Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rett før det blir fossilbil igjen

Startet av geear, lørdag 30. mai 2020, klokken 12:44

« forrige - neste »

Øyvind.h

#60
Om behovet er hyppig 50mil+ med solid last på kroken ville jeg definitivt droppet elbil foreløpig ja. Jeg har forsøkt en 42 mils tur (84 tur/retur) med campingvogn med X90D`en. Det gjør jeg bare en gang. Campingvogn og lange turer ble for mye styr og forbruksfokus.
Er det snakk om et par skikkelig lange turer med henger i året ville jeg helt klart kjørt elektrisk og heller leid bil fra Nabobil eller andre tjenester et par ganger i året for å slippe å kjøre fossil resten av året.

For egen del har jeg 20-21 mil til hytta. Dit kjører jeg bekymringsfritt med godt lastet henger innenfor det bilen kan dra. Da trenger jeg ikke større batteri. 20-30kWh ekstra ville bare spart meg for noen få minutter/en håndfull tiere hvert år.
Men - det er sweetspot for min del. E50 ville eksempelvis ført til en mangedobling av antall ladesesjoner hvert år og å gå fra stressfrie hyppige langturer til ladestress hver eneste gang ettersom vi kjører akkurat denne turen så ofte.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rævedilter

Sitat fra: Hansi på torsdag 04. juni 2020, klokken 09:26
Interessant diskusjon som jeg syns viser hvor bortskjemte vi har blitt i forhold til mobilitet, kjørelengde og rask påfylling med fossilbiler.
Eg føler meg ikkje det minste bortskjemt-;) dei to siste åra har eg svelgt mange kameler på tvers; ting eg ikkje kan kjøpe/hente, plasser me ikkje kan reise til, eg får ikkje ein gang ein tråsykkel bak såpestykket mitt uten å demontere den (fekk 3 sykler bak i dei to foregående bilane mine) etc., så mobilitetsmessig har det gått feile veien for meg iallefall.

Så eg vil har ein bil med nok rekkevidde & nok ladere til å leve som eg gjorde før, mulig det er å vere bortskjemt, men eg synes utbygginga & samkjøring (av betalingsløysinger) av ladere går alt for tregt.


Og for å være ærlig; eg savner litt rekkesekserdiesel lyd innimellom; det er rimeleg  å sterilt kjøre elbil. Men naboene er glade :-)

geear

#62
Orker ikke sitere noe her med mobiltelefon, men tydelig at dette skapte litt engasjement, og tråden er forbausende nok på sporet fortsatt etter fem sider.  :+1:

For å svare litt sånn rundt forbi:

Ja, det er selvvalgt problematikk, men hytta, med mye historie, og alt som følger med der, kom før elbilene. Det er ikke mange fritidsboliger i Sør-Norge hvor man ikke ser et eneste menneskeskapt byggverk, vei eller lys. Og kan kjøre lovlig scooter. Det kan vi der. hesteinteressen til madammen kom også før elbilene (selv om den hobbyen har ligget brakk mange år), og de tre ungene. Og prosjektinteressen, vi liker å gjøre ting selv. Og ellers bilinteresse. Jeg vurderte faktisk å hente bil på henger med X75 i Spania for 1,5 år siden, men er glad jeg tok til formuft.  :laugh:  Vi har tilpasset oss, og elbilen var en stund en lettelse, og siden jeg er (relativt selektivt) nøye med hva jeg bruker penger på, så har jo elbilen også scoret godt der. E-Golfen kosta oss noe sånt som 2000,-/mnd over et par år. Model X-en har kosta rundt 5000,-/mnd, noe som er forferdelig lavt for en bil kjøpt ny i den prisklassen, med de ytelsene. Selv en fossilbil til 100-200k kommer fort opp i slike kostnader. E-Niroen kanskje 2000,-/mnd så langt.. da er regnestykkene basert på verditap og utgifter til service og drivstoff, Strømopplegg, veggladere og solcelleanlegg ikke iregnet. Og vi har stort sett storkost oss. Vi har forsvart elbilene både ovenfor oss selv og for andre, både miljødelen og annet, og har aldri eid eller kjørt en like revolusjonerende bil som Model X-en.

Og ja, det kan være en idé å beholde Niroen og kjøpe en hybridbil i stedet for X-en, da kan vi fortsette med miljøvennlig og billig lokalkjøring, men mer enn halve moroa forsvinner, for rent elektrisk går de som en bøtte møkk hele gjengen, og rekkevidden på de fleste er elendig, så det er heller ikke optimalt. Og aller helst ville jeg hatt bil 2 også med krok så jeg slipper at madammen bruker en dyr hovedbil til hestebil, men det får jeg altså ikke på Niroen. Har bestilling på en Y, så det kan såklart være neste steg som bil 2, men den er for liten for oss som familie på fem. Og jeg hater interiøret (dashbordet) i Model 3/Y ganske intenst. På linje med Nissan X-trail, noe Toyota-greier og funky franske fjellgeiter.

Hvis jeg ikke har skrevet det allerede så skal det sies at jeg EGENTLIG er motstander av hybridbilene, har ikke trodd på fremtiden for de, og masse leamikk som kan gå galt, men hadde for eksempel BMW 225xe hatt mulighet for hengerfeste kunne den nå plutselig vært aktuell som erstatter for Niroen.

Og ja, vi kunne kjøpt en ekstra fossilbil til hengertrekking og langkjøring, men har allerede fossilbil også (goværsbil), og alt skal lagres og vedlikeholdes, og hva er poenget med en av verdens aller sikreste biler hvis jeg ikke skal bruke den til langturer med familien i?

Og jada, det er ilandsproblemer alt sammen, er heldig som kan bruke en del penger på biler, og jeg er sta nok til at et eventuelt valg vil være helt uavhengig av hva som sies på et forum, men det er godt å gruble litt i blant. ;)

RJK

Sitat fra: jman76 på torsdag 04. juni 2020, klokken 11:50
https://www.motor.no/artikler/elbil-tror-kapplopet-om-rekkevidde-stopper-ved-400-km/

Jeg er enig, en liten, grei elbil med 40 mil rekkevidde og rimelig rask lading holder trolig for 90 prosent. Bildeling/leie til andre eventualiteter. Her kommer det nok inn en drøss med aktører på ulike området etter hvert.

Tviler egentlig på at jeg kommer til å eie egen bil om 10 år. Hvis jeg ikke tviholder på 40-Leafen.

Kun fossilbil blir det aldri igjen. Det kommer til å bli svinedyrt.

Som eneste elbil, ihvertfall for mitt behov, er 45 mil WLTP egentlig det laveste jeg ville gått for. Skulle gjerne plusset på 10-15 mil til, for da snakker vi om å klare dagens WLTP-tall ved motorveiskjøring. Skal man dra på henger, så kan man greit doble tallet uten henger, for å havne på samme rekkevidde med henger bakpå.

Men klart, kjører man lite motorvei og mest lokalt, så ville 50-60 mil etter WLTP også fungert når man får henger på og får tilnærmet halvert rekkevidde.

Ser nå det begynner å komme info om Toyotas og Peugeots personvarebiler, som på lang vei vil dekke mitt behov, siden jeg ikke trenger bil til daglig kjøring, men bruker den på fritid og harryhandel, og vil bruke den til camping. Men det skremmer/irriterer litt at vi snakker om 30-35 mil rekkevidde. Til mitt bruk blir det litt snaut.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

cra

Å gå tilbake til fossilt for min del skjer ikke om så Helvete fryser til is og Jævelen sjøl deler ut gratis sledeturer. :laugh: Til det er ulempene med fossilt altfor store og ulempene med elektrisk altfor få. Det er utelukkende ladetiden på langtur som er et lite minus for elbilen slik jeg ser det, men når jeg regner på det er det langtifra så stort som mange tror.

En tur til Oslo krevde de samme stoppene med dieselbilen som med elbilen. Greit; jeg kunne kjøre fra Sunnmøre til Oslo og tilbake uten å fylle tanken, men det skal fortsatt stoppes for å spise, hvile og bruke toalettet. Med elbil ble dette mye mer strukturert, og vi slipper mas fra ungene; de vet hvor vi skal stoppe og ferdig med det. (Unntak gjøres selvsagt ved akkutte behov for at noe skal ut en eller annen vei.)

Kjøring med henger anser jeg å være for håndverkere eller de med spesielle interesser, og egen erfaring er at på campingturer (vi kjøpte campingvogn litt før vi solgte slepekroken med bil på) så får ting ta den tiden det tar. Noen ekstra stopp for lading er en del av pakka. Gudene skal vite at det ble noen ekstra stopp for å fylle dieseltanken med campingvogna på slep!

Kjøring i jobbsammenheng blir noe annet (daglig/langt/tunge lass); der er nok ikke elbilene modne helt enda, men det kommer etterhvert det og. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ferry

Sitat fra: cra på fredag 05. juni 2020, klokken 10:02
Å gå tilbake til fossilt for min del skjer ikke om så Helvete fryser til is og Jævelen sjøl deler ut gratis sledeturer. :laugh:

For min del blir det først den dagen helvete fryser til is og småjævla går rundt på skruskøyter :)

Jeg går ikke tilbake til fossil igjen, men er ikke så bastant at jeg utelukker det fullstendig. Det kan skje endringer i livsituasjonen som snur opp/ned på jobb, bosted osv. Men folk er forskjellige. Snakka med naboen i går. De selger elbilen og går for hybrid. De venter barn og har lang vei til familie og hytte. Da var det ikke så fristende med ladepauser.

Kires

Høres ut som mange her inne har kjørt Lada som fossilbil så mye klaging det er på hvor forferdelige de var å kjøre
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

turfsurf

Går nok heller på respons i drivlinjen og støy / lukt. Selv prioriterer jeg elbil primært grunnet miljø, men er veldig glad for følgende:
- dem sømløse drivlinjen
- slippe den grisete, frekvente og kostbare drivstoff fyllingen
- slippe motorstøy
- ikke bekymre meg for kaldstarter / småkjøring
- forvarming som funker bekymringsfritt
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rollep

Sitat fra: Kires på fredag 05. juni 2020, klokken 12:36
Høres ut som mange her inne har kjørt Lada som fossilbil så mye klaging det er på hvor forferdelige de var å kjøre
:+1:
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Øyvind.h

Sammenlignet med elbil blir fossilbilene veldig gammeldagse i opplevelsen ja. Men klart - som retro kosebil er det hyggelig.

https://www.youtube.com/watch?v=s5IKthNYhVY
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

cra

Sitat fra: Kires på fredag 05. juni 2020, klokken 12:36
Høres ut som mange her inne har kjørt Lada som fossilbil så mye klaging det er på hvor forferdelige de var å kjøre

Tja, Caravella var ikke forferdelig å kjøre selv om den selvsagt hadde litt andre egenskaper enn Teslaen (men den vant på hengerkapasitet og lasteevne). Blåste forbi mang en Mercedes, Volvo og VW stasjonsvogn opp bakkene i Masfjordtunnellen på veg sørover i sin tid.  :laugh:

Ellers er det ikke kjøreegenskapene jeg sammenligner mest, men bilholdet. Skitt/oljer, lukt, (kostbart) drivstoff, eksos, leamikk som skal vedlikeholdes osv hører heldigvis fortiden til. Leafen er 8 år gammel nå, og bortsett fra to ødelagte bærearmer (har truffet noe hardt en gang) er det bare dekk og spylervæske som har kostet noe. De første 8 åra med Caravella (kjøpt brukt ett år gammel) kostet vesentlig mer i service og vedlikehold.

Jeg var faktisk på utkikk etter ny Caravelle da Tesla kom på markedet. Jeg spurte fruen (mest på tull) om vi ikke skulle kjøpe en Tesla i stedet, og hun sa ja (muligens mest på tull?) Det ble til at vi bestilte, og siden har vi ikke sett oss tilbake. En TMS85 kostet også et par hundre tusen mindre enn ny Caravelle tilsvarende den vi hadde, og det var jo heller ikke noen bakdel. :)

Retro kosebil blir noe helt annet; jeg kjenner flere som har slike kosebiler, enten av nyere eller (veldig) gamel sort. Da er ikke kostnader og ulemper et tema. Det er en hobby, og de fleste av oss brenner vel av noen penger på ett eller annet som klassifiseres som det.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

02jan

Det får være opp til den enkelte å definere egne / egen families behov.

Jeg gikk fra veldig god funksjonell bil (4x4, stasjonsvogn, takstativ og hengerfeste), til å ratte rundt i en ny BMW elbil , 25'km i året i 5 år.

For hvert år ble det flere og flere kompromiss, da jeg forsøkte det en og det andre for få elbilen til å fungere funksjonelt som en vanlig bil. Ble lei av å ikke kunne ta med min og guttungen sykkel, trangt med bagasje, sette seg fast vinterstid, bruke veteranbil-jeep for å komme meg fint på aktiviteter med guttungen ( få med nok utstyr) .
De gangene jeg pakket bilen for å komme en tur opp på fjellet, demontering av sykkel og sykkelramme inn i bilen plasser få cm fra en liten pjokk.

Har kommet en del mer funksjonelle elbiler på markedet, trodde e niro kunne være noe , med nok en del kompromiss bortfall av funksjoner ( hengerfeste, plass og 4x4). Etter akkurat 2 år i kø, ble bilen veldig uaktuell for min del.

Solgte elbilen , litt pga innså pendling inn mot Oslo er stressende og varslet ytligere kostnader med restriksjoner for parkering.
Som kjekk pendlebil var elbilen helt suveren, lettkjørt og lite problemer (men det bør man vel forvente av en ny bil?).

Kjøpte min første diesel bil i fjor sommer og har hjemmekontor /tog/sykling til jobb. Sykling til butikk og næraktiviteter, med elbilen ble det mye kjøring hit og dit pga enkelhet.

Til
Mitt budsjett Kjører guttunge og meg nå komfortabelt, selv med en vanlig brødboks bil).
.  prøvde tm3, men manglet en del funksjonelt for mitt bruk (hode stanget  i taket bak) med
Folkevogna fikk jeg seter (som er gode), skikkelig ratt , skikkelig bagasjeplass, veldig god plass i baksete, skiboks og stativ, 3 sone klima, lydisolert, hengerfeste 2.2 ton, 4x4 bakkeklaring, minimalt med ding ding og pling plonglyder,
Kjører nær 100 mil før fylling vinter med skiboks , nær 120 mill sommer, dvs fyller tanken ca 1 gang i mnd.
Jeg lurer på hvordan biler mange har hatt, jeg synes fortsatt min gamle Audi fra 1997 er helt suveren, men setter pris på sikkerhetsteknologi i min folkevogn (som er like funksjonell som en gammel Audi eller Volvo 740).

Audi ET55 kunne jeg vurdert, men for kostbar både som ny og brukt (har ikke økonomi til å betale andre for dyre reparasjoner og nødvendig vedlikehold som uansett vil komme på en 2.5ton hitechbil.

* fra intet dukket Tesla opp med noe som fanget min interesse, moderne «landrover defender», som kan dekke flere funksjoner fanget min interesse, men kunne fint klart meg med noe enklere, så lenge funksjonelt og fordyrende uten dill dall .

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Svein_H

Sitat fra: Kires på fredag 05. juni 2020, klokken 12:36
Høres ut som mange her inne har kjørt Lada som fossilbil så mye klaging det er på hvor forferdelige de var å kjøre

Du vet at de fleste som klager på Lada har aldri hatt en selv? ;-) Min første bil var en Lada 1500S, og hun jeg var sammen med da ble dritsur da hun fikk høre hva slags bil jeg hadde kjøpt, men jeg må innrømme at jeg mang en gang opp gjennom årene har tenkt tilbake og faktisk savnet den bilen..! :-)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Counterpointer

Hvilken fossil ville dere valgt til henger og langkjøring med full bil?

Jeg tenker det fort blir dyrt enten i innkjøp og/eller i drift.

Men det finnes morsomme «rimelige» alternativer.

450 hk Porsche til 179 k

https://www.finn.no/179076555


190hk Range Rover Sport til 130k

https://www.finn.no/178968163


150 hk Range Rover Evoque til 106 k

https://www.finn.no/179353374


350 hk BMW X5 til 260k

https://www.finn.no/179712188


300 hk G wagon til 195k

https://www.finn.no/167905108


300 hk M klasse til 270k

https://www.finn.no/177830173


510 hk AMG 63 S til 400k

https://www.finn.no/152134579

elektrolux

#74
Mye snadder der, men i ekte Elbilhjelpen.no ånd bør vi ikke glemme de rimeligere alternativene.

Volvo er langt nede på favoritt listen min etter noen småflørter med bilmerket på 80 tallet.

Men, har en ikke tilhenger sertifikat og likevel lyst på en arbeidshest som kan makse ut caravan regelen og trekke en tilhenger på inntil 1500 kg tillatt totalvekt bør Volvo 745 sjekkes ut:

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA