Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bøyeradius TFXP

Startet av mroek, onsdag 27. mai 2020, klokken 14:39

« forrige - neste »

mroek

Jeg skal legge opp kabelen mellom sikringsskap og garasje selv (avtalt med elektrikeren som skal gjøre jobben i sikringsskapet), og jeg har bestilt 4G6 TFXP MR FLEX (NEK Kabel) som jeg skal bruke. I spesifikasjonen står det følgende:

Sitat fra: spesifikasjonenMin. bøyeradius bevegelig: 4 [x ytre diam.]

Kabeldiameteren er 14.2 mm, så dermed blir bøyeradiusen 56.8 mm. Sammenlignet med mange andre kabeltyper så er dette ganske lite, men det er likevel en relativt stor bue hvis man skal rundt et hjørne eller ut fra en vegg/mur og videre på veggen (som jeg skal).

Hva legger de egentlig i begrepet "Min. bøyeradius bevegelig" her? En fast installasjon er jo svært lite bevegelig, men i noen tilfeller kan det kanskje være noe bevegelse, uten at jeg helt ser for meg hva slags installasjon det kan være.

Nå har jeg ikke fått kabelen i hende enda, så jeg vet ikke hvor bøyelig den kjennes ut, men jeg spør likevel om det er noen som har innspill til installasjon av denne type kabel, og spesifikt det med bøyeradius.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

geear

#1
Har samme kabel i 2,5mm2 til utelamper i bakken, og det er en rimelig solid kabel, men den oppfører seg mer som en ganske hard og stiv gummikabel enn for eksempel PFSP/PFXP, som minner mer om PR. Du skader den neppe av å bøye den krapt, men om du klarer å få den til å ligge fint er noe annet. Sikkert greit med skruklammer.

Har Powerflex til vegglader (4G6), inntakskabel og til garasje, det er samme type kabel fra et annet merke (mangetrådet kobber med pvc-isolasjon), og den oppleves nok litt mer medgjørlig enn MR Flex, men har vel samme egenskaper ellers.

Vet ikke hva de legger i bevegelig, men kan det være i bruk på en maskin for eksempel, med gjentatte bevegelser? Arm inn/ut for eksempel, må aldri bøye mer enn 4x ytre dia?

mroek

Takk for svar. Jeg skulle fått kabelen i dag, men Posten har krøllet det til, så da kom den ikke.

Uansett, blir kanskje litt lettere å vurdere når jeg kan prøvebøye litt på kabelen. Legger uansett til rette for fine bøyer så godt det lar seg gjøre.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Radial

- Med mindre du bruker stiv rørgjennomføring i veggen, vil du kunne starte bøyen i isolasjonen i veggen.

-Litt romslig hull i treverk/plater gjør radiusen enda slakkere. Bare husk god vindtetting etc dersom dette er tema.

- "pene" kabelkanaler er verdt å vurdere feks innendørs dersom kabel blir synlig...4x4cm feks gir masse rom for fine bøyer når du ser hvor anvendelige de er.
Disse kan også brukes ute, men da bør man vurdere maling for de blir fort gule (fleste er hvite)
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

mroek

Gode tips der, Radial. Har forsåvidt kontroll på disse tingene, lurte egentlig mest på hva som faktisk menes i spesifikasjonen når de bruker begrepet "bevegelig".

Kabelen min kommer ut av huset gjennom mur, og skal dekkes av et halvrør. Jeg har meislet ut en bue i muren under dette halvrøret der kabelen kommer ut, siden det uansett blir skjult. Jeg har også tegnet og 3D-printet en endeavslutning for dette halvrøret, slik at det ser pent ut, og gir mulighet for å tette godt med lim/fug under.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Radial

Jeg tolket den radiusen til å være maks bøy for flertrådet kabel generelt.
Er jo der svakheten er i en kabel som bøyes...og det er der man ser forskjellen på hel og flertrådet kabel.

Men, fasiten er det sikkert ikke.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

mroek

Jeg har akkurat fått kabelen på døra nå, og den angitte bøyeradiusen kjennes omtrent ut som minimum av det jeg synes er naturlig, så da er forsåvidt saken grei. Å bøye den krappere er mulig, men antakelig ikke så smart.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA