Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rett før det blir fossilbil igjen

Startet av geear, lørdag 30. mai 2020, klokken 12:44

« forrige - neste »

Daniel_0007

#75
Sitat fra: elektrolux på onsdag 10. juni 2020, klokken 08:14
Mye snadder der, men i ekte Elbilhjelpen.no ånd bør vi ikke glemme de rimeligere alternativene.

Volvo er langt nede på favoritt listen min etter noen småflørter med bilmerket på 80 tallet.

Men har en ikke tilhenger sertifikat og likevel lyst på en arbeidshest som kan makse ut caravan regelen og trekke en tilhenger på inntil 1500 kg tillatt totalvekt bør Volvo 745 sjekkes ut:

Enig og i motsetning til alle andre på listen over så er deler relativt rimelig til eldre volvoer og lette å mekke på sjøl med mindre man har 10 tommel totter.
850 er vel ganske grei arbeids bil og evt s80 hvis man vil ha noe nyere
Model 3 2019 LR Rwd

filtvet

Har en gammel 2005-modell Toyota Avensis som er veldig behagelig å kjøre. Om jeg kjøper en el-bil så må jeg nok uansett beholde den. Får bla med 3 sykler på taket + tilhenger. Den er gjeldfri og koster vel 8.000 i året i vedlikehold pga Oslo´s kommunes salting.

Mange diskuterer opp og ned rekkevidde, de glemmer at den kanskje er litt kortere med 4 personer i bilen + bagasje og opp over dovrefjell. Det

geear

#77
Her er beviset på at lading tar for lang tid.

Vi har ikke bidratt til varden, men i helga har jeg brukt 4,5 time av mitt våkne liv på hurtiglading, på tross av stikkontakt der vi overnattet to netter. Over nettene rakk den ikke fylle på 30% engang. 24hr+ i displayet. Helt håpløst med 10-13A og stor batteripakke.

mroek

Sitat fra: gr på tirsdag 16. juni 2020, klokken 00:32
Her er beviset på at lading tar for lang tid.

Vi har ikke bidratt til varden, men i helga har jeg brukt 4,5 time av mitt våkne liv på hurtiglading, på tross av stikkontakt der vi overnattet to netter. Over nettene rakk den ikke fylle på 30% engang. 24hr+ i displayet. Helt håpløst med 10-13A og stor batteripakke.

Har du da kjørt veldig langt, eller var det ladekø? 4.5 timer lading på Tesla SuC skulle vel gi deg greit mye rekkevidde?

Varden var forøvrig et artig innslag.  :-)
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Roy Aasen

Elbil er ikke brukbart på langtur hvis det skal transporteres folk og fe på seriøst vis. Det kommer heller ikke til å bli brukbart før ett 100kw batteri kan tankes på ett kvart og da må det i tillegg ligge superduperhurtigladere på hvert hjørne.
Jeg har både diesel og el, men.på turer over 40 mil t/r så er det diesel. Jeg gidder ikke å måtte planlegge en tur etter hvor det er ladere.

Jeg tviler på at det blir elbil igjen når jeg om ikke lenge er ferdig med å pendle til jobb.


Øyvind.h

I fjor sommer kjørte vi 850km og brukte ikke særlig ekstra tid ift hva vi ville gjort med fossilbil. Kanskje noen minutter ekstra?
Første legg var ca 31-32 mil før vi spiste lunsj. Når lunsjen var ferdig kjørte vi et nytt legg på 25-30 mil før vi tok en kaffe og benstrekk. Deretter kunne vi kjøre rett til destinasjonen. Dette var med stor andel motorvei og høy hastighet (fra sydvest i DK opp til grensen til Norge via broforbindelse.
Må si jeg synes det fungerer helt ypperlig, selv på lange turer. Hadde jeg vært alene i bilen ville jeg antakelig kjørt enda litt fortere og droppet en pause, men med bilen full av folk og dyr kan en jo ikke holde på sånn uansett.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Roy Aasen

Selvsagt kan du dra på tur. Har selv vært langt ned i Tyskland med både Soul og Kona. Alt går, men det var for å prøve, ikke noe som jeg anbefaler. Der jeg vanligvis er er det ikke flust med ladere, heller ikke for Tesla. Og å lade på shuko med 25meter skjøteledning er vel ikke optimalt. Blir rett og slett for mye pes.

Har en god tid og veien er målet, så er jo elbil flott, ikke noe å si på det. Noen liker jo akkurat dette med planlegging for en tur, men det er en helt annen type reisende.

Det jeg ville frem til...ta en tur uten tanke på planlegging, det er kun mulig med diesel/bensindrevet kjøretøy.
Og elbil- transport med folk og tilhenger med litt avstand på en helg er bare for hardcoreeiere av X😊

Øyvind.h

Tja. Turen hjem fra DK trengte ikke særlig med planlegging. Bare å legge inn destinasjon i navi så forteller bilen meg hvor jeg bør lade, hvor lenge og hvor lang tid turen tar. Ikke akkurat forbeholdt hard-core entusiaster. Foreldrene mine godt oppi 70-årene kjører også bekymringsfritt til København hvert år. Vår bil var jo full av folk og dyr så der ville vært rimelig ego å ikke ta noen pauser underveis.

Masse ladere, god tilgang, oversikt rett i bilen osv. Kunne ikke helt se hvorfor jeg skulle advart noen mot å ta en så enkel tur. Folk flest tar jo pauser på en 85 mils tur. Sist jeg kjørte nær non-stop til Kolding var i 2009 eller noe sånt. Funket alene i bilen, men er ikke akkurat å anbefale...
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Roy Aasen

Tror ikke du skjønner hva jeg skriver...en tur til Køben krever intet hverken av bil eller folk. Det er heller ikke det tråden dreier seg om.

Øyvind.h

#84
Tror jeg forstår det du skriver. Jeg opplever det bare ikke så besvart selv. Derav eksempel med 829km, 6 pers, bagasjeboks på hengerfeste og to hunder på tur som gikk uten særlig ulempe sammenlignet med fossil.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kires

Det er greit på hovedveien til Køben og hovedveier generelt. Vil man kjøre utenfor de krever det mer planlegging. Prøv å kjør f.eks Helgelandskysten i år, den ene hurtigladeren kommer til å gå rimelig varm. Så bør man ringe alle steder man skal overnatte på for å høre om lading.

Noen synes det er greit, andre ikke. Jeg låner en hybrid til kjøretur i sommer, vil ikke legge opp tur etter lading og vil ta akkurat de avstikkerne jeg har lyst til.
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Øyvind.h

Jeg ser absolutt at kjøring på kryss og tvers i områder uten hurtigladertilgang i fellesferien kan være en mer krevende øvelse enn med fossilbil. Jeg er sikkert preget av at alle ruter jeg kjører på kryss og tvers har god dekning, i hvert fall hadde de det med forrige elbil som også hadde god rekkevidde. Da forsvinner bekymringer.
Med mindre batteri og kjøring utenfor det nettverket på utfartsdager blir stressfaktoren en helt annen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

automat

Er det noe mål at vi absolutt skal beholde samme kjøremønster som med fossilbil? Mennesket er tilpasningsdyktige, så vi klarer vel å tilpasse oss en litt annen måte å bruke bil på? Tenk bare på hvilke samfunnsmessige endringer som har skjedd i forhold til røyking.

Både batterier og ladeinnfrastruktur er fortsatt umoden teknologi. Men det er vel nettopp for å tåle slike ulemper at norske myndigheter har gitt oss så generøse elbilfordeler?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Øyvind.h

Tar glatt noen minutters ulempe hvert år for å slippe turer på bensinstasjon annenhver uke.
Med 60kWh utnyttbart måtte jeg hurtigladet 20
-30 ganger per år. Med 80kWh utnyttbart faller det til 5-6 ganger per år. Med 100kWh hadde det gått ned til kanskje 2 ganger per år og med 120kWh ville jeg endt på hurtiglading ca hver annet år....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Sitat fra: mroek på tirsdag 16. juni 2020, klokken 08:59
Sitat fra: gr på tirsdag 16. juni 2020, klokken 00:32
Her er beviset på at lading tar for lang tid.

Vi har ikke bidratt til varden, men i helga har jeg brukt 4,5 time av mitt våkne liv på hurtiglading, på tross av stikkontakt der vi overnattet to netter. Over nettene rakk den ikke fylle på 30% engang. 24hr+ i displayet. Helt håpløst med 10-13A og stor batteripakke.

Har du da kjørt veldig langt, eller var det ladekø? 4.5 timer lading på Tesla SuC skulle vel gi deg greit mye rekkevidde?

Varden var forøvrig et artig innslag.  :-)
Hestehenger på langtur. Tre (BKK Sinnes, Fortum Valle, GK Kopstad) av 11 hurtigladinger var på 50kW, en 150kW (Fortum Notodden) og resten Tesla SuC. 20 av milene var uten henger, to kjappe stopp på Rygge, hadde ikke tid til mer, rakk ferja med sekunders margin. Og ellers ladet vi altså så sant vi kunne. De fleste ladingene var ganske optimale i forhold til soc på batteriet, og vi måtte stoppet omtrent samme steder med X100, dessverre. Hadde fått litt bedre ladefart, spesielt på Rugtvedt der vi måtte høyt på SoC for å klare 13,5 mil til Kjerlingland med nesten 400Wh/km.

Kan hende jeg kan legge inn litt mer detaljer, men orker ikke det på mobilen.

Akkurat nå er det Cayenne hybrid som frister mest, men den er litt liten for oss fem, og madammen har overhodet ikke lyst til å bli sett i en Porsche. Hun har brukt 2,5 år på å venne seg til å bli sett i en Tesla.  :P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA