Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Endelig bygges ladenettverket i Troms og Finnmark!

Startet av elbil.no, torsdag 28. mai 2020, klokken 13:30

« forrige - neste »

elbil.no

Endelig bygges ladenettverket i Troms og Finnmark!

Så blir det altså en realitet: Totalt 25 hurtigladestasjoner skal settes opp i vår nordligste landsdel etter veldig mye om og enda mer enn.

Source: Endelig bygges ladenettverket i Troms og Finnmark!
Dette er en automatisk nyhetsfeed fra elbil.no Hjemmesiden til Norsk elbilforening

OhmPaPa

Supert at de kommer!

Men det blir sommerferie sørpå i år også ser jeg...

RJK

Skrev det samme som kommentar på selve artikkelen:

Dette var veldig gode nyheter, og en nyhet som vel berører el-bilister i hele landet. Endelig skal vi kunne få reise utslippsfritt til vårt nordligste fylke, uten ladeangst.

Det som gjenstår nå er kun køangst, men det kan man leve med som turist, om ikke det blir alt for stor trafikk. Trykket fra oss feriegjestende vil nok mest merkes i sommermånedene og tildels på høsten. Tror ikke det blir skrekkelig mange av oss på vinterstid, selv om mørketid kan være helt fantastisk, med nordlys som danser over svart stjernehimmel.

Men forhåpentligvis vil man se det lønnsomt å bygge på med flere ladere per stasjon, ihvertfall langs de største trafikkårene.

Men tror nok vi nå vil se en god økning av elbilsalg i Troms og Finnmark først og fremst, siden det nå endelig blir mulig å ha elbil som bruksbil, også når man vil ut på tur. Tror til og med det vil merkes i nordlige deler av Nordland også, selv om det nok er Nord-Troms og Finnmark vi vil se størst oppsving.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Hansi

Skrev det samme som kommentar på selve artikkelen:

Veldig bra :)

Hvilken betalingsløsning blir det på disse laderne? Forhåpentligvis ikke 3 nye aktører man må opprette konto hos?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Amatøren

Sitat fra: Hansi på søndag 31. mai 2020, klokken 16:01Forhåpentligvis ikke 3 nye aktører man må opprette konto hos?
Dessverre meget mulig, men det vil tiden vise.

Hadde vært flott hvis de gikk inn i betalingssamarbeidet som Circle K Norge, E.ON Sverige og Virta har. De tre operatørene deler kundedatabase og belalingsløsning.

Så er man registrert på en av de tre så kan man logge inn på de to andre med samme epost (bruker) og passord. Brikker og betalingsmåte er da også synlige.

Jeg registrerte meg på E.ON Sverige før Circle K begynte. Bruker da E.ON kortet på Cirkel K.

Har da også E.ON i hele Europa på kjøpet. 😉
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Hansi

Det høres ut som en god modell, hadde man bare fått alle tilbydere til å være med på noe lignende så..

Fant svaret i pressemeldingen fra Enova, https://presse.enova.no/pressreleases/naa-kommer-ladenettverket-for-elbil-i-troms-og-finnmark-3002098:
Sitat...mens Ishavskraft skal stå som operatør av hurtigladerne.
Da blir det vel "bare" en aktør til å måtte opprette konto hos.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

RJK

Sitat fra: Hansi på søndag 31. mai 2020, klokken 16:59
Det høres ut som en god modell, hadde man bare fått alle tilbydere til å være med på noe lignende så..

Fant svaret i pressemeldingen fra Enova, https://presse.enova.no/pressreleases/naa-kommer-ladenettverket-for-elbil-i-troms-og-finnmark-3002098:
Sitat...mens Ishavskraft skal stå som operatør av hurtigladerne.
Da blir det vel "bare" en aktør til å måtte opprette konto hos.

Det blir vel bare en betalingsløsning, men ser ikke det du mener å se i artikkelen. Ja, Ishavskraft skal drifte selve ladestasjonene, men hvordan man får betalt, og gjennom hvem, det klarer jeg rett og slett ikke finne ut. En mulighet er gjennom tidligere samarbeidspartner Fortum C&D, som de i ettertid overtok prosjektet fra når Fortum trakk seg ut av søknadsbiten. Men det er altså ingen garanti for dette.

Prøvd å søke på om Ishavskraft har noe info om betalingsløsning, men ser ikke noe til annet enn hjemmeladere. De har visstnok noen "destinasjonsladere" rundt om som foreløpig ser ut til å være gratis./betalt av samarbeidspartnere (kjøpesentre etc.).
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Hansi

Jeg antok, kanskje feilaktig som du påpeker, at operatør selv ville stå for betalingsløsning. Da får vi vente og se hva fasit blir, personlig håper jeg at det ikke blir nok et sted man må opprette konto.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

goggo

Si meg, er det bare jeg som fikk frysninger langt nedover ryggen når det ble kjent at Ishavskraft skal operere disse ladestasjonene?

Sjelden har vi vel hatt hissigere diskusjoner og meningsytringer her på forumet enn når vi for 7-8 år siden diskuterte priser og manglende oppetid hos Ishavskraft/Ishavsveien/Arctic Roads (kjært barn har som kjent mange navn)...

Nå tror jeg selvfølgelig IKKE at "suksesshistorien" med tilnærmet uoppsigelig årsabbonement eller en skyhøy dropin-pris skal  videreføres fra den gode gamle tida da vi alle var så glade i denne ladeoperatøren... ;)

Derimot tror og håper jeg at Ishavskraft nå ønsker å vise at de har lært av egnes og andres erfaringer, og har tatt mål av seg til å drifte disse ladestasjonene med fornuftig prising og tilnærmet 100% oppetid på ladestasjonene selv om de skal stå i et utfordrende klima.

Det jeg er mest spent på er faktisk hvordan de planlegger å beskytte de mot vær og vind, og hvilke avtaler som gjøres mht snømåking etc. Og om de har avklart om det er eier eller operatør som har ansvaret for disse sakene.

https://web.archive.org/web/20130710212951/http://www.ishavsveien.no/om-ishavsveien/

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

turfsurf

Sitat fra: goggo på mandag 01. juni 2020, klokken 10:12
Si meg, er det bare jeg som fikk frysninger langt nedover ryggen når det ble kjent at Ishavskraft skal operere disse ladestasjonene?

Sjelden har vi vel hatt hissigere diskusjoner og meningsytringer her på forumet enn når vi for 7-8 år siden diskuterte priser og manglende oppetid hos Ishavskraft/Ishavsveien/Arctic Roads (kjært barn har som kjent mange navn)...

Visste ikke at det var samme firma, selv om navnet lignet.

De klarte å forsinke utbygging av hurtigladere langs E18 gjennom Vestfold med 2 år grunnet konsesjoner de aldri bygde ut.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA