Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dårlig kvalitet på eTron bremseskiver!

Startet av Per Richard, søndag 31. mai 2020, klokken 11:44

« forrige - neste »

Per Richard

Har nå hatt en 2020 eTron siden februar. Oppdaget raskt at bremseskivene (alle) er av svært dårlig kvalitet.
Bak er det nesten umulig å holde rent. Dette til tross for at eTron har et "renseprogram" på bakbremsene.
Ja, som sikkert flere vet, så aktiveres en pulsering mot skivene bak NÅR MAN BRUKER VINDUSVISKERNE!!!
Dette for å hindre rustdannelse og for å holde skivene "normaltemperert".
Min spådom: skivene kan man regne med å måtte bytte på første EU-kontroll (4 år etter førstegangsregistrering).
Har selvsagt rettet krav mot Møller (allerede) ettersom disse skivene er av svada-kvalitet, og man bør kunne forvente en god kvalitet på en slik bil.
Tesla (ja, vet enkelte ei lei av sammelikningen!) gjorde det enkelt; de oppgraderte rustne skiver til
"Karbon-skiver".
Noen som opplever det samme?
Nå: 2020 eTron og 2020 Leaf
2017 Tesla S: solgt
2017 MB B electric: solgt
2017 VW eGolf: solgt
2016 Leaf: solgt
2015 Leaf: solgt
2014 Leaf: solgt
2013 Leaf: solgt

Radial

#1
Sitter helt vanlige stål-skiver på de fleste Tesla'er jeg har sett ihvertfall... Karbon skiver oksiderer og delaminerer seg isteden, og koster 10x så mye... Eneste fordel er at de tåler ekstrem temperatur, som i det daglige ikke er noe problem...selv i GT serien kjører mange stålskiver, uten at det er ett problem. Formel 1 har karbon..men det trenger du med 300-10km/t i 60 runder på rad.

Rust på skiver er ett problem på alle elbiler, VAG er ikke noe unntak.

Kutt ut regenerering i det daglige dersom mulig, brems veldig hardt noen ganger i uka gjennom vinteren.. lista er lang med tiltak.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Hårek

Kanskje klimaet har noe å si. Her på Østlandet er det ingen problem etter 9 mnd, skivene er som nye.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

turfsurf

Karbon skiver hadde vært særdeles idiotisk på en elbil siden de har dårlig bremseeffekt frem til de blir varme.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Per Richard

En liten rettelse: Ved å sammenlikne Tesla`s "Karbon-skiver" mente jeg en høyere andel karbon i stålet. Dette hindrer rustdannelse/gravrust. Tesla har altså kun en høyere andel, ikke fullverdige karbon-skiver.
Og jeg er selvsagt klar over at man skal kjøre uten regenerering mest mulig. Fremdeles "pittings" i stålet på mine skiver. Forøvrig veldig hjelpsomme svar jeg har fått hiitil! 
Nå: 2020 eTron og 2020 Leaf
2017 Tesla S: solgt
2017 MB B electric: solgt
2017 VW eGolf: solgt
2016 Leaf: solgt
2015 Leaf: solgt
2014 Leaf: solgt
2013 Leaf: solgt

daktari

Jeg har klart å holde bremseskivene ganske blanke, men har flere ganger i måneden bremset endel i N så den ikke regenerer.
Det er vel ikke ukjent problemfor vanlige biler eid av forsiktige bilister heller. Tilbake til trommelbremser?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Ingeniøren

Sitat fra: Per Richard på søndag 31. mai 2020, klokken 14:31
En liten rettelse: Ved å sammenlikne Tesla`s "Karbon-skiver" mente jeg en høyere andel karbon i stålet. Dette hindrer rustdannelse/gravrust. Tesla har altså kun en høyere andel, ikke fullverdige karbon-skiver.
Og jeg er selvsagt klar over at man skal kjøre uten regenerering mest mulig. Fremdeles "pittings" i stålet på mine skiver. Forøvrig veldig hjelpsomme svar jeg har fått hiitil!

Feil - mer krom gir mindre rust... har du 12 % har du rustfritt men det blir fort for glatt, så en mellomting er bra...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Per Richard

Nå: 2020 eTron og 2020 Leaf
2017 Tesla S: solgt
2017 MB B electric: solgt
2017 VW eGolf: solgt
2016 Leaf: solgt
2015 Leaf: solgt
2014 Leaf: solgt
2013 Leaf: solgt

Spinner

Sitat fra: turfsurf på søndag 31. mai 2020, klokken 14:19
Karbon skiver hadde vært særdeles idiotisk på en elbil siden de har dårlig bremseeffekt frem til de blir varme.
Jeg har karbonskiver på min Taycan, å kalle det idiotisk og si det har dårlig bremseeffekt er... idiotisk :)

turfsurf

Sitat fra: Spinner på søndag 31. mai 2020, klokken 19:02
Sitat fra: turfsurf på søndag 31. mai 2020, klokken 14:19
Karbon skiver hadde vært særdeles idiotisk på en elbil siden de har dårlig bremseeffekt frem til de blir varme.
Jeg har karbonskiver på min Taycan, å kalle det idiotisk og si det har dårlig bremseeffekt er... idiotisk :)
Fordelen med karbon keramiske bremser som du har er først og fremst at de mister ikke effekten selv om de blir varme. De har ikke bedre bremseeffekt i seg selv. I tillegg har de fordelen med at de ikke støver, så felgene holder seg rene
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

De har flere fordeler, både bedre temperaturbestandighet, økt friksjon og lavere vekt. Sistnevnte har vært et tydelig salgspunkt, siden selv små forskjeller betyr mye ettersom det er uavfjæret vekt.

Men hva om trådstarter legger ut bilder?

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

Sitat fra: daktari på søndag 31. mai 2020, klokken 15:01
Jeg har klart å holde bremseskivene ganske blanke, men har flere ganger i måneden bremset endel i N så den ikke regenerer.
Det er vel ikke ukjent problemfor vanlige biler eid av forsiktige bilister heller. Tilbake til trommelbremser?

VW ID.3 kommer faktisk med trommelbremser bak av denne årsak. :)

Til trådstarter vil jeg si at jeg har hatt min e-tron i godt over et år, og har ikke merket at bremseskivene er noe mer utsatt for rust enn andre biler jeg har hatt fra hverken VAG, Mazda eller Tesla. Alle ruster ila. få timer hvis du har vasket bilen eller den står ute i fuktig vær. Og akkurat som på Model S sitter klossene litt fast av og til, når bilen har stått ubrukt med brekket på en stund.

Kan det du opplever være knyttet til at du kjører som en prest og/eller at e-tron har ca. 3x kraftigere regen enn de fleste andre elbiler? Alternativt at skivene er større/mer synlige enn du er vant til?

Ser forøvrig ikke problemet med å ha et renseprogram koblet til vindusviskerne, hvis det er tilfellet. Ville du heller hatt en egen fuktsensor? Optisk skanning av bremseskivene?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Spinner

Sitat fra: turfsurf på søndag 31. mai 2020, klokken 20:22Fordelen med karbon keramiske bremser som du har er først og fremst at de mister ikke effekten selv om de blir varme. De har ikke bedre bremseeffekt i seg selv. I tillegg har de fordelen med at de ikke støver, så felgene holder seg rene
Nettopp, de er ikke dårlige når de er kalde, de er bare mye bedre enn stål når de er varme. Og absolutt ingen ulempe på en elbil, heller motsatt. De ruster ikke, støver ikke, bremser minst like bra kalde og mye bedre varme.
Til trådstarter, mine bremser bak ser slik ut etter ca. 6 mnd og 12.000 km, hvordan ser dine ut?


mortdal

Sitat fra: Per Richard på søndag 31. mai 2020, klokken 11:44
Har nå hatt en 2020 eTron siden februar. Oppdaget raskt at bremseskivene (alle) er av svært dårlig kvalitet.
Bak er det nesten umulig å holde rent. Dette til tross for at eTron har et "renseprogram" på bakbremsene.
Ja, som sikkert flere vet, så aktiveres en pulsering mot skivene bak NÅR MAN BRUKER VINDUSVISKERNE!!!
Dette for å hindre rustdannelse og for å holde skivene "normaltemperert".
Min spådom: skivene kan man regne med å måtte bytte på første EU-kontroll (4 år etter førstegangsregistrering).
Har selvsagt rettet krav mot Møller (allerede) ettersom disse skivene er av svada-kvalitet, og man bør kunne forvente en god kvalitet på en slik bil.
Tesla (ja, vet enkelte ei lei av sammelikningen!) gjorde det enkelt; de oppgraderte rustne skiver til
"Karbon-skiver".
Noen som opplever det samme?

Min opplevelse er at bremsene er av helt vanlig god kvalitet. Men som flere påpeker krever elbiler med god regenerering at man har et aktivt forhold til å holde bremsene ved like. Dette er min erfaring etter å ha hatt bilen i over ett år nå, og ikke minst gjennom en vinter:

Den aktiverer ikke noe renseprogram ved bruk av vindusviskere. Bilen har en innebygd funksjon, hvor den for hver tur, relativt tidlig i turen velger ut en nedbremsing du gjør med pedalen, gjerne en i litt hastighet og en den tror kommer til å være litt "ordentlig", og kutter regenereringen og bruker skivene i stedet. Denne funksjonen holder bremsene relativt rustfrie hvis du kjører tilnærmet daglig og hvis det bare er sommervær uten salt og slaps.

I løpet av vinterhalvåret er ikke denne funksjonen nok til å holde bremsene rustfrie, spesielt ikke hvis det er hyttebil slik som min, som står parkert en uke av gangen.

Mitt tips, legg inn minst to nedbremsinger hvor du legger bilen i N, og tråkker nok til at bakbremsene også tar, og gjør gjerne en ordentlig en rett før du parkerer, slik at bremsene er varme og tørre i det du parkerer. Dette holder bremsene rustfrie også gjennom vinteren. Rensefunksjonen er dessverre ikke designet for norske forhold.

Når det er sagt, er jeg egentlig enig, alle norske biler har for dårlig kvalitet på bremsene. Forhandlere burde være pålagt å selge en kvalitet som er egnet for norske forhold, inkludert vinter og salting. Dessverre slipper de nok unna med denne kvaliteten siden bremser er slitedeler, og dermed vanskeligere å reklamere på.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA