Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Maxus Euniq 5

Startet av JuanEV, onsdag 27. mai 2020, klokken 16:23

« forrige - neste »

Ebe

Rart de selger den med forskjellig batteri i så fall, men kan jo selvfølgelig hende.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

ThorAas

Kjøpte en Maxus E-deliver 3 52,5kWh for to dager siden og er ikke skuffet så langt, jobber som tømrer og hadde over gjennomsnittet med kjøring igår, 149 km. Temperaturen varierte fra rundt 0-10 grader hvor varmeapparat ble flittig brukt og kjøringen ble blandet (50 og 80 soner) brukte medium regenerering. Når jeg kom hjem å satte bilen på lading hadde jeg 49% kapasitet igjen. Bilen ladet på nødlader 10 amp kurs over natten og var på 100% igjen når jeg startet idag tidlig.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: ThorAas på fredag 30. oktober 2020, klokken 08:21
Kjøpte en Maxus E-deliver 3 52,5kWh for to dager siden ...
Var det kort eller lang utgave?

ThorAas

Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på fredag 30. oktober 2020, klokken 08:40
Sitat fra: ThorAas på fredag 30. oktober 2020, klokken 08:21
Kjøpte en Maxus E-deliver 3 52,5kWh for to dager siden ...
Var det kort eller lang utgave?

Ja beklager, SWB kort utgave ja 👍

Ebe

149 km på 51% må jeg si virker veldig bra. Det må jo være 60kwh brutto på e-deliver-bilene? Krysser fingrene for det samme på Euniq 5 😄
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

I Kina har SAIC to batteralternativer for Euniq 5 (og 3 motorytelser).
52,5kWh brutto gir NEDC rekkevidde på 350km
71,0 kWh brutto gir NEDC rekkevidde på 420km

Tvilsomt at en begrenset eksport til Europa har et tredje batterialternativ, men de kan ha en energieffektiv drivlinje på samme måte som Hyundai/Kia. Flere sammenligningstester (f.eks. fra "TeslaBjørn") vil nok vise dette etterhvert.

Ebe

Da er det 71kwh brutto-versjonen jeg har sett med oppgitt 61kwh... :-/
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Maximus1

Dette var en spennende tråd! Venter på en bil som kommer ila. november. Krysser fingrene for at rekkevidden er ok.

Vet noen hva de tekniske dimensjonene for dekk+felg for vinterdekk? Ringte RSA som svarte at denne informasjonene vil de ikke dele siden de ønsker at flest mulig kjøper vinterdekk sammen med bilen...

Counterpointer

Sitat fra: Maximus1 på fredag 06. november 2020, klokken 13:18Ringte RSA som svarte at denne informasjonene vil de ikke dele siden de ønsker at flest mulig kjøper vinterdekk sammen med bilen...
Seriøst ? Da hadde jeg blitt kraftig provosert. De har ikke monopol på dekk.

Maximus1

Ja, hele situasjonen føles litt håpløs. Har ikke kjøpt ny bil før så vet ikke hva som er normalt.

Opprinnelig skulle bilen komme til Norge september/oktober og da hadde ikke vinterdekk vært nødvendig umiddelbart. Så ble levering skjøvet til sent november og da er det trolig vinterføre. Bilen leveres på sommerdekk og kan da trolig ikke kjøres forsvarlig ut fra forhandler.

Dekkforhandlere opplyser at de har ikke modellen i sine systemer før 1-2 uker. Med andre ord er dette en situasjon som bare "rammer" oss som kjøpte tidlig  :-\

1000kwh

Sitat fra: Maximus1 på fredag 06. november 2020, klokken 13:18
Dette var en spennende tråd! Venter på en bil som kommer ila. november. Krysser fingrene for at rekkevidden er ok.

Vet noen hva de tekniske dimensjonene for dekk+felg for vinterdekk? Ringte RSA som svarte at denne informasjonene vil de ikke dele siden de ønsker at flest mulig kjøper vinterdekk sammen med bilen...
Wow, idiotisk oppførsel

Oddaa

Sitat fra: Maximus1 på lørdag 07. november 2020, klokken 09:48
Ja, hele situasjonen føles litt håpløs. Har ikke kjøpt ny bil før så vet ikke hva som er normalt.
Har kjøpt mange nye biler. Dette er ikke normalt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

el-H

Sitat fra: Maximus1 på fredag 06. november 2020, klokken 13:18
Dette var en spennende tråd! Venter på en bil som kommer ila. november. Krysser fingrene for at rekkevidden er ok.

Vet noen hva de tekniske dimensjonene for dekk+felg for vinterdekk? Ringte RSA som svarte at denne informasjonene vil de ikke dele siden de ønsker at flest mulig kjøper vinterdekk sammen med bilen...

Noe info her:
https://www.wheel-size.com/size/maxus/euniq-5/2020/


EV_Mor10

Har vært og prøvekjørt Euniq 2 ganger nå hos RSA Romerike.
De har en endelig versjon til demo.

Som andre sier, så er det en stor bil med mye plass, men den føles ikke så stor å kjøre. Veldig lett på rattet og lett å kjøre. Ikke noen sportsbil, men det er ikke det jeg er på jakt etter heller. Svigersønn bemerket hvor lite støy det var og hvor åpent det føltes å sitte i baksetet med fullt panorama. Gode, kanskje litt harde, forseter og greie innstillingsmuligheter med elektrisk heve/senke/fram/tilbake/rygg opp og ned funksjoner. Ingen justeringer på korsrygg som jeg kunne se, men hadde god støtte til et par prolapser jeg har i ryggen.

Tok med kona og svigersønn på 192cm. Han testet setene helt bakerst og kan fint sitte der hvis 2.seterad trekkes litt frem. I 2.rad satt han veldig bekvemt med god plass til bena og mange cm opp til taket.

Jeg er først og fremst på jakt etter en bil med god plass til diverse byggeprosjekter og mulighet for en liten henger til lange materialer. Kjekt også at jeg kan byttelåne med svigersønns Kona, når han skal på ferie med damen og 2 barn og trenger litt mer bagasjeplass. Dersom man legger ned bakerste rad, har man 115-120cm lengde og en høyde på 90cm. Her får jeg inn vaskemaskiner og diverse uten problemer. Da er gulvet flatt hele veien. Legger man også ned 2.rad får man 200cm og plass til flatpakker fra Ikea. 2.rad blir ikke helt flush med gulvet bakover, men det er så god plass opp til taket at man får plass til mye. Helt topp for mine prosjekter.

Vi har en Soul og en RAV4 EV fra før og jeg har blitt veldig glad i Rav'en, men har savnet en liten henger.
Euniq'en er ikke like kjapp som Rav'en selvfølgelig, men helt Ok opp til fartsgrensa og kjapp nok til en forbikjøring når man skal det. Legger seg kanskje midt mellom Soul(2016) og Rav'en.

Instrumentene er gode og oversiktlige og, som datamann, måtte jeg prøve ut det meste og tok med kabel for å koble på Android-telefonen.  Her må man bruke QDlink som kanskje ikke er like god som Android Auto, men navigering, etc. funket tilfredsstillende. Tenker at en mulighet er å koble opp telefonen med kabel og legge den på dashbordet og samtidig bruke den som HUD, noe jeg ble litt imponert av på en annen bil.
Det er også ganske langt bak til et litt lite bakvindu, så det blir nok et 12" Rear View Mirror med kamera i bakvindu for å ha et godt speil, opptak både foran og bak, samt parkeringsvakt.

Som dere kanskje har skjønt, så har jeg da bestilt en mørk grå Euniq med hengerfeste. Levering er lovet før jul, da den er med på første båten som ankommer ca. 4. desember.
Droppet dyre vinterdekk, litt for klumpete takstativ og ekstra ladekabel, da jeg ordner dette selv en god del billigere.
Hengerfestet får de ikke før antagelig i Februar.

Jeg ble lovet spesifikasjonene på felgene fra selger og kan legge de opp her for de som trenger det.

Da er det forhåpentligvis ikke lenge før det kommer en blå RAV4 EV på markedet og en stor bil i garasjen igjen. Kjørte Chevrolet Astro i mange år og har lenge kikket etter en elektrisk erstatning👍

Jarv!s

Takk for utfyllende og bra rapport etter prøvekjøring!
Gleder meg til å lese litt om rekkevidde osv etter at folk har mottatt sin bil.
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA