Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor vil du ha Tesla hurtigladere?

Startet av Espen Hugaas Andersen, søndag 08. april 2012, klokken 19:58

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Link til kart over ønskede hurtigladere


Denne tråden på Tesla forumet tror jeg kan ha en verdi for det norske Tesla markedet.

Tesla har ikke sagt at de kommer til å sette opp hurtigladere i Europa, men slik jeg ser det er det viktig å vise interesse for hurtigladere, slik at Tesla ser at det faktisk er interesse for de. Faktisk så vil jeg heller ha et nettverk med Tesla hurtigladere enn CHAdeMO støtte, fordi CHAdeMO laderne er satt opp på helt feil steder i forhold til hvor de trenger å være for å øke rekkevidden på en Tesla. Der de er satt opp så passer de fint for LEAFer som skal til butikken og ikke har nok energi til å komme seg hjem, men dette er ikke en aktuell problemstilling for en Tesla. For Tesla gjelder det mer å sette laderne langs hovedveiene, ca hver 300 km, slik at man kan bruke Teslaen sin som en vanlig bil.

Så, hvor vil du ha hurtigladere?

Følg reglene som fastsatt i tråden på Tesla forumet:


  • For å legg til en markør, bruk "Additions"/"Add Marker - Detailed eller Simple" menyen.
  • Bruk reservasjonsnummeret, "(EU)", fulgt av bindestrek og din prioritering av ladepunktet. F.eks. "P409 (EU)-1", "S106 (EU)-1"
  • Bruk fargekodingen som er beskrevet på bunnen av skjermen. Grønn = 90 kW, lys grønn= 20 kW, lys blå= 10 kW
  • Hvis det allerede er en markør på ditt ønskede sted, legg til markøren litt til siden for den eksisterende markøren. Ellers vil den ikke synes.
  • Hvis det allerede er lagt en markør på ditt ønskede sted, sørg for å plasser en ekstra markør. Dette er for å synliggjøre ovenfor Tesla at det er et reelt ønske om en hurtiglader på dette stedet.
  • Legg inn så nøyaktig posisjon som mulig. Markørene bør helst legges inn i områder du er kjent, slik at du legger markørene på best mulig sted.

Jeg har lagt inn et grovt hurtiglader-nett som jeg gjerne skulle se at Tesla installerte i Norge. Hvis de 16 hurtigladerene jeg har lagt inn ble satt opp, så ville det ikke være noe i veien for å dra hvor som helst i Norge. Men jeg er sikker på at det er andre Tesla-fans som kjenner bedre til områder enn meg, og vet hvor andre ladere helst burde settes opp.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 08. april 2012, klokken 19:58
Faktisk så vil jeg heller ha et nettverk med Tesla hurtigladere enn CHAdeMO støtte, fordi CHAdeMO laderne er satt opp på helt feil steder i forhold til hvor de trenger å være for å øke rekkevidden på en Tesla. Der de er satt opp så passer de fint for LEAFer som skal til butikken og ikke har nok energi til å komme seg hjem, men dette er ikke en aktuell problemstilling for en Tesla. For Tesla gjelder det mer å sette laderne langs hovedveiene, ca hver 300 km, slik at man kan bruke Teslaen sin som en vanlig bil.

Ikke enig der, på min vei til hytta (E6 fra Sarpsborg og nordover) står (eller står det snart) ladere på følgende steder:

Rygge (ved E6, snart på begge sider)
Vestby (snart, kanskje på begge sider, ved E6)
Vinterbro (snart, står en litt nærmere Ski nå)
Frogner (snart, ved E6)
Minnesund (Statoil)
Hamar (ved kjøpesenter)
Lillehammer (snart, ved kjøpesenter nært E6)

Dette er etter min mening en meget godt plassert rekke med hurtigladere, ca. 30-60km mellom dem og nært E6 men alikevel på steder man godt kan tilbringe 30 minutter utenfor bilen.

Jeg vil helst ikke ha hurtigladere på øde rasteplasser der man må sitte i bilen og vente om det ikke er en pen sommerdag ute. 300km avstand er også ALT for mye, man risikerer å måtte vente i kø eller bli strandet om den er defekt. Med CHAdeMO hver 30-40km stopper man bare på en lader tidligere enn man har rekkevidde til så har man én i backup.

Med 480km rekkevidde kjører man neppe mer på én dag enn at man klarer seg med én hurtiglading. Da spiller det liten rolle for min del om den tar 35 min. eller 1 time. Man vil gjerne ha litt mat etter 4 timers kjøring...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kjølholdt

Mellom bergen og oslo er det 2 chademo ladere, umulig å komme seg dit med noen av dagens el biler. Men man trenger kun 1-2 hurtigladere for å komme seg over fjellet med en tesla model x. Ser at dekningen av chademo ladere er bedre på østlandet, men mellom vest og øst er det for dårlig. Trenger noen hurtigladere mellom Bergen og Oslo for ¨kjøre over.
Skal elbil bli for noe annet enn menigheten må man ha lademuligheter som gjør det mulig å kjøre strekningen Bergen - Oslo med en lading. Hvis ikke vil el bil kun være for spesiellt interesserte.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Rio

Sitat fra: kjølholdt på søndag 08. april 2012, klokken 21:24
Mellom bergen og oslo er det 2 chademo ladere, umulig å komme seg dit med noen av dagens el biler. Men man trenger kun 1-2 hurtigladere for å komme seg over fjellet med en tesla model x. Ser at dekningen av chademo ladere er bedre på østlandet, men mellom vest og øst er det for dårlig. Trenger noen hurtigladere mellom Bergen og Oslo for ¨kjøre over.
Skal elbil bli for noe annet enn menigheten må man ha lademuligheter som gjør det mulig å kjøre strekningen Bergen - Oslo med en lading. Hvis ikke vil el bil kun være for spesiellt interesserte.

Altså, jeg er veldig for at man setter opp hurtigladere langs hovedveiene, men det er faktisk store deler av befolkningen som ikke har det store behovet for å kjøre mellom Oslo og Bergen! ;)


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

III

Fagernes , evt. Leira, ville vært naturlig plass for lader , E16 er jo tross alt stamveien til Bergen , i tillegg til at det er ekstremt mange hytteiere i området, som er sannsynlige Tesla model S-kjøpere(skulle ønske jeg var det). ::)
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

jkirkebo

Sitat fra: Rio på søndag 08. april 2012, klokken 21:31
Altså, jeg er veldig for at man setter opp hurtigladere langs hovedveiene, men det er faktisk store deler av befolkningen som ikke har det store behovet for å kjøre mellom Oslo og Bergen! ;)

Sant nok. Nå er jeg stort sett minst en tur i Bergen (og Ålesund) hvert år, men har aldri engang vurdert å kjøre bil. Det blir enten fly eller tog, evt. en kombinasjon, avhengig av hvor god tid vi har.

Selv om jeg hadde en Tesla Model S og det var et par Tesla hurtigladere på veien hadde jeg ikke vurdert bil på slike distanser. Eneste unntaket er om vi drar på bilferie for å se landet, men da kjører vi sjelden mer enn 30 mil pr. dag, maks 40. Da holder det med lading over natten om man finner et 32A uttak.

Så for Oslo-Bergen ønsker jeg meg heller kortere kjøretid for jernbanen. Rundt 4 timer hadde vært koselig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kjølholdt

Er fra sarpsborg bor i bergen. Om sommeren er det kun bil som er alternativet for ferien, trenger bil for å komme på hytta  i østfold.Deretter videre opp til sunnmøre fra østfold, derettter til Bergen. Må jo være fler enn meg som har dette tur mønstert om sommeren. Derfor hurtigladere spredd utover takk...............
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: jkirkebo på søndag 08. april 2012, klokken 21:00Ikke enig der, på min vei til hytta (E6 fra Sarpsborg og nordover) står (eller står det snart) ladere på følgende steder:

Rygge (ved E6, snart på begge sider)
Vestby (snart, kanskje på begge sider, ved E6)
Vinterbro (snart, står en litt nærmere Ski nå)
Frogner (snart, ved E6)
Minnesund (Statoil)
Hamar (ved kjøpesenter)
Lillehammer (snart, ved kjøpesenter nært E6)

Dette er etter min mening en meget godt plassert rekke med hurtigladere, ca. 30-60km mellom dem og nært E6 men alikevel på steder man godt kan tilbringe 30 minutter utenfor bilen.
Er ingen av disse jeg kunne finne på å bruke. Er faktisk ikke en eneste en i hele landet jeg kunne finne på å bruke.

Sitat fra: jkirkebo på søndag 08. april 2012, klokken 21:00Jeg vil helst ikke ha hurtigladere på øde rasteplasser der man må sitte i bilen og vente om det ikke er en pen sommerdag ute. 300km avstand er også ALT for mye, man risikerer å måtte vente i kø eller bli strandet om den er defekt. Med CHAdeMO hver 30-40km stopper man bare på en lader tidligere enn man har rekkevidde til så har man én i backup.
Poenget er ikke å plassere de ved øde rasteplasser. Kjøpesentre, restauranter, veikroer, fergeoverganger der man vil som oftest måtte vente litt, handlegater, osv er gode steder. Og det bør helst ikke være bare et ladepunkt. Man kan sette opp to DC hurtigladere og kanskje fem 3-fase 400V punkter på 30 kW. Ihvertfall på de mer sentrale ladestasjonene. Og minimum et DC 90 kW og to 3-fase 30 kW punkter, uansett hvor usentralt det er. De ekstra 3-fase punktene bør ikke koste mye, man har trolig 3-fase inn på hurtigladeren, så da er det noen titusener i kabling og kontakter, og en elektriker i en dag. Og hvis man er uheldig og må vente på hurtigladeren, så kan man ihvertfall lade med 30 kW mens man venter.

Sitat fra: jkirkebo på søndag 08. april 2012, klokken 21:00Med 480km rekkevidde kjører man neppe mer på én dag enn at man klarer seg med én hurtiglading. Da spiller det liten rolle for min del om den tar 35 min. eller 1 time. Man vil gjerne ha litt mat etter 4 timers kjøring...
En del av poenget med laderne er å avlive myten om at elbilen er en pendlerbil, bil nr 2, osv. Det kan man ikke gjøre om man ikke kan vise til at elbilen kan utføre de mest absurde kjøreturer nesten like bra som en bensinbil. Det er de som velger å kjøre 1000 km på en dag. Jeg kan ikke si jeg er blant de, men de finnes. Så lenge de går rundt og sier elbiler suger, uten at vi egentlig kan tilbakevise dette, så får elbiler et dårligere rykte enn de trenger å ha.

Jeg syns en investering på 8 millioner for å dekke hele landet med hurtigladere er en fullstendig marginal kostnad, når man så kan selge ideen om ubegrenset rekkevidde.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

arnejorg1

Da har jeg også plassert mitt ønske. Fint at det er plassert ut øsnker på e6 trondheim-oslo, men jeg valgte og legge til en stasjon på elverum. Så kan folk velge og kjøre Østerdalen, det blir 4-5 mil kortere ;)
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: arnejorg1 på mandag 09. april 2012, klokken 12:31
Da har jeg også plassert mitt ønske. Fint at det er plassert ut øsnker på e6 trondheim-oslo, men jeg valgte og legge til en stasjon på elverum. Så kan folk velge og kjøre Østerdalen, det blir 4-5 mil kortere ;)
Det kan være lurt. Jeg tenker E6 kanskje er mer passende for en større mengde folk. Fra Oslo blir det enklere å komme seg til Ålesund, Molde, Kristiansund og Trondheim, ikke bare Trondheim. (Og motsatt vei, så klart.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

arnejorg1

Tror ikke tesla kommer i nærheten av så mange hurtigladere i Norge, men jeg håper ialefall at de plasserer hurtigladere langs de viktigste veistrekningene, som riksveier og europaveier. Det skal jo ikke så grusomt mange til heller når man plasserer dem med 20 mils rekkevidde, slik at tesla med den minste batteriepakken også blir hjulpet.
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

Griffel

Sitat fra: AGD på søndag 08. april 2012, klokken 21:59
Fagernes , evt. Leira, ville vært naturlig plass for lader , E16 er jo tross alt stamveien til Bergen , i tillegg til at det er ekstremt mange hytteiere i området, som er sannsynlige Tesla model S-kjøpere(skulle ønske jeg var det). ::)

Ideel plasering. Asker og Bærum har den høyeste elbiltettheten i Norge, og det vil forundre meg om ikke det vil gjelde Tesla tettheten også.
De fleste hytter som eies av inbygger i Asker og Bærum ligger i Valdres. Hva er da mer naturlig enn å plassere en ladestasjon i Fagernes?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

minimink

Hadde vært ideelt med superlader på Bagn i Valdres. Det er ideellt sted å handle for hytteturister, har pol, og ligger slik at også etnedal/Dokka området kan benytte det. For de som har hytter på Beitostølen/ Tyin etc vil dette trygge at de kommer frem med god batterikapasitet. På Fagernes er det allerede Type 2 lader (men få uttak)

Lykkelig eier av P85 D

geikjo

#13
Sitat fra: minimink på mandag 20. april 2015, klokken 07:09
Hadde vært ideelt med superlader på Bagn i Valdres. Det er ideellt sted å handle for hytteturister, har pol, og ligger slik at også etnedal/Dokka området kan benytte det. For de som har hytter på Beitostølen/ Tyin etc vil dette trygge at de kommer frem med god batterikapasitet. På Fagernes er det allerede Type 2 lader (men få uttak)

Lykkelig eier av P85 D

Hvis du ser på 2015 på supercharger-kartet så kommer det SC i Valdres:
http://www.teslamotors.com/no_NO/supercharger

Men blir nok på Fagernes/Leira
-
Når øst/vest er stengt via Hallingdal så er Fagernes/Leira mest naturlig for bilene som kommer over Golsfjellet. Samt at den fanger opp de som kommer fra Dokka.

Bagn blir jo bare for de som kommer E16.

P85D

Sørover og østover fra Oslo er det SC ca 5 mil fra Oslo.
Det bør være en SC i samme avstand fra Oslo Nordover også. En SC i nærheten av Gardermoen ville vært veldig bra.
MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA