Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Maxus Euniq 5

Startet av JuanEV, onsdag 27. mai 2020, klokken 16:23

« forrige - neste »

RaymondJ

Ser forresten at RSA har oppgradert km til 356km i markedsføringen sin.

Jeg gikk inn på den kinesiske siden til maxus, og der står bilen med et batteri på 61kwh...
https://www.saicmaxus.com/config.shtml?file=UlZWT1NWRXZOUzlGVlU1SlVUVWc1YkNLNkxTMTU0bUk=&price=/MjU2LDcwMA==

Kan det være årsaken kanskje?

Har fortsatt håp om at dette kan være en ok bil. Men har ikke så mye tillit til importøren lengre...

RJK

Blir det 61 kWh batteri, og rekkevidden faktisk er rundt 350 km etter mixed kjøring, og ikke urban, så er den jo der man forventet at den skulle være ut fra markedsføringen.


Men om dette stemmer for den som kommer til Norge, gjenstår jo å se.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ebe

TeslaBjørn fant vel ut at det var 50kwh-batteri netto på e-deliver 3. Så brutto er nok opp i mot 60 kwh. Kan være derfor :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#48
Nå har endelig RSA kommet med WLTP kombinert rekkevidden: 260km (356km urban WLTP - betyr ingenting. Hvem kjører egentlig uten varme/klima selv i bykjøring. WLTP er som kjent målt uten bruk av varme/klimaanlegg...)

vinterdekk

Så 182 km worst case rekkevidde om vi tenker oss 30% tap på vinteren (fra 260 wltp)?
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Rosstopher

Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 07:51
Så 182 km worst case rekkevidde om vi tenker oss 30% tap på vinteren (fra 260 wltp)?

Jeg ville nok ha forventet litt mer tap enn det. Dette er jo en stor bil med mye luftmotstand, som formodentlig klarer seg dårligere enn snittet i høy fart. I tillegg vil sikkert disse kjøres mye med skiboks på og dermed enda høyere luftmotstand.

Med min Model S klarer jeg ca. 30 % under WLTP med fullastet bil, skiboks og våt landevei. Jeg regner med at Euniq vil ha noe høyere tap.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 08:16
Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 07:51
Så 182 km worst case rekkevidde om vi tenker oss 30% tap på vinteren (fra 260 wltp)?

Jeg ville nok ha forventet litt mer tap enn det. Dette er jo en stor bil med mye luftmotstand, som formodentlig klarer seg dårligere enn snittet i høy fart. I tillegg vil sikkert disse kjøres mye med skiboks på og dermed enda høyere luftmotstand.

Med min Model S klarer jeg ca. 30 % under WLTP med fullastet bil, skiboks og våt landevei. Jeg regner med at Euniq vil ha noe høyere tap.

Ser at Maxus Deliver-e med samme batteri klarer 23,3 mil i 10 varmegrader i 90km/t, og den er 12cm høyere og mer bokse-formet enn Euniq 5.

En Nissan NV200-E med 13 kWh mindre tilgjengelig batteri klarer 16,3 mil når det er -10 grader i 90km/t.

Men fart betyr utrolig mye når bilen er høy, så hvis en begynner å kjøre i 110 så vil nok milene suges mye fortere ut, samtidig som du kan få bedre rekkevidde om du kjører litt saktere.

Tror mange kan droppe skiboks med denne bilen, hvis en ikke faktisk er 5-7 mennesker...går jo og an å ha bagasjeboks på hengerfeste, som ligger fint i dragsuget...til skistøvlene...

Er nok lurt å time ladingen så den akkurat når 100% før langtur i kaldt vær starter.
Tesla Model Y                         2021-

Ebe

Første bilene er visstnok på vei til Norge nå. https://www.facebook.com/MaxusNorge/?ref=page_internal

Er det noen har inne som har fått speccet bilen sin? Eller leveres alle med 100% samme utstyr? :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Jarv!s

Jeg synes bilen virker meget interessant ut! Håper teslabjørn får testet den snart!
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

Ebe

Har vært å prøvekjørt demoversjonen av bilen i dag, som er en slags førproduksjonsbil. Mangler en del funksjoner, men ellers en tilsvarende bil.

Inntrykket mitt var godt. En behagelig og stille bil. Snittforbruket på bilen etter 2500km var 20,0, noe jeg ikke syntes var så galt ettersom det nok er en del småkjøring og test av akselerasjon involvert. Fikk ikke resatt måleren, så har ikke tall fra da jeg prøvde å kjøre den rolig. Var ikke hurtiglader, så fikk ikke testet å lade på lynlader.

Men bilen er stooor! Barna likte den veldig godt. Tenåringen sa st det var bedre plass på tredje seterad til beina i denne, enn i vår e-nv200 evalia. De to minste barna satt godt i fremovervendte seter.

Personlig likte jeg bilen godt, og er spent på den endelige versjonen. Dersom den leverer på lading og de andre manglende funksjonene, så kan det bli bra.

Bilen får trekk for dårlig utnyttet gul i bagasjerommet, samt manglende mulighet for å skille bagasjerom i fra cupeen med et skillenett. Så lasterommet er faktisk relativt lavt om man skal laste sikkert. Men det et stoort i grunnflate!
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Scaniacruiser

Har kjøpt en Euniq, bestillte den for over 2 mnd siden. Ble informert om at den skulle være med i første leveringsomgang. Regner derfor med at den er ombord på båten det henvises til på facebook lengre oppe her. (Høegh kobe)

Bilen jeg prøvekjørte var en pre-production bil som var spesielt importert som demobil. Det var en del funksjoner som manglet på den, samt en del menyer som var på kinesisk. Men det jeg fikk testet gav meg et veldig bra inntrykk. Plassmessig innvendig er bilen ganske stor med tre seterader. Og det gikk fint for to voksne å sitte oppreist i tredje seterad. Vil sammenlikne den størrelsesmessig med Citroen C8 og Peugeot 807 (samme bil).

Den selges bare med ett utstyrsnivå i Norge: Alt inkludert, ferdig snakka! Jeg kan faktisk ikke komme på noe jeg pr.nå savnet. Nei, det var faktisk to ting som ikke var med i pakken: Vinterhjul og hengerfeste. Men det er med i pakka mi... Dessverre har den bare 400kg hengervekt, men det er ihvertfall noe. Et sykkelstativ, kanskje?

Hvis det skulle være noe jeg måtte sette fingeren på, måtte det være batteristørrelsen på 52.5kwh. Men med ladehastighet opptil 120kwh, vil det likevel gå rimelig raskt å lade opp igjen.

Regner med at bilen er klar til utlevering midt i- eller i slutten av november. Gleder meg ihvertfall. 
2020 Maxus Euniq prøvekjørt og bestilt. Venter i spenning...
2016 Model≡ - Reservert 2 stk. 03.04.2016: Kjenner at jeg gleder meg til 2018... eller kanskje 2019??? Nei, ble kansellert.
2016 s90D - Prøvekjørt 12.08.2016: Absolutt godkjent! Men ble ikke bestilt.
2016 x90D - Prøvekjørt 17.06.2016: Verker etter å bekrefte bestilling.....Men lommeboka ville ikke.
Hjemmehørende vest for Bergen

vinterdekk

Får håpe det kommer noen første erfaringer med produksjonsversjonen om ikke lenge da. Høres lovende ut.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Rosstopher

Hørte reklame på radioen i dag, fortsatt med påstand om 325 km rekkevidde uten noen forbehold.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Ebe

52,5 kwh er sansynligvis netto tilgjengelig batteri, så den har et 60 kwh-batteri i norsk målestokk.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Ebe på onsdag 28. oktober 2020, klokken 22:22
52,5 kwh er sansynligvis netto tilgjengelig batteri, så den har et 60 kwh-batteri i norsk målestokk.

Tja, SAIC har 52,5kWh som bruttokapasitet i andre modeller. Ut i fra oppgitt WLTP kombinert rekkevidde på 260km så stemmer dette bra. Hvis Euniq 5 mot formodning har 60kWh brutto batteri så er den ekstremt ineffektiv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA