Faktisk så vil jeg heller ha et nettverk med Tesla hurtigladere enn CHAdeMO støtte, fordi CHAdeMO laderne er satt opp på helt feil steder i forhold til hvor de trenger å være for å øke rekkevidden på en Tesla. Der de er satt opp så passer de fint for LEAFer som skal til butikken og ikke har nok energi til å komme seg hjem, men dette er ikke en aktuell problemstilling for en Tesla. For Tesla gjelder det mer å sette laderne langs hovedveiene, ca hver 300 km, slik at man kan bruke Teslaen sin som en vanlig bil.
Ikke enig der, på min vei til hytta (E6 fra Sarpsborg og nordover) står (eller står det snart) ladere på følgende steder:
Rygge (ved E6, snart på begge sider)
Vestby (snart, kanskje på begge sider, ved E6)
Vinterbro (snart, står en litt nærmere Ski nå)
Frogner (snart, ved E6)
Minnesund (Statoil)
Hamar (ved kjøpesenter)
Lillehammer (snart, ved kjøpesenter nært E6)
Dette er etter min mening en meget godt plassert rekke med hurtigladere, ca. 30-60km mellom dem og nært E6 men alikevel på steder man godt kan tilbringe 30 minutter utenfor bilen.
Jeg vil helst ikke ha hurtigladere på øde rasteplasser der man må sitte i bilen og vente om det ikke er en pen sommerdag ute. 300km avstand er også ALT for mye, man risikerer å måtte vente i kø eller bli strandet om den er defekt. Med CHAdeMO hver 30-40km stopper man bare på en lader tidligere enn man har rekkevidde til så har man én i backup.
Med 480km rekkevidde kjører man neppe mer på én dag enn at man klarer seg med én hurtiglading. Da spiller det liten rolle for min del om den tar 35 min. eller 1 time. Man vil gjerne ha litt mat etter 4 timers kjøring...