Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilferie 2020 - erfaringer

Startet av Dede, onsdag 27. mai 2020, klokken 13:29

« forrige - neste »

goggo

Kjørte Kristiansand - Bergen via Setesdal/Haukeli i går (fredag) med Ioniq.
Gikk greitt, uten venting på ladere.
Veldig overrasket over at det var ledige stolper både på Haukeliseter (Fortum) og Røldal (Ionity) på en fredag ettermiddag i fellesferien.
Jeg ladet på Ionity på grunn av Juicepass avtale for juli, men observerte ledige stolper på de fleste  andre stasjonene også bortsett fra Hovden (Fortum). Her så det ut til at alle laderne var opptatt, men tror ikke det var noen køer. Regner med at det er en del lokal-lading her i ferietida, det er vel ikke alle som kan lade på hytta/leiligheten i ferien.

Rent generelt - etter å ha kjørt en del ganger opp/ned Setesdalen har jeg aldri observert at det er kø på Rysstad (Fortum). Egentlig litt merkelig, da denne ligger sentralt til midt i dalen og med butikk og bensinstasjon like ved.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Aaleby

Nettopp kjørt tur/retur Ålesund-Oslo og det har gått forbausende smertefritt. Mulig litt flaks involvert, men ble ikke ved ett eneste tilfelle forsinket av vesentlig grad grunnet ladekø. I det hele tatt en positiv opplevelse hvor tidsbruk til lading får jaget etter å komme fortest mulig frem til å forvitre helt. Kunne nok lett spart inn 2 timer per vei ved å kjøre fossil, men det er uansett ikke slik at de timene ville blitt benyttet til noe særlig vettugt.

Dede

Sitat fra: Dede på onsdag 01. juli 2020, klokken 11:57
Har nå kjørt Stavanger - Harstad (1750 km). 4 dager- bygdin -Verdal (familie)- storjord - Harstad. Sakteladet alle netter og hurtigladere ellers. Traff ett (!) sted med kø men da kunne jeg kjøre videre til neste (12 km) der det var ledig. Stoppet gjerne før jeg måtte så jeg kunne kjøre videre om kø men ikke sikker på om det var så lurt (alene i bilen så ingen som kunne følge med på status). Var og en plass de hadde 'dobbeltparkert', jeg spurte pent om de kunne gjøre plass til meg og etter litt tid fikk de fikset det. Altså helt uproblematisk nå. Mulig mer kø utover i juli med flere folk på ferie?

Tilbake i Stavanger der jeg startet. Kan lage litt mer fullstendig rapport men totalen ble 3813 km med totalt 10 minutter ladekø😊 pluss litt fomling og ekstratur til byen i Harstad siden vi ikke har strøm ved
Veien på hytta. Fikk ikke til nattlafing på hoteller på hjemtur. I Mo i Rana var plasser med stikk-kontakt ikke merket så der sto det dieselbiler og på geilo var det fullt på ladeplassene. Etter lang dag i bilen stemmer jeg også absolutt for
Flere muligheter for nattlading!

Ladekøen var i vågå der bilen forsåvidt sa jeg kunne klare Beitostølen (over Valdresflya) med 3-4 km margin men det syntes jeg var litt snaut..

Idag sa bilen jeg kunne klare Eidfjord Stavanger men siden det regnet fylte jeg på litt ekstra Ved Åkrafjorden (kombinert med å fylle kaffekopp etc)

Kjørt alene - enklere med planlegging med co-pilot som kan sjekke status!

Og turen 'rundt grytøy' dvs
Senja og Andøya/Vesterålen ble gjort med dieselbilen til søster. Den hadde ikke gått med elbil

Kjører i3 120.

emagic

Var en svipptur i Danmark med e-golfen denne uka.  3 dager Oslo - Hirtshals - Aalborg- Ebeltoft - Aalborg - Hirtshals - Oslo.

Jeg har hatt elbil i snart 10 år - Har også en av de første I.Miev'ene som kom til landet den gangen det fantes TO ChaDeMo ladere i Norge - så jeg er langt fra noen amatør i elbilverden.

MEN, jeg må si at jeg kommer IKKE til å dra til Danmark med elbil igjen med det første. Et problem i DK er gså at motorveiene har 130 grense - jeg forsøkte å tusle avgårde rundt 110 for ikke å overbruke strøm, men likevel stiger forbruket dramatisk ift å surre rundt i 80-90 som i Norge.  Ladet i hovedsak på Eon, men opplevde to tilfeller der disse ikke virket og danske ladestasjoner er stort sett EN stk pr lokasjon - og de er stort sett også plassert på temmelig øde rasteplasser uten noe spesielt servicetilbud.  Lading på eon koster ca 8 NOK pr kWh, heldigvis ikke noen minuttstraff som i Norge.

Det ble en meget dyr og en meget treg opplevelse til tross for ingen ladekø. 

Jeg kommer aldri til å kjøpe noe annet enn elbil - men neste gang jeg skal til Danmark byttelåner jeg meg en bensinbil!

-emagic



turfsurf

Kjørte Golsfjellet - Valdresflya - sel - Dombås - Åndalsnes - Atlanterhavsveien i dag, med I-Pace og i3 120Ah. Fullt på Dombås Ionity og ellers, så fortsatte til bkk i Åndalsnes.

Når vi kom frem stod en etron på skrå foran den ene dobbeltladeren men to andre ledig. Gjorde sjåføren oppmerksom på at han sperret en lader, men skyldte på gammel oppmerking, og gadd ikke flytte seg. Vi fikk dog ladet og en etron til kom, så var det fullt.

Fikk akkurat handlet, så var det bare å flytte bilene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Amatøren

Sitat fra: emagic på lørdag 18. juli 2020, klokken 22:11Det ble en meget dyr

Min datter kjørte ville teste kjøring til Danmark.

Det var ikke ferge, men hele veien ned Sverige og opp igjen. I tillegg på tvers av mye av Danmark.

La også på en svipptur ned til Flensburg i Tyskland.

Synes ikke det ble spesielt dyrt.


Sitat fra: emagic på lørdag 18. juli 2020, klokken 22:11... en meget treg opplevelse til tross for ingen ladekø.

Ja, med mange ladinger blir det tregt. I hvert fall for oss som fikk rapidgate.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

automat

Ferie del 1:
Ikke ledig destinasjonslader på Gol. Måtte lade på superlader.
Ank Gol Vest SuC man kl 1745. 5 av 16 ladere ledige.
Tilbake på Gol Vest SuC fre kl 1340, etter tur på Hardangervidda. Tok siste lader. Bilen som kom etter meg måtte vente 5 min. Deretter var det ledige ladere så lenge jeg var der.
Så en tur oppom Golsfjellet før Gulsvik SuC (Flå) fre kl 2040. Alle 20 ladere ledige.

Foreløpig ingen ferieladeangst. Skal på en liten roadtrip til Vestlandet senere i sommer, så vi får se hvordan det går.


Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Kristian O

Sitat fra: emagic på lørdag 18. juli 2020, klokken 22:11

Jeg kommer aldri til å kjøpe noe annet enn elbil - men neste gang jeg skal til Danmark byttelåner jeg meg en bensinbil!

Evt låne en elbil som er meir egna til langtur? Tur til Danmark er ingen problem med f.eks en Tesla.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

RJK

Sitat fra: Kristian O på lørdag 18. juli 2020, klokken 23:32
Sitat fra: emagic på lørdag 18. juli 2020, klokken 22:11

Jeg kommer aldri til å kjøpe noe annet enn elbil - men neste gang jeg skal til Danmark byttelåner jeg meg en bensinbil!

Evt låne en elbil som er meir egna til langtur? Tur til Danmark er ingen problem med f.eks en Tesla.

Tenkte akkurat det samme. Det frister lite å bruke icebil, så det må i tilfelle være en som gir meg mye mere plass, eller at det er en skikkelig lekemaskin man vil prøve på bl.a. Autobahn.

Førstevalget hadde dog blitt å finne en mer langtur-vennlig elbil.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

filtvet

Observerte ladekø på Koppang, 2 ladet og 2 i kø. Da blir det fort 2 timer å surre bort om en ikke har en hurtigladende bil heller. Heldigvis var vi bare på kafe der.

goggo

Sitat fra: RJK på søndag 19. juli 2020, klokken 01:23
Sitat fra: Kristian O på lørdag 18. juli 2020, klokken 23:32
Sitat fra: emagic på lørdag 18. juli 2020, klokken 22:11

Jeg kommer aldri til å kjøpe noe annet enn elbil - men neste gang jeg skal til Danmark byttelåner jeg meg en bensinbil!

Evt låne en elbil som er meir egna til langtur? Tur til Danmark er ingen problem med f.eks en Tesla.

Tenkte akkurat det samme. Det frister lite å bruke icebil, så det må i tilfelle være en som gir meg mye mere plass, eller at det er en skikkelig lekemaskin man vil prøve på bl.a. Autobahn.

Førstevalget hadde dog blitt å finne en mer langtur-vennlig elbil.

Men man kommer ikke bort fra at hovedproblemet i Danmark eller i alle fall på Jylland er at det for det meste er kun 1 lader pr lokasjon.
Samt at både E.ON og Clever har dette abbonementet for storforbrukere der man betaler et fast månedlig beløp så får man lov å okkupere laderne så lenge man vil uten å betale ekstra.
Jeg hater den brune Model S-en som ofte langtidsparkerer på Clever laderen i Hjørring for eksempel.
Han står selvfølgelig fullt lovlig der - men likevel...

Nei - det er ikke dejligt at være norsk elbilist i Danmark!

mvh (eller kanskje msh)
Hugo
 
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Øyvind.h

Har vært i DK 3 ganger med elbil (2014, 2016 og 2019). Det har fungert perfekt for min del. Bra med ledige ladere, korte avstander og fine veier. I 140-150 med takboks faller riktignok rekkevidden ned mot 25-27 mil, men der er så korte avstander uansett. Saktelading på hyttene dekket alt forbruk fra ankomst til avreise.
Men jeg har ikke brukt de kommerse hurtigladerne. Hadde jeg tatt turen med Eqc'en ville jeg antakelig senket farten for å kunne krysse lengst mulig uten lading.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RJK

#87
Sitat fra: goggo på søndag 19. juli 2020, klokken 08:59
Sitat fra: RJK på søndag 19. juli 2020, klokken 01:23
Sitat fra: Kristian O på lørdag 18. juli 2020, klokken 23:32
Sitat fra: emagic på lørdag 18. juli 2020, klokken 22:11

Jeg kommer aldri til å kjøpe noe annet enn elbil - men neste gang jeg skal til Danmark byttelåner jeg meg en bensinbil!

Evt låne en elbil som er meir egna til langtur? Tur til Danmark er ingen problem med f.eks en Tesla.

Tenkte akkurat det samme. Det frister lite å bruke icebil, så det må i tilfelle være en som gir meg mye mere plass, eller at det er en skikkelig lekemaskin man vil prøve på bl.a. Autobahn.

Førstevalget hadde dog blitt å finne en mer langtur-vennlig elbil.

Men man kommer ikke bort fra at hovedproblemet i Danmark eller i alle fall på Jylland er at det for det meste er kun 1 lader pr lokasjon.
Samt at både E.ON og Clever har dette abbonementet for storforbrukere der man betaler et fast månedlig beløp så får man lov å okkupere laderne så lenge man vil uten å betale ekstra.
Jeg hater den brune Model S-en som ofte langtidsparkerer på Clever laderen i Hjørring for eksempel.
Han står selvfølgelig fullt lovlig der - men likevel...

Nei - det er ikke dejligt at være norsk elbilist i Danmark!

mvh (eller kanskje msh)
Hugo


Vel, nå har Ionity ladestasjoner 4 steder på strekka mellom Hirtshals/Fredrikshavn og Flensburg. Altså en strekke på 362 km, blir utvidet til 383 km om du skal innom alle ladestasjonene. Med riktig bil trenger du kanskje bare ett stopp, litt avhengig av forbruket man får på veier der øverste fartgrensen er noe høyere enn i Norge.

Skal du lengre ut mot kysten, er det kanskje en omvei å skulle få med seg lading på nærmeste Ionitystasjon, men prismessig er det ganske fornuftig ladepris hos Ionity med rette avtalen, når man ser på strømprisen ut til sluttkunden. Forhåpentligvis får man sakteladet ved ankomststed, eller man ikke trenger å lade så lenge på en Clever/E-On eller annen ladestasjon for å toppe opp.

Dermed vil jeg si at med rette bilen, så er elbilferie i Danmark absolutt helt greit. Men bilen må ha CCS, og den må ha lang rekkevidde, og gjerne godt med plass for stasj og folk. Kombiner dette med rette ladeavtalen, så er Danmark helt OK for en elbilturist. Og ellers, riktig så dejligt...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

chriso89

Sitat fra: emagic på lørdag 18. juli 2020, klokken 22:11
Var en svipptur i Danmark med e-golfen denne uka.  3 dager Oslo - Hirtshals - Aalborg- Ebeltoft - Aalborg - Hirtshals - Oslo.

Jeg har hatt elbil i snart 10 år - Har også en av de første I.Miev'ene som kom til landet den gangen det fantes TO ChaDeMo ladere i Norge - så jeg er langt fra noen amatør i elbilverden.

MEN, jeg må si at jeg kommer IKKE til å dra til Danmark med elbil igjen med det første. Et problem i DK er gså at motorveiene har 130 grense - jeg forsøkte å tusle avgårde rundt 110 for ikke å overbruke strøm, men likevel stiger forbruket dramatisk ift å surre rundt i 80-90 som i Norge.  Ladet i hovedsak på Eon, men opplevde to tilfeller der disse ikke virket og danske ladestasjoner er stort sett EN stk pr lokasjon - og de er stort sett også plassert på temmelig øde rasteplasser uten noe spesielt servicetilbud.  Lading på eon koster ca 8 NOK pr kWh, heldigvis ikke noen minuttstraff som i Norge.

Det ble en meget dyr og en meget treg opplevelse til tross for ingen ladekø. 

Jeg kommer aldri til å kjøpe noe annet enn elbil - men neste gang jeg skal til Danmark byttelåner jeg meg en bensinbil!

-emagic
Nei danmark er ikke så elbil venlig.  blir nok å ta bensinbil om jeg skal ta turen.

Har danmark sluttet med minimum 6 dager overnatting for å være der?

Rollep

Sitat fra: RJK på søndag 19. juli 2020, klokken 10:49
Skal du lengre ut mot kysten, er det kanskje en omvei å skulle få med seg lading på nærmeste Ionitystasjon, men prismessig er det ganske fornuftig ladepris hos Ionity med rette avtalen, når man ser på strømprisen ut til sluttkunden. Forhåpentligvis får man sakteladet ved ankomststed, eller man ikke trenger å lade så lenge på en Clever/E-On eller annen ladestasjon for å toppe opp.

Dermed vil jeg si at med rette bilen, så er elbilferie i Danmark absolutt helt greit. Men bilen må ha CCS, og den må ha lang rekkevidde, og gjerne godt med plass for stasj og folk. Kombiner dette med rette ladeavtalen, så er Danmark helt OK for en elbilturist. Og ellers, riktig så dejligt...
Hvis man bruker eins E-Mobil ser det ut som man kan lade på Clever/E-On til 0,31 Euro/kWt, det må da være innafor :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA