Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rett før det blir fossilbil igjen

Startet av geear, lørdag 30. mai 2020, klokken 12:44

« forrige - neste »

hanche

En tilhenger på «knapt to tonn», om vi sier 1800 kg, opp en 800 m stigning skulle ideelt koste 4 kWh ekstra.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

jkirkebo

Sitat fra: hanche på søndag 05. juli 2020, klokken 22:52
En tilhenger på «knapt to tonn», om vi sier 1800 kg, opp en 800 m stigning skulle ideelt koste 4 kWh ekstra.

Noe mer, om du tenker på strøm fra batteriet. Batteri/drivverk er jo ikke 100% effektive så det blir fort 10% ekstra.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ToWalkOrDrive

#122
Sitat fra: geear på søndag 05. juli 2020, klokken 18:04
......
.....
Men er lost, vet ikke hva slags bil jeg skal kjøpe i stedet for X 7-seter. Bruker ikke penger på en ny X LR nå rett før jeg antar det kommer en facelift, og er egentlig fed up etter sikkert 15 verkstedsbesøk. Har ikke lyst på XC90. X5 og Cayenne i hybrider er kun 5-setere, og er redd iallfall sistnevnte blir litt liten.

Med behov for å kjøre levende hester skjønner jeg veldig godt ønsket om å bytte vekk elbil.
Jeg ville sterkt testet ut to av USA's salgsvinnere som nå har kommet til Norge som ladbar hybrid, og dermed veldig lave avgifter. 2500 kg hengervekt da Forden er bygget sånn at hengervekten ikke skal lide pga hybrid:

Ford Explorer ST Hybrid koster 900.000 men er god på det meste inkl 7 seter og meget bra motor pluss el.
Har kommet til Norge.

Toyota Highlander hybrid. Kommer til Norge i begynnelsen av 2021. Er gjerne litt Soccer Mom, men meget bra kvalitet. Blir ladbar hybrid. 2000kg hengervekt.

Forden pleier å få best i "gøy/kjøreopplevelse".
Tesla Model Y                         2021-

hanche

Sitat fra: jkirkebo på søndag 05. juli 2020, klokken 23:40
Sitat fra: hanche på søndag 05. juli 2020, klokken 22:52
En tilhenger på «knapt to tonn», om vi sier 1800 kg, opp en 800 m stigning skulle ideelt koste 4 kWh ekstra.

Noe mer, om du tenker på strøm fra batteriet. Batteri/drivverk er jo ikke 100% effektive så det blir fort 10% ekstra.
Joda, og det blir nok en del mer rullemotstand som må overvinnes, også. Men som et grovt overslag er det godt nok. Poenget mitt var vel så mye at dette er en bedre måte å tenke på, altså hvor mange kWh ekstra (eller prosent batterikapasitet) vil dette koste, enn å se på gjennomsnittlig forbruk på hele turen. Det er vanskelig, for ikke å si umulig, å relatere det til stigningen på slutten.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Tellus

Sitat fra: jkirkebo på søndag 05. juli 2020, klokken 23:40
Sitat fra: hanche på søndag 05. juli 2020, klokken 22:52
En tilhenger på «knapt to tonn», om vi sier 1800 kg, opp en 800 m stigning skulle ideelt koste 4 kWh ekstra.

Noe mer, om du tenker på strøm fra batteriet. Batteri/drivverk er jo ikke 100% effektive så det blir fort 10% ekstra.

Kan vel nesten doble rullemotstanden også. Den vil dominere i lave hastigheter.

geear

Sitat fra: jkirkebo på søndag 05. juli 2020, klokken 21:01
Det virket som du knotet mye med mange ladesesjoner? Vi kjørte 29 mil med tung varehenger på onsdag, en 320x180cm Tysse med høye karmer. Last 1-1,5 tonn, så totalvekt på henger oppunder 2 tonn tenker jeg. 800m stigning. Vi ladet én gang (etter 16 mil), på CCS, fikk 42kW maks. Vi ladet mens vi spiste middag, men før desserten var bilen ladet nok til at jeg gikk ut og flyttet den. Ladetiden var 47 minutter og vi fikk 30,6kWh (snitt 39kWh). Så for vår del hadde forskjellen mellom 100 og 75 vært nøyaktig null minutter. Kunne ladet 15-20 minutter "gratis" senere også mens vi handlet, men droppet det siden vi hadde nok strøm til å nå frem.


Forbruk etter 25 mil, før vi startet på den store stigningen på slutten, var forøvrig 239Wh/km (da inkl. ca. 120 høydemeter opp).
Knotet og knotet, kunne ikke gjort noe annerledes annet enn å stå enda lenger på de to jeg stod på, men orket ikke vente lenger. Og forbruket ditt kan du bare glemme i godt driv over Brokke-Suleskard, der er det av og på gassen hver 50. meter i fem mil, på grunn av 90-graders svinger og smale veier. Første par milene var med snitt på 5-600Wh/km, og lite kom tilbake nedover, med velfungerende påløpsbrems på hengeren så stikker den av med energien som er lagret der. Plutselig hadde det vært positivt å ha en gammel henger mes slitte bremser..  :P

Men sier på ingen måte at jeg ikke kunne kjørt mer forsiktig og spart masse energi, men jeg syns det er driiitkjedelig, og det har ingen som helst interesse hos meg. Har prøvd å sparekjøre noen ganger, både fossilt og elektrisk, og det varer aldri lenge, hvis jeg ikke er tom for alternativer riktig nok. Og da sitter jeg og gremmes i en dyr bil med masse krefter, mens jeg venter på neste sving, og lurer på hva faen det er jeg driver med. "Nybrottsarbeidet" som elbilist er jeg visst ferdig med. Og argumentet om å stoppe for å spise er helt fjernt for oss/meg, det gjør vi svært sjelden, kun om vi må, vil heller frem dit vi skal, og spise mat der. Handlet under den ene stansen, men ellers var det ikke noe å handle eller spise. Og SuCen vi står oftest på (Bygland) er det ingenting å få tak i heller. I Lyngdal er vi som regel når alt er stengt, og Kjerlingland er det bare Circle K-mat. Det er de tre vi bruker hyppigst.

jkirkebo

Sitat fra: geear på mandag 06. juli 2020, klokken 17:10
Knotet og knotet, kunne ikke gjort noe annerledes annet enn å stå enda lenger på de to jeg stod på, men orket ikke vente lenger. Og forbruket ditt kan du bare glemme i godt driv over Brokke-Suleskard, der er det av og på gassen hver 50. meter i fem mil, på grunn av 90-graders svinger og smale veier. Første par milene var med snitt på 5-600Wh/km, og lite kom tilbake nedover, med velfungerende påløpsbrems på hengeren så stikker den av med energien som er lagret der. Plutselig hadde det vært positivt å ha en gammel henger mes slitte bremser..  :P

Men sier på ingen måte at jeg ikke kunne kjørt mer forsiktig og spart masse energi, men jeg syns det er driiitkjedelig, og det har ingen som helst interesse hos meg. Har prøvd å sparekjøre noen ganger, både fossilt og elektrisk, og det varer aldri lenge, hvis jeg ikke er tom for alternativer riktig nok. Og da sitter jeg og gremmes i en dyr bil med masse krefter, mens jeg venter på neste sving, og lurer på hva faen det er jeg driver med. "Nybrottsarbeidet" som elbilist er jeg visst ferdig med. Og argumentet om å stoppe for å spise er helt fjernt for oss/meg, det gjør vi svært sjelden, kun om vi må, vil heller frem dit vi skal, og spise mat der. Handlet under den ene stansen, men ellers var det ikke noe å handle eller spise. Og SuCen vi står oftest på (Bygland) er det ingenting å få tak i heller. I Lyngdal er vi som regel når alt er stengt, og Kjerlingland er det bare Circle K-mat. Det er de tre vi bruker hyppigst.

Ja, er nok litt finere veier her på Østlandet. Jeg ligger stort sett i jevn fart på cruise-control i 70 eller 80 avhengig av fartsgrense. Lite opp og ned også, før stigningen opp på fjellet til hytta.

Vi kjører til/fra hytta så vi er oppe/hjemme på kvelden og da er det gjerne for sent for middag (pluss at jeg har nok annet å gjøre som f.eks å pakke ut av bilen eller måke snø) så vi spiser alltid på veien. Det er ingen SuC underveis så da velger vi den Fortum-ladestasjonen som ligger ved det beste spisestedet (det er nok å velge i, kan stoppe minst 14 forskjellige steder på veien). Tesla planlegger SuC på Hadeland men om den ikke havner ved et godt spisested betaler jeg heller noen kroner til Fortum og fortsetter å lade hos de.

Lyngdal har jeg spist ved en gang, tror det var en eller annen amerikansk diner der. Kjøpesentre pleier også å ha gode spisetilbud (f.eks CC Gjøvik som vi ofte bruker).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Counterpointer

Med tung henger og frisk kjøring så er det jo dårlige alternativer i dag, spesielt om en ikke ønsker spisestopp og det ikke er lading på destinasjon.

Vil Rivian SUV med 180 kWh kunne gjøre turen din  geear?
(Forutsetter at den har omtrent samme forbruk som en X100, kanskje litt høyere)

geear

Vel, den vil neppe gå opp og ned på vinteren, og lade hos Tesla får den ikke, så med dagens infrastruktur der jeg kjører betyr det å lade på 50kW, og det er ganske tragiske greier på store biler med henger. Dessuten er Model X en nydelig blomst i forhold til Rivian sin Fiat Multipla-kreasjon.  :o Greit at jeg gikk på kompromiss med meg selv og design da vi kjøpte Model X (på den positive siden så har den vokst på meg), men det får være grenser...  :laugh:

Counterpointer

vel vel

Jeg synes Rivian har en blanding av klassisk og moderne look. Synes ikke offroad biler skal ha såpestykkeform. Men dette er jo ren smaksak.

Rivian har jo annonsert en ekstra batteripakke til de lange uveisomme turene, men det var muligens bare til pickup ikke SUV.

geear

#130
Hehe... vel, hadde det ikke vært for lyktene/fronten, som er det jeg sliter med, så glir den jo rett inn der med BMW X7 og MB GLS, og forsåvidt Landcruiser og alle de andre også. Men X7 lider jo av omtrent samme problem, de klarte seg gjennom hele designprosessen til ståkarakter, manglet bare grillen, og så sluttførte de den en gang i oktober, dypt nede i mugger med øl, og ja, sikkert også andre typer mugger.

Hvis vi skal være litt seriøse, så vet jeg ikke om jeg orker å gå gjennom denne her Tesla-fasen med enda en bilprodusent, for barnesykdommer vil både bilen, forhandlernettet og fabrikanten selv ha. Kanskje om en stund, men ikke i fasen vi er nå, der alle døgnets sekunder er oppbrukt, og jeg kun rekker å lese Elbilforum og nettaviser mens jeg er på dass.  :o

Dessverre fortsatt helt i villrede på hva jeg skal handle. Helt uaktuelt å bruke godt over millionen på en ny X5 45e eller Cayenne e-hybrid, orker ikke ta det sinnsvake initielle verditapet på de, og begge forrige generasjonene har ganske store svakheter hva angår elkjøring og rekkevidde, pluss at de nærmer seg jo også slutten på garantitiden, og sist X5 var fullstendig totalkatastrofe hva driftssikkerhet angår.

Counterpointer

Hva med en pent brukt Cayenne turbo S eller MB AMG? Der er det noen andre som har tatt den store støyten.

Kires

Kjøp en brukt Skoda Kodiaq, og ha den til Cybertruck eller X med 120++ batteri kommer
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Oddaa

GLE plug-in hybrid? Lang elrekkevidde og det ser ut som om en kan få relativt gunstige leasingavtaler der.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

geear

GLE kommer kun med den der funky dieselhybriden? Flott med lang elektrisk rekkevidde, men diesel er ikke aktuelt.

Lease bil er heller ikke aktuelt, hadde jeg gjort det med de siste tre elbilene hadde det vært sekssifret tap kontra å eie...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA