Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rett før det blir fossilbil igjen

Startet av geear, lørdag 30. mai 2020, klokken 12:44

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: PF på mandag 22. juni 2020, klokken 18:54
tja... blir nok en runde i tenkeboksen. Bil nr to er en 2015 modell volvo xc70 250hk og automat med "alt" utstyr så funker fint å kjøre den på ferie. Jeg er litt redd for ladekø når alle nordmenn skal på norden ferie i år. Derfor heller jeg faktisk litt mot å kjøre dieselpurka, jeg har mer lyst til å sitte i feriestolen med en øl i hånden en å kjøre rundt for å få strøm på bilen. 50kw lader er jo tross alt godt og vel en times tid med lading, nesten to hvis man er tomt.

Snakket med en kompis med Tesla her om dagen også, hytte på beitostølen uten mulighet for lading, han synes det  var kjipt å måtte kjøre ut for å lade på lørdagen, eller starte turen på søndagen med å lade. Det funker fint, men helt det samme er det ikke.

Skal du til Billund, kan du stoppe innom Ionity ved Skanderborg, eller kjøre til Ionity ved Frederica, før dere svinger innom Billund. Da burde dere ha greit på "tanken" etter en liten pause, og da går det greiere å eventuelt toppe opp med 50 kW eller AC-lading.

Velger dere Frederica, så unn dere mat på Sunset Boulevard. En skikkelig fastfood-restaurant, der det serveres skikkelige smakfulle burgere og kyllinger.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Kires

Med volvon stående hadde jeg definitivt fylt tanken og kjørt det bekymringsfritt👍
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

ToWalkOrDrive

#107
Nei, nå gidder jeg snart ikke mer å ha elbil. Blir for vanskelig å rygge inn på ladestasjoner med min blå yacht. Skjønner ikke at det ikke går an å koble til båtens batteri.

Men fra spøk til revolver.
Med hestehenger og en haug med mil så hadde ikke jeg heller giddet å kjørt elbil. Men når Cybertruck eller Rivian kommer på veiene i Norge så kan det jo bli annerledes. Rivian kommer sannsynligvis med 180kWh batteri, som sikkert ikke blir så mye påvirket av hestehenger...ettersom effektiviteten ikke er så stor.... 400 miles skal rekkevidden være (EPA). På den annen side så kan det jo ta lang tid å lade den og.... og så kommer jo aldri bilen....bare skrøyt...

https://insideevs.com/news/428452/video-rivian-electric-pickup-truck-battery/
https://rivian.com/r1t/
Tesla Model Y                         2021-

geear

#108
Ny hengertur, og holder på å bli sprø av lading...

Ikke min bil dette, men X75 dette også. 15 mil hver vei, tom varehenger opp, 350kg snøscooter på hjem igjen.

Startet med 100%, eller 309km som denne loaneren viste etter 40kkm. Sandnes - og til Fortum hurtiglader på Rysstad, 33% rest. 147,3km på 2:04. Kjørte i chill (ufrivillig) og range mode opp.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Ladet med chademo i ca. 35 minutter, på usle 32 kW (!!!), og endte på 59% eller så.

En del småkjøring/stigning for å hente scooter, svidde av 6,5kWh på 7,5km... men fikk jo en del av det igjen nedover. Dessverre stikker påløpsbremsen på hengeren av med ganske mye.

Her er ved Fortum Rysstad igjen.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Og så nær toppen og nærmere utforbakke Brokke - Suleskar:
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Og da var det bare å lade igjen, i 29 minutter på Sinnes, etter bare 54 minutters kjøring:

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Og så var det bare å lade på Ålgård også, med 12 km igjen hjem, ladet fem minutter, til 18 km rest:

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Kom hjem med 1km/0%. 2:43 tid tilbake, 34 minutters lading, så tempo 2:09 (minus et par røde lys på veiarbeidsstrekninger).

69 minutters lading for å kjøre 30 mil i ok tempo med henger. Helt tragisk. Hadde sett annerledes ut med superchargere eller 150kW-ladere, men oppover der finnes det ikke.

Ser at totalt forbruk på 307km var 96,6kWh (314Wt/km), så i dette tilfellet er faktisk forskjellen på en 75 og 100 så mye som 69 minutter og 0 minutter. Med litt degradering må en kanskje gi 100-en en 5-minutter, men uansett et ekstremt uheldig scenario for 75en her. Ingen tvil om at en ny long range kunne bedret på irritasjonen på noen turer, men å kjøpe en ny X nå er rimelig uaktuelt. Må iallfall få en facelift og bedre ladehastighet først.

Electric cars in Norway

Det der hørtes ut som en vanskelig tur....for å si det mildt.

geear

Ikke vanskelig i det hele tatt, nok av ladestasjoner (lengste strekket uten er ca. 65km), men ingen Teslaladere og kun 50kW. Denne bilen hadde ikke CCS-ombygging heller, så for denne hadde det ikke hjulpet med 150kW-ladere heller - men de er det altså heller ingen av, så er omtrent like langt med vår egen bil... :(

automat

Når man lader på 50kW ladere, så får man, i motsetning til hva man får på superladere, best ladehastighet på høy SOC. Det gjelder så lenge det er ladestasjon, og ikke bilen, som begrenser strømmen. Da vil det være spenningen som begrenser effekten, og jo høyere SOC, jo høyere spenning har batteriet. På 75-pakka kan man lade til nærmere 80% før strømmen fra 50kW-ladere begynner å trotle ned.

Ved å ta en lengre første ladestopp, hadde du sluppet ladingen etter småkjøringen, og fått kortere total ladetid.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

geear

Nei, for første ladestopp gikk på 97-99A, 32 kW... der skulle den hatt 40 om den hadde fått det den skulle, selv med chademo-adapter. Kunne ladet på Sinnes på vei opp også, det gjorde jeg samme rute med hestehengeren (var redd for å ikke nå over). CCS-bil det da, men samme problem og samme elendige 50kW ladere.

Og det blir for dumt å stoppe etter ni mils kjøring. Samme er det at jeg kunne kjørt Leaf eller Toyota-fart, men hva skal jeg med en dyr bil som går brukbart og trekker som et lokomotiv hvis jeg skal lunkekjøre? Da er hele moroa borte. Hadde poenget vært å kjøre absolutt billigst mulig, for å spare penger, så javel, da inngår man kompromisser, men jeg har ikke lyst til å inngå en haug med kompromisser. Da er moroa med en slik bil helt borte.

Inngår kompromiss hver gang man trenger noe av siste 15-20% også, for da er det både mindre power og lett å føle at man må slakke av for å nå frem.

Men finner egentlig ikke jeg erstatningsbil jeg vil ha heller. Hybrid Cayenne og X5 kommer ikke som 7-seter. XC90 gjør, men vil ha-faktoren er lav.

automat

Da fikk du av en eller annen grunn ikke maks ladefart fra chademoadapteret. Argumentet med lading på høy SOC er gyldig likevel.

Men dette er flisespikking som  uansett ikke løser grunnproblemet. Høres ut som du ikke burde kjøpt X75D, men 100D/long range. Da hadde kanskje ladelogistikken vært til å leve med.

Overgangen til elbil fører nok uansett til at vi må endre noen av reisevanene våre. Alt vil ikke bli som før, slik det var i fossiltiden.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

ToWalkOrDrive

75X model x er noe jeg har tenkt på som uaktuelt siden 75kWh batteri virker lite på en så stor bil. Som en ventepølse ville jeg kanskje prøvd å få byttet inn 75X'n med en 100X, hvis ikke mellomlegget hadde blitt for stort. Her er en forhandler som selger en 100X ganske rimelig til 669.000.
https://www.finn.no/179306792

25kWh ekstra høres ikke så mye ekstra ut, men med tanke på at en må alltid ha noe igjen for sikkerhets skyld, og ikke pleier å lade til 100% samt at ladehastigheten blir raskere på Tesla-ladere så betyr det mye.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: gr på søndag 05. juli 2020, klokken 00:20
Ingen tvil om at en ny long range kunne bedret på irritasjonen på noen turer, men å kjøpe en ny X nå er rimelig uaktuelt. Må iallfall få en facelift og bedre ladehastighet først.
Nå har jo X og S fått 225kW lading allerede, men er vel kun i USA grunnet begrensninger i CCS adapter.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Om jeg har forstått det riktig ut i fra TeslaBjørn sine tester med henger, så kunne du fått endel mer rekkevidde, eller mindre rekkeviddetap for å omfrase det, dersom dette hadde vært en mer aerodynamisk skaptilhenger.

Så kanskje en idé å lage seg en form, og testet ut egen støping av glassfiber, dersom kroner spart er et poeng. Bygg med en snute foran med avrundet form, og strekk det bakover. Lettere om du fjerner lemmer for å få en enhetlig form som er lettere å lage.

Få gjerne en mer aerodynamisk avslutning for enda bedre rekkevidde. Skjær ut hull bake til "dør" eller luke, etter eget ønske.

En liten idé til på veien. Kanskje du kunne laget luken slik at den felles ned som en lem, og monter MC/scooter-rampe i døra, som og fungerer som avstiver og som tar unna belastningen, for lettere lasting av scooter og andre små kjøretøy (ATV, MC, moped etc), og kanskje denne og kan få vinduer og løs innredning som kan doble som liten campingtilhenger.

Med en "pute" eller et vippebeslag som beskytter døra/rampen når den brukes som dette, som kan vippes på innsiden når den skal lukkes, så slipper du å få glassfiberen i luken skrapet opp under lasting. Kan sikkert festes i selve rampen, som da tar belastningen.

;-)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Ja nettopp, eller bare kjøpe en fossilbil, kjøre med takboks og den hengeren en vil, og gi faen i om den bruker 0,9 eller 1,2 liter på mila, ingen praktisk forskjell uansett.   :o

geear

#118
Og, på denne turen så hadde altså forskjellen vært STOR med 100/LR vs 75, mens på helgeturen med hestehenger hadde den vært svært liten, for vi traff ganske optimalt på ladeområde der 75en var oppe i 130kW, og de andre laderne var 50 kW på forholdsvis høy soc, så om det er 40 eller 45 kW betyr ikke allverdens, og ikke minst, fikk aldri fylt opp batteripakka på grunn av begrensede lademuligheter, så klarte ikke starte med mer enn rundt 70% på hjemturen. 100/LR hadde startet med omtrent like få kWh på pakka som 75en. Og lignende problem har vi på hyttekjøring vintertid, MÅ lade når det ikke passer fordi det ikke er alternativer, og de suuuger strøm opp og ned til/fra skitrekket, opp mange hundre høydemeter på kaldt batteri, og ned uten regen.

Men er lost, vet ikke hva slags bil jeg skal kjøpe i stedet for X 7-seter. Bruker ikke penger på en ny X LR nå rett før jeg antar det kommer en facelift, og er egentlig fed up etter sikkert 15 verkstedsbesøk. Har ikke lyst på XC90. X5 og Cayenne i hybrider er kun 5-setere, og er redd iallfall sistnevnte blir litt liten.

jkirkebo

#119
Det virket som du knotet mye med mange ladesesjoner? Vi kjørte 29 mil med tung varehenger på onsdag, en 320x180cm Tysse med høye karmer. Last 1-1,5 tonn, så totalvekt på henger oppunder 2 tonn tenker jeg. 800m stigning. Vi ladet én gang (etter 16 mil), på CCS, fikk 42kW maks. Vi ladet mens vi spiste middag, men før desserten var bilen ladet nok til at jeg gikk ut og flyttet den. Ladetiden var 47 minutter og vi fikk 30,6kWh (snitt 39kWh). Så for vår del hadde forskjellen mellom 100 og 75 vært nøyaktig null minutter. Kunne ladet 15-20 minutter "gratis" senere også mens vi handlet, men droppet det siden vi hadde nok strøm til å nå frem.


Forbruk etter 25 mil, før vi startet på den store stigningen på slutten, var forøvrig 239Wh/km (da inkl. ca. 120 høydemeter opp).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA