Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilferie 2020 - erfaringer

Startet av Dede, onsdag 27. mai 2020, klokken 13:29

« forrige - neste »

Dede

Starter en tråd der folk kan legge inn erfaringer fra reiser nå i sommer (start i pinse).  Er det ladesteder som alltid har kø - eller alternative ladesteder en heller bør velge der det alltid er ledig som du tør dele.  Siden "hele Norge" skal på tur i sommer ser jeg for meg mye ladekø. 

Skulle også ønske det var lettere å finne ut av hoteller/overnattinger med lademulighet over natten uten å måtte ringe dem for å sjekke så gjerne tips om det også.

RJK

Ikke svar på det du spør etter, men synes det sikkert er interessant likevel.

Var på Bauhaus i dag, for å kjøpe adapter fra blå CEE til Schuko, og fant samtidig overgang fra rød CEE til Schuko, noe jeg ikke trodde man fikk kjøpt i Norge. Kostet 149,- per stykk, så nå er jeg klar for å koble til hjemmeladeren om jeg kommer over CEE-kontakter der jeg får lov å koble meg til, både i Norge og utenlands.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Trekkoppbil

Ja, de store jernvarekjedene har overganger med rød plugg og schuko. Enkelte av dem har bare ett shuko-uttak, mens andre har 3, så du kan lada 3 biler. Varianten fra Cl. Ohlson gir litt varme i shcukopluggene, så de kan komme opp i 50C  når man lader på 16A i kjølig garasje, og jeg har opplevd vesenlig mindre varme i enkelte Biltema-overganger til annet bruk.
Det jeg synes er vanskelig å inne, er overgang med rød stikk og 3 blå enfase industrikontakter.

Skal man loffe rundt til ulike hoteller eller andre bedrifter og garasjeanlegg, så ville jeg hatt overganger for ulike industrikontakter.

Magnus Hansen


Myrvang

Jeg skal kjøre Asker-Bergen-Stavanger-Kristiansand-Asker i sommer på 7-10 dager. Håper på mulighet til å lade over natten noen ganger, men det er 13-1400 km så blir en del hurtiglading da jeg har Evalia med 180-200 km rekkevidde. Skal ha med 2 barn på 5 og 7 så håper det ikke blir altfor mye kaos og ladekø.

Noen som har formeninger om hvordan dette vil gå? Avreise 6. juli og overnattinger på campingplasser med unntak av 3 netter på hytte på fjellet uten strøm.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

chriso89

Beste tipset er å prøve å kjøre når andre ikke kjører.  Kommer til å bli et helvette i år på ladestasjonene i fellesferien:(     mange som før reiste til syden eller andre land reiser nå på elbilferie i Norge.  Kjenner det på meg at jeg gruer meg til drammen t- stavanger tur med kun 3 stopp

Magnus Hansen

Sjekket status for Superchargere og Fortums hurtigladere akkurat nå. Og det ser ut til å være heftig mye folk på vei fra Sørlandet og Vestfold mot Oslo. Stort sett alt av superchargere er helt fulle. Samme med Fortum sine nærmest E18. Hadde vært interessant om noen hadde førstehånds rapport fra turen

OhmPaPa

Kjørte Hardangervidda Oslo-Bergen på fredag. Brukte kun Teslas superladere og det var ikke fullt noe sted.

Ofte er det hurtigladestasjon nær Tesla sine ladere. Eller ved bensinstasjoner vi stoppet ved. Så jeg fulgte med på disse også. Så ut til å være greit med ledig kapasitet.

Selv om vi begynte ferien denne uka så er det kanskje større trøkk når det blir juli på kalenderen?

Magnus Hansen

Søndag er mer busy enn fredag. Og i følge kartet i bilen var det ingen superchargere mellom Sundebru og Lier som hadde mer enn 1 lader ledig når jeg sjekket tidligere. Så mange er fremdeles på helgetur. Og dro vel tidlig pga været. Forøvrig var E18 i særstilling. Nebbenes halvfull feks. Ikke tilfeldig at det er to helt nye lokasjoner på gang på strekningen

jkirkebo

Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 28. juni 2020, klokken 17:39
Søndag er mer busy enn fredag. Og i følge kartet i bilen var det ingen superchargere mellom Sundebru og Lier som hadde mer enn 1 lader ledig når jeg sjekket tidligere. Så mange er fremdeles på helgetur. Og dro vel tidlig pga været. Forøvrig var E18 i særstilling. Nebbenes halvfull feks. Ikke tilfeldig at det er to helt nye lokasjoner på gang på strekningen

Det stemmer nok. De som tar langhelg drar i hovedsak torsdag-søndag, det er langt færre som reiser fredag-mandag. I tillegg har vi de som har ferie tidlig, de reiser som regel hjem på søndag. De som begynner ferie gidder ofte ikke å stresse avgårde på fredag etter jobb men starter først på lørdag morgen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

JorgenM

#10
Kjørte ruta Namsos - (via E6) - avstikker til Steigen - Bognes - Lødingen - Svolvær (2 netter) - Moskenes - Bodø - (via E6) - Namsos

Startet hjemmefra kl 20:00 slik at ungene (3 stk under 10år) kunne sove mesteparten av transportetappen. Lading i Mo i Rana der vi fikk ladefeil på første hurtiglader og kjørte til en annen som funka (dette var en lørdagsnatt, skal si rånermiljøet i Mo har litt av hvert å by på!). Neste lading på Innlandet før avtikker ut til Engeløya i Steigen.

Fortumlader i Svolvær ga 'feil på bil' (tror dette er et i-Pace-problem), løsningen ble 5-6 timers lading på Tesla destination charger ved Amfi Svolvær. Greit nok.

Hadde planlagt et lite påfyll hos GK i Leknes på hjemturen, men denne var ute av drift. Hadde nok strøm til å komme til Bodø. Ladet på 150kw-lader ved Coop Xtra Tverlandet. Kjørte derfa kl 20:00 og ungene sov deretter i 8 timer helt til jeg parkerte bilen hjemme, inkludert under ladestopp i Mosjøen. Hadde 4km rest når vi kom hjem :D


Alt i alt gikk ladingen veldig bra, noen problemer men de løste seg uten konsekvenser. Ingen andre på hurtigladerne siden vi kjørte mest på natten. Tett mellom laderne på E6, men Lofoten trenger flere. Og gjerne flere 150kw+ ladere nordover :)

Bildet er tatt i Steigen. Lofoten helt i bakgrunnen.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

RJK

Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 28. juni 2020, klokken 16:05
Sjekket status for Superchargere og Fortums hurtigladere akkurat nå. Og det ser ut til å være heftig mye folk på vei fra Sørlandet og Vestfold mot Oslo. Stort sett alt av superchargere er helt fulle. Samme med Fortum sine nærmest E18. Hadde vært interessant om noen hadde førstehånds rapport fra turen

Nettopp kommet hjem fra en relativt fuktig Sørlandstur med moin datter (kun oss 2), der det startet helt glimrende med sol og visstnok 30+ varmegrader ute. Utfart ble altså lørdag formiddag (11-tiden), og hjemkomst i går på tirsdagen rundt kl. 20.

Med endel bagasje, takboks og tilkoblet kjøleboks, og mye 110-sone som jeg holdt pga takboksen, så forsvinner endel av rekkevidden, så greit å ha litt å gå på. Og spesielt når stoppene inkluderer å bruke Utility Mode" for å holde kjøleboksen igang i stekende solskinn.

Vi stoppet som nevnt en tur, og det ble en streif innom vakre Risør, der bil ble satt på Utility Mode pga varmen, og vi vandret en kort tur, før vi satte kursen videre. Vi stoppet så ved en campingplass i Arendalsområdet for 2 netter, der regnvær om natta og utover neste dag stoppet oss fra å nyte oppholdet noe særlig. Håpte vi skulle rekke en tørr morgen til å pakke teltet, men den gang ei. Et godt regnskyll mens vi holdt på.

Fra fullt batteri til 70 km gjenstående ved ankomst campingplassen, så ville jeg ikke noe særlig mindre å gå på. Det var ingen lademulighet der jeg campet, så det ble en stopp ved hurtiglader i Arendal der jeg fyllte opp til 40 % (absolutt godt mer enn jeg behøvde), før jeg igjen stoppet ved Ionity ved Kjerlingland og samtidig tok brunch.

Med bare en annen bil der (mange Teslaer ved SC.stasjonen rett ved), tok jeg meg litt ekstra tid op toppet godt opp med minst 40 kWh, og dermed over 90 %, til den nette sum av 72,96 (fastpris med Chargepoint), så under 2 kr per kWh denne gangen. Fortsatte videre til Kristiansand for en butikktur, før vi snudde og dro til Kristiansand dyrepark, der jeg pga været hadde ordnet oss et hotellrom. Deilig å få sove i en skikkelig seng og med TV tilgjengelig, spesielt siden min oppblåsbare madrss tydeligvis ikke var tett. Datteren min sin luftmadrass, virket helt OK.

Etter en god tur i dyreparken, med tildels veldig skiftende vær, satte vi kursen hjem igjen. En stopp ved Ionity Ringdalsskogen (35% rest) for å toppe opp, og vite at jeg faktisk kom meg hjem uten å måtte lete etter ladestasjon nært hjemstedet. Stoppet ble kombinert med matpause, så følte ikke dette stoppet som noe ulempe egentlig.

Var stort sett alene på ladestasjonen her og, og igjen flere Teslaer ved SC-laderne rett ved, så stoppet ladingen først når jeg hadde fått meg 40 kWh strøm og derved over 90 % fullt, til den nette sum av 72,96 (fastpris med Chargepoint), så under 2 kr per kWh denne gangen også.

Vel hjemme har jeg nå godt med strøm på batteriet, og er klar for ny etappe, dog med forhåpentligvis bedre vær i sikte.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Dede

Har nå kjørt Stavanger - Harstad (1750 km). 4 dager- bygdin -Verdal (familie)- storjord - Harstad. Sakteladet alle netter og hurtigladere ellers. Traff ett (!) sted med kø men da kunne jeg kjøre videre til neste (12 km) der det var ledig. Stoppet gjerne før jeg måtte så jeg kunne kjøre videre om kø men ikke sikker på om det var så lurt (alene i bilen så ingen som kunne følge med på status). Var og en plass de hadde 'dobbeltparkert', jeg spurte pent om de kunne gjøre plass til meg og etter litt tid fikk de fikset det. Altså helt uproblematisk nå. Mulig mer kø utover i juli med flere folk på ferie?

Marius Kotsbak

Hos GK ligger det nå statistikk for belastning på laderne deres: https://gronnkontakt.no/ladekart/

Ser at det de fleste steder er utpå dagen og til tidlig på kvelden (rundt middagstid) at det er verst. Eneste unntak så jeg i Osloområdet med også noe topp på morgen. Kanskje det er lokale uten lading hjemme som bruker dem på vei til jobb. Evt. turister som ikke fikk ladet på hotellet/campingen.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

chriso89

sjekket telemarksporten og grimstad cirkle k og alle dager sier den linken din ingen kø uansett kl slett.  det vet jeg ikke stemmer

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA