Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Maxus Euniq 5  (Lest 1031 ganger)

JuanEV

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil

Daniel_0007

• Sr. Member
    • Vis profil
Sv: Maxus Euniq 5
« Svar #1 på: Onsdag 27. Mai 2020, klokken 17:27 »
Litt kort rekkevidde men virker grei men kunne vært litt billigere og.
Tipper reel rekkevidde blir rundt 250
Model 3 LR Rwd

nightking

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #2 på: Onsdag 27. Mai 2020, klokken 21:02 »
Virker som en veldig fin bil  :+1:

JuanEV

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #3 på: Fredag 12. Juni 2020, klokken 12:11 »

Daniel_0007

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #4 på: Fredag 12. Juni 2020, klokken 12:16 »
Er ikke rekkevidden litt vel optimistisk?
Peugeot e-traveller med 75 kWh har samme rekkevidde men igjen psa bilene er tørste.
Model 3 LR Rwd

Finnøy (Arne Johan Larsen)

• Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
« Svar #5 på: Fredag 12. Juni 2020, klokken 14:53 »
Er ikke rekkevidden litt vel optimistisk?
Peugeot e-traveller med 75 kWh har samme rekkevidde men igjen psa bilene er tørste.

RSA har dessverre en historie med å oppgi ekstremt optimistiske rekkevidder; har en mistanke at det er WLTP rekkevidden de har oppgitt gjelder for urban syklus og ikke WLTP kombinert syklus som egentlig skal brukes for sammenlikning.
Ser det samme med oppgitte WLTP rekkevidder for Maxus e-Deliver 3 som er nødt til å være urban syklus hvis det er riktig at det er WLTP verdier.

(Har ennå Chery Arrizo 5e i minne hvor RSA påstod over 500 km rekkevidde på nettsiden uten henvisning til noen form for målesyklus. Arrizo 5e hadde NEDC rekkevidde på 401 km, WLTP på 372 - ukjent om det gjaldt urban eller kombinert).

nilka

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #6 på: Fredag 12. Juni 2020, klokken 15:04 »
Tja. Når jeg sjekket på samme bil på RSA-sine sider oppga de alle tallene du nevner og den ekstreme rekkevidde sto oppgitt til å gjelde i 60km/h om jeg ikke husker feil. Mulig det var 40.

Men at bilen skal ha en wltp på 325 er helt ikke urealistisk dersom 52,5 kWh er nettokapasitet. Skjønt jeg ville trodd den var nærmere 300 blank med det batteriet.

Dette er jo fort en bil som gjør det veldig bra i lave hastigheter men som er supertirsdagen i motorlveihastighet.

RJK

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #7 på: Lørdag 13. Juni 2020, klokken 21:12 »
Denne bilen scorer på mange punkter, og er således den mest interessante elbilen, så lenge vi ser bort fra rekkevidden. Den burde fått minst 150 km til, selv om det hadde gjort den litt (endel) dyrere.

Den fyller et mellomrom mellom store kombier basert på varebiler, og dyre SUV fra luksusmerkene. Egentlig samme segmentet som Sharan og Ford S-Max, og biler som Peugeot 807.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Radial

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #8 på: ſøndag 14. Juni 2020, klokken 08:32 »
Mistenker denne bråker helt vanvittig mye.

MPV formatet krever heftig støyisolering for at passasjerene skal overleve langturer 😄

RJK

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #9 på: ſøndag 14. Juni 2020, klokken 14:52 »
Mistenker denne bråker helt vanvittig mye.

MPV formatet krever heftig støyisolering for at passasjerene skal overleve langturer 😄

Unger sitter jo med hedseat på, enten ansiktet gjemmes av en skjerm, de sover eller sitter og stirrer ut vinduene. Og de voksne sitter jo med stereoen på, så da merkes nesten ikke annen lyd. Dt er jo bare å øke volumet.

:D 8)

Ser absolutt hva du mener, og håper de har tenkt litt på dette, uten at jeg er sikker på om det er gjort nok med det. Men, i visse tilfeller velger man størrelse over andre faktorer, fordi full pakke blir for dyrt. Denne bilen vil nok uansett fremstå som et kompromiss for de som må ha mye plass.
Bosted Oslo

edyrli

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #10 på: Onsdag 17. Juni 2020, klokken 10:47 »
Denne virker ikke så dum. Utfordringen vår er at vi trenger plass til 7 + bagasje. De fleste 7 setere har nesten ikke bagasjeplass med alle setene i bruk. I dag kjører vi 9 seter vivaro i lang utgave.
Tesla modell X har vel til nå vært den eneste med nok seter og bagasjeplass men er dessverre for dyr.
Fordelen med Modell X og diesel vivaroen er at vi kan også flytte campingvogna. Men er vel ingen av MPV'ene som kommer som har 2000kg hengervekt.

Så de jeg kommer til å følge med på er
Denne. altså Maxus Euniq
Mecedes EQV
Peugeot e-traveller
Open Zafira Life Electric
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

RJK

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #11 på: Onsdag 17. Juni 2020, klokken 18:46 »
Denne virker ikke så dum. Utfordringen vår er at vi trenger plass til 7 + bagasje. De fleste 7 setere har nesten ikke bagasjeplass med alle setene i bruk. I dag kjører vi 9 seter vivaro i lang utgave.
Tesla modell X har vel til nå vært den eneste med nok seter og bagasjeplass men er dessverre for dyr.
Fordelen med Modell X og diesel vivaroen er at vi kan også flytte campingvogna. Men er vel ingen av MPV'ene som kommer som har 2000kg hengervekt.

Så de jeg kommer til å følge med på er
Denne. altså Maxus Euniq
Mecedes EQV
Peugeot e-traveller
Open Zafira Life Electric

Både Citroen, Toyota, Nissan, Renault og Fiat kommer med biler type Zafira Life/Peugeot E-traveler. De to første er jo med i firerbanden, og leverer kopier av samme bilen, men med egen logo og modellnavn.

Nissan, Renault, Fiat og Mitsubishi har tilsvarende samarbeid, men om Mitsubishi kommer med sin model til Norge, er jeg ikke sikker på.

Så her er det bare å holde øynene oppe.

;)
Bosted Oslo

JuanEV

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #12 på: Torsdag 18. Juni 2020, klokken 12:44 »
Etter det jeg kan lese er Euniq MPV kun bygget for å være personbil. Regner derfor med at denne blir mer komfortabel enn Nissan E-nv200, Peugeot e-traveller mm. Også spent på om de kan konkurrere på pris.