Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mitt zebra batteri feil

Startet av ByggmesterJohan, torsdag 28. mai 2020, klokken 13:49

« forrige - neste »

ByggmesterJohan

I dag begynte det med at jeg ikke fikk Thinken i gang.
I dashbordet lyste et rødt lys med trekant og et lyn inni + Power limit (gult) blinket.
Ringte til elbilmek i Asker. Fikk raskt svar at det betydde at det er en høyspennings feil på bilen og den kunne ikke kjøres med.  :'(

Jeg valgte å leie tilhenger og kjørte den ut til Asker.
Elbilmek kjørte diagnose på den og kunne bekrefte at det var error på batteri pakka. Det et et Zebra batteri i denne 2010 modellen.
Elbilmek mete det ikke var noe som var økonomisk fornuftig å gjøre med bilen, annet enn å skrote den.
Bilen er ellers veldig hel og fin.

Ønsker å få noen siste meninger før jeg tar den avgjørende avgjørelsen.


mohpet

#1
Hei, jeg var i samme situasjon med min 2011 Zebra i 2017. Gjorde alt jeg kunne for å finne et Enerdel Li batteri. Kom over en delebil der mye var ødelagt, men Li batteriet bra. Fikk byttet over, og har ikke angret siden. Men det var vanskelig å finne et slikt batteri, sikkert ikke lettere nå er jeg redd for. Men lykke til!
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

ByggmesterJohan

Bilde av diagnose:  Du kan ikke vise dette vedlegget.

ByggmesterJohan

Jeg har nå vært lykkelig eier av denne bilen i 18mnd. og fraktet oss 10 000,- km

Jeg bor i Oslo, og det har vært rift om hvem som skal få bruke den vær dag.
Sliter veldig med å akseptere at vi skal skille lag.

ByggmesterJohan

Jeg ser for meg at jeg har disse valgene:
*Sjekke om det er kablingen mellom batteri og bil som er dårlig.
*Skaffe en brukt Zebra batteripakke og skifte batteri. Hva er riktig pris på et brukt sebra batteri? (får jo ikke noe garanti på dette)
*Bygge om til annet batteri og lade system. Hvilke alternativer har jeg? Finnes det et alternativ med hurtig lading?
*Selge deler og sende den på skraphaugen :-(

Jeg trenger hjelp til å ta et valg fra erfarene Th!nk folk

worry

#5
Det er synd, men det forsvinner biler fra veien stadig vekk nå. Så vidt jeg har forstått er det ingen umulighet å bygge om batteriet til både andre celler og universell batteristyring (BMS). Men de som kan dette ser ikke ut til å ville gå på denne jobben som hobbyprosjekt. Og å betale noen for å gjøre det blir for dyrt.
Men jeg håper du tar vare på den, i håp om at det dukker opp en løsning. Dersom du har GEN2 elektronikk (VIN 5373 og etter) skal det være lettere å bygge om til lithium. Jeg har selv to biler stående, som venter på en løsning.
Når Elbilmek sier at det ikke er håp, så tror jeg på det. Jeg spurte om å programmere inn universell BMS, men fikk til svar at prosjektet er for stort til å være lønnsomt.
Think lithium

mohpet

Om bilen er ny nok ville jeg ha forsøkt å finne en delebil med Li batteri, eller et Enerdel Li batteri i seg selv. Vær aktiv mot huggerne, jeg kom over et da jeg holdt på for to tre år siden. Kom også over noen i utlandet. Det å gå for et brukt Zebra blir bare å gå gjennom det samme igjen, tenker jeg. Det vil jo ryke det også. Lykke til!
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

VWspirit

Bosted:Steine, Vestvågøy...*Heggedal, Asker
-----------------------------------
Jaguar I-Pace 2019
Tesla S100D Pearl White 2019
Think 2011 Sort 2+2 Li (bygd om fra zebra)
*Think 2009 Sort, Li (bygd om fra zebra)
*Think 2002 Sort, 3x25A 230V hurtiglader
*Citroen Saxo 2002 Blå met.
*VW Golf Citystromer 1998 56600km

hheid

Hei ! Jeg har Think 2010 mod med zebra batteri som funger som det skal, MEN bilen ble ikke eu godkjent pga rust. Interessert ?

VWspirit

Sitat fra: mohpet på onsdag 10. juni 2020, klokken 12:29
Sitat fra: VWspirit på tirsdag 09. juni 2020, klokken 15:23
Zebra hos høggere
Med fare for å gjenta meg selv så ville jeg ikke ha installert Zebra, dette er jo batterier som er like gamle og kommer til å ryke igjen. Dersom bilen kan ta Enerdel LI direkte så ville jeg nok heller ha gått den veien.

Nå var det vel ikke du som skulle ha det batteriet... klart at et velfungerende Li batteri er bedre, men det kan ta tid å få tak i. Har deler hvis noen har et defekt batteri.. samt HV kabler
Bosted:Steine, Vestvågøy...*Heggedal, Asker
-----------------------------------
Jaguar I-Pace 2019
Tesla S100D Pearl White 2019
Think 2011 Sort 2+2 Li (bygd om fra zebra)
*Think 2009 Sort, Li (bygd om fra zebra)
*Think 2002 Sort, 3x25A 230V hurtiglader
*Citroen Saxo 2002 Blå met.
*VW Golf Citystromer 1998 56600km

gj0918

Sitat fra: hheid på onsdag 10. juni 2020, klokken 18:17
Hei ! Jeg har Think 2010 mod med zebra batteri som funger som det skal, MEN bilen ble ikke eu godkjent pga rust. Interessert ?
Hello,
I am interrested in a Zebra Battery.
Where are you located and what is your price?
Kr, Guenther

hheid

I am located i Bergen. I am open for an offer .

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA