Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Girspake låst?

Startet av mohpet, torsdag 28. mai 2020, klokken 20:30

« forrige - neste »

mohpet

Idag skjedde det noe som jeg aldri har opplevd tidligere. Kjørte, så begynte plutselig ABS og ESP lampene å lyse oransje samtidig. Dum som jeg var stoppet jeg bilen, slo av tenningen, i håp om at lysene ikke skulle starte å lyse igjen. Det stemte jo ikke, og når jeg da skulle sette giret ut av P så fikk jeg ikke inn knappen på siden, så fikk ikke kjørt. Litt fortvilet tok jeg av tenningen, og prøvde igjen noen ganger. Ventet litt mellom hver gang jeg slo av, før jeg slo på. Enkelte ganger startet bilen uten at de to lampene kom på. Men giret var likevel låst i P. Googlet litt og kom inn på en sak her på forumet, om mulig bremsekontakt som hadde løs kontakt. Gikk ut av bilen, det samme gjorde passasjer, for å se om bremselyset kom på når jeg presset pedalen.  Det gjorde det. Vi satt oss inn, og da virket det! Hva dette skyldes vet jeg ikke, og hva som løste det vet jeg heller ikke. Har noen opplevd noe slikt?
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

worry

Jeg har ikke opplevd dette direkte, men erfarte at ABS lyset kom på etter vedlikehold. Hadde 12V batteriet frakoblet, og gjorde flere ting. ABS lyste helt til hjulene hadde rotert litt. Husker ikke om det forsvant mens jeg kjørte eller var borte neste gang jeg skrudde på.
I girspaken er det vel tre forhold å tenke på. Mikrobryterne kan tulle det til, både pga. feil justering eller de fusker. Så er det en wire mellom bremsepedal og spaken for få den ut av park. Til sist er det en magnetlås som også hindrer spaken i å kunne flyttes ut av park. Sperrene mellom enkelte av de andre forflytningene av spaken har kanskje bare med knappen på spaken å gjøre.
Think lithium

POSi411

Girspaken er koblet til bryteren på bremsepedalen, jeg måtte bytte den på min da jeg hadde samme problem.
Min var også sånn at feilen kom og gikk.
Forøvrig kan du vippe opp dekselet rundt girspaken, der er det en gul hendel for manuell nødutløsning av girspaken.
POSi411
Jessheim
2008 Th!nk City Zebra med soltak og rødt interiør

worry

Mente du at koblingen mellom bremsepedal og girspaken kun er elektrisk? Da er i tilfelle det jeg skrev over her feil. Beklager det i så fall.
Think lithium

POSi411

Såvidt jeg vet er det kun elektrisk forbindelse på 306, var vel wire på 266.
POSi411
Jessheim
2008 Th!nk City Zebra med soltak og rødt interiør

mohpet

Takk for info, idag skjedde det igjen to ganger. Ene gangen da jeg kjørte, men da jeg parkerte hjemme startet og kjørte bilen greit igjen uten at lysene kom på. Andre gangen låste giret seg en gang, men da jeg prøvde å starte på nytt gikk det. Utfordringen med slike feil er jo at de kommer og går, så det er jo vanskelig å feilsøke.
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

mohpet

Sitat fra: POSi411 på tirsdag 02. juni 2020, klokken 17:01
Girspaken er koblet til bryteren på bremsepedalen, jeg måtte bytte den på min da jeg hadde samme problem.
Min var også sånn at feilen kom og gikk.
Forøvrig kan du vippe opp dekselet rundt girspaken, der er det en gul hendel for manuell nødutløsning av girspaken.
Men, bremselysene virker, så da virker vel den bryteren også? Eller er det flere brytere?
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

POSi411

POSi411
Jessheim
2008 Th!nk City Zebra med soltak og rødt interiør

mohpet

Sitat fra: POSi411 på tirsdag 09. juni 2020, klokken 13:53
Kun en bryter. Den er justerbar.
Se: https://www.evmonitor.info/2018/05/brake-light-switch-on-think-city.html
Hei ja, jeg fikk skiftet den bryteren igår, har kjørt endel etter det og lysene har holdt seg rolige. Så antar at dette løste utfordringen  :+1:  :)
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA