Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Førstegangskjøp av elbil

Startet av Simen Kristoffer Østgård, søndag 31. mai 2020, klokken 14:15

« forrige - neste »

Simen Kristoffer Østgård

Hei, alle sammen!

Jeg og kjæresten min vurderer å kjøpe oss elbil av typen Leaf eller Zoe. Problemet er at vi er leietakere en på en plass der det ikke brukes elbil.

Hvordan fungerer det med lading i vanlig stikkontakt? Kan vi bare plugge bilen inn i vanlig veggkontakt så er det greit?

Mvh Simen

Vesel

#1
Sitat fra: Simen Kristoffer Østgård på søndag 31. mai 2020, klokken 14:15
Hei, alle sammen!

Jeg og kjæresten min vurderer å kjøpe oss elbil av typen Leaf eller Zoe. 

Gode valg, flotte elbiler begge to.


Sitat fra: Simen Kristoffer Østgård på søndag 31. mai 2020, klokken 14:15
Problemet er at vi er leietakere en på en plass der det ikke brukes elbil.

Hvordan fungerer det med lading i vanlig stikkontakt? Kan vi bare plugge bilen inn i vanlig veggkontakt så er det greit?
Det er egentlig ikke lovlig, men personlig så hadde jeg gitt blaffen om det ikke er på en måte som er til bry for andre og jeg vurderte det som sikkert. Du bør nemlig ta noen forhåndsregler.
  • Sjekk i tabellen i sikringsskapet at sikringen på gjeldende kurs er 16 A og at tverrsnittet er 2,5 mm^2. Reduser ladehastighet til 10-13 A. Ikke lad med 15-16 A, om laderen i det hele tatt lar deg gjøre det.
  • For å unngå at sikringen går, så pass på at det ikke står noe annet som trekker mye strøm på samme kurs.
  • Plugg alltid støpselet helt i, og unngå at det er noe særlig vekt på den.
  • Sjekk for varmgang jevnlig den første ladeøkta, på ladekabel, ladekladd, stikkontakt støpsel og om mulig også kabelen som forsyner stikkontaka. Sjekk også at stikkontakt eller støpsel ikke har noen til tegn til å ha blitt brunsvidd eller smeltet etter første ladeøkt, og en gang i blant ved de neste ladeøktene også.
  • Bruker du skjøteledning, så sjekk den også for varmgang. Bør være 2,5 mm^2, og det er viktig at den rulles helt ut om den er på trommel e.l. Alt av kabler legges helst i skyggen på sommeren. Bruk kortest mulig skjøteledning for å unngå effekttap og redusert ladespenning.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

RJK

Sitat fra: Vesel på søndag 31. mai 2020, klokken 16:53
Sitat fra: Simen Kristoffer Østgård på søndag 31. mai 2020, klokken 14:15
Hei, alle sammen!

Jeg og kjæresten min vurderer å kjøpe oss elbil av typen Leaf eller Zoe. 

Gode valg, flotte elbiler begge to.


Sitat fra: Simen Kristoffer Østgård på søndag 31. mai 2020, klokken 14:15
Problemet er at vi er leietakere en på en plass der det ikke brukes elbil.

Hvordan fungerer det med lading i vanlig stikkontakt? Kan vi bare plugge bilen inn i vanlig veggkontakt så er det greit?
Det er egentlig ikke lovlig, men personlig så hadde jeg gitt blaffen om det ikke er på en måte som er til bry for andre og jeg vurderte det som sikkert. Du bør nemlig ta noen forhåndsregler.
  • Sjekk i tabellen i sikringsskapet at sikringen på gjeldende kurs er 16 A og at tverrsnittet er 2,5 mm^2. Reduser ladehastighet til 10-13 A. Ikke lad med 15-16 A, om laderen i det hele tatt lar deg gjøre det.
  • For å unngå at sikringen går, så pass på at det ikke står noe annet som trekker mye strøm på samme kurs.
  • Plugg alltid støpselet helt i, og unngå at det er noe særlig vekt på den.
  • Sjekk for varmgang jevnlig den første ladeøkta, på ladekabel, ladekladd, stikkontakt støpsel og om mulig også kabelen som forsyner stikkontaka. Sjekk også at stikkontakt eller støpsel ikke har noen til tegn til å ha blitt brunsvidd eller smeltet etter første ladeøkt, og en gang i blant ved de neste ladeøktene også.
  • Bruker du skjøteledning, så sjekk den også for varmgang. Bør være 2,5 mm^2, og det er viktig at den rulles helt ut om den er på trommel e.l. Alt av kabler legges helst i skyggen på sommeren. Bruk kortest mulig skjøteledning for å unngå effekttap og redusert ladespenning.

Er ikke skrekkelig dyrt å få en elektriker til å gjøre anlegget lovlig og sikkert via schuko-lading, så med mindre de skal flytte snart, så ville jeg tatt kontakt med elektriker selv og fått det lovlig. Vi snakker om godt under 5000 kroner, kanskje ned mot halvparten. Har selv fått lagt opp til strøm utendørs på veggen for motorvarmer, på et sted jeg bodde tidligere.

Om det mot formodning skulle skje noe, så er det veldig greit å ha papirer på at dette er gjort riktig fra dems side. Da blir det en sak mellom forsikringsselskap og elektrikerfirma. Har man ikke papirer på at dette er lovlig oppsatt, så kan det derimot bli veldig dyrt om man får regress.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

chriso89

Sitat fra: Simen Kristoffer Østgård på søndag 31. mai 2020, klokken 14:15
Hei, alle sammen!

Jeg og kjæresten min vurderer å kjøpe oss elbil av typen Leaf eller Zoe. Problemet er at vi er leietakere en på en plass der det ikke brukes elbil.

Hvordan fungerer det med lading i vanlig stikkontakt? Kan vi bare plugge bilen inn i vanlig veggkontakt så er det greit?

Mvh Simen
Jeg snakket med de jeg leier hos os ble enige om at de kjøper lade stasjonen og jeg betalte elektrikeren mot at laderen står når jeg flytter.   så om du skal bo lengre hadde jeg heller gjort det.  Lader raskere og tryggere.  Sjekk om det er en mulighet for deg

arthur

Sitat fra: RJK på søndag 31. mai 2020, klokken 18:40
Sitat fra: Vesel på søndag 31. mai 2020, klokken 16:53
Sitat fra: Simen Kristoffer Østgård på søndag 31. mai 2020, klokken 14:15
Hei, alle sammen!

Jeg og kjæresten min vurderer å kjøpe oss elbil av typen Leaf eller Zoe. 

Gode valg, flotte elbiler begge to.


Sitat fra: Simen Kristoffer Østgård på søndag 31. mai 2020, klokken 14:15
Problemet er at vi er leietakere en på en plass der det ikke brukes elbil.

Hvordan fungerer det med lading i vanlig stikkontakt? Kan vi bare plugge bilen inn i vanlig veggkontakt så er det greit?
Det er egentlig ikke lovlig, men personlig så hadde jeg gitt blaffen om det ikke er på en måte som er til bry for andre og jeg vurderte det som sikkert. Du bør nemlig ta noen forhåndsregler.
  • Sjekk i tabellen i sikringsskapet at sikringen på gjeldende kurs er 16 A og at tverrsnittet er 2,5 mm^2. Reduser ladehastighet til 10-13 A. Ikke lad med 15-16 A, om laderen i det hele tatt lar deg gjøre det.
  • For å unngå at sikringen går, så pass på at det ikke står noe annet som trekker mye strøm på samme kurs.
  • Plugg alltid støpselet helt i, og unngå at det er noe særlig vekt på den.
  • Sjekk for varmgang jevnlig den første ladeøkta, på ladekabel, ladekladd, stikkontakt støpsel og om mulig også kabelen som forsyner stikkontaka. Sjekk også at stikkontakt eller støpsel ikke har noen til tegn til å ha blitt brunsvidd eller smeltet etter første ladeøkt, og en gang i blant ved de neste ladeøktene også.
  • Bruker du skjøteledning, så sjekk den også for varmgang. Bør være 2,5 mm^2, og det er viktig at den rulles helt ut om den er på trommel e.l. Alt av kabler legges helst i skyggen på sommeren. Bruk kortest mulig skjøteledning for å unngå effekttap og redusert ladespenning.

Er ikke skrekkelig dyrt å få en elektriker til å gjøre anlegget lovlig og sikkert via schuko-lading, så med mindre de skal flytte snart, så ville jeg tatt kontakt med elektriker selv og fått det lovlig. Vi snakker om godt under 5000 kroner, kanskje ned mot halvparten.

Eller 6.250 som min nabo her betalte for å kunne lade lovlig, men like tregt som før, for enkelste løsning dog med en strømmåler inkludert. Hvor/hvordan får du til dette ned mot halvparten av 5.000 = 2.500?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

RJK

Sitat fra: arthur på tirsdag 09. juni 2020, klokken 07:51
Sitat fra: RJK på søndag 31. mai 2020, klokken 18:40
Sitat fra: Vesel på søndag 31. mai 2020, klokken 16:53
Sitat fra: Simen Kristoffer Østgård på søndag 31. mai 2020, klokken 14:15
Hei, alle sammen!

Jeg og kjæresten min vurderer å kjøpe oss elbil av typen Leaf eller Zoe. 

Gode valg, flotte elbiler begge to.


Sitat fra: Simen Kristoffer Østgård på søndag 31. mai 2020, klokken 14:15
Problemet er at vi er leietakere en på en plass der det ikke brukes elbil.

Hvordan fungerer det med lading i vanlig stikkontakt? Kan vi bare plugge bilen inn i vanlig veggkontakt så er det greit?
Det er egentlig ikke lovlig, men personlig så hadde jeg gitt blaffen om det ikke er på en måte som er til bry for andre og jeg vurderte det som sikkert. Du bør nemlig ta noen forhåndsregler.
  • Sjekk i tabellen i sikringsskapet at sikringen på gjeldende kurs er 16 A og at tverrsnittet er 2,5 mm^2. Reduser ladehastighet til 10-13 A. Ikke lad med 15-16 A, om laderen i det hele tatt lar deg gjøre det.
  • For å unngå at sikringen går, så pass på at det ikke står noe annet som trekker mye strøm på samme kurs.
  • Plugg alltid støpselet helt i, og unngå at det er noe særlig vekt på den.
  • Sjekk for varmgang jevnlig den første ladeøkta, på ladekabel, ladekladd, stikkontakt støpsel og om mulig også kabelen som forsyner stikkontaka. Sjekk også at stikkontakt eller støpsel ikke har noen til tegn til å ha blitt brunsvidd eller smeltet etter første ladeøkt, og en gang i blant ved de neste ladeøktene også.
  • Bruker du skjøteledning, så sjekk den også for varmgang. Bør være 2,5 mm^2, og det er viktig at den rulles helt ut om den er på trommel e.l. Alt av kabler legges helst i skyggen på sommeren. Bruk kortest mulig skjøteledning for å unngå effekttap og redusert ladespenning.

Er ikke skrekkelig dyrt å få en elektriker til å gjøre anlegget lovlig og sikkert via schuko-lading, så med mindre de skal flytte snart, så ville jeg tatt kontakt med elektriker selv og fått det lovlig. Vi snakker om godt under 5000 kroner, kanskje ned mot halvparten.

Eller 6.250 som min nabo her betalte for å kunne lade lovlig, men like tregt som før, for enkelste løsning dog med en strømmåler inkludert. Hvor/hvordan får du til dette ned mot halvparten av 5.000 = 2.500?

Så lenge kontakten på veggen er av god nok kvalitet, og samme med kabelen, så er det kanskje bare snakk om å få installert et vern i skapet, om ikke dette er på plass allerede. Det er tross alt kun snakk om krav på en 16 A kurs justert ned til 10 A og sikringsvern (jorfeilbryter og b-vern om jeg husker rett), så er det lovlig og sikkert. Kanskje holder det med at elektriker skriver at dette er sjekket og i tråd med standard.

Og utstyret er heller ikke dyrt om det må trekkes ny kabel og ny kontakt. Under 500 kroner så lenge strekket ikke er for langt. Da er det mer eller mindre bare litt enkelt materiell og oppmøte inkludert første timen for å få dette på plass.

Tror jeg betalte mellom 1 500-1 900,- kr for å få installert dette på veggen til et hus i treverk, der kabelen kunne legges via kjellertaket og ut et hull i veggen der kontakten ble montert. Dette er altså inkludert materiell.

Så la jeg til litt for prisstigning, så 2 500,- anså jeg som et greit utgangspunkt for kostnaden, men skrev da "...godt under 5000 kroner, kanskje ned mot halvparten." for å gi meg selv et greit slingringsmonn.

Kommer elektrikeren opp mot hele 5 000,- for denne jobben, så tar han saftig betalt. Dog, strømmåleren alene sørger for en god slump med ekstra kroner bare for den, og så går det med noe mere tid. Her må det derfor være snakk om enten vanskeligere forhold for å få lagt kabelen, og kanskje enda tykkere kabel for å legge til rette for ladeboks i ettertid.

Må man opp med CEE-kontakt som krever enda kraftigere kabel, eller endog en ladeboks, så blir det selvsagt enda dyrere. Men ene tilbudet som skrives om, der lader selges for 5000,- så har jo vedkommende støttet meg i at monteringskostnader bør komme under 5000,- så lenge det er greie forhold og under 15 meter.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA