Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ABRP (A better route planner) spørsmål og svar

Startet av ThomasEL, torsdag 28. mai 2020, klokken 09:49

« forrige - neste »

ThomasEL

I likhet med mange andre her på forumet, så syns jeg denne appen fungerer bra ved ruteplanlegging. Men det er noen småting som ikke helt fungerer som ønskelig:

Jeg har lagt inn ei reiserute fra Kristiansand til Molde.
Appen har valgt fire ladinger:
Ionity Ringdalsskogen (lynlader)
Ionity Dal (lynlader)
Bilkraft Lillehammer (50kW lader)
Ionity Dombås (lynlader)

Egentlig perfekte ladestopp, men:

Hvorfor velger den ikke ladestasjonen med lynlader på Lillehammer?

I stedet velger den en 50kW ladestasjon like i nærheten. Dette medfører at den foreslår å lade til nesten 100% SOC på Dal, slik at oppholdet på 50kW laderen på Lillehammer ikke skal bli uendelig langt.

Jeg har forsøkt å trykke "avoid" på den foreslåtte laderen på Lillehammer, men da velger den bare ut en annen 50kW lader (fra Fortum). Hvorfor vil den ikke bruke Grønn Kontakts 150kW lader ved Burger King Lillehammer?

Tips?

(EDIT: Jeg forsøkte nå å legge inn både Ionity og Grønn Kontakt som "prefered network" Da valgte den omsider ut lynladeren på Lillehammer :+1: Men da endte den opp med å "ditche" Ionity Dombås til fordel for Bilkraft Bjorli... Det siste er jo ingen krise, siden de også har 150kW lader... Så nå har jeg jo for så vidt fått til det jeg lurte på, men samtidig: Hvis man så til de grader i detalj må fortelle appen hva den skal gjøre og hvordan den skal velge for å komme raskest mulig ut av det, så forsvinner jo kanskje litt av hensikten med en slik planleggingsapp ;D ;D)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

storeulv

Har du premium-abonnement på ABRP? Da kan det være den bruker tilgjengelige ladere (betalbar tilleggstjeneste) i øyeblikket og sanntidsoppdaterer ruten iht. dette.


VW eGolf 2017
--> Audi e-tron 50 AS 2020

Sent from my iPhone using Tapatalk
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

ThomasEL

Sitat fra: storeulv på torsdag 28. mai 2020, klokken 18:00
Har du premium-abonnement på ABRP? Da kan det være den bruker tilgjengelige ladere (betalbar tilleggstjeneste) i øyeblikket og sanntidsoppdaterer ruten iht. dette.


VW eGolf 2017
--> Audi e-tron 50 AS 2020

Sent from my iPhone using Tapatalk

Har lurt på akkurat det samme. Men nei, har ikke premium. Så da skal den vel ikke gjøre det.

Gjorde forøvrig et nytt «søk» på rute nå. Og nå har den på ny valgt bort lynladeren på Lillehammer til fordel for en 50kW lader ikke langt i fra. Begge fra Grønn Kontakt.

Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Amatøren

Har opplevet flere rare (forsøk på) ruteberegninger i det siste.

Har ikke hatt problemer før med e-Golf og e-tron 50, men i går klarte den ikke rute fra Asker til Billund for e-tron 50. Den laget bare stipulert rute og i syd Sverige og begynnelsen av Danmark var det bare antatt rute. 😕

Skulle også lage rute fra Skien via Larvik til Asker og med bare 40 % på batteriet så la jeg det inn som start SOC. Da påsto ABRP at den ikke fant ladere på ruten.

Er nok noe rart med algoritmer enda. 🤔
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

storeulv

Sitat fra: Amatøren på torsdag 28. mai 2020, klokken 20:04
Har opplevet flere rare (forsøk på) ruteberegninger i det siste.

<snip>

Er nok noe rart med algoritmer enda.

Kanskje de har sourcet videre utvikling til VAG...?


VW eGolf 2017
--> Audi e-tron 50 AS 2020

Sent from my iPhone using Tapatalk
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

Amatøren

#5
I dag klarte ABRP ruten fra Skien via Larvik og til Asker med start SOC 40 %. 🤨

Foreslo også samme lader jeg valgte. Bare jeg ladet til noe mer enn de 72 % som foreslås (for sikkerhets skyld og ville studere ladekurven litt også).


Nå kom ruten Asker-Billund med ladere og full rute, men fortsatt ikke villig til tur-retur beregning.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Øyvis Prøyvis

Er det noen mulighet for å beregne en rute i ABRP for så å overføre den til GPS'en i bilen?
2022 e-tron 55
2020 e-tron 50 - solgt

evtronDK

Sitat fra: Øyvis Prøyvis på torsdag 28. mai 2020, klokken 21:23
Er det noen mulighet for å beregne en rute i ABRP for så å overføre den til GPS'en i bilen?

Ja det burde man kunne. Share til Google Maps og så 'Send to Car' fra Google Maps. Jeg har dog ikke selv prøvet.

Tror 'elektro' har gjort dette.
Audi e-tron 55 Quattro 2020 model fra 08/2019.

Øyvis Prøyvis

2022 e-tron 55
2020 e-tron 50 - solgt

Øyvis Prøyvis

hmmm....når jeg prøver å dele en rute til et kart så får jeg bare med meg et av "waypoint"ene
2022 e-tron 55
2020 e-tron 50 - solgt

Hårek

Problemet er at Audi har valgt en løsning som bare kan ta inn waypoint enkeltvis.
Det er noe hjelpesløst over det de lager. Min BMW fra 2012 kunne ta inn en route med mange waypoints.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Wibla

Sitat fra: Hårek på fredag 29. mai 2020, klokken 08:36
Problemet er at Audi har valgt en løsning som bare kan ta inn waypoint enkeltvis.
Det er noe hjelpesløst over det de lager. Min BMW fra 2012 kunne ta inn en route med mange waypoints.

Forspranget ligger i teknikken, vettu ;D
2018 Tesla Model S 75D

Øyvis Prøyvis

Gud bedre!!! For et forsprang de har!!  :o
Hullkort neste?
2022 e-tron 55
2020 e-tron 50 - solgt

Orbit

Det er flere hindre her:

  • ABRP sender bare første lokasjon til Google Maps. Mulig dette er en begrensning i gratisversjonen av ABRP, eller hva API'et til Google tillater.
  • Google Maps har igjen en begrensning på at det bare sender lokasjoner videre til bil (uansett merke). Vil du ha hele ruten, må du ha Google Map på mobil og sende ruten til den. (se skjermbilde nedenfor)
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Dersom en kan få ABRP (premium??) til å sende hele ruten til Google Maps, kan en bruke Android Auto/Apple CarPlay til å få opp ruten på bilens skjerm (men da egentlig på mobilen). Tipper Google har lagt dette som begrensning for å holde oss på deres platform, og også få mer sanntidsdata under kjøring.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Amatøren

'Forspranget ligger i teknikken til de andre.' 😉

På e-Golf kan jeg legge inn via WEB hele POI lister med eget ikon for hver liste. Listene kan også slettes via WEB. Nyttig ved oppdatering av for eksempel hurtigladere da NAVI kart henger veldig etter.

Stille ladestrøm på AC lading.

Sette både øvre og nedre landegrense.

Tre lade og klimatiseringsinnstillinger som kan settes samtidig med valg mellom en gang eller repetisjon en til syv valgfrie dager.

Alle app innstillinger/styringer er også tilgjengelig i WEB grensesnittet også.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA