Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rapport fra turer med e-tron

Startet av ThomasEL, tirsdag 02. juni 2020, klokken 16:59

« forrige - neste »

elektro

Ser den, jeg lader heller ikke lenger enn nødvendig. Med mindre vi sitter og spiser eller lignende (og det ikke er kø). Å toppe opp på 50 kW er helt kurant.

Regner med at det kommer en follow-up fra både deg og @tromsø  :+1:
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Truls Antonsen

#136
Ålesund - Sandefjord - Brummundal i går, Kr. Himmelfartsdag.
Stort sett tørt til Dombås, regnbyger derfra til ca Gardermoen, sol/overskyet resten.
Temp 9° ved start, 19° i Sandefjord, og ned mot 10-11° på vei opp igjen.
Ladet Ionity Dombås og Dal på vei sydover, Mer Grelland og Ionity Dal oppover.
Hadde ett problem på Ionity Dal, startet lading, og stoppet etter ett par sekunder. 2-3 forsøk inkl holde kontakten,før jeg byttet lader og startet på første forsøk. Så andre ladet på den etterpå, så sikkert noe bugs ett sted...

Hva gjelder lading, så kunne stoppene vært kortere om det ikke hadde vært for menneskene inni bilen...




De jobbet forøvrig med Ionity-ladere på Trollveggen både i går og i dag, så ut til å være 6-7-8 fundament langs veien...utfra hva jeg klarte å telle i fart...

janbanan

Sitat fra: Truls Antonsen på fredag 27. mai 2022, klokken 21:12
Hadde ett problem på Ionity Dal, startet lading, og stoppet etter ett par sekunder. 2-3 forsøk inkl holde kontakten,før jeg byttet lader og startet på første forsøk. Så andre ladet på den etterpå, så sikkert noe bugs ett sted...
Jeg har ladet en del ganger på Ionity Dal, men ikke etter nyttår da e-tron Charging avtalen er gått ut. Ofte problemer med laderne der, ringt og sagt fra, men tydelig at det ikke blir gjort noe for å rette opp.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

Truls Antonsen

Mulig...men ingen andre med problem på den laderen (nærmest CK) etterpå, eller senere på dagen, så ikke umulig det var bilen. For stod at ladingen "var avsluttet"...

Jeg tegnet ECS på nytt etter ett års pause nå, og  opplever ikke mer problemer hos Ionity enn hos andre, de er nå heller bedre. Trenger ikke holde kontakten til den begynner å lade heller, det måtte jeg før.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


RJK

Sitat fra: Truls Antonsen på fredag 27. mai 2022, klokken 22:03
Mulig...men ingen andre med problem på den laderen (nærmest CK) etterpå, eller senere på dagen, så ikke umulig det var bilen. For stod at ladingen "var avsluttet"...

Jeg tegnet ECS på nytt etter ett års pause nå, og  opplever ikke mer problemer hos Ionity enn hos andre, de er nå heller bedre. Trenger ikke holde kontakten til den begynner å lade heller, det måtte jeg før.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
Hvilken stolpe fikk du problemer med? Jeg har opplevd endel problemer med lader nr. 4 fra CK, men lært meg til å presse litt opp og inn til ladingen er startet, og noen sekunder til, så går det som oftest. Men den på nr. 3 lyste lilla (feil) nå på onsdag ettermiddag.

Det var litt kø-tendenser i perioder. Når jeg nærmet meg 80, så var jeg klar til å dra, men 2 stykk rakk å dra videre før jeg nådde opp. Så fikk de i kø pluget til, og rett etterpå dro ettpar biler til.

Siden det da var to ledige, så tillot jeg meg selv å lade helt til 90 %. En bil måtte vente på meg da jeg hadde 3 minutter igjen, så tenkte det tåler han å vente. Men var en til så dro nesten samtidig som meg, så da var det minst en ledig da jeg hadde kjørt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

janbanan

Sitat fra: RJK på fredag 27. mai 2022, klokken 23:15
Hvilken stolpe fikk du problemer med?

Opplevde at ladingen stoppet etter relativt kort tid på stolpen nærmest CK. Dette skjedde ved to anledninger.
Siste gangen kom det en bil til og overtok stolen, det samme skjedde for de.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

Jan-Børre Olsen

Hva er egentlig problemet med laderene? I 2014-15 når jeg hadde elbil sist, var det ofte klaging på ladere som ikke fungerte. Er det virkelig enda et tema? Hvordan kan en lader ikke fungere?
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

tromsø

Har også opplevd flere problemer med Ionity, ladere som ikke fungerer og handshake issues.

Gikk over på Tesla månedsabbonement til i år (kan si opp når som). Fikk prøvd 3 SuC på vei ned nå og alle fungerte fint men handshake tok 1min. Beste med SuC er at det er så mange ladere og sjelden fullt.

@elektro hva var det for follow up du ønsket?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

elektro

Har også opplevd mye problemer hos IONITY, på samtlige lokasjoner hvor jeg har ladet noen ganger, egentlig. Øyer, Alvdal, Elverum, Ringdalsskogen osv. Får stort sett ladet på 2. eller 3. forsøk, hvis det ikke går første. I verste fall må jeg bytte lader. Men det går fort noen minutter. Har prøvd alle triksene i boka, men det later ikke til å gjøre noen forskjell. Tror egentlig det å presse kontakten opp/inn er mest placebo.. Men jeg gjør det likevel. Bruker RFID.

Andre andre ladere virker nesten alltid. Uavhengig av fabrikat, effekt og operatør. Ser ingen grunn til å ty til Tesla på fast basis, der jeg normalt ferdes. Men fint supplement.

@tromsø Du skal vel nordover igjen? :) Tenkte bare på en ny «trip report» med distanser og forbruk.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

tromsø

@elektro
Ja, da har vi omtrent samme erfaring, det er mest kluss med Ionity. Alle andre fungerer stort sett. MEN, i nord er det kun Tesla som har flere enn 2 ladere per plass, hvilket gjør dem til det beste/sikreste alternativet for oss.

Drar nordover igjen om 2 måneder! Da kommer rapport :)
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Truls Antonsen

Når en hurtiglader nok, tåler jeg litt driftsforstyrrelser når en ser prisforskjellen på Mer og Ionity...og Eviny var enda dyrere når jeg ladet i helgen.
Rett nok koster det 2150/år å ha ECS, men tilsvarer med prisene vist under 770kwh...og med forbruket jeg hadde i helgen er det 3000km. Jeg har 2-5 slike turer på 150mil årlig.


Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


ThomasEL

Manglende lademulighet utenfor lokalet hvor vi skal i konfirmasjon i morgen, skaper litt krøll i ladeplanleggingen min før returen hjem i morgen kveld. Jeg har tilgang på gratis 11kW lading der vi overnatter, så jeg står nå overfor følgende valgmuligheter:

1) Lade til 100% i natt, la bilen stå lagret med hele ca 97% soc i 7 timer mens vi er i konfirmasjon, for så å starte turen hjemover med 97% soc

2) Lade til 80% i natt, parkere bilen på en 7,2kW ladestolpe ca 2km unna festlokalet, og småjogge bort til festen i dress og finsko. Starte hjemtur med 100% etter lading på denne stolpen mens vi er i konfirmasjonsfest.

3) Lade til 90% i natt og koble til en kommunal schuko ladestolpe 500 meter fra festlokalet. Lade der med 1,8kW effekt mens vi er i konfirmasjon, starte hjemreise med ca 100%

4) Lade til 80% i natt, stå lagret med ca 77% mens vi er i konfirmasjon, starte hjemreise med 77% og ta et ladestopp ekstra på veien.


Ingen av alternativene er optimale. Alternativ 1 er selvsagt det enkleste, men syns det er lenge å stå parkert med hele 97-98 % soc...
- Holder kanskje en knapp på alternativ 2..?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

#147
#1 eller #4 virker enklest. Ekstra ladestopp med #4 blir under 10 min (gitt det er lynlader på strekningen). Kanskje sparer du inn deler av dette ved at de nødvendige stoppene kan bli i et mer optimalt SOC-intervall når du fordeler behovet over et ekstra stopp.

#2/#3 gir de andre festdeltagerne vann på mølla om hvorfor de ikke kan kjøpe elbil  ;)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Truls Antonsen

100% i 7 timer er ikke noe jeg ville reagert på, den økte tids-degraderingen for disse timene kontra å alltid ha den på 100% (som noen har) vil jeg mene er neglisjertbar.


Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


tromsø

@Thomas, fantastisk lesing  :) og jeg kjenner igjen tankene! Men nå har du en 55, med stor buffer, bare lad til 100% og kos deg på festen.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA