Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rett før det blir fossilbil igjen

Startet av geear, lørdag 30. mai 2020, klokken 12:44

« forrige - neste »

Oddaa

Dieselhybrid ja.

Jeg leaser for første gang nå og tror at jeg kommer temmelig nøyaktig likt ut med å kjøpe, men med lavere risiko. Sånn hadde det nok vært med XC90'en også, men den eide jeg.

(Plug-in hybrid gir meget gunstig leasing sammenlignet med el og fossil pga at mva utgjør høy andel av bilprisen.)


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

geear

#136
Niroen er det fortsatt realistisk å selge for det samme som vi ga for den for 1,5 år siden, maks noen tusenlapper i forskjell. Hadde vi leaset gjetter jeg at vi snakker opp mot 150k i tap bare på den. Model X har nok også tapt seg mindre enn leasing, og e-Golfen var riktig nok bruktkjøp, men tapte seg bare 26000,- på 2,5 år. Iallfall 150k til? Sikkert forutsigbart bilhold, men jeg har ikke evnen til å kun fokusere på månedskostnader.

Det blir nok heller å kjøpe noe ca. tre år gammelt, som allerede har tapt seg en halv million, men må først finne ut hva jeg skal ha...  :o

Oddaa

Som antydet så er ikke leasing av elbil god butikk for deg som kunde, det er vi helt enige om.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

daktari

Sitat fra: geear på søndag 31. mai 2020, klokken 11:06
Men for å svare så har vi en e-Niro 64kWh og en Model X 75D til daglig bruk.
Selg begge, kjøp billig brukt e-Golf (igjen) og bruk mellomlegget på en demo X LR med CCS?

Fordi: en CCS-X vil lade raskere enn ChaDeMo vel (?), nesten 25 kWh ekstra kapasitet før degradering, lavere forbruk, 250 kW max på de nyeste superladerne.

Eller bytte Xen i en Audi Q7 diesel-hybrid...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ToWalkOrDrive

Ser ut til at den nye Long Range Raven er veldig energieffektiv. Da er nok og den nyeste X Long Range Raven mye bedre enn X 75DD. Her er en som sammenligner Model S LR Raven med Model X 75 D:
Tesla Model Y                         2021-

geear

Ja, Raven S mot X er iallfall ingen match, men S kan ikke trekke henger. Og ingen tvil om stor forskjell på en ny X LR heller, men problemet mitt er hovedsakelig mangel på lademuligheter, og selv om det tar lenger tid å tømme første gangen, så går det ikke fortere med 10A eller ingen lading på enn LR enn en 75 (bare et par ekstra km/time) I tillegg er jeg rett og slett ikke klar for å betale det en Raven X LR koster. Er så ufattelig lei av småfeil og mangler, ser også for meg at en facelift er veldig nært forestående, og tror også at Y vil gjøre X mindre attraktiv. Men alternativene er ikke mange, så vi får se hva tiden bringer..  :-\

Håkon77

Vurderer å bytte tilbake til diesel på pendlerbilen. Nå har jeg en dieselbil som brukes til å trekke henger og dra på ferie med. Den er moden for dynga om ett par år så da blir  det å vurdere å kjøpe en bil til all bruk. Det er sikkert elbiler med plass og hengerfeste tilgjengelig da, men prisen blir nok for drøy. Høyere pris pr km oppveies med å kjøpe en bruktbil til 1/3 av prisen for en ny elbil.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

turfsurf

Kan jo ikke bare se på innkjøpsprisen. En nyere elbil vil og ha høyere restverdi og lavere driftskostnader. Om ett par år er det sikker og en del brukte elbiler som dekker behovet ditt og hvor det værste tapet allerede er tatt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Ser at den grommeste Cybertrucken, som skal koste ca $70.000 (størst batteri - tre motorer) kommer til å få en rekkevidde på 804km etter den strengere amerikanske standarden. Ser at produksjonen skal "starte i slutten av 2021" ifølge Tesla-nettsidene. Det begynner jo å nærme seg. Det må jo være den perfekte hestedravognen. Tipper at en sånn løsning vil gjøre at de tre motorene jobber lettere og mer effektivt, sånn at forbruket ikke "galopperer"...når en setter på en stor henger. I tillegg får en jo plass til mye utstyr på det lukkbare lasteplanet, hvis en ikke bare sover der.
Tesla Model Y                         2021-

1317142119

Jeg fikk en påminnelse i bladet Bil om hvorfor jeg ikke savner traktormotoren. Det handler om nyere brukt SUV og et lite utvalg av dem.

Om en av landets mest populære bilprodusenter skriver dem følgende:

"Lav motortemperatur på dieselmotorene som gir lite varme fra varmeapparatet når det er kaldt ute er noe VW sliter med. Bremseklossene bak slites ofte unormalt fort, så sjekk disse. Når det er kaldt ute kan bilene stoppe på grunn av en EGR-ventil som fryser. På biler med DSG-girkasser har mecatronic-enheten til girkassen et problem".

Dette er altså generell omtale av et (uforståelig) svært populært bilmerke i familiebilklassen. Man fryser inni bilen på vinteren, den har elendige bremser som må må skiftes hele tiden, en motor som ikke virker i minusgrader og en girkasse som på generelt grunnlag bare er ræva. Og folk mener elbiler (aka "dildobiler") er noe herk i vinterlandet Norge 😂

Nå har riktig nok ikke bensinmotorene like mye vinterproblemer på grunn av annen teknologi, men svaret på om jeg tenker på å gå tilbake til fossil er et krystallklart nei.

Håkon77

Sitat fra: turfsurf på fredag 24. juli 2020, klokken 09:20
Kan jo ikke bare se på innkjøpsprisen. En nyere elbil vil og ha høyere restverdi og lavere driftskostnader. Om ett par år er det sikker og en del brukte elbiler som dekker behovet ditt og hvor det værste tapet allerede er tatt.
Jeg har ikke hatt noe lavere vedlikeholdskostnader på el vs diesel. Nissan har dyre servicer, Hyundai hyppige. Kan jo være nyere fossil har dyre servicer, det vet jeg ikke. Men det største problemet med brukt elbil er når garantien er borte. Komponenter i elbil virker å være ekstremt dyre så det kan bli ulønnsomt å reparere. Vi får se hva det blir til om ett par år. Mye kan hende med priser og lovverk så det er vanskelig å spå.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Roy Aasen

Vi kjører over 80000km i året. 3/4 på el. Besparelsen i forhold til en brukt diesel blir det vel ikke stort av. Men noe mer behagelig en å kjøre elbil finnes ikke. Det har en verdi på noen titusen for oss.
Dieselvogna brukes til de lengste turen og til å flytte hengeren...da vi er avhengig av to biler ennå noe tid så blir det en el og en fossil.
Vi er snart ferdig med arbeidslivet og da blir det Polestar m/hengerfeste. Da er det heller ikke noe mas (som pensjonist) med at det tar lengre tid å komme dit en skal.


Rævedilter

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 24. juli 2020, klokken 11:45Tipper at en sånn løsning vil gjøre at de tre motorene jobber lettere og mer effektivt, sånn at forbruket ikke "galopperer"...når en setter på en stor henger.
3 motorer vil bruke meir enn 1 motor (nokre % meir minimum) grunna meir tap & høgare vekt både tom og med full henger.
Den med 1 motor kan dra 3400 kg, så det burde holde for dei fleste.
Men - tviler vel på om den med 1 motor blir satt i produksjon, den blir for billig.

Rævedilter

Sitat fra: Oddaa på lørdag 11. juli 2020, klokken 14:23
(Plug-in hybrid gir meget gunstig leasing sammenlignet med el og fossil pga at mva utgjør høy andel av bilprisen.)
Bedre enn elbil ja, men vert vel det samme som fossilbil (samme MVA%).
Det er jo full MVA på leasing.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Rævedilter på fredag 24. juli 2020, klokken 14:10
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 24. juli 2020, klokken 11:45Tipper at en sånn løsning vil gjøre at de tre motorene jobber lettere og mer effektivt, sånn at forbruket ikke "galopperer"...når en setter på en stor henger.
3 motorer vil bruke meir enn 1 motor (nokre % meir minimum) grunna meir tap & høgare vekt både tom og med full henger.
Den med 1 motor kan dra 3400 kg, så det burde holde for dei fleste.
Men - tviler vel på om den med 1 motor blir satt i produksjon, den blir for billig.

Den med 1 motor har mye mindre batteri, og bare halv rekkevidde (400km) av hva den med 3 motorer har (800km), så for trådstarter som skal drasse på masse i grissgrente strøk vil nok den med 3 motorer være best.

Da Model S kom med 2 motorer ble den mer effektiv enn den som kun hadde 1 ettersom de brukte to ulike motorer - en som gikk billig, og en som hadde god aksellerasjon. Kanskje de klarer å ta ut ekstra rekkevidde ved slik smart styring på Cybertruck og, samt bedre regenerering.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA