Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Funksjoner

Startet av boppus, tirsdag 14. april 2020, klokken 11:30

« forrige - neste »

boppus

Starter en tråd om funksjoner. Etter fem år med Tesla er man bortskjemt med mye smarte løsninger, og er usikker på om noe av det samme er mulig på EQC. So, here goes:

1) Automatisk låse bilen når man forlater den, er det mulig? Har ikke funnet noen opsjon på det. Appen gir en melding etter noen minutter med forslag om å låse, men det er bare nesten godt nok.

2) Har stilt inn et ukeprogram for lading, til SOC 80 % med avreise 07.30 hver ukedag. Allikevel starter den ladingen umiddelbart ved innkobling av ladekabel, og ikke en gang midt på natta som ville vært bedre. Bare sånn det er? Forvarming av kupeen til avreisetidspunkt fungerer som forventet.

3) Hvor er sjakkspillet?  :laugh:

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Filip86

4) Kan profiler i bilen følge FOB, og at sete/ratt følger MBUX profilen? (har ikke bilen enda, så vet ikke om det kanskje er en gjemt innstilling?)

boppus

5) Hvor ofte dukker det opp oppdateringer til kart og navigasjon? Bilen navigerer gladelig opp gågata i Lillestrøm, samt mot kjøreretning i enveiskjøring.  Skuffende.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Trond.m

Sitat fra: boppus på tirsdag 14. april 2020, klokken 11:30
2) Har stilt inn et ukeprogram for lading, til SOC 80 % med avreise 07.30 hver ukedag. Allikevel starter den ladingen umiddelbart ved innkobling av ladekabel, og ikke en gang midt på natta som ville vært bedre.
Tja, de fleste anbefaler vel at lading starter før batteriet blir kaldt om vinteren. BMW i3 har et valg i appen for utsatt lading hvor man kan angi et tidsintervall for ønsket lading. Er det ikke tilsvarende mulighet hos Mercedes ?

boppus

Sitat fra: TM på torsdag 16. april 2020, klokken 07:06
Sitat fra: boppus på tirsdag 14. april 2020, klokken 11:30
2) Har stilt inn et ukeprogram for lading, til SOC 80 % med avreise 07.30 hver ukedag. Allikevel starter den ladingen umiddelbart ved innkobling av ladekabel, og ikke en gang midt på natta som ville vært bedre.
Tja, de fleste anbefaler vel at lading starter før batteriet blir kaldt om vinteren. BMW i3 har et valg i appen for utsatt lading hvor man kan angi et tidsintervall for ønsket lading. Er det ikke tilsvarende mulighet hos Mercedes ?

Nope. Appen er forøvrig ganske "billig" sammenlignet med Tesla sin.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Øyvind.h

#5
Kommer ny app som ser ganske strøken ut. Med konfigurerbart utseende.


https://youtu.be/mjJkraK8gFk
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Egil Fonn

Sitat fra: boppus på onsdag 15. april 2020, klokken 20:20
5) Hvor ofte dukker det opp oppdateringer til kart og navigasjon? Bilen navigerer gladelig opp gågata i Lillestrøm, samt mot kjøreretning i enveiskjøring.  Skuffende.

Fikk denne mailen fra Mercedes etter 10 dagers eierskap.
Hei Egil Fonn,

en del av vårt tilbud til deg er tjenesten "Online kartoppdatering".

Vi har klargjort nye navigasjonskart for deg.
Kartet for din region blir installert automatisk og uten tilleggskostnader i din Mercedes.
Hvis du trenger nye kart for en annen region, kan disse lastes gratis ned i Mercedes me Portal.

Beste hilsen
Mercedes me
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

mathis

Jeg har et spørsmål til funksjoner/utstyr;

Kan en både ha nedkjøling, oppvarming og massasje i setene? Jeg synes det kommer litt dårlig frem i utstyrslisten. Snakket med selger som mente en kunne ha alle disse valgene men når jeg lekte meg i utstyrslisten kunne det se ut til at en hadde kun valg mellom enten nedkjøling eller varme om man skal ha massasje.
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

Øyvind.h

Klimatisering av setene gir deg begge deler. Du får to knapper på døra.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

mathis

Takker. Jeg synes konfiguratoren på MB sine hjemmesider er utrolig dårlig. Når en sitter å velger ulike kombinasjoner får du beskjed om at andre ting fjernes. Det er lenge siden jeg satt hos forhandler å spekket bilen, men ble plutselig usikker på om jeg kunne få både varme og kulde i sete når jeg gikk for massasje. Var redd selger hadde sagt feil. Fikk bekreftet fra en som har fått bilen at du kan få med alt. :)

Tror jeg skal bare la ting ligge nå til bilen dukker opp. :)
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

boppus

Etter fem år med Tesla Model S er dette forskjellene som irriterer mest, hver eneste gang jeg kjører EQC:

1. Automatisk låsing når jeg går fra bilen. Glemmer alltid å låse (men får beskjed på app).
2. Start- og stoppknapp. Sitter definitivt ikke i muskelminnet. Teslas elegante løsning er langt smidigere.
3. Lagring av sist brukte innstilling for regenerering, rattvarme, kjøremodus.
4. Godt fungerende kart og navigasjon. Det er vesentlig mer omstendelig å starte en navigasjon, og mye firmanavn og landemerker finnes ikke i databasen. Må derfor vite adressen, og selv da er det svært mangelfullt. Kan selvsagt plugge inn Android Auto - hvilket gjøres på langtur - men det er ille at en tredjepart behøves for noe så essensielt.
5. Kalender. Genialt å flashe kalenderen på morgenen.

Så, de første ukene med EQC har føltes litt ... nostalgisk. Komforten og kvaliteten er udiskutabel, men synes det mangler mye på nytenkning.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Trond.m

Var egentlig helt bagatellmessige forskjeller som du helt sikkert venner deg til. At komfort og kvalitetsfølelse er klart bedre vil nok bety mer idet lange løp.

turfsurf

Sitat fra: boppus på onsdag 20. mai 2020, klokken 13:07
Så, de første ukene med EQC har føltes litt ... nostalgisk. Komforten og kvaliteten er udiskutabel, men synes det mangler mye på nytenkning.
Må si jeg opplever mye det samme med overgangen til I-Pace. Skjønner ikke at de tviholder på spesielt ting som startknapp, som ikke har noe for seg. Og mangel på kobling av ting til lokasjon, som er enkel software. F.eks høyde på åpning av bagasjeluke, ladeoppsett, luftfjæring osv.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

1. Har hatt min snart en uke, og merker fordelene og ulempene nå. Teslas genialt enkle tilnærming til det å kjøre av gårde er noe flere burde kopiere. Ett trykk på døra og den åpner seg for deg, sett deg inn, tråkk på bremsen og bilen starter/døren lukkes og du kan kjøre av gårde.
2. Ungene savner elektriske bakdører og integrert spotify.
3.Tidal har jeg fortsatt ikke fått til å fungere, men TuneIn er oppe og går. Mye knot med Telias dårlige aktiveringsløsning. Tror ikke jeg gidder tegne abonnement etter utløp av prøveperiode. For dyrt og begrenset bruk. Måtte vært for ungenes iPad bruk, men de kan se offline eller spille spill.
5. Bilen burde lagret langt mer av innstillinger, og alt skulle vært mappet mot nøkkel. Tesla hadde ikke det i starten, men det kom med OTA. Kanskje Mercedes kunne klart det de også.....tja....
På mange områder en mer tradisjonell bil, på godt og vondt.
6. Ladeluke på høyre bak er også klønete når jeg må gå rundt bilen for å plugge i.
7. Ingen elektrisk og automatisk ladeluke som åpner og lukker seg for meg.
8. Får gjort stort sett det meste som jeg gjorde i X`en, men flere steder faller den litt igjennom.

Noen fordeler har jeg dog merket.
1. MBUX fungerer bedre enn forventet. Kunne jeg valgt ville jeg fortsatt hatt Teslas OS, men det fungerer ganske greit. Fine snarveier, god kombo mellom skjerm og fysiske knapper til mye brukte funksjoner. Egen knapp for å hoppe rett til snarveier. Stor skjerm med gjennomførte og lekre menyer.
2. 360 view er kjekt å ha.
3. HUD fungerer bra.
4. Når en skal sette seg inn trenger en ikke låse opp eller trykke på noe. Så lenge en ikke drar for hardt/raskt i dørhåndtaket låser den seg automatisk opp i prosessen.
5. Handsfree`en er veldig bra. Når jeg ringte kona som var ute og kjørte hørtes det ut som hun var i et stille rom. Meget god lydkvalitet på begge sider av samtalen.
6. Hopp til nylige samtaler/foreslåtte nummer med knapp på rattet fungerer bra.
7. Appen fungerer bra. Funksjonsrik og enkel. Bilen aktiverer valget i løpet av ca 3 sekunder.
8. Bilen låser seg opp automatisk når jeg tar i dørhåndtaket (låser opp akkurat når en begynner å dra i det). Rekker ikke låse opp om en drar raskt, men med normal bevegelse rekker den låse opp.
9. Selv om bilen har fysisk av/på knapp er den i praksis kjappere klar enn X`en. Tar vel under et sekund fra jeg trykker "on" til jeg kan sette den i gir. X`en var faktisk litt treigere fra trykket inn brems til den kunne settes i gir (dette er pirk, jeg vet).
10. Lett å bytte mellom enpedals kjøring, svak regen, seiling og automatisk regen med paddene bakpå rattet.
11. Bilen våkner ikke og blinker med lysene bare nøkkelen er i nærheten. Når X`en stod ved husveggen måtte vi flytte nøklene, for den blinket av og på hele tiden. Samme når den står på den andre plassen jeg passerer når jeg skal lufte hunden. Nå kan jeg gå forbi uten lysshow.
12. Lydløs åpning og lukking av bakluke. Fysisk knapp for bakluke på dørsiden sammen med knapp for tilhengerfeste (som også har knapp under bakluka.)
13. Hey mercedes - talestyringen fungerer supert til mange funksjoner. Hey mercedes - turn on massage :D (litt svak massasje, men helt ok). Og mic`en vet om det er fører eller passasjer som prater.
14. Det mest banale for meg er at ungene liker at vinduet går helt ned. Og de liker lys i dørene som kan endre farge.
15. Standby-forbruket er borte.

Kjørekomforten er for øvrig helt enestående. Fartsdumper og ujevnheter tas som smør. Bilen er fortsatt passe stiv, men en helt superb komfort. Støy er fraværende, selv med middels store 20" hjul. Dette er Mercedes helt rå på.

I ettermiddag/kveld blir det langtur med tilhenger og stappfull bil. Da skal jeg teste lading, og får en viss følelse av forbruk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

z4rd

#14
Sitat fra: TM på onsdag 20. mai 2020, klokken 13:31
Var egentlig helt bagatellmessige forskjeller som du helt sikkert venner deg til. At komfort og kvalitetsfølelse er klart bedre vil nok bety mer idet lange løp.

De tingene som boppus listet opp der er definitivt ikke bagatellmessige momenter i min bok. Det er snakk om ting du må leve med hver dag som er merkbart mindre strømlinjeformet enn det man hadde i går - og da føles det som å gå tilbake i tid. Har du ikke hatt det, så vet du heller ikke hva du går glipp av. Setter for øvrig stor pris på at folk som har gått fra Tesla til EQC deler erfaringene sine  :+1:

EQC er på lista over biler til mine foreldre som jeg vurderer fortløpende.

Et spørsmål: Er MBUX rask sammenlignet med MCU2? Ting på skjerm flyter bra uten latency?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA