Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dårlig kvalitet på eTron bremseskiver!

Startet av Per Richard, søndag 31. mai 2020, klokken 11:44

« forrige - neste »

Amatøren

Sitat fra: mortdal på onsdag 03. juni 2020, klokken 12:41
Den aktiverer ikke noe renseprogram ved bruk av vindusviskere. Bilen har en innebygd funksjon, hvor den for hver tur, relativt tidlig i turen velger ut en nedbremsing du gjør med pedalen, gjerne en i litt hastighet og en den tror kommer til å være litt "ordentlig", og kutter regenereringen og bruker skivene i stedet.

Har du link til dette eller annen dokumentasjon på dette?

Veldig rart at selger sier at bremsene brukes i preventivt henseende på rust hvis det ikke stemmer.

Kan de være at det er både og?

Bruk av bremser ved regnvær for å 'pusse' dem for å unngå Passat syndromet Volkswagen hadde for mange år siden og bruk ved enkelte nedbremsinger for generelt vedlikehold med tanke på rust.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

oyvindbj

"The wheel brakes are seldom needed in normal operation, which has a positive effect on wear. The Audie-tron is equipped with a brake cleaning function that helps the steel disks to remain free of oxidation as far as possible. During deceleration, it automatically uses the friction brake instead of recuperationat specific intervals. This way, the system is always in optimum operating condition."

https://www.audi-technology-portal.de/en/mobility-for-the-future/audi-future-lab-tron-experience_en/audi-e-tron-integrated-brake-control-system

Jeg har registrert at ofte bruker den bremsene og ikke regen på samme sted, når jeg kjører til jobb. Typisk er det den ene fartsdumpen i nedoverbakke den bruker bremsene på.

daktari

Sitat fra: Amatøren på onsdag 03. juni 2020, klokken 12:48
Bruk av bremser ved regnvær for å 'pusse' dem
Er ikke dette mer en "tørkefunksjon" enn en "rustfjernefunksjon"; de utelukker ikke hverandre men har en annen funksjon. Kliss våte skiver og nedbremsing fra 150 på autobahn kan jo bli interessant, men med tørre skiver vil alt bli bedre.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: oyvindbj på onsdag 03. juni 2020, klokken 13:42
"The wheel brakes are seldom needed in normal operation, which has a positive effect on wear. The Audie-tron is equipped with a brake cleaning function that helps the steel disks to remain free of oxidation as far as possible. During deceleration, it automatically uses the friction brake instead of recuperationat specific intervals. This way, the system is always in optimum operating condition."

https://www.audi-technology-portal.de/en/mobility-for-the-future/audi-future-lab-tron-experience_en/audi-e-tron-integrated-brake-control-system

Jeg har registrert at ofte bruker den bremsene og ikke regen på samme sted, når jeg kjører til jobb. Typisk er det den ene fartsdumpen i nedoverbakke den bruker bremsene på.
Jeg opplever også akkurat dette, og dessverre bruker den skivene der jeg kjører i 25 km/t fra før... Merker ikke forskjell på bremseeffekt nå lenger, men hører det gjerne.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

chargedup

Akkurat det med å "tørke" bremsene har de fleste VAG i nyere tid hatt (som de fleste andre merker, iaf BMW). Nå vet ikke jeg spesifikt om dette også gjelder E-tron, men vil tro at den vanlige VAG "brake disc drying" er på E-tron også. Fra fabrikk og Møller står denne på low (for å ikke bruke opp bremsene eller for å ruste mest mulig?). Kan endres til off/low/medium/high med koding (gratis, men da må man lese seg godt opp) eller laste ned appen ODBeleven samt ha en obd2 plugg og betale i appen for å låse opp mulighet til å endre den.



Merk at jeg ikke har prøvd appen på E-tron eller noen annen VAG, men den skal fungere på de fleste VAG produkter. På norsk skodaforum har flere brukt den til å skru av start/stopp permanent, ESC off osv. Jeg vurderte appen til en A3 e-tron der bremsene rustet pga "bestefarkjøring" (lite bruk), men fant ikke appen før de fortalte meg at bremsene måtte byttes. Møller kan sannsynligvis også endre dette for deg mot betaling, hvis en ikke er fan av å bremse regelmessig for å tørke skiver selv.

Burde vært mulig å endre dette i displayet på biler (så lenge funskjonen finnes der), slik at de som ikke liker å bruke bremsene unødvendig hadde mulighet til å ha den på høy, iaf på vinteren.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

daktari

Oj, jeg lukter kanskje noen mil ekstra rekkevidde hvis man endrer til "off. Synes det er relativt mye bremsestøv på Audien sammenlignet med Tesla og Jaguar.

Noen som kan  teste?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

chargedup

Hvis du har en obd blåtann dongle (koster vel 100-200 lappen i Norge og billigere fra Kina) som virker, koster det ca 10-20 kr (tatt fra hukommelsen) å kjøpe credits du trenger for å endre brake disc drying innstillingen i OBDeleven (tror du da kan endre den på den bilen så mange ganger du vil).

Billig å teste, men kan ikke garantere at det virker. Hvis det virker, er det fint for trådstarter å sette den til high når han får nye bremser  ;D
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

elektro

Det er snart 11.000 e-tron på veien, så regner med at vi hører om det hvis bremseskivene er dårligere enn på andre biler i samme klasse.. Synes det er helt håpløst å kaste ut en påstand på den måten i overskriften på et foruminnlegg. Hvis det er noe som kjennetegner bremsene på e-tron er det jo ironisk nok at de fungerer j*vlig bra.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA