Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilferie 2020 - erfaringer

Startet av Dede, onsdag 27. mai 2020, klokken 13:29

« forrige - neste »

chriso89

Kjørte drammen til Stavanger i går.
1 lader I nye cirkle k Bamble og var eneste bil der på morgenen. 06.30
Kjørte derretter til obs BYGG Kristiansand. Også eneste bild er og med Leaf var batteriet gloheit. Siste ladestopp I Lyngdal og da ble det maks lade hastighet på 22 kW.   Så da ladet jeg liksågodt ekstra så jeg kom meg helt til Stavanger.

Vært heldig og unngått ladekø men mer spent på lørdag og hjemturen

Electric Avenue

#61
Jeg har en 2019 modell Tesla model S 75D og planen var å reise en tur oppover mot Trondheim, og deretter videre til Namsos, og så videre nedover mot Opdal. I fjor kjørte vi til sør Norge og videre over til Sverige osv. Lading var aldri noe problem eller tema i det hele tatt. Vi ladet som regel nå vi ville stoppet for å strekke på bena uansett.

Denne gangen er jeg imidlertid langt mer skeptisk.

1. Det ser ut til at 8 av 10 skal på bilferie i Norge i år..
2. Det er ingen gode lademuligheter i Namsos ser det ut til, og det ligger et stykke unna ladenettverket til Tesla. Utifra hva jeg kan se på appen til elbilforeningen så er det kun en eneste ladestasjon der oppe. Hotellet har heller ingen lademulighet.

Når så mange skal på bilferie samtidig, (sikkert en god del med elbil), og når det i tillegg er relativt dårlige lademuligheter der oppe. Bør elbilen da revurderes? Vi har en dieselbil disponibel som vi også kan bruke. Nå vurderer jeg om det kanskje er lurest å benytte denne.

Jeg har aldri hatt noe ladeangst tidligere. Men akkurat nå kjenner jeg at jeg begyner jeg å få litt. Det ble ikke bedre etter å ha lest denne artikkelen i går kveld: https://motor.no/debatt-elbil-infrastruktur/ferie-i-norge-med-elbil-det-er-gambling-det/171962

Der nevnes blant annet Oppdal, som vi også har tenkt oss innom. Der må man eventuelt ty til vanlig lading, men det ser ut til at dette kan bli mye stress og lite ferie med tanke på lange køer og ladere som er ute av drift? For å sitere fra artikkelen:

"Småbarnsfamilien fra Oppdal stiller seg opp bak oss. De ga også opp Oppdal. Helt normalt, forsikrer pappa'en der."

Jeg er ikke så bekymret for superladerene til Tesla, der er det som regel plass, men når man må ty til vanlige ladere blir det fort litt mer usikkerhet knyttet til det hele.

Lurer på om jeg kanskje gjør lurt i å droppe elbilen i år og heller ta dieselbilen...  :-\
Tesla Model S

Turbato

Nå vet ikke jeg hvor reisen din starter, men sørger du for at du har lading der du skal overnatte i Namsos ville jeg ikke vært så bekymret.

SveinJ

jeg har nå kjørt ca 100 mil Sør-Norge, fra Tinn, til Agder videre til Ryfylke, Haugesund og opp gjennom Hardanger til Sogn. Har vært innom sikkert 15 ladestasjoner for å kikke, men ikke ladet. Ingen kø noen steder og finner det er nok av ladere, i alle fall der jeg har kjørt.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Magnus Hansen

Innom nye stasjonen til Circle K i Bamble ved E18 midt på dagen. Ca 3-5 biler i kø på circlle k laderne. God plass på superladeren

Marius Kotsbak

#65
Sitat fra: Electric Avenue på onsdag 15. juli 2020, klokken 13:14
Jeg har en 2019 modell Tesla model S 75D og planen var å reise en tur oppover mot Trondheim, og deretter videre til Namsos, og så videre nedover mot Opdal. I fjor kjørte vi til sør Norge og videre over til Sverige osv. Lading var aldri noe problem eller tema i det hele tatt. Vi ladet som regel nå vi ville stoppet for å strekke på bena uansett.

Denne gangen er jeg imidlertid langt mer skeptisk.

1. Det ser ut til at 8 av 10 skal på bilferie i Norge i år..
2. Det er ingen gode lademuligheter i Namsos ser det ut til, og det ligger et stykke unna ladenettverket til Tesla. Utifra hva jeg kan se på appen til elbilforeningen så er det kun en eneste ladestasjon der oppe. Hotellet har heller ingen lademulighet.

Hvilket hotell er det? Var på Rock City som mente de ikke hadde noe lading i fjor. Derimot var det stikkontakter på nedsiden ved hotellet det så ut til å bare være å bruke.

Grønn Kontakt har ladestasjon i Namsos, enten med både 2 Type 2 eller 2 CCS/Chademo med adaptere. Derfor ser jeg ingen grunn til å bruke fossilbil her, spesielt med mulighet for relativt køfri lading på SUC.

Oppdal er heller ikke noe problem. Fins alternative ladesteder i nærheten på Hjerkinn og Oppdalsporten. Evt. SUC også på Berkåk.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Electric Avenue

Sitat fra: Marius Kotsbak på torsdag 16. juli 2020, klokken 04:56
Sitat fra: Electric Avenue på onsdag 15. juli 2020, klokken 13:14
Jeg har en 2019 modell Tesla model S 75D og planen var å reise en tur oppover mot Trondheim, og deretter videre til Namsos, og så videre nedover mot Opdal. I fjor kjørte vi til sør Norge og videre over til Sverige osv. Lading var aldri noe problem eller tema i det hele tatt. Vi ladet som regel nå vi ville stoppet for å strekke på bena uansett.

Denne gangen er jeg imidlertid langt mer skeptisk.

1. Det ser ut til at 8 av 10 skal på bilferie i Norge i år..
2. Det er ingen gode lademuligheter i Namsos ser det ut til, og det ligger et stykke unna ladenettverket til Tesla. Utifra hva jeg kan se på appen til elbilforeningen så er det kun en eneste ladestasjon der oppe. Hotellet har heller ingen lademulighet.

Hvilket hotell er det? Var på Rock City som mente de ikke hadde noe lading i fjor. Derimot var det stikkontakter på nedsiden ved hotellet det så ut til å bare være å bruke.

Grønn Kontakt har ladestasjon i Namsos, enten med både 2 Type 2 eller 2 CCS/Chademo med adaptere. Derfor ser jeg ingen grunn til å bruke fossilbil her, spesielt med mulighet for relativt køfri lading på SUC.

Oppdal er heller ikke noe problem. Fins alternative ladesteder i nærheten på Hjerkinn og Oppdalsporten. Evt. SUC også på Berkåk.

Det var Rock City ja. Sendte dem en mail og forhørte meg på forhånd. Men der var ingen muligheter for lading sa de. Ble henvist til ladestasjonen ved Extra, og i den anledning hadde de en chacemo adapter til Tesla til utlån. Jeg så for meg det kunne bli problematisk om veldig mange skulle lade der, siden det kun er en slik stasjon i hele Namsos.
Det endte med at vi gamler på Elbil likevel. Jeg skal legge ut litt oppdateringer underveis om hvordan det går. :)

Litt off topic kanskje, men jeg forstår ikke hvorfor ikke flere hoteller legger bedre til rette for lading? De har også generelt dårlig kunskap om dette. Slik var det også i fjor når vi var på tur. Ingen i resepsjonene visste noe som helst. Noen sa der var lading når der ikke var, noen visste ikke, og noen sa der ikke var når det i ettertid viste seg at det faktisk var mulighet...

Nå er ikke jeg noen elektriker, men en skulle da tro at det holdt med noen 220v stikk, eventuelt blå kontakt, med tilstrekkelig høy kurs og tykke nok ledninger? Det burde vel ikke koste allverden? De aller fleste har jo med seg reiseladere.
Har jeg velget mellom to hoteller der det ene tilbyr lading over natten så velger jeg så klart det som har lading. Med andre ord, en konkurransefordel der. :)
Tesla Model S

No-name

Sitat fra: RJK på mandag 13. juli 2020, klokken 22:58
Sitat fra: No-name på mandag 13. juli 2020, klokken 22:46
Fikk ikke brukt mitt Mangau kort på Ionity Dombås.  Fikk beskjed at jeg måtte benytte et annet kort eller app. Noen som kan ha forklaring på hvorfor jeg ikke fikk det til.  Brukte rdif fra elbilforeningen koblet opp mot CirkleK appen,  det fungerte smertefritt..

Prøvde du å starte lading fra appen?


På vei tilbake prøvde jeg kortet igjen, med samme resultat. ( I ettertid skjønte jeg at jeg glemte å koble kortet mot appen, slik man gjør RDIF brikkene.  Noob!)

Lading med appen gikk smertefritt, 37 kWh på 22 min., fra 25 til 85 %. Høyeste fart var 118 kW..

Marius Kotsbak

Ja, samme svar fikk jeg. De har ikke peiling de fleste steder, og forstår ikke behovene. Sikkert få av driverne som har erfaring med elbil. Se her: https://www.plugshare.com/location/61799
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

THE

Sitat fra: Electric Avenue på torsdag 16. juli 2020, klokken 12:38
Litt off topic kanskje, men jeg forstår ikke hvorfor ikke flere hoteller legger bedre til rette for lading? De har også generelt dårlig kunskap om dette. Slik var det også i fjor når vi var på tur. Ingen i resepsjonene visste noe som helst. Noen sa der var lading når der ikke var, noen visste ikke, og noen sa der ikke var når det i ettertid viste seg at det faktisk var mulighet...

Nå er ikke jeg noen elektriker, men en skulle da tro at det holdt med noen 220v stikk, eventuelt blå kontakt, med tilstrekkelig høy kurs og tykke nok ledninger? Det burde vel ikke koste allverden? De aller fleste har jo med seg reiseladere.

Jeg tror dette endrer seg etter denne sommeren. Her jeg bor er det et par hoteller som vanligvis er stappfulle med asiatiske og amerikanske bussturister hele sommeren. I år er det stappfullt av nordmenn, og det står parkert mange elbiler utenfor hotellene hver dag. På et av hotellene har vertskapet selv elbil, og er nok klar over behovet. Usikker på om de har ladetilbud. På et annet hotell i bygda ser jeg at det har kommet opp to type 2 ladestasjoner nå i vår. Med alle spørsmål som kommer til hotellresepsjonene om lademuligheter i år så blir det nok litt mer fokus på å kunne tilby lading.

Når det gjelder utstyr som må monteres så er det ikke nok med vanlige stikkontakter eller industrikontakter. Det må monteres type 2 ladestasjoner. Kursen(e) som ladestasjonen(e) er koblet på skal være dediktert til elbilladere og det skal være jordfeilvern type B på kurs for elbillading. Dette er krav i NEK400, og vil i praksis si at det ikke finnes noen annen måte å installere uttak for elbillading på. Det er lov å lade på vanlig stikkontakt med "reiselader" hvis det er en eksisterende stikkontakt. Slik lading er ment som nødlading, og skal ikke være for permanent bruk, og som sagt det er ikke lov å montere nye vanlige stikkontakter beregnet for elbillading.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Turbato

Sitat fra: THE på fredag 17. juli 2020, klokken 09:41
Med alle spørsmål som kommer til hotellresepsjonene om lademuligheter i år så blir det nok litt mer fokus på å kunne tilby lading.
Håper du har rett. Og håper at de åpner for å booke kapasitet. I virkelig grisgrendte strøk holder det ikke at hotellet kan tilby ladere om de ikke kan garantere at du får ladet.

Maxwell_400

#71
Sitat fra: THE på fredag 17. juli 2020, klokken 09:41
Sitat fra: Electric Avenue på torsdag 16. juli 2020, klokken 12:38
Litt off topic kanskje, men jeg forstår ikke hvorfor ikke flere hoteller legger bedre til rette for lading? De har også generelt dårlig kunskap om dette. Slik var det også i fjor når vi var på tur. Ingen i resepsjonene visste noe som helst. Noen sa der var lading når der ikke var, noen visste ikke, og noen sa der ikke var når det i ettertid viste seg at det faktisk var mulighet...

Nå er ikke jeg noen elektriker, men en skulle da tro at det holdt med noen 220v stikk, eventuelt blå kontakt, med tilstrekkelig høy kurs og tykke nok ledninger? Det burde vel ikke koste allverden? De aller fleste har jo med seg reiseladere.

Jeg tror dette endrer seg etter denne sommeren. Her jeg bor er det et par hoteller som vanligvis er stappfulle med asiatiske og amerikanske bussturister hele sommeren. I år er det stappfullt av nordmenn, og det står parkert mange elbiler utenfor hotellene hver dag. På et av hotellene har vertskapet selv elbil, og er nok klar over behovet. Usikker på om de har ladetilbud. På et annet hotell i bygda ser jeg at det har kommet opp to type 2 ladestasjoner nå i vår. Med alle spørsmål som kommer til hotellresepsjonene om lademuligheter i år så blir det nok litt mer fokus på å kunne tilby lading.

Når det gjelder utstyr som må monteres så er det ikke nok med vanlige stikkontakter eller industrikontakter. Det må monteres type 2 ladestasjoner. Kursen(e) som ladestasjonen(e) er koblet på skal være dediktert til elbilladere og det skal være jordfeilvern type B på kurs for elbillading. Dette er krav i NEK400, og vil i praksis si at det ikke finnes noen annen måte å installere uttak for elbillading på. Det er lov å lade på vanlig stikkontakt med "reiselader" hvis det er en eksisterende stikkontakt. Slik lading er ment som nødlading, og skal ikke være for permanent bruk, og som sagt det er ikke lov å montere nye vanlige stikkontakter beregnet for elbillading.
Nei, det holder med vanlig jordfeil automat og CEE stikk, les campingvogn uttak, det er en veldig billig løsning. Er lov sålenge det ikke merkes "elbil lading". Lading med elbil blir da å anse som "nødlading" men det er helt klart bedre om de legger opp med en liten ladestasjon.

Det er også lov for hotellet å legge opp Schuko kontakter som ikke er "beregnet" for lading men det er en dårlig løsning.

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

turfsurf

CEE stikk er en dårlig løsning. På jobben fikk vi lagt opp tre 7,2kW kurser med 3 easee home pr kurs. Det er en rimelig og fleksibel løsning. Uten moms og utgiftsført er ikke det store kostnaden.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Maxwell_400

Sitat fra: turfsurf på fredag 17. juli 2020, klokken 13:19
CEE stikk er en dårlig løsning. På jobben fikk vi lagt opp tre 7,2kW kurser med 3 easee home pr kurs. Det er en rimelig og fleksibel løsning. Uten moms og utgiftsført er ikke det store kostnaden.
Helt enig, de bør jo se på det som en konkurransefordel men hvis de anser til og med det for dyrt så finnes det (nød)løsninger. 7kW er jo helt ok for destinasjonslading. Og som du skriver, en kan ha langt flere uttak med færre kurser når en bruker ladestasjoner. OBS, offtopic. Destinasjonslading ville jo ha løst mange av problemene med lading på ferie.

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

THE

@Maxwell_400, jeg er ikke enig at den siste setningen din er offtopic. Destinajsonslading er etter min mening viktig for å unngå de kapasitetsproblemer på hurtigladere som mange opplever på ferietur denne sommeren. Hvis de fleste hadde fått startet med tilnærmet fullt batteri om morgenen, så ville behovet for hurtiglading blitt betydelig mindre selv med mange elbiler på veien. Erfaringene mange har gjort seg i sommer er at det er alt for få plasser som tilbyr destinasjonslading, og det er for få ladeplasser der de har tilbud om lading. Dermed må mange avslutte dagens etappe med hurtiglading, eller starte neste dag med hurtiglading.

Jeg starter ferie i dag, og skal på hytta den første uka. Fra neste helg blir det bilferie, men da er også fellesferien slutt, så regner med det blir litt mindre trafikk på laderne enn det har vært de siste to ukene.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA