Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor vil du ha Tesla hurtigladere?

Startet av Espen Hugaas Andersen, søndag 08. april 2012, klokken 19:58

« forrige - neste »

Sjøhyene

Bør jo så klart prioritere de strekkene med mest trafikk. De har jo et begrenset budsjett så da må man velge de områdene der nytte / kost forholdet blir best.
Motorvei med 100-110 sone vil også kreve høyere SC tetthet enn riksveier med 80 sone, da forbruket her er merkbart høyere.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Cato76

Det mangler en SC i nærheten av Stavanger (Algård, Forus eller i Sandnes området). For dersom en kommer fra Lyngdal og en ikke skal lengre enn til Stavanger (bedriftsbesøk etc.), så er en avhengig av å lade for å komme tilbake til Lyngdal igjen. Lyngdal-Stvg-Lungdal er 320km dette blir fort i korteste laget dersom det blir litt småkjøring i Stavanger før retur.
-Snakker av erfaring  8)
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

dosmont

Alle skal få!  8)
Det høres ut som at det er 1 superlader som det er igjen å bygge, når jeg ser utviklingen på diskusjonen.

Synes at det skulle vært ca 100km mellom hver Superlader, med tanke på kommende Modell 3.
Også områder med høy elbiltetthet trenger flere lade-båser og flere lokasjoner.
For det blir ikke avstanden mellom ladestasjonene som blir utfordringen i fremtiden, det er plasser for lading til alle Teslaene.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

eclipse

Jeg bor i Stavanger så jeg mener at vi ikke trenger SC nærmere en 200 km fra Stavanger, jo forresten sett opp en i Sirdalen så jeg får dekket MITT behov når jeg er på hytten!

Håper dere forsto ironien i dette. Siden jeg er fra Stavanger så har jeg glede av SC som ikke er i Stavanger, en SC skal jo brukes når vi er på reise... ikke sant?

Faktum er at veldig mange som kommer sørfra og har ladet i Lyngdal ikke skal videre nordover, Stavanger er en endestasjon; sjekk med NSB. Det er dermed et problem å komme tilbake til Lyngdal, eller forsåvidt alle retninger unntatt nord. Det er derfor behov for en hurtiglader på Ålgård som gjør det mulig å returnere til Lyngdal eller kjøre til Vinje, eventuelt Odda/Røldal hvis noe dukker opp der.

Dette er jo et problem sørlendinger og østlendinger har så debatten om h em som har flest SC er jo helt bak mål, eller bruker dere SC til daglig lading kanskje, det kan jo virke slik på debatten.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Tor med Leifen

"Noen" skal jo videre nord for Stavanger :) Det går endel strøm med fra Brokelandsheia til Lyngdal og ladestoppet på Lyngdal drar ut fordi man må være sikker på å ha nok til å nå Aksdal. Husker jeg spurte Tesla-selgeren i Bergen om S60 virkelig holdt Lyngdal-Aksdal på vinteren og han svarte "ja, det skal gå fint, men det er ikke langt opp til S85 i pris, egentlig":) Vedder en pakke jødekaker på at det kommer supercharger på Ålgård innen kort tid.

Dag A.

Nå vet jeg ikke hva installasjon av SC koster, men skulle gjerne sett at f.eks Statoil eller Shell hadde satt opp 1-2 ladepunkter på sine stasjoner nationwide og deretter tatt betalt for ladingen.

Vet ikke hva som hadde vært akseptabel pris for fullading, 3-5kr pr kW?

Men med en slik tetthet på laderne og ladehastighet så hadde man aldri trengt å tenke på rekkevidde igjen  :)

Vet ikke om det er utopi, men i mitt indre så håper jeg at en eller annen stasjonskjede ser at det faktisk kan være lønnsomt å få inn disse kundene 20 minutter på stasjonen i tillegg til at de betaler for ladningen.
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

steinidar

Gardermoen

ksandal

Sitat fra: Dag A. på torsdag 23. april 2015, klokken 20:02
Vet ikke hva som hadde vært akseptabel pris for fullading, 3-5kr pr kW?

Men med en slik tetthet på laderne og ladehastighet så hadde man aldri trengt å tenke på rekkevidde igjen  :)


Tuller du?  5kr pr kw? når kostpris er under 80 øre.  Nei max 2 kr pr kw... men som Tesla Eier, betaler jeg ikke på hurtiglading, da 16000kr av prisen i bilen er til lading.  Og for de fleste er nok det kanskje 50kr pr kwh, siden det ikke blir brukt så mye.

Rekkeviddeanskt idag er egentlig kun angst for og måtte ta en ufrivelig stopp på 20-30 min på veien  :o da en kan lade overalt snart.

Kunne tenkt meg en hurtiglader i Bergen SØR eller faktisk på Vest siden av Bergen for de som skal på tur i øygarden.
Det blir tungvindt og kjøre 20 minutter feil vei for og lade når man skal sørover.
mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

nie

Det burde jo være en selvfølge at det kommer en superlader ved det nye Tesla-senteret på Kokstad.
Da ville forsåvidt Bergen Sør være greit dekket.
Ulempen ville være at den ikke ligger langs E39 for de som skal sørover i fylket.

jkirkebo

Sitat fra: ksandal på fredag 24. april 2015, klokken 12:09
Tuller du?  5kr pr kw? når kostpris er under 80 øre. 

Kostpris er LANGT over 80 øre, husk effektavgiften som i snitt er rundt 50,- pr. kWh pr. måned. på en lader som kan bruke 48kW peak blir det 2400 kroner. Er den i bruk i 5% av tiden (gjennomsnittlig brukstid i følge info fra leverandørene) og ladeeffekten er 30kW i snitt brukes det 1100kWh pr. måned. Da blir bare effektavgiften over 2 kroner pr. kWh. Legg på nettleie og strømkostnad så er kostprisen oppunder 3,- pr. kWh.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ihlhaug

Sitat fra: jkirkebo på fredag 24. april 2015, klokken 13:35
Sitat fra: ksandal på fredag 24. april 2015, klokken 12:09
Tuller du?  5kr pr kw? når kostpris er under 80 øre. 

Kostpris er LANGT over 80 øre, husk effektavgiften som i snitt er rundt 50,- pr. kWh pr. måned. på en lader som kan bruke 48kW peak blir det 2400 kroner. Er den i bruk i 5% av tiden (gjennomsnittlig brukstid i følge info fra leverandørene) og ladeeffekten er 30kW i snitt brukes det 1100kWh pr. måned. Da blir bare effektavgiften over 2 kroner pr. kWh. Legg på nettleie og strømkostnad så er kostprisen oppunder 3,- pr. kWh.

Mulig jeg er litt treig, men effektavgift? Når jeg lader hjemme betaler jeg pr i dag 24,95 øre pr kWh til selskapet som leverer strømmen. Deretter skal BKK (kraftselskapet) ha samme summen pr kWh, da er det totalt 50 øre. I tillegg skal BKK ha en årsavgift på totalt 1100 kr uavhengig av forbruk, dvs 92 kr mnd. Jeg har et forbruk på ca 900 kWh pr mnd. Da havner jeg på ca 60-80 øre pr kWh inkl svigninger i strømprisen.

Edit: Nå begynner det å skli litt ut ift emnet i tråden.
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

Tuxedo

Sitat fra: ihlhaug på fredag 24. april 2015, klokken 13:57

Mulig jeg er litt treig, men effektavgift?
Næringsdrivende må betale effektavgift, det slipper du som husholdningskunde.

Thomas Parsli

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

timingbeltkiller

Det kjedelige faktum er kommersiell hurtiglading som skal dekke:
- avskriving på investering
- vedlikehold av anlegget
- strømpris inn
- fortjeneste til eier

vil neppe noen gang kunne levere strøm til X km kjøring
til samme pris som du tanker diesel til X km kjøring for.

I praksis betyr det Tesla har monopol på å selge elbil til alle:
- som ikke kan lade hjemme eller på jobb
- som regelmessig kjører langturer

I sum utgjør det godt over halvparten av verdens nåværende og kommende bileiere.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

ksandal

Jeg vil fortsatt ha en superlader SØR og VEST for Bergen. Norges nest største by bør ha mer en EN hurtiglader.

God Helg... nå skal jeg Tesla tusle rundt om kring :-) for en drømmebil :-) 4000 km på en mnd :-)   
mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA