Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rett før det blir fossilbil igjen

Startet av geear, lørdag 30. mai 2020, klokken 12:44

« forrige - neste »

mroek

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Counterpointer

Sitat fra: gr på tirsdag 16. juni 2020, klokken 20:38
Hestehenger på langtur
Hadde tenkt å skrive om hvor deilig det er med litt pauser på langtur (kjørte 65 mil i går t/r Tolga, lett som bare det, er jo bare såvidt en må lade da), så torpederer du hele greia med en liten setning

Counterpointer

Sitat fra: Roy Aasen på tirsdag 16. juni 2020, klokken 10:59
Elbil er ikke brukbart på langtur hvis det skal transporteres folk og fe på seriøst vis. Det kommer heller ikke til å bli brukbart før ett 100kw batteri kan tankes på ett kvart og da må det i tillegg ligge superduperhurtigladere på hvert hjørne.
Jeg har både diesel og el, men.på turer over 40 mil t/r så er det diesel. Jeg gidder ikke å måtte planlegge en tur etter hvor det er ladere.

Jeg tviler på at det blir elbil igjen når jeg om ikke lenge er ferdig med å pendle til jobb.
Helt uenig.

Hadde til nylig diesel SUV i tillegg til to Model 3. Det var en lidelse å ta den på langtur.

Beste bilturen noensinne var i fjor 550 mil Europa på langs med Tesla Model 3. Har kjørt tilsvarende strekke med bensinbil og tror jeg brukte like mye tid på bensinstasjon som jeg brukte på å lade......

Men det er klart hvis det er offroadtur i Afrika eller øst Europa som frister så er det fossil som gjelder

JO

Jeg er en av de som har byttet tilbake til Diesel SUV. kjøpe TMS 85 da den kom, men selv om jeg kom meg dit jeg skulle så er det ikke til å stikke under en sten at det tok lengre tid. Miste ferger pga lading osv. Billig var det men jeg betaler heller litt for å ha mobiliteten med Diesel. Har bestillt en liten by elbil til kjøring i nærområdet og litt jobbpendling, som nr 2 bil er det helt topp. Som familiebil som skal på hytteturer, camping, fotballcup osv så sier jeg nei takk det fungerer ikke i det hele tatt uten mye ulemper.
Hyundai Ioniq 5 21
Kansellert Polestar 2 reservert
Seat Mii Electric 20
x Svart Model S 14

geear

Her er detaljene fra turen bort til østlandet, med dobbel boggi hestehenger på ca. 800 kg, uten sparekjøring.

geear

#95
I etterpåklokskapens navn så kunne vi kjørt til Rysstad om vi hadde kjørt Leaf-kjøring, eventuelt ca. 15km lenger til Valle, uten Leaf-kjøring, om vi hadde kjørt 100-pakke. Med 75 på Rysstad måtte vi nok da ladet ca. en time på 50kW før vi kunne kjørt til SuC Åmot, mens med 100 kan jeg tenke meg vi kunne klart oss med en liten halvtime på 50kW i Valle. På SuC Åmot kunne vi kjørt 15 minutter tidligere, om vi hadde planlagt veien videre, og spart oss for den elendige ladehastigheten på 75 de siste 20% opp mot 76% (som vi ladet til) og holdt sweet spot på 100-130kW både på Åmot og Notodden. Da hadde nok ikke forskjellen vært stor til en 100 fra Åmot.

PF

Kona bestilte ferie til Lego land her om dagen, med båt fra Larvik, og da kommer jo spørsmålet, e-tron eller xc70n.
Ser man kommer seg ned til Lalandia med en lading, men har da nesten ingen ting igjen (10%) nå man kommer frem til feriehuset, som ikke virker å ha strøm tilgjengelig.
Noen som har vært der nede med el-bil og vet hvordan det er å få ladet i lalandia området, blir helt sikkert noe kjøring der nede også, så kommer helt klart til å ha behov for å lade flere ganger i løpet av uken.
Med xc70n er alle disse bekymringene borte, men man kjører en noe eldre bil 2014 modell kontra 2019, med tilsvarende dårlig teknikk. (har app som fungerer da :p )

SurSnasen

Sitat fra: PF på mandag 22. juni 2020, klokken 09:25
Kona bestilte ferie til Lego land her om dagen, med båt fra Larvik, og da kommer jo spørsmålet, e-tron eller xc70n.
Ser man kommer seg ned til Lalandia med en lading, men har da nesten ingen ting igjen (10%) nå man kommer frem til feriehuset, som ikke virker å ha strøm tilgjengelig.
Noen som har vært der nede med el-bil og vet hvordan det er å få ladet i lalandia området, blir helt sikkert noe kjøring der nede også, så kommer helt klart til å ha behov for å lade flere ganger i løpet av uken.

Lalandia: https://www.lalandia.dk/nb-no/billund/praktisk

I tillegg er det et par ladepunkter ved Hotel Legoland, samt P1-parkeringsområdet til Legoland. Mener du kan bruke EasyPark-appen til å betale for disse.

Rett sørvest av Århus, ved E45, har du Ionity Skanderborg hvor dere kan lade. Denne ligger ca 8 mil unna Billund.
Litt lengre nord (er vel ca 30 minutter sør for Ålborg), har du Ionity Nørager.

Med andre ord, egentlig gode muligheter for hurtiglading.

ryback

Jeg kjørte tur/retur Oslo - Ustaoset i Model 3 med henger denne helgen. Hengeren er en "vanlig" varehenger. På vei opp til fjellet hadde jeg med litt ved. Jeg kjørte en tur til fra Ustaoset til Geilo med noe skrot. Hjemturen i går var preget av mye regn og en stol som stod som en luftbrems på hengeren.

Gjennomsnittsforbruk i følge teslafi var 208wh/km.
Oslo - Ustaoset 211wh/km, 23 grader og sol, ca 1kubikkmeter ved. Høydeforskjell ca 900m
Ustaoset-Geilo-Ustaoset 151 wh/km, 21 grader og sol, tilnærmet tom henger.
Ustaoset - Geilo 222wh/km, 15 grader og mye regn. Høydeforskjell ca -900m


PionerThink

Sitat fra: SurSnasen på mandag 22. juni 2020, klokken 10:46
Sitat fra: PF på mandag 22. juni 2020, klokken 09:25
Kona bestilte ferie til Lego land her om dagen, med båt fra Larvik, og da kommer jo spørsmålet, e-tron eller xc70n.
Ser man kommer seg ned til Lalandia med en lading, men har da nesten ingen ting igjen (10%) nå man kommer frem til feriehuset, som ikke virker å ha strøm tilgjengelig.
Noen som har vært der nede med el-bil og vet hvordan det er å få ladet i lalandia området, blir helt sikkert noe kjøring der nede også, så kommer helt klart til å ha behov for å lade flere ganger i løpet av uken.

Lalandia: https://www.lalandia.dk/nb-no/billund/praktisk

I tillegg er det et par ladepunkter ved Hotel Legoland, samt P1-parkeringsområdet til Legoland. Mener du kan bruke EasyPark-appen til å betale for disse.

Rett sørvest av Århus, ved E45, har du Ionity Skanderborg hvor dere kan lade. Denne ligger ca 8 mil unna Billund.
Litt lengre nord (er vel ca 30 minutter sør for Ålborg), har du Ionity Nørager.

Med andre ord, egentlig gode muligheter for hurtiglading.

Gode argumenter, men må jo medgi etter å ha lest om folk som kjører rundt og bruker tid av ferien sin til å finne ladere, at jeg nesten hadde valgt fossilbil ::)
Ingenting er mer frustrerende enn å bruke unødig tid på slikt, såfremt ikke leting etter lader brukes som et påskudd på å slippe å måtte være med på diverse handleturer med kona da vel og merke ;) :+1:
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Klykken

Å finne ladeplasser har sjeldent vært et problem (Tesla), men ladetid kan i noen tilfeller være en akilles.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

automat

Sitat fra: PionerThink på mandag 22. juni 2020, klokken 12:07

Gode argumenter, men må jo medgi etter å ha lest om folk som kjører rundt og bruker tid av ferien sin til å finne ladere, at jeg nesten hadde valgt fossilbil ::)
Ingenting er mer frustrerende enn å bruke unødig tid på slikt, såfremt ikke leting etter lader brukes som et påskudd på å slippe å måtte være med på diverse handleturer med kona da vel og merke ;) :+1:

Er man så heldig å ha en kurrant fossilbil stående, så har man jo muligheten for det valget. De fleste som kjøper ny familiebil, selger vel den gamle?

Har man to biler, så er vel nr to ofte gammel, eller en mindre bil.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Amatøren

#102
@PF: 50 kW hurtigladere i Billund, men Clever som jeg tror fortsatt bare tilbyr dyr SMS lading til utlendinger.

Legger også ved skjermdump fra Chargepoint app.

(Selv velger vi dieseldyret på grunn av behov for elektrisk rullestol. 😉 )
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

turfsurf

Sitat fra: PionerThink på mandag 22. juni 2020, klokken 12:07
Ingenting er mer frustrerende enn å bruke unødig tid på slikt, såfremt ikke leting etter lader brukes som et påskudd på å slippe å måtte være med på diverse handleturer med kona da vel og merke ;) :+1:
Joda, å kjøre rundt med fossilbil er mere frustrerende.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

PF

tja... blir nok en runde i tenkeboksen. Bil nr to er en 2015 modell volvo xc70 250hk og automat med "alt" utstyr så funker fint å kjøre den på ferie. Jeg er litt redd for ladekø når alle nordmenn skal på norden ferie i år. Derfor heller jeg faktisk litt mot å kjøre dieselpurka, jeg har mer lyst til å sitte i feriestolen med en øl i hånden en å kjøre rundt for å få strøm på bilen. 50kw lader er jo tross alt godt og vel en times tid med lading, nesten to hvis man er tomt.

Snakket med en kompis med Tesla her om dagen også, hytte på beitostølen uten mulighet for lading, han synes det  var kjipt å måtte kjøre ut for å lade på lørdagen, eller starte turen på søndagen med å lade. Det funker fint, men helt det samme er det ikke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA