Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rett før det blir fossilbil igjen

Startet av geear, lørdag 30. mai 2020, klokken 12:44

« forrige - neste »

Maxwell_400

Sitat fra: Wisd0m på fredag 04. desember 2020, klokken 07:18
Sitat fra: kodax på torsdag 03. desember 2020, klokken 13:30
Sitat fra: Maxwell_400 på torsdag 03. desember 2020, klokken 09:11
En gammel diesel som kjører lite og har kun kasko koster lite, verditapet er også lite. En elbil til 800knok har er et ganske saftig verdifall. Tror nok det er mye billigere med gammel diesel og elbil til 400knok enn en elbil til 800knok og i tillegg så har en fordelen av to biler.
En gammel fossibil vil det ofte være store service-utgifter på (unntatt for de få som fikser alt selv).
Akkurat. 3-4000 i forsikring hvert år, årsavgift på 3000 kroner, servicer på 3000-4000 og småreperasjoner på snitt kanskje 3-4000 der også. Da har man 4 utgifter i 3-4000 kroner klassen, og det blir alltid litt mer her og der.

I tillegg kommer verditap. Den kan være gammel, men det blir fort 15000 - 20000 uansett. Uaktuelt å sette seg i noe som ikke er litt trafikksikkerhet på iallfall.

Med utgiftene over snakker vi ca. 3*4+20 kNOK = 35 kNOK per år. Med et verdifall på 15 prosent per år har man 230 tusen mer å legge i bil nummer en om man kutter bil nummer to.

En annen måte å regne på er å si at en stor elbil koster 6/km mens en liten koster 3/km. Med 20000km i året hvor 2000km brukes for å trekke henger blir kostnadene for alternativene:

(Anser dieselen for å være avskrevet)

1. Stor elbil; 120knok/år
2. Liten elbil + diesel; 54knok/år + 37knok/år = 91knok/år.

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

vinterdekk

#211
Penger har mye å si for min del. To biler er ikke aktuelt. Jeg er litt begrenset i modellutvalg pga. trang garasjeplass, behov for bakseteplass og hengerfeste. I tillegg så var det fram til helt nylig ikke bygd ut noe særlig lade-nettverk i nord. En ladbar Kia Niro har ett voldsomt verditap mens en Kia e-Niro kan flippes med en liten fortjeneste. Så for min del har jeg spart mye penger på at den forrige eier tok det store verditapet på plugin Niro'en, og bilen var praktisk talt ny. Om jeg hadde valgt Kia e-Niro måtte jeg tatt opp større lån med høyere rente og vi måtte ha funnet en annen løsning for ferieturene våre. Med kortere nedbetalingstid så tar det ikke så mange år før jeg kan vurdere en ny bil, og da kan det bli en elbil med færre kompromisser enn det som er tilgjengelig nå. :) Kort oppsummert, verditap har to sider, man kan komme bra ut om man kjøper en mindre populær bruktbil fordi verdifallet er større i begynnelsen.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

elektrolux

#212
Har fremdeles Dieselpurka (en MB Viano Marco Polo V6) vi betalte 600 000 for i 2007. Slike omsettes fremdeles for over 400 000.

Brukt til 3-4 årlige langturer og kun 3 ganger på "service" til ca 6000 NOK totalt. Har selv brukt nærmere 30 000 på nye bremseskiver, oljeskift, etc. i tillegg til en utfordrende jobb med nye glødeplugger, og en 600 kr kondensator for AC.

Etter at FrP fjernet halvårlige årsavgift som i praksis betydde helårlig da vi alltid har trengt bilen til Roskildefestivalen like før juli er kostnadene til forsikring og årsavgiften også kraftig redusert.

Skulle vi solgt oss ned i kjøretøy parken, er det denne som ville gått sist for å si det slik.

Med det sagt kjøpte ei jente vi kjenner en omtrent strøken 2003 VW T4 for kun 25 000 kr.  (Omtrent det samme mange i et borettslag betaler kun for å kunne lade en elbil)
Den er nå bygget om til camper, mens jeg tok full fornyelse av motoren etter tannreimshavari, noe som kom på rundt 20 000 kr i deler. Bilen er nå klar for neste 60 000 km med kun et par oljeskift inn i mellom.

Altså for rundt en tiendedel av vår MB har hu en fantastisk bil som dekker samme behov. Går det som det har gått med VW T1-T3 kan hu selge den med fortjeneste om 10-20 år :D

Når det gjelder elbilene våre selger vi oss nå ned. Bompenger og dyr årsavgift er spikeren i kista for disse. Tesla'en beholdes for langturer, men lokalt blir det L1-L7e kjøretøy som nye Citroen Ami, Microlino, Artega Karo, Electrameccanica Solo og BMW C evolusjon som tar seg av.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

automat

Sitat fra: Egil Fonn på fredag 04. desember 2020, klokken 08:09
Alt handler ikke om penger. Ligger også en smule bil entusiasme og styrer mine valg av kjøretøy. For meg har det høy verdi og ha en entusiast bil som reserve i  garasjen. Bruke den ved behov. Høre den gromme motorer med 6 sylindre som maler i bakgrunnen, ha 1000km rekkevidde og tanke nye 1000km på 2min, trekke tunge hengere uten stort merforbruk av drivstoff.


Har man bil som lidenskapelig hobby, som man bruker irrasjonelt mye tid og penger på, så er det selvfølgelig greit å ta vare på fossilbiler.

For oss som har et mer normalt forhold til bil er det nok bedre å innse at verden går videre, og at fossilbilen snart er ved veis ende. Så kan man heller mimre om malende seksere, og si at det var en fin tid.

Ønske om en bil som klarer 2000km med kun en tominutters pause er heller ikke særlig rasjonelt.

Selv om elbil ikke klarer å dekke alle formål ennå, så må man innse at livet med elbil ikke blir helt likt livet med fossilbil. Man må klare å tilpasse seg. Men de kompromissene man må gjøre blir mindre og mindre etter hvert som utviklingen går videre.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

ToWalkOrDrive

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 02. desember 2020, klokken 17:10
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 02. desember 2020, klokken 13:02
300kg er så lite at det blir bortimot det samme som å bare tilby tilbehørs-krok for sykkelstativ, bagasjeboks osv.
En har rett og slett ikke noe nyttelast med mindre en går for de aller minste og spinkleste hengerne. Resultatet blir fort mye ulovlig kjøring. For litt mer robuste hengere er egenvekten på hengeren over maks vekt uten last.

Det har kommet en del spesialhengere for elbil, som Tysse 6050 som bare veier 130kg. Så da har en i hvert fall 170kg med last lovlig...

https://www.tysse.no/blogg/elbil/hvilken-tilhenger-kan-du-dra-med-din-elbil/

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 02. desember 2020, klokken 18:02
Har hatt en slik spinkel mikro-henger før. Riktignok fra annet merke. Den kollapset dessverre ganske kjapt og blir veldig for alt for liten for selv moderate oppgaver.

Ja, dette er vel mest for de som skal ha maks vekt på 300kg henger-bil. Er enig i at det er bedre med en større. Jeg har skaffet meg en Tysse fra 2005 som veier 180kg med 13" hjul, karmer foran og bak som kan felles ned om en skal frakte gips/lengre ting, og så har jeg kjøpt to slike presenning-bøyler og Tysse-proff-presenning med 4 meter lang strikk, som gjør at den blir sin egen garasje når den står ute, gjør det lett og sikkert å feste presenningen, samt at det er lett å frakte all slags drit uten at det flyr av. Meget fornøyd med det, og vil anbefale den løsningen til andre - selv for de med 300kg kapasitet på bilen vil de da fremdeles ha 120kg lastekapasitet, som er nok for en vaskemaskin f.eks., eller annet søppel de vil kjøre. Personlig har jeg en Toyota Yaris 1,8 sport fra 2009 med lavprofil og krok som jeg gjør all hengerkjøring med. Fungerer utmerket, og akselererer raskt med og uten last, og veldig stødig.
Tesla Model Y                         2021-

Vidar1979

#215
Jeg har solgt meg ned i bilparken, solgte min 2017 TMS og har kjøpt en 14 år gammel bensinbil.

Føler jeg kom greit ut av det med 254 000 kroner i verditap fordelt på 76k kilometer og skulle jeg kjørt videre ville jeg snart ha kommet til et punkt hvor jeg må betale for reparasjoner.

Blir elbil igjen men det er overraskende behagelig å ha en bil uten månedlige avdrag.

Red. Rettet opp verditapet med å legge til vinterhjul og autopilot.

Wisd0m

Sitat fra: Maxwell_400 på fredag 04. desember 2020, klokken 08:54
Sitat fra: Wisd0m på fredag 04. desember 2020, klokken 07:18
Sitat fra: kodax på torsdag 03. desember 2020, klokken 13:30
Sitat fra: Maxwell_400 på torsdag 03. desember 2020, klokken 09:11
En gammel diesel som kjører lite og har kun kasko koster lite, verditapet er også lite. En elbil til 800knok har er et ganske saftig verdifall. Tror nok det er mye billigere med gammel diesel og elbil til 400knok enn en elbil til 800knok og i tillegg så har en fordelen av to biler.
En gammel fossibil vil det ofte være store service-utgifter på (unntatt for de få som fikser alt selv).
Akkurat. 3-4000 i forsikring hvert år, årsavgift på 3000 kroner, servicer på 3000-4000 og småreperasjoner på snitt kanskje 3-4000 der også. Da har man 4 utgifter i 3-4000 kroner klassen, og det blir alltid litt mer her og der.

I tillegg kommer verditap. Den kan være gammel, men det blir fort 15000 - 20000 uansett. Uaktuelt å sette seg i noe som ikke er litt trafikksikkerhet på iallfall.

Med utgiftene over snakker vi ca. 3*4+20 kNOK = 35 kNOK per år. Med et verdifall på 15 prosent per år har man 230 tusen mer å legge i bil nummer en om man kutter bil nummer to.

En annen måte å regne på er å si at en stor elbil koster 6/km mens en liten koster 3/km. Med 20000km i året hvor 2000km brukes for å trekke henger blir kostnadene for alternativene:

(Anser dieselen for å være avskrevet)

1. Stor elbil; 120knok/år
2. Liten elbil + diesel; 54knok/år + 37knok/år = 91knok/år.
Nei, det blir feil. Du må dele mellom variable og faste kostnader. Bilene koster deg ikke null om de ikke kjøres, og det koster deg ikke 3-6 kr/km ekstra hvis du allerede har de.

Carboy

#217
Sitat fra: Egil Fonn på fredag 04. desember 2020, klokken 08:09
Alt handler ikke om penger. Ligger også en smule bil entusiasme og styrer mine valg av kjøretøy. For meg har det høy verdi og ha en entusiast bil som reserve i  garasjen. Bruke den ved behov. Høre den gromme motorer med 6 sylindre som maler i bakgrunnen, ha 1000km rekkevidde og tanke nye 1000km på 2min, trekke tunge hengere uten stort merforbruk av drivstoff.
Bilen jeg har i  garasjen kjøpte jeg ny. De senere år tror jeg ikke den har falt nevneverdig i verdi. Minimalt med service utgifter og lav forsikring.
Og selge denne og legge pengene i en dyrere elbil er uaktuelt. Det finnes heller for tiden ingen elbil som nærmer seg dens bruks egenskaper.

Jeg tenker helt likt som deg og har en genuin bilinteresse som omhandler bilkjøring med motorlyder. Elbil tilfredstiller ikke den delen av bilentusiasmen. Likevel oppstår det nye entusiastiske sider av bilinteressen med elbilen man ikke tenkte på med bensinbiler. Jeg klarer meg ikke uten bensinbil som hyggebil, derfor har jeg en cabriolet med åtter til sommerbruk.
Men jeg har også vendt meg til elbilens smidige enkle bruk i noen sammenhenger. Det er behagelig å slippe å varme opp motoren før man gir full gass, det er kjekt å kunne starte en elbil for å bare kjøre 800-1000 meter for så å stoppe den igjen uten dårlig samvittighet.
Så har du elbilfordelene her i og utenfor Oslo, da spesielt ked kollektivfeltet som hovedfokus.

Klarer jeg meg uten fossilbil? I praksis ja, men følelsesmessig nei. Klarer jeg meg uten elbil, det går nok fint følelsesmessig, men også den har blitt ganske avhengighetsskapende på sitt vis, så (minst) en av hver er det beste.

Så må man finne ut om man har bil først og fremst pga økonomi og man ønsker å ha en billigst mulig bil i forhold til sitt behov eller om mam skal blande bilvalgene med entusiasme.
Altså er bilvalget et rent transportbehov som bør være mest mulig økonomisk fornuftig eller er det følelser og mest mulig entusiasme og bilglede som er i fokus?

Om jeg hadde hatt null bilinteresse og kun tenkte økonomi hadde jeg nok kjørt en elbil som gav meg akkurat det behovet jeg hadde og trolig valgt nyere brukt bil. F eks ved å kjøpe en Model 3 nå straks som den har et kraftig fall i verdi. Så må den kunne lades hjemme. Da blir det et billig dekkende og et relativt traust og kjedelig bilhold. For med bilinteresse (motorinteresse) klarer jeg ikke dekke mitt bilbehov med kun elbiler. Transportbehovet og bilbehovet slik sett blir (nesten) dekket med f eks en Model 3 long range som jeg ser man nå får med 25.000km til 400.000, men det følelsesmessige opplevelsesbehovet rundt bilinteressen/motorinteressen blir ikke dekket. Joda den akselererer bra og ser ok ut. Men den er dårlig støydempet og har stiv fjæring. Det er en veldig god bil for 400.000kr, men det finnes bedre og jeg er en av de som setter pris på de gode sidene ved en best mulig bil. Derfor er økonomibilen vår en MB EQC som passer oss bedre, dyrere ja, men også veldig komfortabel og fin å kjøre rundt i. Og litt mer praktisk i samme slengen.

Det finnes heldigvis et bedre og bedre utvalg av elbiler også, og vi får håpe det ikke blir så tullete strengt i fremtiden at v8 og v12 ikke kommer tilbake. Jeg tror at selv om det «reguleres bort» nå for å få en omveltning til elbiler kan det komme store bensinmotorutgaver tilbake igjen senere.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

ToWalkOrDrive

Model 3 er forøvrig ikke nødvendigvis så lur å kjøpe brukt ettersom den holder seg vanvittig bra i pris. Ser at den til 400.000 du snakker om ikke finnes på Finn nå, så den er nok solgt på 20 minutter. Det ligger imidlertid inne en med "høystbydende over 400.000" som er noe annet. Den billigste LR kjørt mindre enn 26.000km koster 419.000, og det er uten vinterdekk, og den er fra februar i fjor.

Kjøper du flunk ny TM3 LR får du med de siste forbedringene, som større batteri (580km rekkevidde), raskere akselerasjon, samt at du kan finansiere gjennom Tesla, og får 1,5 år lengre garanti.... til 464.142. Ulempen er at du får med varmepumpe... så for 45.000 mer får du flunk ny....

Dersom en liker å Kjøre bil, og ikke bare høre på brum, brum-lyder, så kan det anbefales med Performance, som er sykt digg og rask, med et lavt tyngdepunkt.
Tesla Model Y                         2021-

Barid Bel

Hadde bare performance kommet med hengerfeste.. ;D
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

Counterpointer

Jeg har tre entusiast kjøretøy.

Model 3 preformance som topp Gear beskrev som en forkledt AK47 og som Sebastian Vittel skryter hemningsløst av og sier er bedre enn diverse RS varianter mm. Dette er min daily driver.

En 57 år gammel Volvo felt, som har bøtter og lass av sjel og som nesten av dagens offroader kjøretøy følger i virkelig dårlig terreng.

Den orginale Suzuki R1100 fra 1986. Verdens raskeste standardsykkel når jeg var 18 år og holder fremdeles overraskende høy prestanda.

Alle disse koster tilsammen en brøkdel av en bensinbil som kunne holdt følge med M3p både i innkjøp og drift.

Ønsker meg el langtursbil som går 1000km på en lading men trenger det ikke. Fossilbil til daglig er jeg ferdig med med mitt bruksmønster. Det er en utrivelig opplevelse å fylle bensin og selv med min sære kjøretøyflåte så bruker jeg like mye tid på bensinfyllingene som på hurtiglading........ (tuller ikke, det er helt sant)

Counterpointer

Sitat fra: Barid Bel på lørdag 05. desember 2020, klokken 01:06
Hadde bare performance kommet med hengerfeste.. ;D
Et absurd ønske, ingen ville hatt hengerfeste på en tilsvarende fossil. Det passer rett og slett ikke (tenk bmw M3, Nissan gtr m fl)

hemi

#222
Why? jeg har trukket bilhenger med banebilen og lille båten bak bmw m5 og panamera. model 3 performance hadde kommet gull ut med hengerfeste, ofte jeg bare skulle flytte på noe så enkelt som 2 sett hjul... totalt umulig.

Ganske mange mekker hengerfeste på m3/gtr og lignende for å få med seg ekstra ting til banen

Ref tråden er jeg nå elbilfri, for første gang siden 2014-2015ish?.  jeg tapte 135.000 på model 3 performance med 2x20" og FSD (felgene og FSD er mye av verditapet) og da solgte jeg rett før battery day og de andre nyhetene kom så timet det BRA.

Satt og snakket bil med 4 venner  en kveld, vi fant ut at for 1 år siden hadde alle unntatt han ene elbiler som daily og hadde hatt det i mange år, og nå hadde ingen av oss  elbiler lenger. Fler var bare... litt lei alt styret, jeg får ikke lenger parkert som jeg vil i oslo med elbil, skal jeg herje med app kan jeg likegjerne kjøre fossilt. Enig i at at det lite gøy å fylle drivstoff, men løste med 100liters tank option :D Elbil var også alltid ett kompromiss med behov og måtte ofte måtte byttelåne bil av venner for å få kabalen til å gå opp.

Men kommer 4x4^2 som elbil med 150-200kwh batteri, eller  x5, cayenne, range rover, tesla roadster, eller noe annet gøy med bra specs, vurderer jeg bytte. kul bil er kul bil. Umiddelbar respons, komisk billig drivstoff osv har sin sjarm, bare håper vi kommer dit at man faktisk kan kjøre 40-50 mil på norsk 80 sone uten issues på vintern, og klare 30-35 mil nedover mot tyskland når man ligger full gass mellom køene av folk som sover i venstre fil. Og da... klare lade like raskt som en bensinfylling.

model 3 performance er absolutt bra bil, og bil/ytelse per krone men den burde vært stasjonsvogn og hatt liten krok. Noe av morsomste jeg har kjørt på snødekte veier opp og ned til fjellet må sies, bra programmert ESP og.
Taycan er dyr, og TUNG, ja den kamuflerer vekta, men vekt er vekt, og pris vs ytelse vs rekkevidde  og praktikalitet gir 0 mening for meg. Den er faktisk enda mer ubrukelig på bagasjerom enn tesla, der jeg med litt dyttemakt fikk inn høytrykkspiler i tesla, er det umulig i taycan (innlastingshøyde)

Barid Bel

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 05. desember 2020, klokken 01:17
Sitat fra: Barid Bel på lørdag 05. desember 2020, klokken 01:06
Hadde bare performance kommet med hengerfeste.. ;D
Et absurd ønske, ingen ville hatt hengerfeste på en tilsvarende fossil. Det passer rett og slett ikke (tenk bmw M3, Nissan gtr m fl)

Men egoistisk sett trenger jeg at en av bilene mine har hengerfeste, og vi har en ny uten, så teslaen som blir neste må ha hengerfeste. LR er det fornuftige valget selvsagt, men forskjellen til Performance er så liten pris og så stor glede - avtakbart og hengerakselerasjonsmodus hadde vært topp.

Selv om jeg selvsagt ser hva du mener, og ikke er uenig.
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

RJK

De synlige forskjellene mellom en TM3P og en TM3 LR er bokstaven P på luka (kan få kjøpt løs fra 3.part eller brukt), hekkspoileren (som man kan få kjøpt løs 3.parts eller brukt), forskjellig felger (kan få kjøpt løs eller brukt) og litt andre kalippere og muligens skive? (kan få kjøpt løst, til og med heftigere saker).


Ellers er bilene identisk. Ja, jeg ser ingen god grunn til at ikke det skulle vært mulig. Å la seg hindre av gamle fordommer og "tradisjoner" har ingen hensikt. Har sett bilder av både Porsche 911 og annet grumt med hengerfeste og henger bak, så dette er bare en inngrodd formening, som det ikke finnes noen gode grunner å holde fast på.


Men at kroken bør være skjult når den ikke brukes, og gjerne automatisk  og elektrisk drevet innfelling og utfelling kunne gjerne kommet, for det er ikke pent å se den kroken hengende ut bak bilen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA