Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kreativ beregning fra Kia av rabattavtaler?

Startet av Dreamvision, torsdag 28. mai 2020, klokken 14:04

« forrige - neste »

Dreamvision

Hei. Fikk tilbud om å skrive kontrakt på Kia E-niro. Hvis vi skrev under før 3 juni, skulle vi få original pris, og ikke pris+17.000 prisforhøyelse. Når BOS Ensjø så ringer, så sier de at man ikke får brukt rabattavtale ( Agro, akademikerne etc), på original pris, men at denne må beregnes på den NYE prisen ( som er 17.000 ekstra). Dette henger jo ikke på grep? Hvorfor skal ikke rabatten beregnes på originalpris, når de sier hvis man underskriver før 3 juni skal man få originalpris. Takknemlig for deres erfaringer og svar!

xmir

Nå skrev jeg riktignok kontrakt like før den nye eposten kom. Jeg har fått pris på 415' for exclusive med 11kw, metallic lakk, skinn, vinterdekk, gummimatter, bagasjeromsmatte og begge sorter kabler. Dette med agrolrabatt.

Dreamvision

Var tilsvarende jeg forventet, men lokal forhandler sto hardt på at rabatten måtte regnes på «ny» pris, og de 17.000 som de ikke krever av prisøkning måtte regnes inn i dette, slik at hvis storkunde avtalen ga deg 17k i rabatt så fikk du ingen ekstra rabatt.

Zuexi


geear

Man kan vel gjerne kalle det for kreativ beregning fra kjøper også? Det har vært prisstigning, og så får man tilbud om en rabattert pris, og forventer enda mer rabatt?

Skjønner at det er kjipt med prisstigning, men KIA har iallfall vært fair nok til å ikke binde kundene sine til kontrakt før de faktisk kan levere bil, mens andre forlanger signert kontrakt opptil to år før levering, med forbehold om prisøkninger, uten at kunden kommer seg utav det.

Bonsai2

@Dreamvision: Har du i så fall fått to tibud nå - uten prisøkning vs. med prisøkning, men med rabatt. Hva blir gunstigere?

arthur

Med en pris på rundt 400.000 så blir det vel stort sett samme pris hvis alternativene er gammel pris uten avslag eller ny pris med 4% avslag når prisøkningen er 17.000? Med andre ord er ette hva jeg vil kalle for rent lureri! Er i akkurat den samme situasjonen nå hvilket nok betyr at jeg både dropper bilen og medlemskapet (Agrol) som gir meg en rabatt uten verdi.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Dreamvision

Byttet forhandler, ettersom de fleste andre forhandlere forholder seg til storkundeavtalene og intensjonen. Alternativt ville jeg bare ventet for det hadde gitt meg 0 i foreningsrabatt på å rushe kontraktssignering nå

Bonsai2

@Dreamvision: Hvordan byttet du forhandler og til hvilken (dvs. hvem godkjenner både gammel pris og rabattavtale)? Har tenkt å ringe en annen forhandler og høre om de kan overta "meg".

Jeg har akkurat samme problem - men jeg er først med i neste runde (så jeg kommer ikke til å forstyrre din avtale  :))  Gjerne send meg en personlig melding, hvis du foretrekker det. Veldig takknemlig for tips her!

elfosilen


Bonsai2

@ elfosilen
Hvilken forhandler har du? Gjerne send meg en PM, hvis det er en i Oslo/Akershus!

Tesla1

Hiver meg på den, fikk tlf og pris fra min lokale forhandler i Bergen nå og det var ikke gammel pris med storbruker rabatt. Tar gjerne imot tips hvis det er noen forhandlere andre steder i landet som tilbyr dette da jeg i utgangspunktet ikke vil bruke denne forhandleren, grunnet svært dårlige erfaringer med annet bilmerke de forhandler.

Tskab

Sitat fra: Dreamvision på torsdag 28. mai 2020, klokken 14:04
Hei. Fikk tilbud om å skrive kontrakt på Kia E-niro. Hvis vi skrev under før 3 juni, skulle vi få original pris, og ikke pris+17.000 prisforhøyelse. Når BOS Ensjø så ringer, så sier de at man ikke får brukt rabattavtale ( Agro, akademikerne etc), på original pris, men at denne må beregnes på den NYE prisen ( som er 17.000 ekstra). Dette henger jo ikke på grep? Hvorfor skal ikke rabatten beregnes på originalpris, når de sier hvis man underskriver før 3 juni skal man få originalpris. Takknemlig for deres erfaringer og svar!


Vi fikk bestilt bil igår. Vi fikk en pris på 410 000kr (med rabatt). Det er pris før prisstigning som er lagt til grunn hos oss. Prisen er for exclusive, skinn, metallic farge, gummi matter og vinterdekk. Levering August. Vi har BOS Moss som forhandler.

Tesla1

Ca 20 under hva jeg ble forespeilet med rabatt fra tradebroker eller via jurist forbundet. Får vel ta meg en tlf. runde når kontrakten kommer på mail.

Dreamvision

Sitat fra: Tesla1 på lørdag 06. juni 2020, klokken 18:53
Ca 20 under hva jeg ble forespeilet med rabatt fra tradebroker eller via jurist forbundet. Får vel ta meg en tlf. runde når kontrakten kommer på mail.

Hvis du er på Østlandet så ville jeg sjekket forhandlere utenfor Oslo, dvs ikke poeng å snakke med Kia Ensjø.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA