Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ABRP (A better route planner) spørsmål og svar

Startet av ThomasEL, torsdag 28. mai 2020, klokken 09:49

« forrige - neste »

storeulv

I min eGolf er det sånn at integrert navi vises i det dynamiske displayet (cockpit+/- på Audi'sk), navigasjon med Google Maps eller Apple Maps via Apple Carplay vises kun i den store senter-skjermen.

Hvordan funker dette på Audi? Får man Google/Apple navigasjon i Cockpit-displayet?
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

ThomasEL

Egentlig begynner jo "e-tron rute", altså bilens egen reiseruteplanlegger å bli ok etter kartoppdatering og oppdatering av navigasjonsmodul.

Men der savner jeg følgende (evt er det bare jeg som ikke har funnet ut av det):
- Mulighet for å manuelt endre et foreslått ladestopp
- Mulighet for å planlegge i appen med en selvbestemt start-SOC. Hvis man planlegger i appen (i stedet for i bilen), så tar jo ruteplanleggeren utgangspunkt i nåværende SOC...

(For å illustrere med et eksempel: Jeg la inn samme rute, altså Kristiansand-Molde, i Audi-appen som i ABRP. Men på det tidspunkt jeg gjorde dette, så hadde bilen min bare ca 45% SOC. Dermed legger appen inn et par tullete ladestopp i starten, stopp som er helt unødvendige siden jeg selvsagt vil lade opp til nærmere 100% før avreise. Planleggweren kommer dermed "skeivt ut", og klarer ikke prioritere kun lynladere. Etter hvert, for siste del av turen, så blir stoppene relativt smarte (lynladere) og ganske like de ABRP foreslår.)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

Sitat fra: storeulv på fredag 29. mai 2020, klokken 09:06
I min eGolf er det sånn at integrert navi vises i det dynamiske displayet (cockpit+/- på Audi'sk), navigasjon med Google Maps eller Apple Maps via Apple Carplay vises kun i den store senter-skjermen.

Hvordan funker dette på Audi? Får man Google/Apple navigasjon i Cockpit-displayet?

Hvis man bruker Google maps via apple car play, så får man det vel ikke i dash, kun i stort display. Men etter jeg satt i SIM-kort har jeg ikke giddet bruke apple car play. Nå får jeg jo Google satelittkart direkte i bilens NAVI, og da får jeg også kartbildet i dash.

Når det gjelder oppdatering av ladestasjoner:
Ladestasjoner får man jo online så lenge man har SIM-kort. Det er i alle fall slik jeg oppfatter det. Så den håpløse, årelange forsinkelsen som var i f eks Leafen, syns jeg nå er eliminert.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

kaiat

Sitat fra: ThomasEL på fredag 29. mai 2020, klokken 09:17
Når det gjelder oppdatering av ladestasjoner:
Ladestasjoner får man jo online så lenge man har SIM-kort. Det er i alle fall slik jeg oppfatter det. Så den håpløse, årelange forsinkelsen som var i f eks Leafen, syns jeg nå er eliminert.

Min 2014 Leaf oppdaterer da ladestasjoner hele tiden? Men det var kanskje annerledes når du hadde Leaf? Ganske snerten funksjon forøvrig, som gjør at jeg faktisk bruker orginalnavigasjonen til tross for at kartet er håpløst utdatert.

Renzir

Sitat fra: ThomasEL på fredag 29. mai 2020, klokken 09:11
Egentlig begynner jo "e-tron rute", altså bilens egen reiseruteplanlegger å bli ok etter kartoppdatering og oppdatering av navigasjonsmodul.

Men der savner jeg følgende (evt er det bare jeg som ikke har funnet ut av det):
- Mulighet for å manuelt endre et foreslått ladestopp
- Mulighet for å planlegge i appen med en selvbestemt start-SOC. Hvis man planlegger i appen (i stedet for i bilen), så tar jo ruteplanleggeren utgangspunkt i nåværende SOC...

(For å illustrere med et eksempel: Jeg la inn samme rute, altså Kristiansand-Molde, i Audi-appen som i ABRP. Men på det tidspunkt jeg gjorde dette, så hadde bilen min bare ca 45% SOC. Dermed legger appen inn et par tullete ladestopp i starten, stopp som er helt unødvendige siden jeg selvsagt vil lade opp til nærmere 100% før avreise. Planleggweren kommer dermed "skeivt ut", og klarer ikke prioritere kun lynladere. Etter hvert, for siste del av turen, så blir stoppene relativt smarte (lynladere) og ganske like de ABRP foreslår.)

Du har vel da iPhone som meg. Det som er håpløst er at funksjonen med å velge avreise soc finnes på android men ikke på iPhone.

woody

Sitat fra: Renzir på lørdag 30. mai 2020, klokken 20:06
Sitat fra: ThomasEL på fredag 29. mai 2020, klokken 09:11
Egentlig begynner jo "e-tron rute", altså bilens egen reiseruteplanlegger å bli ok etter kartoppdatering og oppdatering av navigasjonsmodul.

Men der savner jeg følgende (evt er det bare jeg som ikke har funnet ut av det):
- Mulighet for å manuelt endre et foreslått ladestopp
- Mulighet for å planlegge i appen med en selvbestemt start-SOC. Hvis man planlegger i appen (i stedet for i bilen), så tar jo ruteplanleggeren utgangspunkt i nåværende SOC...

(For å illustrere med et eksempel: Jeg la inn samme rute, altså Kristiansand-Molde, i Audi-appen som i ABRP. Men på det tidspunkt jeg gjorde dette, så hadde bilen min bare ca 45% SOC. Dermed legger appen inn et par tullete ladestopp i starten, stopp som er helt unødvendige siden jeg selvsagt vil lade opp til nærmere 100% før avreise. Planleggweren kommer dermed "skeivt ut", og klarer ikke prioritere kun lynladere. Etter hvert, for siste del av turen, så blir stoppene relativt smarte (lynladere) og ganske like de ABRP foreslår.)

Du har vel da iPhone som meg. Det som er håpløst er at funksjonen med å velge avreise soc finnes på android men ikke på iPhone.
Hmm. Jeg har valget for Departure SoC i appen for iPhone. Eller noe jeg misforstod?


Sent from my iPhone using Tapatalk
2015 e-Golf Night Blue
2013 Auris Touring Sport hybrid
2019 Kia e-Niro First Edition
2019 Audi e-tron 55 Edition One
2013 Nissan Leaf
2020 Mercedes EQV 300 Charge
2023 Tesla Y LR

ThomasEL

Sitat fra: woody på lørdag 30. mai 2020, klokken 20:29
Sitat fra: Renzir på lørdag 30. mai 2020, klokken 20:06
Sitat fra: ThomasEL på fredag 29. mai 2020, klokken 09:11
Egentlig begynner jo "e-tron rute", altså bilens egen reiseruteplanlegger å bli ok etter kartoppdatering og oppdatering av navigasjonsmodul.

Men der savner jeg følgende (evt er det bare jeg som ikke har funnet ut av det):
- Mulighet for å manuelt endre et foreslått ladestopp
- Mulighet for å planlegge i appen med en selvbestemt start-SOC. Hvis man planlegger i appen (i stedet for i bilen), så tar jo ruteplanleggeren utgangspunkt i nåværende SOC...

(For å illustrere med et eksempel: Jeg la inn samme rute, altså Kristiansand-Molde, i Audi-appen som i ABRP. Men på det tidspunkt jeg gjorde dette, så hadde bilen min bare ca 45% SOC. Dermed legger appen inn et par tullete ladestopp i starten, stopp som er helt unødvendige siden jeg selvsagt vil lade opp til nærmere 100% før avreise. Planleggweren kommer dermed "skeivt ut", og klarer ikke prioritere kun lynladere. Etter hvert, for siste del av turen, så blir stoppene relativt smarte (lynladere) og ganske like de ABRP foreslår.)

Du har vel da iPhone som meg. Det som er håpløst er at funksjonen med å velge avreise soc finnes på android men ikke på iPhone.
Hmm. Jeg har valget for Departure SoC i appen for iPhone. Eller noe jeg misforstod?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Sikker på du har det i Audi-appen? Eller mener du nå ABRP-appen?
(Beklager litt rotete med at vi har diskutert begge apper i samme tråd her🤪🤪)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

woody

Sitat fra: ThomasEL på lørdag 30. mai 2020, klokken 23:09
Sitat fra: woody på lørdag 30. mai 2020, klokken 20:29
Sitat fra: Renzir på lørdag 30. mai 2020, klokken 20:06
Sitat fra: ThomasEL på fredag 29. mai 2020, klokken 09:11
Egentlig begynner jo "e-tron rute", altså bilens egen reiseruteplanlegger å bli ok etter kartoppdatering og oppdatering av navigasjonsmodul.

Men der savner jeg følgende (evt er det bare jeg som ikke har funnet ut av det):
- Mulighet for å manuelt endre et foreslått ladestopp
- Mulighet for å planlegge i appen med en selvbestemt start-SOC. Hvis man planlegger i appen (i stedet for i bilen), så tar jo ruteplanleggeren utgangspunkt i nåværende SOC...

(For å illustrere med et eksempel: Jeg la inn samme rute, altså Kristiansand-Molde, i Audi-appen som i ABRP. Men på det tidspunkt jeg gjorde dette, så hadde bilen min bare ca 45% SOC. Dermed legger appen inn et par tullete ladestopp i starten, stopp som er helt unødvendige siden jeg selvsagt vil lade opp til nærmere 100% før avreise. Planleggweren kommer dermed "skeivt ut", og klarer ikke prioritere kun lynladere. Etter hvert, for siste del av turen, så blir stoppene relativt smarte (lynladere) og ganske like de ABRP foreslår.)

Du har vel da iPhone som meg. Det som er håpløst er at funksjonen med å velge avreise soc finnes på android men ikke på iPhone.
Hmm. Jeg har valget for Departure SoC i appen for iPhone. Eller noe jeg misforstod?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Sikker på du har det i Audi-appen? Eller mener du nå ABRP-appen?
(Beklager litt rotete med at vi har diskutert begge apper i samme tråd her)
Åja, unnskyld. Da misforstod jeg. Har forsøkt å henge med på alle innlegg. Men ja, jeg mente ABRP. Da er vi nok enige


Sent from my iPhone using Tapatalk
2015 e-Golf Night Blue
2013 Auris Touring Sport hybrid
2019 Kia e-Niro First Edition
2019 Audi e-tron 55 Edition One
2013 Nissan Leaf
2020 Mercedes EQV 300 Charge
2023 Tesla Y LR

ThomasEL

#23
Mye bra å si om ABRP-appen, men i tillegg til at den ikke alltid kanskje velger de smarteste alternativene når det kommer til ladestopp, så har jeg gjort meg følgende betraktninger:

• Appen stipulerer notorisk for LAVT gjennomsnittsforbruk i forhold til realiteten
• Likevel treffer appen nesten nøyaktig på prosentvis SOC man bruker.

Det ser altså ut til at appen beregner at forbruket skal være lavere enn det i realiteten blir, men så kompenseres dette med at batteriet har mer energi (flere kWt) tilgjengelig enn appen tror. Så regnestykket (antall km • gjennomsnittsforbruk / batteriets nettokapasitet) blir totalt sett ganske riktig likevel🤪

ABRP ser ut til å ta utgangspunkt i at batteriet har 61 kWt tilgjengelig FØR degradering.
(Eksempel fra en stipulert rute: 200 km • 0,258kWt/km = 51,6kWt
Dette skal utgjøre 89% av tilgjengelig batteri. Siden det som default ligger inne 5% degradering, så vil følgende regnestykke stipulere nettokapasitet i et flunk nytt batteri uten degradering over hodet:
51,6kWt / (0,89 • 0,95) = 61kWt)

Det ser altså ut til at ABRP regner med at et fabrikknytt batteri allerede har drøye 5% degradering (61/64,7 = 94,3%)

For et batteri som VIRKELIG har 5% degradering, så ville derfor kanskje det riktigste være å sette 0% degradering i appen, og heller sette OPP referanseforbruket litt. Da vil vel både stipulert forbruk og stipulert prosentvis bruk kunne stemme med virkeligheten...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

RJK

Sitat fra: ThomasEL på mandag 08. juni 2020, klokken 16:07
Mye bra å si om ABRP-appen, men i tillegg til at den ikke alltid kanskje velger de smarteste alternativene når det kommer til ladestopp, så har jeg gjort meg følgende betraktninger:

• Appen stipulerer notorisk for LAVT gjennomsnittsforbruk i forhold til realiteten
• Likevel treffer appen nesten nøyaktig på prosentvis SOC man bruker.

Det ser altså ut til at appen beregner at forbruket skal være lavere enn det i realiteten blir, men så kompenseres dette med at batteriet har mer energi (flere kWt) tilgjengelig enn appen tror. Så regnestykket (antall km • gjennomsnittsforbruk / batteriets nettokapasitet) blir totalt sett ganske riktig likevel🤪

ABRP ser ut til å ta utgangspunkt i at batteriet har 61 kWt tilgjengelig FØR degradering.
(Eksempel fra en stipulert rute: 200 km • 0,258kWt/km = 51,6kWt
Dette skal utgjøre 89% av tilgjengelig batteri. Siden det som default ligger inne 5% degradering, så vil følgende regnestykke stipulere nettokapasitet i et flunk nytt batteri uten degradering over hodet:
51,6kWt / (0,89 • 0,95) = 61kWt)

Det ser altså ut til at ABRP regner med at et fabrikknytt batteri allerede har drøye 5% degradering (61/64,7 = 94,3%)

For et batteri som VIRKELIG har 5% degradering, så ville derfor kanskje det riktigste være å sette 0% degradering i appen, og heller sette OPP referanseforbruket litt. Da vil vel både stipulert forbruk og stipulert prosentvis bruk kunne stemme med virkeligheten...

Grad av degradering kan du stille inn i appen selv, om du går til innstillingene. Så kan man sette opp til 100 % i starten (0 degradering),  og så justere etterhvert som batteriet faktisk degraderes.

Bortsett fra at den ikke takler minusgrader, så ser det ut til å være den mest komplette appen. Ikke perfekt, da det er endel som kunne værrt bedre, men sammenlignet med det jeg har kommet over, er detden beste til nå.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ThomasEL

#25
Takk for innspill :+1:

Ja, jeg vet at man kan stille inn grad av degradering selv. Og jeg er også enig i at dette er beste appen👍

Poenget mitt, for å si det med langt færre ord er:
• Hvis batteriet reelt sett er 0% degradert og appen også er stilt på 0% degradering, så inneholder batteriet mer energi enn appen «tror»
• Appen beregner et litt for lavt gjennomsnittsforbruk
• men disse to «feilene» utligner hverandre langt på vei, slik at totalt sett vises et bra anslag for hvor mange prosent man vil bruke! (Men stipulert forbruk er lavere enn det man reelt kan forvente...)

Hvis man altså ønsker et bedre anslag for gjennomsnittsforbruket, og samtidig beholde det gode anslaget for prosentvis forbruk, så ser det altså ut til at man bør sette referanseforbruket HØYERE enn appen foreslår som default, og samtidig sette grad av degradering litt LAVERE enn man tror er reelt...

Jeg påstår ikke at det ER slik, men det er hva jeg TROR utfra mine beregninger og utregninger så langt.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

#26
Jeg pleier å sette referanseforbruket for e55 ned til 240 Wh/km, som er default for e50. (Dette er da med 20 tommer sommer/vinter. Med 21 tommer må man nok minst 10 Wh/km opp.) Degradering har jeg enda ikke lagt inn. Synes den treffer bra med disse innstillingene, så lenge man er nøye med vind/temperatur/hastighet etc.

Sidevind regner jeg som 50% motvind. Altså, 4-5 m/s sidevind, eller litt fra alle kanter, blir ca. 2 m/s head wind. Synes det enkleste er å bruke Windy appen for å sjekke dette.

PS! Er jeg den eneste som ikke liker appen, eller det nye webdesignet? Håper de aldri fjerner www.abetterrouteplanner.com/classic
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

Sitat fra: elektro på mandag 08. juni 2020, klokken 22:37
Jeg pleier å sette referanseforbruket for e55 ned til 240 Wh/km, som er default for e50. (Dette er da med 20 tommer sommer/vinter. Med 21 tommer må man nok minst 10 Wh/km opp.) Degradering har jeg enda ikke lagt inn. Synes den treffer bra med disse innstillingene, så lenge man er nøye med vind/temperatur/hastighet etc.

Sidevind regner jeg som 50% motvind. Altså, 4-5 m/s sidevind, eller litt fra alle kanter, blir ca. 2 m/s head wind. Synes det enkleste er å bruke Windy appen for å sjekke dette.

PS! Er jeg den eneste som ikke liker appen, eller det nye webdesignet? Håper de aldri fjerner www.abetterrouteplanner.com/classic

Elektro, du er jo balnt de her på forumet som er flink til å få et lavt gjennomsnittsforbruk på e-tronen :+1: Så sånn sett ikke overrasket hvis du får ditt forbruk til å stemme godt overens med det appen stipulerer. Men får du både snittforbruk og antall prosentpoeng SOC du bruker til å stemme med appen..?

Det er det som er mitt poeng:
- Hvis referanseforbruk er stilt slik at appen stipulerer riktig prosent SOC ved ankomst, så viser den for lavt gjennomsnittforbruk
- Hvis man i stedet stiller opp referanseforbruket, slik at stipulert forbruk passer bedre med virkeligheten, så viser appen for mange prosentpoeng SOC brukt, altså det stipuleres at man når målet med lavere SOC enn det som er reelt.

Det virker altså å være en liten "miss match" mellom batteriets netto størrelse og hva appen tror er netto størrelse..


(Jeg er klar over at dette sikkert fremstår som komplett "akademisk none sense" for mange, og det er der sikkert også. Det viktigste er jo tross alt at appen på en rimelig bra måte stipulerer forventet SOC ved ankomst :+1: Men hva er vel elbillivet uten diverse grublerier, utregninger og utprøvinger..? :D :D :police: :police:)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

eivhelle

Gjorde en sammenligning mellom ABRP og erfaringsdata fra bilturen jeg tok i pinsen på strekningen Horten - Geilo. Jeg fikk der et forbruk på 22,0 med 16% SOC i rest på batteriet. ABRP estimerte forbruket til 22,0 og 12% SOC. Altså stemte forbruket på en prikk, mens SOC bommet med 4%.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Amatøren

Ikke dårlig!

Abetterrouteplanner.com kjører jo samme temperatur over hele strekket mens reelt så er det variasjoner så varming og kjølig i bilen varierer og dermed strømtrekk til klima.

Så treffer man vel ikke 100 % på batterielde selv når bilen er så ny.

Bedre at kalkulering går i brukers favør enn at man står i veikanten med tomt batteri, fordi man hoppet over en lader fordi man trodde man skulle nå neste med grei margin. 😉
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA