Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Maxus Euniq 5

Startet av JuanEV, onsdag 27. mai 2020, klokken 16:23

« forrige - neste »

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: nilka på fredag 12. juni 2020, klokken 15:04
Tja. Når jeg sjekket på samme bil på RSA-sine sider oppga de alle tallene du nevner og den ekstreme rekkevidde sto oppgitt til å gjelde i 60km/h om jeg ikke husker feil. Mulig det var 40.

Men at bilen skal ha en wltp på 325 er helt ikke urealistisk dersom 52,5 kWh er nettokapasitet. Skjønt jeg ville trodd den var nærmere 300 blank med det batteriet.

Dette er jo fort en bil som gjør det veldig bra i lave hastigheter men som er supertirsdagen i motorlveihastighet.

I følge talsperson fra RSA har Euniq 5 samme batteri som e-Deliver 3, dvs 52,5kWt brutto. Etter mye leting fant jeg endelig WLTP tallene både for kombinert og urban syklus for e-Deliver 3 hos den spanske importøren:
https://www.maxus-motor.es/

Her er det tydelig at RSA bare har presentert WLTP tall for urban syklus for e-Deliver 3. Når e-Deliver 3 med 52,5kWt brutto batteri i kort utgave har 342 km rekkvidde i WLTP urban syklus og 240km i WLTP kombinert, så tyder mye på at WLTP tallet som RSA oppgir på Maxus.no for Euniq 5 gjelder urban syklus og at WLTP kombinert sannsynligvis vil ligge et sted rundt 250km som @Daniel_0007 påpekte.

Uansett en utfordrer til e-NV200 på alle måter, men jeg hadde håpet at RSA kunne være litt mer tydelig og presis i rekkeviddeangivelser -> det eneste de oppnår med overdrevne rekkeviddeangivelser er frustrerte kunder som vil føle seg lurt.

Radial

Hehe, er jo ganske spenstig å hevde 300+km på en ganske så lite aerodynamisk "murstein" av en bil, med "bare" ca 50kwh batteri..
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Radial på mandag 27. juli 2020, klokken 13:55
Hehe, er jo ganske spenstig å hevde 300+km på en ganske så lite aerodynamisk "murstein" av en bil, med "bare" ca 50kwh batteri..

Lexus med noe større batteri, mindre bil og muligens bedre aerodynamisk utforming ligger an til 300km WLTP kombinert - muligens 250km WLTP kombinert på Euiniq 5 også er i det optimistiske laget...

batterimannen

Utrolig dårlig å presentere WLTP-tall og ikke oppgi at det er urban syklus, om det er det de har gjort. Regner med at en del også kan bli skeptiske til kinesiske elbiler når de "ikke holder hva de lover".
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Ebe

Da har jeg bestilt en slik, med forbehold om prøvekjøring :) Krysser fingre! For oss med et tak på rundt 400' og tre unger + bikkje, finnes det ikke såmange gode alternativer :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

vinterdekk

Ser at Maxus Euniq 5 finnes som plugin variant med 64 km elektrisk rekkevidde (hva nå det betyr i WLTP). Montro om den er aktuell i Norge? https://youtu.be/n0Dphf0dXNc
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Daniel_0007

Sitat fra: vinterdekk på søndag 23. august 2020, klokken 08:01
Ser at Maxus Euniq 5 finnes som plugin variant med 64 km elektrisk rekkevidde (hva nå det betyr i WLTP). Montro om den er aktuell i Norge? https://youtu.be/n0Dphf0dXNc

Tviler på det men mindre du trenger 7 seter så finnes både nye octavia som plugin hybrid samt  kia ceed og optima stasjonvogn hybrid
Model 3 2019 LR Rwd

batterimannen

#22
Jeg ser at Euniq 5 har NEDC rekkevidde på 350. Så blir vi servert rekkevidde på 325 etter det som tilsynelatende er bykjøring (city driving)?. Er det noen som har funnet WLTP rekkevidde for kombinert syklus?

Det er kanskje ikke offentlig informasjon hos Statens vegvesenet når bilene kommer til Norge? Det er kanskje ikke noe sted man kan finne testrapportene?

Angir bykjøring her, men ikke kombinert syklus:
https://www.bladetbil.no/artikkel.php?aid=53562

Hva tror dere WLTP kombinert vil bli? 250-270 km?


The WLTP is divided into 4 different sub-parts, each one with a different maximum speed:

    Low, up to 56.5 km/h
    Medium, up to 76.6 km/h
    High, up to 97.4 km/h
    Extra-high, up to 131.3 km/h.

These driving phases simulate urban, suburban, rural and highway scenarios respectively,

Ser at Vauxhall kaller delene av syklusen for "City Driving    Town Driving    Rural Driving    Motorway"
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

batterimannen

Teslabjørn testet Deliver 3 til 233 km i 90 km/t. Maxus oppgir rekkevidden til å være 342 km WLTP.
https://www.youtube.com/watch?v=HEiozAuRkVQ
De fleste elbiler han tester nå på sommeren ligger nå i nærheten av WLTP. Blir spennende å se om Euniq slår den i negativt fortegn. Sketchy stuff Maxius driver med på WLTP-froten.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Radial

Trenger ikke være rakettforsker for å forstå at oppgitt wltp til disse kassene må være helt på bærtur.

50kwh batteri, Luftmotstand som en buss og ganske tung...og like vel lengere oppgitt rekkevidde enn masse mindre biler.

Synd mange går på den der, de vil bli skuffa.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

RJK

Det sies at rekkevidden er WLTP-tall fra bydelen av testen, og derfor ikke korrigert for langturs-rekkevidden.

Må innrømme, jeg ble lurt av dette da jeg leste tallene, og så kom kommentarene. Da blir man skuffet. Og hadde jeg kjøpt bil ut fra WLTP-rekkevidden, og så funnet ut dette, så hadde de måtte tatt bilen tilbake.

Det er skikkelig useriøst, og ødelegger vel egentlig mest for dem selv, men også tilliten til WLTP-tallene for andre biler kommer da til å bli spørsmålstegn ved.

Det var jo noe av problemet med NEDC-rekkevidden, så dtte bør de skjerpe reglene for, og straffe produsentene for falsk markedsføring om de gjør dette uten å fortelle begge tallene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

batterimannen

Sitat fra: RJK på søndag 20. september 2020, klokken 21:07
Det sies at rekkevidden er WLTP-tall fra bydelen av testen, og derfor ikke korrigert for langturs-rekkevidden.

Må innrømme, jeg ble lurt av dette da jeg leste tallene, og så kom kommentarene. Da blir man skuffet. Og hadde jeg kjøpt bil ut fra WLTP-rekkevidden, og så funnet ut dette, så hadde de måtte tatt bilen tilbake.

Det er skikkelig useriøst, og ødelegger vel egentlig mest for dem selv, men også tilliten til WLTP-tallene for andre biler kommer da til å bli spørsmålstegn ved.

Det var jo noe av problemet med NEDC-rekkevidden, så dtte bør de skjerpe reglene for, og straffe produsentene for falsk markedsføring om de gjør dette uten å fortelle begge tallene.

Tror det enten kommer til å slå negativt ut for kinesiske elbiler, fordi det kommer til å bli et rykte på at "kinesiske elbilene" ikke holder hva de lover på rekkevidde. Eller så kommer til til å slå negativt ut for forhandlerne som selger disse bilene. Først direkte fra kjøpere av bilene som ikke får det de har blitt lovet og etterhvert mer generelt gjennom et negativt rykte som de involverte forhandlerne opparbeider seg.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

RJK

Det var vel det jeg mente med at det går ut over dem selv, men at det gir rykte for kinesiske elbiler som neste, og deretter alle elbiler fordi "Ola og Kari Nordmann" ikke nødvendigvis ser forskjellen på opprinnelseslandet, og tror det er generelt for elbiler.


Negative nyheter og rykter sprees fortere enn fakta, dessverre.


Heldigvis ser MG ut til å levere som lovet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Som jeg har påpekt tidligere har RSA bruker RSA WLTP urban verdiene som "WLTP rekkevidde" i stedet for WLTP kombinert rekkevidde som SKAL brukes for sammenlikning enten det er ICE eller elbil.

Fra Maxus Motor i Spania (Maxus-motor.es) finner man f.eks. de offisielle WLTP verdiene for e-Deliver 3 som Bjørn Nylund testet.
https://www.maxus-motor.es/wp-content/uploads/Cat%C3%A1logo-Maxus-e-Deliver-3_100-el%C3%A9ctrica.pdf

Jeg antar han har den teste den lange utgaven som har en WLTP kombinert rekkevidde på 230km (ganske nære det Bjørn Nylund oppnådde på 90km/t testen sin), mens WLTP urban er oppgitt til 316km.
På RSA sine sider påstår man at e-Deliver 3 med 52,5kWh batteri og lang utgave har en oppgitt "WLTP rekkevidde på 316 km UTEN å nevne at dette er urban syklus!!

For ordens skyld; Maxus-motor.es oppgir følgende rekkevidder for e-deliver 3
35kWh kort: NEDC komb - 225km, WLTP komb - 158km, WLTP urban - 226km
52,5kWh kort: NEDC komb - 290km, WLTP komb - 240km, WLTP urban - 342km
35kWh lang: NEDC komb - 195km, WLTP komb - 150km, WLTP urban - 210km
52,5kWh lang: NEDC komb - 260km, WLTP komb - 230km, WLTP urban - 316km

Maxus.no (altså RSA) oppgir som følger:
35kWh kort: WLTP - 226km
52,5kWh kort: WLTP - 342km
35kWh lang: WLTP - 210km
52,5kWh lang: WLTP - 316km

Altså er det bare WLTP urban verdier Maxus.no (dvs RSA) oppgir.
Euniq 5 er på den samme prislisten inkl tekniske spesifikasjoner fra Maxus.no som e-Deliver 3. De har den samme 52,5kWh batteripakken, men Euniq er større, tyngre og har kraftigere motor enn e-Deliver 3 --- vel, jeg tror nok Euniq 5 kan levere litt bedre rekkevidde og komfort enn e-NV500, men jeg synes rekkeviddene Maxus.no/RSA oppgir er direkte lureri :(







ToWalkOrDrive

#29
Jeg er ikke helt sikker på at det er svindelforsøk det med rekkevidden. Har en mistanke om at det først og fremst er fordi RSA ikke har peiling på elbiler og standarder. Frem til nå har de kun forhandlet merker som har vært lengst mulig vekke fra elbiler (utenom hybrider), mens de nå både forhandler BYD, Maxus og andre elbil-merker. Reklamefilmen for Maxus Eunic 5 bærer og preg av å ha vært laget for TV-shop på 1980-tallet, og RSA har for meg ofte fremstått som litt amatørmessige, selv om intensjonene ofte har vært bra. Jeg vil tro RSA kommer til å vokse seg store og proffe de neste par årene pga meget bra knytning til disse "nye" merkene.

Når det gjelder Maxus så virker det som at de er ærlige. Det at han klarte å kjøre like langt i 90km/t, i 10 varmegrader, som Maxus skriver som blandet-WLTP i Spania er jo bra. Videre så estimerer Bjørn brutto-batterikapasiteten til å være nærmere 60kWh, selv om Maxus bruker et lavere tall i markedsføringen. Her har jo "e-deliver 3" 50,9 kWh tilgjengelig batteri, mens Nissan e-nv200 kun har 37kWh. Ser jo og at rekkevidden var målt til 233km for Maxus'n men Nissan'n fikk 163, dog i 10 kuldegrader, så kan jo egentlig ikke sammenlignes...På den annen siden er jo den lange versjonen av Maxusen MYE strørre enn Nissan e-nv200....

Er jo litt bekymringsfullt hvor mye høyfrekvent støy det var i Maxus e-deliver 3, men får vel anta at Euniq 5 er en helt annen bil...og det med varmeapparatet...at det kun er av og på-bryter...seriøst? Kan det stemme??
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA