Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bytte driveunit pga høyfrekvent ulyd

Startet av eadie, lørdag 30. mai 2020, klokken 10:17

« forrige - neste »

eadie

Da har jeg endelig fått time for å skifte fremre DU, pga høye ulyder under kjøring.
Såkalt «high pitch whining».
Klaget på dette siden august ifjor, vært inne til 3 kontroller på 3 steder.
Nå innrømmes det at det er et problem etter at priblemet først ble forsøkt kamuflert med bedre isolering (!)

Blir godt å få vekk denne høyfrekvente pipelyden før ferien. Hodepine-greie.

Andre som opplever det samme? Fikk inntrykk fra siste test hos Tesla at dette er et «ikke helt uvanlig» problem på Model 3.
Min var utlevert i mars 2019 og har nå gått 17000 km, men pipingen begynte i august 2019 etter ca 8000 km.
Bilen er pent kjørt, ingen hyppige harde akselerasjoner, etc.



----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

Tom

Mars 2019 25000km
Mange harde akselerasjoner,ingen ulyder.

Tomas_v


tmn

#3
Mars 2019 og snart 30k km her også uten ulyder. Er det den lyden vi alle hører ved precondition av batteri til superlading? Ganske dumt spørsmål, men du har ikke satt navigasjonen i retning en superlader hver gang du legger merke til lyden? Eller er den alltid der?

Oppdatering med denne featuren kom i alle fall rundt sommerstid i fjor, juni/juli/aug, deromkring.
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

pekle

Om jeg slår av radio/musikk kan motorene høres, men ikke hodepineinduserende. Heller ikke endret seg på 26kkm. "ikke helt uvanlig" kan jo bety mangt - fra noen håndfuller biler til flere prosent av flåten. Det generelle støynivået er et større problem i min.

eadie

Hadde Model S fra 2014-2019 så vet godt hva som er normal elmotorlyder. High pitch lyden på min Model 3 er ikke normal, noe Tesla også endelig innrømmer, selv om det tok sin tid.
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

Heaven on Wheels

Har noen ganger opplevd denne lyden ved ca. 60 km/t. Hyppigere den siste tiden. Så forsvinner den etter noen minutter. Gått 16t km.
VW E-up
TM3 LR/AWD

gsm2k

Kalles coilwhine og kommer mest sannsynlig fra VFD'en.. Er normalt på alt fra skjermkort og alt annet med noen form for kraftelektronikk. Men intensiteten kan variere fra produkt til produkt og batch til batch, (og hvor mye en person irriterer seg varierer nok også ;D) Hører godt en pipelyd med varierende frekvens fra min egen 3'er om jeg kjører uten musikk på anlegget uten at det betyr at det er noe galt med bilen.
2019 TM3 LR
2022 TM3 LR
2023 TMY P

RuneW

Hvilket frekvensområde er det snakk om egentlig? Hører også en "hvinelyd" ved rundt 50-60 km/t, uten at jeg synes den er spesielt høy eller sjenerende.

Men veldig "høyfrekvent" er den ikke. Jeg hører knapt nok noe over 12kHz, så den er i alle fall ikke i det området.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

gsm2k

Typisk pwm frekvens i en motor drive vil være fra 2kHz til 15-16kHz eller mer. Finner ingen dokumentasjon på Tesla sin driveunit. Nå er jeg ikke så god til å identifisere toner jeg hører, men ved å leke med en tonegenerator: https://www.szynalski.com/tone-generator/ vil jeg si lydene jeg hører i min bil varierer fra ca 2kHz til 6-7Khz
2019 TM3 LR
2022 TM3 LR
2023 TMY P

Autowinder

En av de få ganger er det greit med litt tinnitus kanskje  ;)
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

RuneW

Sitat fra: gsm2k på onsdag 03. juni 2020, klokken 13:06
Typisk pwm frekvens i en motor drive vil være fra 2kHz til 15-16kHz eller mer. Finner ingen dokumentasjon på Tesla sin driveunit. Nå er jeg ikke så god til å identifisere toner jeg hører, men ved å leke med en tonegenerator: https://www.szynalski.com/tone-generator/ vil jeg si lydene jeg hører i min bil varierer fra ca 2kHz til 6-7Khz

Ja, det kan nok stemme med det jeg hører også. Jeg er litt usikker på om det er noe som er mer markert nå enn før.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

eadie

Da er byttet av fremre DU gjennomført, og de høyfrekvente pipelydene er helt borte. Slik de skal være. Da er det levelig å kjøre bilen igjen. Jobben tok 1 dag, 7-8 timer.
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA