Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Første mann til mølla får prioritet på ladehastighet? Finnes det unntak?

Startet av Vesel, lørdag 30. mai 2020, klokken 20:45

« forrige - neste »

Vesel

Trodde det var slik, men jeg opplevde et unntak da jeg lada ved Lier North (Max Burger) for noen uker siden. Det var nesten fullt, så jeg delte ladepar med en Model X. Fikk slik som riktig er kun smulene, rundt 70 kW tror jeg, i begynnelsen. Da den dro av gårde økte ladehastigheten til 110 kW. Så kom det en Model S og tok den andre ladestolpen igjen, og ladehastigheten min sank til 60-70 kW. Da hadde alle ladestolpene blitt tatt. Hvordan har dette seg? Trodde den som kom først alltid hadde førsteprioritet på ladekapasitet. Er det fordi jeg kjører fattigmanns-Tesla at jeg ble avspist med bare smulene igjen?  :laugh:
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

sjokomelk

Delt ladepar er typisk 50/50 hvis begge to har lav SOC. Så 70kW er riktig, dessverre.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

turfsurf

Det ble endret mot slutten av 2019. Mye bedre ordning. Slik slipper de som bare skal lade 10-20kWh  å sitte i evigheter å vente.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vesel

Sitat fra: turfsurf på lørdag 30. mai 2020, klokken 21:08
Det ble endret mot slutten av 2019. Mye bedre ordning. Slik slipper de som bare skal lade 10-20kWh  å sitte i evigheter å vente.
Aha...
Synes ikke det nødvendigvis er en bra endring. Med mindre det gjør at førstemann oppmuntres til å avslutte ladinga tidligere uten at sistemann forlenger ladetida si tilsvarende, så er netto endring i ladetid 0. Gir ingen gevinst som jeg kan se. Ulempen derimot, er at det kan bli sur stemning ved laderne. Noen vil kanskje irriterere seg over at nykommeren ikke bare tok en av de andre ladeplassene. Enda verre når vedkommende ikke tar et ledig ladepar. Enten fordi han eller hun ikke vet bedre, eller fordi det rett og slett ofte er vanskelig å se hvilke to stolper som hører sammen.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

turfsurf

Sitat fra: Vesel på lørdag 30. mai 2020, klokken 22:54
Synes ikke det nødvendigvis er en bra endring. Med mindre det gjør at førstemann oppmuntres til å avslutte ladinga tidligere uten at sistemann forlenger ladetida si tilsvarende, så er netto endring i ladetid 0. Gir ingen gevinst som jeg kan se.
Det er helt klart en gevinst for de som bare skal lade litt for å komme hjem / komme seg til hytta. Har flere ganger kommet til travel SuC for å lade 15-20kW bare for den siste biten, og så blitt avspist med 30kW. Dette er en stor forbedring. Og så er det enklere, man slipper gjettekonkuranse. Er ladere. Delt er det 70kW.

Ellers er ulempene som du beskriver, men det kan stort sett løses med litt folkeopplysning.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Kim-

2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

cra

Jeg kan godt finne på å koble meg på et par som allerede er i bruk dersom jeg kommer til SC og tenker å spise. Da er det et luksusproblem når det lades for fort, og jeg må flytte bilen før jeg er ferdig å spise.  :D

En måte å identifisere ladere som vil gi optimal ladehastighet f.eks. med lys eller en anbefaling på skjermen når man ankommer hadde vært lurt ja.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Vesel

Sitat fra: cra på tirsdag 02. juni 2020, klokken 09:44
Jeg kan godt finne på å koble meg på et par som allerede er i bruk dersom jeg kommer til SC og tenker å spise. Da er det et luksusproblem når det lades for fort, og jeg må flytte bilen før jeg er ferdig å spise.  :D
Enig, men det er jo også en ulempe nå som de, etter hva Turfsurf sier, har endret fordelinga av kapasiteten slik at den blir jevn mellom begge bilene allerede fra begynnelsen. Dessuten er det ikke sikkert at eieren av bilen som allerede stod der hadde blitt så glad. Som regel vil jeg bare komme meg av gårde så fort som mulig, og da hadde jeg blitt litt misfornøyd om noen kom og tok laderen ved siden når det var plenty med ledige ladepar.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

cra

Ja, hvis det nå er 50/50 så får man kanskje legge om strategien, men så langt har det (så vidt jeg vet) fungert bra etter hensikt. Vet ikke om dette er annerledes på V3 DC? (Som jeg vel uansett ikek får brukt før jeg evt. opgpraderer og får CCS adapter?)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Vesel

Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

geear

Sitat fra: Vesel på tirsdag 02. juni 2020, klokken 15:55
På V3 så deler man ikke på ladekapasitet. Alle får 250 kW.  :)
Nåja, det er vel en sannhet med modifikasjoner, eller?

Har forstått det sånn at de skal kjøre "smart fordeling" altså at man slipper å passe på hvilket par man hører til, at alle laderne har tilgang på samme poolen, men at det ikke vil være stor nok supply til at alle gir 250kW samtidig. Noe som i så fall er helt greit, og fornuftig. Noen som har sjekket søknadspapirene til Lier kan sikkert svare på det..

turfsurf

Sitat fra: gr på tirsdag 02. juni 2020, klokken 23:54
Nåja, det er vel en sannhet med modifikasjoner, eller?

Har forstått det sånn at de skal kjøre "smart fordeling" altså at man slipper å passe på hvilket par man hører til, at alle laderne har tilgang på samme poolen, men at det ikke vil være stor nok supply til at alle gir 250kW samtidig. Noe som i så fall er helt greit, og fornuftig.
Det er sånn jeg har forstått det og. Tvilsomt at det kommer biler som kan trekke 250kW samtidig til alle laderne.

Men konseptet med ladepar er altså borte.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

TøddiVedder

Noen som vet hvorfor mange SuC vises som 6 stalls i bilen, men er 12 stalls? F.eks Voss vises slik. Er det bug, eller er det fordi de skal oppgraderes eller noe?

geear

Sitat fra: TøddiVedder på onsdag 03. juni 2020, klokken 08:05
Noen som vet hvorfor mange SuC vises som 6 stalls i bilen, men er 12 stalls? F.eks Voss vises slik. Er det bug, eller er det fordi de skal oppgraderes eller noe?
Hvis du har Model 3 er det sikkert fordi bare seks ladere har fått ettermontert CCS-kabel og dermed kan lade Model 3. Eventuelt noe som henger igjen fra da der var slik. De tok det gradvis, selv om de fleste har CCS nå. X/S vil da vise alle 12.

TøddiVedder


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA