Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilferie 2020 - erfaringer

Startet av Dede, onsdag 27. mai 2020, klokken 13:29

« forrige - neste »

OhmPaPa

Jeg er desverre ikke pluss-kunde, men DN skriver her

https://www.dn.no/motor/varsko-om-ladekaos-dette-blir-en-stresstest-pa-ladenettverket/2-1-844557?utm_source=front&utm_campaign=lsrjgr

Nettverket av hurtigladere blir satt på en kraftig prøve denne sommeren. Elbilforeningen melder om flere timers venting i ladekø.

Ser ingen nyheter om dette på elbil.no men det kommer kanskje etterhvert?

Rollep

Sitat fra: Marius Kotsbak på fredag 24. juli 2020, klokken 14:05
Ble mye offtopic om Ionity her.
Mulig det, men bruk av Ionity nettverket er viktig for og komme seg gjennom elbilferien uten alt for store problemer med lading og venting, da skader det ikke at folk får litt info om hvordan man lader på Ionity uten at det koster skjorta :)
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

RJK

#152
Sitat fra: Rollep på fredag 24. juli 2020, klokken 14:41
Sitat fra: Marius Kotsbak på fredag 24. juli 2020, klokken 14:05
Ble mye offtopic om Ionity her.
Mulig det, men bruk av Ionity nettverket er viktig for og komme seg gjennom elbilferien uten alt for store problemer med lading og venting, da skader det ikke at folk får litt info om hvordan man lader på Ionity uten at det koster skjorta :)

:+1: Helt enig.

PS! Det stod også "has.to.be" på den ved Hole. Interessant at dette gir forskjellig pris for tilsynelatende samme kjede, Ionity, dog basert på hvem som driver stasjonen for dem.

EDIT: Har likevel lagt inn en post på den tråden om Ionity som sluttet med fastpris, så kan den biten diskuteres videre der. Men mener postene likevel bør få stå, til generell opplysning for folk som vurderer elbilferie, enten det er i Norge, ut i Europa, eller vil hoppe på å ta ferie i de nylig grønnfargede län'ene som nå er åpnet opp. Stor sjanse for Charlottenberg-tur på meg til uka.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

HRS

#153
Pga. defekt topp pakning på nåværende fosil bil (som heldigvis blir reparert på garantien) leide vi en model 3 og dro til Lofoten, mer enn 360 mil tur retur. Siden vi har bestilt model y gav det oss en god formening om hvordan det er å dra på langtur med en Tesla. Kjørte fra hytta på Tretten til Brønnøysund første dag med siste supercharging før Brønnøysund på Grong. Var spent neste dag om ladekø i Brønnøysund da det bare er en 50 kw lader (grønn kontakt) der, men ventet bare 15 minutter og fikk ladet til ca 80 % mens vi spiste frokost. Dro videre med div.  ferger mot Sandnessjøen og fikk ladet på Superchargeren i Mo i Rana. Deretter fortsatte vi mot Bodø for å ta fergen til Å i Lofoten. Siste supercharger før Bodø var Storjord hvor vi ikke fikk ladet opp så mye som jeg håpet på, da ladningen av en merkelig grunn stoppet for tidlig. Vi hadde imidlertid mer enn nok dagen etterpå til å komme oss til Leknes hvor en av Lofotens per da to 50 KW ladere befant seg (Er visst en ny Supercharger på plass i Svolvær nå). Fikk parkert ved laderen og som nummer 3 i køen fikk jeg etterhvert begynt å lade. Det begynte etterhvert å sirkle rundt med ulike elibiler. Følte et visst press og gav meg etter ca en halvtime. Med venting tok vel hele seansen en time.

Da vi sjekka inn i rorbua vi hadde leid var imidlertid utleier grei og la ut en forlengerledning. For å være på den sikre siden satte jeg ladningen til 5A som gav ca 6 km timen. Dette var nok til å dekke de dagsturene vi hadde de neste 7 dagene i var i Lofoten.  På vei hjem via Bodø og Saltstuamen hadde vi nok strøm til å komme oss til Storjord uten lading før det. Derfra og hjem ladet vi kun på Tesla Superchargere. Alt i alt gikk ferien som en drøm, men tror ikke jeg hadde lagt ut på en slik lang tur uten Supercharger nettverket i bunn. Det gir en enorm trygghet. Ellers vi jeg si at elbil er svært behagelig å kjøre på langtur og at en-pedal kjøring er genialt på smale svingete nordnorske veier. Gleder meg til ny bil til neste år!

elbil-1

Kjørte oslo-hemsedal-sogndal-førde her om dagen.

Ingen kø ved noen ladere på veien. Hverken på tesla sine ladere eller noen av de andre operatørene sine.

Ole Petter

Kjørte Øygarden-Egersund og tilbake via E39.

Ingen problemer å få ladet ved behov. Hverken hos Tesla eller andre.

Problemer mitt er jungelen av andre ladere hva hvor det er vanskelig å faktisk vite hva en betaler for hver kW/t og plagsomme kontoer og apper.

Kunne de ikke gått sammen med Vipps eller noe annet da?! Burde vel hvert billigere enn kortløsning.

mroek

Sitat fra: Ole Petter på søndag 02. august 2020, klokken 12:21
Kunne de ikke gått sammen med Vipps eller noe annet da?! Burde vel hvert billigere enn kortløsning.

Det er jo en helt utmerket idé, skulle gjerne sett noe slikt!
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

amps

Var ute og kjørte i helgen og hurtigladet 2 ganger. Det jeg la merke til, er at det var ladekø på de billigste laderene. Det sto gjerne E-tron på 50kw ladere med chademo kabel, mens 150kw CCS laderene var ledige. Så endte opp med å lade min Ampera-e på 150kw ladere mens E-tron sto på 50kw.

Hadde ikke giddet å kjøpt en ny Leaf i dag med Chademo, siden de har oftest ladekø. Må være frustrerende for Leaf eiere å se en E-tron stå å lade på Chademo laderen, mens flere 150kw CCS er ledige. Motivene kan være mange, f.eks at eieren skulle være vekke 40 min uansett, og å lade på 150kw ikke passet.

Men konsekvensen for Leaf er jo at det er ladekø mens de med CCS har muligheter.

hemi

Motivet er nok at 150 var opptatt når han/hun kom. Ingen med e-tron lader på 50 lader om man ikke måååå.

Leaf = ladekø. Husker jeg ventet nesten 1 time for å slippe til i ladekø med min leaf40, for så få 21-22KW, kun få timer senere kunne vi kjøre hjem til oslo fra larvik, for driten kom jo bare dit selv om vi kjørte lastebilfart.

Sist jeg skulle lade på 150KW med model 3 (solgt leafen), stod det leaf der og tok det uttaket, selv om det var 7 andre ledige, fordi han skulle "lade fort", yeah leaf 40... goodluck. Foreslo han flyttet seg, nei det skjedde ikke.

Jeg håper alle nye 150-250KW ladere kun kommer med CCS, så kan leaf få alle sakteladerne (50kw og gammel morro som sjelden funker)

goggo

Sitat fra: hemi på tirsdag 04. august 2020, klokken 11:43
Ingen med e-tron lader på 50 lader om man ikke måååå.

Her tar du nok fullstendig feil, ja.
Evt. at de fleste E-tron eiere er så blakke etter ferie og nybilkjøp at de faktisk "mååå" lade på 50KW ;)

Bare ta deg en tur på Kjerlingland eller Ringdalsskogen og kjøp deg en is eller noe mens du observerer over litt tid hvem som lader på Ionity og hvem som lader på 50KW Grønn Kontakt.

Jeg kjørte min vanlige langtur Kristiansand - Oslo - Kristiansand i går, og kunne observere at vi er tilbake til "normalen" nå som ferien er over - dvs at Ionity stolpene står ubrukt mens "alle" lader på billigere stolper hos de andre leverandørene.

Jeg så til og med en E-tron som ladet på 50KW stolpe i stedet for 150KW på Circle K Bamble, og det var masse ledige stolper. Vet dog ikke om vedkommende gjorde dette pga prisforskjellen pr KWh eller om han ikke visste om forskjellen i ladehastighet.

mvh
Hugo
 
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

jman76

Kjørte 40-Leaf fra Østlandsområdet til Mandal midt i fellesferien, lengste etapper på i overkant av 40 mil.

Kan rapportere om at det gikk helt uproblematisk selv med norsk koronasommer, men litt strategisk planlegging hjelper på. Litt trykk på lokal hurtiglader i Mandal for småkjøring, men bra med destinasjonsladere i området. Opplevde ladekø ved planlagt kun stopp en gang, sånn cirka fem minutter. Takker også Circle K for gratis lading og is i Bamle.

Som Leafeier er det bare å senke skuldrene, stille inn ACC på 100 på motorveien og spise masse is, man kommer frem en gang uansett. Jeg kjørte faktisk forbi en håndfull biler med campingvogn. Fantastisk feriebil, det ble ingen fartsbøter denne sommeren heller ;)

hemi

ACC i 100 er vel kjent som 93, da glir man perfekt inn med lastebilene i høyre fil.

Vi havnet bak en leaf'er som gjorde det samme bare i venstre, han var ikke verdens mest populære fyr mens han ble forbikjørt av alle på høyre side, men tok det med ro mens han lå der, det gjorde han.

Møtte også en leaf 24?30? i sverige med norske prøveskilt, han rocka 70-75 ish i 110 sonen, han var ikke så populær blandt lastebilene, campingvognene, bobilene, hadde samlet seg fint lite følge.

RJK

#162
Da ble det en liten tur fra Oslo til Eidsfjord, etter at Juicepass-avtalen gikk ut. Startet med litt for lite strøm for å komme helt frem, så stoppet i Hønefoss for å toppe opp. Det ble med Eins, der jeg fyllte 11,37 GB til 2,86 €.

Foruten meg, så var det kun en person til innom da. Det var en som kom inn samtidig med en tidlig Ioniq, som ikke klarte å finne laderen i Circle K-appen, noe som selvsagt  og utrolig nok er umulig siden den drives av Ionity.

Fikk han til å registrere seg på Eins, men sa han og burde ha Maingau. Han skulle egentlig til å bruke Ionity sin egen løsning, men informerte han om at det ville bli dyrt for han.

Etter en stortsett flott tur over fjellet i for det meste godt solskinnsvær bortsett fra lett nedbør over på vestlige deler av fjellet, ankom jeg med ca 90 kWh. Hadde fått for meg at det skulle være ladestasjoner lett tilgjengelig, så der skulle bilen få lade mens jeg skulle spise thaimat fra food truck.

Dumme meg hadde glemt å beregne at det var mandag, så selv om jeg mente å ha lest at de skulle ha åpent hver dag, så var dette tydeligvis, som vanlig på mandager, fridagen dems. Klokka var ca 18:30, så det burde være prime time på dagen.

Når jeg så bare finner at de har en lader ved Coop, som meldes opptatt, og noen AC-ladere, så blir det å søke etter andre ladere. Nærmeste, som jeg finner at jeg kan nå med gjenværende mengde strøm, var en BKK-lader på Maurset.

Den stod mer eller mindre i et byggefelt uten noe som helst tilbud i nærheten. I tillegg stod det at der var mange uttak, men disse var fordelt på 3 ladere, der 2 av de var lynladere som kunne dele på CCS med 2x150 kW uttak, som bare ville gi 75 kW slik jeg forstod. I tillegg hadde de ChaDeMo-lader. Disse to laderne stod på hver sin side av en 50 kW-lader med et ChaDeMo-uttak i mellom seg.

Der sto en Audi E-tron på ene 150-kW-laderen, og en ny utgave Leaf på den andre. Stilte meg først i midten, men ville ikke lade på bare 50 kW, og Bilkraftappen sa ene punktet, som jeg rakk, var utilgjengelig. Stilte meg derfor på andre siden av Leafen, slik at jeg rakk det kortere uttaket.

Samtidig kom det inn en TM3 og en gammel type Leaf. TM3 stilte seg på den i mellom, men E-tron stakk raskt, så han flyttet seg til til den andre stolpen. Så ikke hva den andre Leafen gjorde, men jeg tror han stakk videre.

Laderne stod på en mursokkel inni et skur, men de stod vel tett for å kunne få på plass like mange biler som det stod at den kunne betjene. Tror de maks hadde fått plass til 5 biler, men forstod det slik at de sammen skulle klare  9 kjøretøy, og det er det som står her og:

https://nobil.no/preview/?csid=NOR_06382

Ladet 35,12 kWh til en pris av 139,33, men ser at den ikke har rørt av bonus-saldoen, men den gikk opp fra 50 til 63,93 kr. Vet ikke hvordan jeg får benyttet den saldoen, men nå har jeg ihvertfall gjennomført 1/10...

Siktet meg så inn på Ionity Gol, siden det er billigere, og på veien. Der ble jeg stående helt alene. Trengte å låne toalettet, men ble skuffet av standarden, eller skal jeg si mangelen på standard? To toalettrom av god størrelse, men når begge manglet sete til å sitte på, det ene toalettet manglet tørkepapir, det andre manglet toalettpapir.

Måtte sitte, så tok noen ark fra den som hadde det, til det andre toalettet som hadde toalettpapir. Det var forøvrig så lite igjen at jeg tror jeg levnet for lite igjen til neste gjest. Dessuten lå det papir strødd på gulvet, og det virket som det var lenge siden det var rengjort.

Bemerket manglene (ikke den manglende rengjøringen) til den som var på vakt, som kunne melde om at setet hadde blitt ødelagt/revet av ihvertfall 3-4 ganger hittil i år. Får en til å lure på om det er lokale gjester, eller partyløver fra vestkanten som ikke klarer å la være med hærverk... Vanligvis handler jeg litt når jeg lpner toalettet, men fristet ikke denne gangen, så stod over det. Ladet med Maingau der, 30,037 kWh til 11,71 €.

Det var nå blitt seint, selv om jeg ikke var så langt hjemmefra, men hadde allerede forberedt meg med liggeunderlag, oppblåsbar madrass, 2x tepper, hodepute og sovepose, dekke for vinduer med metallfolie og sugekopp-feste samt noe å legge i fotbrønnen på passasjersiden for å forlenge liggeplassen. I tillegg har jeg en NAF førstehjelpspute som ble ekstrapute.

Stoppet derfor på en rasteplass litt sør for Gol, og la meg til å sove der. Med 170 cm på strømpelesten, rekker jeg å sove med hælene i døra og hodet mot nakkeputen på baksetet som er lagt ned. Når jeg ligger på siden, har jeg god plass.

Måtte teste med Utility Mode en gang til (sovet en gang før, men temp satt lavere og uten komfortutstyr), så tempen ble satt til 220 C, lyset og skjermen slått av og noe å dekke for instrumentpanelet, som dessverre ser ut til ikke å kunne slå seg av.

Prøvde meg på vanlig standard prosedyre med å låse bil innvendig, men låse opp førerdøra med låsebryteren i førerdøra, før jeg åpner med døråpneren. Denne gangen låste jeg også opp bakdøra med låseknappen, og det gikk helt fint, så da fikk jeg lagt meg fint inn ved å gå inn bakdøra og ikke noen merkelig akrobatikk for å komme meg bak fra førersete. ;)

Tilbake igjen i morges, relativt godt uthvilt, og uten å ha vært kald i det hele tatt. Men, dessverre så ligger man ikke helt flatt, så får vurdere om jeg får laget meg en løsning som gir meg flatt gulv, men som kan legges under bagasjeromsgulvet når det ikke er i bruk. Har noen tanker om hvordan jeg kan løse det, som også dekker området mellom baksetet og forseteryggen, gjerne på begge sider.

EDIT: Når jeg nå går inn og søker, så finner jeg hvor laderne i Eidfjord befinner seg. Viser seg at jeg stod med snuten pekende rett ned på dem, der de lå bak noen bygninger 100-200 meter bortenfor. Et neonskilt eller lignende hadde gjort det mulig å se disse før jeg stoppet...

Heller ikke laderen ved Maurset var merket og godt synlig. Måtte se godt etter før jeg skjønte hvor den var, selv med ladende biler på plass. Et lysende skilt med BKK-logoen hadde definitivt gjort seg.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Lynladerne til bkk som har en CHAdeMO og to CCS kan lade to biler om gangen. Hurtigladerne en om gangen. Så hvis det er to lynladere og fire hurtigladere kan man lade maks 8 CCS eller 6 CHAdeMO biler, eller en kombinasjon. Genialt med de lynladerne utenom at det kan bli litt knotete hvis det er trangt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

IoniqEV

Litt sent svar men.
Vi kjørte rundt i sørlige deler av Norge i uke 29 & 30 uten noe særlig store utfordringer.
Ble både lading ved overnattingsted og en god del hurtiglading rundt omkring.
Var først i Bergen og bodde ved Radisson da det skulle være lader i garasjen deres. Denne har de fjernet så jeg måtte lade ved Thon hotellet istedenfor >:(
Bodde så ved Quality Sogndal som hadde lader  :+1:
Deretter ved Hotel Videseter som har byttet fra 3x Tesla destinasjons ladere til 1x verdens dyreste lader :-1:
Så var vi ved Quality Kristiansund hvor de oppfordrer eks-biler å blokkere hotellets ladere  :-1: Men det finnes bra hurtiglade tilbud i nærheten :)
I Trondheim var det veldig bra med lading i Søndre gate.  :+1:
Scandic elgstua i Elverum hadde gratis strøm  :+1:
Radisson Blu i Oslo oppfordrer og til blokkering av ladeplasser  :-1:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA