Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

KIA e-Soul 2020, div. problemer

Startet av ehel, fredag 29. mai 2020, klokken 10:05

« forrige - neste »

ehel

Kjøpte nylig ny KIA e-Soul 2020 av BOS (toppmodell), reg. 02.03.2020.
Jeg har følgende problemer med denne:

1. Durelyd under panserert fra tid til annen, og klimaanlegget har ingen som helst kjøleeffekt.

2. LFA (Lane Follow Assist / Filholder), som skal holde bilen i midten av filen når cruise-controllen er påslått, legger seg for langt til venstre i filen når det er midtdeler i veien. Uten midtdeler ligger den riktig. Med midtdeler i veien legger bilen seg helt inntil og av og til oppå veistripen til venstre (kan være farlig).

3. Frontruta har tydelige optiske feil, noe som gjør meg svimmel etter litt kjøring. Jeg har også Kia Soul 2016 som  jeg har kjørt 40000 km med helt uten slike problemer.

Den er inne på verksted hos Kia idag for punktene over, håper spesielt at ny frontrute er bedre enn den opprinnelige.

Har noen opplevd noe av dette?  :-\

-E
MB EQC AMG Edition 2021
Kia eSoul 2020
Kia Soul 2016

HPSE

Hvilken durelyd er det du hører under panseret? og når hører du den?
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

hanche

LFA virker vel uavhengig av cruisekontrollen? Uansett så finner jeg ofte at bilen og jeg er litt uenige om hvor i filen vi skal ligge, men det plager meg ikke nevneverdig. Bare et lett drag i rattet, så er jeg der jeg vil. Jeg slipper uansett ikke rattet, og det håper jeg heller ikke du gjør.  ;)
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

ehel

Ang. durelyd: Den kom etter noen minutters kjøring, men om det var med Heat eller AC på husker jeg ikke. Durelyden forsvant når jeg slo av all ventilasjon. Nå har jeg uansett fått bilen tilbake fra verksted, og AC virker nå som den skal. Har ikke hørt durelyden siden. Dette er visst et kjent problem på begge Soulene. Hadde durelyd også på den gamle Soulen, og det var lekkasje i AC-systemet.

Ny frontrute har jeg også fått, men den nye er ikke vesentlig bedre enn den gamle... Antakelig annen fabrikk som lager ruten til nye Soul enn til den gamle Soul.

Ang. LFA: Så vidt jeg kan se virker den kun sammen med cruise-control. De har tydeligvist justert noe på verktstedet, for den er litt flinkere til å holde seg unna venstre veistripe når det er midtdeler i veien. Synes kanskje den vingler litt mer enn før, dog.

En annen ting: Skulle gjerne ha kunnet slått av LKA (Lane Keeping Assist) permanent, og ikke bare midlertidig pr. kjøretur. Men det er visst ikke mulig.
MB EQC AMG Edition 2021
Kia eSoul 2020
Kia Soul 2016

hanche

Hmm. Jeg var visst ikke klar over forskjellen på LFA og LKA. Jeg vet fortsatt ikke hva forskjellen består i: For meg virker det likt med og uten cruisekontroll, men jeg ser jo at med cruisekontrollen på dukker det opp et ratt i HUDen som veksler mellom grønt og hvitt. Sistnevnte antagelig når den ikke ser veistripene.

Angående durelyd, så hadde jeg også noe støy fra ventilasjonsvifta på 2018-modellen min fra tid til annen. Jeg fikk aldri somlet meg til å klage over det før jeg byttet inn bilen.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

RJK

#5
Sitat fra: hanche på søndag 31. mai 2020, klokken 16:41
Hmm. Jeg var visst ikke klar over forskjellen på LFA og LKA. Jeg vet fortsatt ikke hva forskjellen består i: For meg virker det likt med og uten cruisekontroll, men jeg ser jo at med cruisekontrollen på dukker det opp et ratt i HUDen som veksler mellom grønt og hvitt. Sistnevnte antagelig når den ikke ser veistripene.

Angående durelyd, så hadde jeg også noe støy fra ventilasjonsvifta på 2018-modellen min fra tid til annen. Jeg fikk aldri somlet meg til å klage over det før jeg byttet inn bilen.

Slik jeg oppfatter forskjellen, så ser LFA på det som skjer foran bilen og hjelper deg når du har ACC aktivert, og hjelper deg å holde deg innenfor sporene med å aktivt styre bilen innenfor filbanens markering.

LKA derimot, er å se etter og advare deg når du holder på å skli ut av filen, med lyd og lysvarsling, men kan også redde deg med å styre bilen, selv om det vel mer kan sees på som at de to systemene jobber sammen.

De bruker de samme sensorene, og gjør mye likt, så det er jammen ikke lett å skjønne forskjellen.

Sammen med Blind Spot Warning som ser etter objekter som dukker opp på siden av bilen, og Anti Collision Warning som ser etter hindre foran deg, så skal disse systemene prøve å hjelpe deg med å havne i ulykker som skyldes uoppmerksomhet eller uforutsette situasjoner.

"As I understand it.......LKA and LFA are two functions of the same tech system. LKA uses the tech to WARN you if you are wandering out of your driving lane....the warning can be audible and physical ( provides steering input to force you back into the lane) . LFA however, is using the same tech to provide assistance while the smart cruise control is active. You can be going down the interstate at whatever speed you have selected ( up to 95) and the LFA function will provide gentle steering assist to keep the vehicle in the lane.....you can literally take you hands off the wheel and the vehicle will follow the lane for perhaps several miles before warning you to put your hands back on the wheel. So....LKA is a basically a warning system and is only activated when you cross a lane line while LFA is an assistance function that is only active during smart cruise operation. I find LKA annoying and have turned it off and LFA to be wonderful!"

https://tellurideforum.org/threads/lane-keeping-assist-vs-lane-following-assist-what's-the-difference.2949/

EDIT: i videoen under, ser vi Teslabjørn ignorere varselet om å holde i rattet, og LFA ("autopilot") kobler til slutt ut, mens LKA fremdeles er aktiv, men da "bouncer" bilen litt mer mellom filene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA