Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rett før det blir fossilbil igjen

Startet av geear, lørdag 30. mai 2020, klokken 12:44

« forrige - neste »

1000kwh

Fortsatt aldri stått i Teslakø.

Synes fortsatt alt er mer praktisk. Også langtur.

geear

#16
Sitat fra: Kitchendog på lørdag 30. mai 2020, klokken 15:03
Trådstarter kunne jo skrevet litt mer detaljert hva som er problemet, og ikke minst hva slags bil han har.
Ja, det var kanskje litt tynt, men poenget var egentlig ikke bilparken, men at jeg nå føler vi er helt på nippet til å innse at elbil ikke duger for oss lenger, selv om vi bor i Sør-norge og ladenettverkene er godt utbygd. Men for å svare så har vi en e-Niro 64kWh og en Model X 75D til daglig bruk.

Vi har kjørt mye på superchargere, og har enda aldri stått i ladekø med Tesla (ikke med Niroen heller, men med e-Golf for noen år siden var det et par katastrofeturer), så det er ikke køproblematikken det går på for oss.

Har hytte 30 mil unna, og ikke lading der vi står parkert. Må relativt ofte kjøre med henger, enten for prosjekter eller for å kjøre opp/ned snøscooter. Har en stor boggi, og har kapell fordi snøscooterne blir ødelagt av å stå i saltråka, men vegrer meg for å ha på kapellet, fordi forbruket går sky high. Denne vinteren har jeg kun kjørt med åpen varehenger, og begge gangene har jeg hatt to ladestopp opp og tre ladestopp hjem. Og så kan jeg ikke fordra å måtte være forsiktig på gassen oppover heiene for å spare strøm. So much for å kjøre en av verdens beste trekkbiler. Og av lademuligheter underveis så er selvfølgelig eneste som er raskere enn 50 kW (som er for tidlig på turen og dessuten oppleves som å se maling tørke), Tesla sin SuC, men den er kun 30 minutter før vi er fremme, så det er et helt unaturlig sted å stoppe i 45 minutter, spesielt en sen fredagskveld med tre unger, og vi vet vi skal på snøscooter oppover heia i det som noen ganger kan være ganske tøffe forhold. Ikke optimalt kl 22 på kvelden. Og samme blir det også hjem igjen, stopp rett etter avgang, omtrent alltid lite strøm fordi småkjøringen der oppe trekker enormt med strøm, mye stigning og omtrent null regen på grunn av kaldt batteri. Og så stå og lade på kaldt batteri.

Kjører også en del turer mellom øst og vest, og om noen dager blir det 2 x 60 mil med hestehenger, og det blir nok lad-deg-ihjel enda en gang, og er vi heldige må vi hekte av hestehengeren også et par-tre ganger. Det har jeg aldri gjort for å fylle bensin eller diesel.

Begge bilene har vært sykt billige bilhold, og jeg vet ikke om jeg klarer å gi slipp på autopiloten og mange andre kjekke ting med Teslaen, som sykt lave driftskostnader, men hadde ikke trodd jeg skulle vurdere fossilbiler til annet enn goværsbiler igjen, men nå har det blitt mye tenkning siste dagene.

Har regna på om en 100-pakke hadde løst problemene, og ja, det hadde vært bedre, men fra hytta for eksempel hadde vi stått på samme jævla SuCen enten rett før ankomst eller rett etter avreise med kaldt batteri med den også. For 150 laken ekstra. Mange små detaljer som kunne gjort mye, hadde vi for eksempel hatt lading der vi parkerer så hadde det vært en ikke-sak, men det er ikke mulig å få til. Kunne satt på minst mulig hjul (19"?) for å optimalisere rekkevidde, kunne kjørt saktere og finere, kjørt med genser i stedet for t-skjorte, men det er her det stopper for meg, skal jeg holde på sånn så forsvinner veldig mye av sjarmen med elbilene.

DagfinnN

@gr: Vent til etter battery-day i hvertfall.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Erik Ola Ulvestad

Eg vil berømme trådstarter for virkelig å ha prøvd å leve ut 'elbildrømmen'. Men å dra scooter og hest langt og bratt er tøft, i ordets rette forstand. Diesel er nok kanskje rett valg i dette tilfellet.
Sjølv er vi no satt opp med Leaf 30kWh og eTron 50. Har hatt mange 150 x 2 km turar i det siste som krev fleire ladestopp med Leafen.  Uten hengerfeste og litt kort rekkevidde hadde det vore kjekt med en fossilbil, men i det daglige?...uaktuelt å bytte tilbake.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Hansi

gr, hva med å kjøpe et aggregat til å lade på hytte-parkeringsplassen?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Vesel

Sleng aggregatet i bagasjerommet istedet og lad mens du kjører. Da har du fremdeles en elbil, men med en ad hoc-hybridløsning.  :+1:
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Daruu

Gammel toyota land cruiser som henger/langturbil og en (evt to) billige elbiler som "daily drivers" - da er du berga, og har sannsynligvis billigere bilhold enn nå
2020 VW Eup range

Oddaa

Sitat fra: Daruu på søndag 31. mai 2020, klokken 12:21
Gammel toyota land cruiser som henger/langturbil og en (evt to) billige elbiler som "daily drivers" - da er du berga, og har sannsynligvis billigere bilhold enn nå
Her har vi en 2010 RAV4 som hestebil. Kjørt 130 kkm. PKK kostet oss nå 31 kkr, påkost siste 3 år har passert 60 kkr. Ikke en løsning jeg vil anbefale med mindre en mekker selv.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

automat

Jeg er imponert over at @gr i det heletatt prøver seg på elbil med et slikt bruksmønster. For det er ikke tvil om at skal man få et godt elbilliv, så må man kunne tilpasse bruksmønsteret til elbilens begrensninger. Og selv om begrensningene blir mindre ettersom teknologien blir mer moden, så vil det alltid være bruksmønstre som er dårlig kompatible med elbil.

I dette tilfellet vil jo det å få til en eller annen form for lading ved hytteparkeringen løse mye. Det gjelder jo mange andre også, og den som klarer å klekke ut en lur løsning her, kan gjøre god butikk.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Vil jo påstå at hytte/snøskuter/hestehenger utfordringene er selvvalgt problematikk. Men hvis det er krav ville jeg nå heller valgt en Mercedes GLE plugin hybrid + en TMY. 
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Måkemannen

GRs argumenterer jo egentlig godt for destinasjonslading og ulempene hvis man ikke har det. Starte turen med full tank har alltid vært elbilens joker.

Sent fra min Moto G (5S) Plus via Tapatalk


Kristian O

Er hengeren tung? Kan Model Y vær et alternativ?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

elektrolux

#27
Alle kjøretøy har sine bruksområder, men for vår del har det gått feil vei for elbilene den siste tiden.

Med innføring av bom og ågerpris på hurtiglading er bruksområdet innskrenket til kjøring innenfor den stadig trangere bomringen.

#Teslaine står fremdeles som aktuell for langtur grunnet
gratis køfri lading og vær uavhengig transport og overnatting med sin camping modus.

Diesel camperen #lemmywagen forblir foretrukket kjøretøy for trekk av henger og festivaler når de starter opp igjen, men i Norge er MC overlegen på kjøreglede, og økonomi. Her snakker vi ikke bare null bom, og lade problematikk, men også suveren framkommelighet på overfylte veier og null fergekø. Ta med samholdet motorsyklister seg i mellom så er dette foretrukket framkomstmiddel.

Til lokal småkjøring og varelevering brukes elektrisk scooter som koster rundt 5 øre/km å kjøre.  ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Her er et genialt konsept for de med ladekøangst og god økonomi.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

RJK

Sitat fra: elektrolux på mandag 01. juni 2020, klokken 08:52
Her er et genialt konsept for de med ladekøangst og god økonomi.

Virket grei den, men er jo for tung for de fleste elbiler som kan trekke noe, og spesielt for de som bare har B. I-Pace stopper på 750 kg, TM3 på 910/1000 kg. Og i sånne vektklasser kan man like gjerne vurdere en teardrop eller en liten campingtilhenger.

Ser at egenvekten i grunnkonstruksjonen er på ca 300 kg, men med mindre man har E i førerkortet, så er det totalvekten som begrenser, selv om man ikke fyller over grensen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA