, først Olavsgaard-Dal med full stopp ved start/slutt, deretter same prosedyre på returen én time senere. Prøvde å treffe 90 km/t snitt og måtte da ligge nærmere 100 km/t på ACC pga. 3,5 km. med veiarbeid nord for Gardermoen begge retninger. Været var upåklagelig, økende temperatur fra 21-26 grader på bilens måler og en svak nordlig bris. Middels trafikk.

Distanse 71,9 km, snittfart 87 km/t, forbruk 19,4 kWh/100 km.


I mellom der kjørte jeg fra Dal-Kolomoen-Dal, sammenhengende. Samme værforhold, lite trafikk. Nesten overrasket over at snittfarten ikke ble høyere, på tross av stillestående start/slutt utenfor motorvei samt vending, ettersom ACC stod på 124 km/t. Ble kun hindret vesentlig ved passering av én trailer og, interessant nok, av en Model 3 som antakelig deaktiverte Autopilot og begynte med kraftig regen. før den var ute av veibanen ved Nebbenes. Små og svake blinklys i sterk sol gjorde meg også sent oppmerksom på at den skulle av. Godt eksempel på hvorfor man ikke bør ha for sterk regen som standard.

I alle fall, resultatet bekrefter mitt tidligere resultat på 26,6 kWh/100 km. Her er det sikkert mulig å se 25-tallet med 19-tommers hjul eller litt ekstra luft i dekkene på en stille, varm sommernatt.

Distanse 106 km, snittfart 116 km/t, forbruk 27,0 kWt/100 km.

2019 modell e-tron 55 m. 20-tommers dynamikkdesign og Bridgestone Alenza (ca. 2,9 bar varme). Kjøreprogram Efficiency, AV PÅ Eco 21-22 grader, ACC og Pedoktiv regen PÅ for begge tester.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

eivhelle

2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

tromsø

Interessant test!
Får dog ikke brukte kWh opp og ned å stemme med totalt kWh brukt.

Hvis man regner på beregnet rekkevidde / WLTP rekkevidde får alle 55 og 50 SUV +16-17% og SB får + 22%
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

ThomasEL

Mye interessant her.

Skulle ønske de hadde våget å ikke ta den "safety ladestoppen" med 50-modellen.
Da hadde vi visst om de faktisk fikk ut 63,4kWt av batteriet. Og om det evt da gjenstod 1,9%
Nå er det vel dessverre bare kalkulerte tall...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

eivhelle

#10
Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 16. juni 2020, klokken 12:47
Mye interessant her.

Skulle ønske de hadde våget å ikke ta den "safety ladestoppen" med 50-modellen.
Da hadde vi visst om de faktisk fikk ut 63,4kWt av batteriet. Og om det evt da gjenstod 1,9%
Nå er det vel dessverre bare kalkulerte tall...
Status på Notodden var 259 km med 23% igjen på batteriet. Det kunne ha holdt hele veien, men valgte å lade siden vi likevel skulle stoppe å spise. De siste km av turen var på motorvei med 100 km/t, så det var ikke rette stedet å planlegge skilpadde modus. Det ble ladet til 90% på Notodden og SOC ved ankomst lier var 67%. Må også legge til at jeg startet turen med 98% SOC og ikke 100% slik det står i tabellen. Om en kalkulerer batterikapasitet basert på 335,7 km, 18.9 kWh/100km og 98% blir det 64,7 kWh. Beregner en basert på siste stopp før lading blir det (259,1 km x 0.187)/0.75 = 64,6 kWh.

Litt av poenget med denne turen var å sjekke hvor effektiv bilen er i terreng med mye opp og ned. Høyeste punkt på turen var på toppen av skaret før nedkjøringen til Stavsro, på 1260 moh. Der ble forbruk, kjørelengde og batteristatus logget. Tilsvarende måling ble gjort etter nedstigning til Rjukan (240 moh). Det gir et godt grunnlag for å beregne hvor effektivt man får regenerert energi tilbake. Høydeforskjellen gir rundt 7.2 kWh potensiell energi. Bilene hadde mellom 3 og 3.3 kWh lavere forbruk etter nedkjøringen. På min etron 50 var SOC i overkant av 4% høyere etter nedstigningen. Det er litt vanskelig å beregne desimaler, men SOC startet på 48% på toppen gikk såvidt ned på 47% etter en svipptur bortom Gaustablikk og vippet over 52% et stykke før nedstigningen var ferdig. Så det er vel ikke så galt å anslå at det ble ladet tilbake 3kWh, som tilsvarer 4.6%.

Et annet morsomt poeng. Ved ankomst Lier, var det mange ledige plasser hos Grønn kontakt, mens det sto 2-3 Teslaer i kø for å slippe til på Tesla sine ladestasjoner på motsatt side av parkeringsplassen. Dette var kl 18:30 på en søndag og det var en del trafikk. Vil vel si at Grønn Kontakt sitt ladested ved Burger King på Lier, burde være malen for hvordan det burde bygges. 12 plasser der to og to deler 150kW.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

ThomasEL

Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 16. juni 2020, klokken 17:03
Et annet morsomt poeng. Ved ankomst Lier, var det mange ledige plasser hos Grønn kontakt, mens det sto 2-3 Teslaer i kø for å slippe til på Tesla sine ladestasjoner på motsatt side av parkeringsplassen. Dette var kl 18:30 på en søndag og det var en del trafikk. Vil vel si at Grønn Kontakt sitt ladested ved Burger King på Lier, burde være malen for hvordan det burde bygges. 12 plasser der to og to deler 150kW.

Jepp, bra ladested det. Jeg har ladet Teslaen der de to siste gangene jeg har passert, siden jeg ikke gidder å stå i kø for å spare noen få kroner. Lier SuC er permanent opptatt av folk med gratis SuC som bruker den som hjemmelader.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eivhelle

#13
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 16. juni 2020, klokken 19:54
Sitat fra: eivhelle på tirsdag 16. juni 2020, klokken 17:03
Et annet morsomt poeng. Ved ankomst Lier, var det mange ledige plasser hos Grønn kontakt, mens det sto 2-3 Teslaer i kø for å slippe til på Tesla sine ladestasjoner på motsatt side av parkeringsplassen. Dette var kl 18:30 på en søndag og det var en del trafikk. Vil vel si at Grønn Kontakt sitt ladested ved Burger King på Lier, burde være malen for hvordan det burde bygges. 12 plasser der to og to deler 150kW.

Jepp, bra ladested det. Jeg har ladet Teslaen der de to siste gangene jeg har passert, siden jeg ikke gidder å stå i kø for å spare noen få kroner. Lier SuC er permanent opptatt av folk med gratis SuC som bruker den som hjemmelader.
Det var for øvrig omtrent folketomt på Tesla laderne da vi startet turen kl 10:00. Så jeg antar at det for det meste var folk på tur hjem etter helga som fylte opp ladeplassene sent på ettermiddagen. Men setter absolutt pris på at Tesla folket er tålmodige nok til å vente for å spare noen kroner. Da blir det mindre kø for oss andre. ;D
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Øyvind.h

#14
Med 16 superchargere i Lier og  på sikt 40 (pt 12) rett oppi bakken på Liertoppen burde hjemmeladerne i Drammen ha greit utvalg. Bedre å sitte der og telle kronestykker enn å være hjemme med familien :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA