Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hyundai Kona 2019 brukt

Startet av kenlee, onsdag 27. mai 2020, klokken 11:45

« forrige - neste »

batterimannen

#15
Her er bilde av barnesetet. Førersetet er stilt inn på meg som er 179 cm. Kan hende jeg sitter mer oppreist enn andre...?

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Jeg er ikke en bilselger for Hyundai, så jeg bryr meg ikke om trådstarter går for e-Niro eller noe annet. Men noen er litt bastante at det ikke går an å ha den som eneste bil for en barnefamilie. Hvis man har 2 unger som begge trenger barnevogn samtidig så er man nok screwed (mindre enn 3 år mellom ungene?).
Kan legge til at man kan ha 80 kg med taklast på bilen.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Øyvind.h

At den er uegnet betyr ikke at en ikke kan klare det allikevel.
Vi hadde en av de mindre vanlige vognene (Emmaljubgs City Cross) og fikk den inn i leafen. Understellet i bagasjen og bagdelen lå i baksetet. Når en skulle sitte baki måtte baggen flyttes til forsetet.
Når ungene ble større kunne vi ha litt mindre vogn, med sportsdel som blir mindre når vognen klappes sammen.

Men vis gjerne bilde av vogn med dypbag hvor begge deler får plass i bagasjerommet på Kona. Trådstarter er jo 2-3 år fra sportsvogn-perioden.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RJK

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 28. mai 2020, klokken 19:23
At den er uegnet betyr ikke at en ikke kan klare det allikevel.
Vi hadde en av de mindre vanlige vognene (Emmaljubgs City Cross) og fikk den inn i leafen. Understellet i bagasjen og bagdelen lå i baksetet. Når en skulle sitte baki måtte baggen flyttes til forsetet.
Når ungene ble større kunne vi ha litt mindre vogn, med sportsdel som blir mindre når vognen klappes sammen.

Men vis gjerne bilde av vogn med dypbag hvor begge deler får plass i bagasjerommet på Kona. Trådstarter er jo 2-3 år fra sportsvogn-perioden.

Hvorfor må han ha plass til begge i bagasjerommet? "Dypbag" går fint i ene setet bake (tar og midtplassen), og underdel i bagasjerommet. Legger ved link til 2 vogner som burde gå fint inn på denne måten. Den siste er til en samlepakke som fungerer helt fint i lang tid. Eneste han trenger å bytte ut etterhvert er barnesete til bilen, men vognen holder til ungen er stor nok til å gå selv.

https://prisguiden.no/produkt/britax-go-sportsvogn-liggedel-281414

https://prisguiden.no/produkt/britax-smile-3-komplett-pakke-415298

Som sagt, kommer det en nummer to, så sliter han mer.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

Når du har spedbarn må du påregne å sitte mye i setet ved siden av barnet. Spesielt på lengre turer.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RJK

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 28. mai 2020, klokken 20:17
Når du har spedbarn må du påregne å sitte mye i setet ved siden av barnet. Spesielt på lengre turer.

Har vært gjennom spedbarnsperioden, så jeg har en viss peiling. Om det er et stort problem, så legger man kurven i fremre passasjersete, og så får den som ikke kjører, sitte bake med ungen. Alternativt, sett ungen i fremre passasjersete, og ene forelderen bak sjåfør. Siste alternativ var det eneste som fungerte med datteren min, men vi hadde heldigvis stor nok bil til at vogn og mere med fikk plass i bagasjerommet.

En annen løsning er å unngå lange turer når de er som aller minst. Det gjelder både bilturer og flyreiser. Har dog måtte reise langt med ungen når hun var under et halvt år, og flyturen inneholdt endel turbulens. Helt nødvendig reise, og uunngåelig. Men det ble med den turen på en god stund.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Thomasss

Her er det like mange svar og meninger som det er eiere :)

Selvsagt er det en liten bil, men det fungerer helt greit hvis man planlegger litt. Selv kjørte samboeren og jeg langt nedover i Tyskland i fjor sommer på 14-dagers ferie med en ettåring i bilen. Vi droppet skiboksen da vi fikk alt inn i bilen. Veien var en del av målet og vi tok oss god tid. I år har vi blitt en til og det går fint med to barneseter så lenge ikke sjåføren er over snittet lang :) Vi får med oss barnevogn og noen sekker. Et tips er å fjerne hattehylla og montere opp et gitter slik at man kan laste helt opp i bagasjerommet. Det finnes større biler, poenget er bare at det går hvis du vil :)

Kona er faktisk vår første elbil og vi kommer fra en V70, men den er nå degradert til bil nummer 2 og står for det meste parkert.

RJK

Sitat fra: Thomasss på fredag 29. mai 2020, klokken 02:04
Her er det like mange svar og meninger som det er eiere :)

Selvsagt er det en liten bil, men det fungerer helt greit hvis man planlegger litt. Selv kjørte samboeren og jeg langt nedover i Tyskland i fjor sommer på 14-dagers ferie med en ettåring i bilen. Vi droppet skiboksen da vi fikk alt inn i bilen. Veien var en del av målet og vi tok oss god tid. I år har vi blitt en til og det går fint med to barneseter så lenge ikke sjåføren er over snittet lang :) Vi får med oss barnevogn og noen sekker. Et tips er å fjerne hattehylla og montere opp et gitter slik at man kan laste helt opp i bagasjerommet. Det finnes større biler, poenget er bare at det går hvis du vil :)

Kona er faktisk vår første elbil og vi kommer fra en V70, men den er nå degradert til bil nummer 2 og står for det meste parkert.

Nettopp mitt punkt, og helt enig. Dro selv til Tyskland i høstferien, og hadde med en 40-liter kjøleboks som gikk akkurat under hattehyllen. Var riktignok bare jeg og min datter, men vi hadde fullt campingutstyr bake. Ikke fjernet noe under plata, og hadde den i standardhøyde. Noen sko fikk ligge bak på gulvet.

En skiboks hadde tatt unna noen av de lette men volumiøse gjenstandene, og med frunk og senket plate bak, så hadde vi hatt mer enn god nok plass. Uten campingutstyr, hadde vi ikke trengt noen tilpasninger, og hadde hatt plass til overs baki. Så veldig mye går på viljen og nøysomhet, og gode pakkeevner.

Har vurdert hundegitter for å kunne utnytte høyden enda bedre, men foreløpig slått det fra meg. Og liker uansett at minst mulig sees utenfra, så da er det et greit poeng å ikke pakke høyere. Litt mørkere soting av rutene bake, hadde dog gjort det godt mulig å skjule innholdet, så lenge det ikke er en sterk farge eller hvitt på toppen. En mørk "gardin" som dekker gitteret hadde uansett gjort susen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

borge

Er i denne fasen,og ble pålagt av kona,å selge konaen,pga det håpløs lite bagasjerommet. Fikk ikke med vogn,ei heller nok ting bare til en mindre langtur.

Contango

Mange svar om barnevogn, men bilen er altså veldig dyr til å være så liten. Den har en høy risiko for verdifall både fordi det er mange nye biler som nærmer seg funksjonaliteten og fordi krona har styrket seg kraftig etter prisøkningene tidligere. Bilen har mange kvaliteter men den støyer mye, har et ganske hardt fjæringsoppsett, mye hjulspinn ut av kryss, dårlig (vinter) til middels ladehastighet ift batteristørrelse og det er knapper og varsellyder overalt. Ikke spesielt moderne mao. Men den er skrudd sammen bra, godt servicesystem, god å kjøre generelt, super effektiv og flott rekkevidde.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

batterimannen

Brio Smile med liggedel i bagasjerommet.

Vi kjøpte barnevogn før vi hadde bil, men vi valgte en kompakt vogn for å få plass på buss/t-bane. Slapp i hvert fall å bytte vogn da vi kjøpte Kona.


Du kan ikke vise dette vedlegget.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

kenlee

Mange gode svar her og takk for oppfølging. Veldig ålreit med bilder, batterimannen :) Da får man en pekepinn på at det går an. Har en Britax Go Next vi kan arve fra familie. Ser ut som det er noe av de samme målene til en Brio Smile.

Står litt fast altså. Har et budsjett på 350 000 ish og hadde opprinnelig tenkt å gå for Kona. Ser på bildene at det helt klart KAN gå men man har ikke plass til så mye mer. Den ser jo relativt liten ut og er redd for at vi blir nødt til å bytte den ut på sikt og da tenker jeg at man kanskje likegreit kan gå for E-Niro som har bedre plass. Da må man også gå opp til 400 000 ish for en 2019.

Soul'en blir det nok ikke, da ingen av oss liker designet  :P

Lurer på annenhåndsverdien av en Kona vs E-Niro. Virker som det kommer så mange spennende elbiler fremover, skulle gjerne ventet ett år men må nesten ha en i nærmeste fremtid.
Ioniq 5 2022
Kia e-Niro 2019 - Solgt
Peugeot e-2008 2021 - Solgt

Contango

#26
Ingen av bilene i prisklassen er gode kjøp nå. Du ser det på Finn. Bruktbiler som tildels er dyrere enn nybil fordi leveransene har stoppet opp. Ikke mye insentiv for forhandlerne å sette prisene ned foreløpig, men det kommer både pga valuta og fordi produsentene må selge biler når logistikken kommer ingang igjen. Situasjonen akkurat nå er helt særegen. Må du ha bil forholdsvis raskt er sikkert Niro er et klokere kjøp enn Kona for deres bruk, men dere må være forberedt på at verdifallet kan bli ganske stort. Steget opp til Tesla 3SR er forøvrig ikke uoverstigelig om det er et alternativ. Et annet alternativ er en brukt elbil med kortere tidshorisont. Dyre de også, men mindre verdifall. Eksvs brukt Ionic 28kwh som bruker lite strøm og lader hurtig. Om du kjøper nybil - sjekk i det minste godt realismen i leveringstidspunkt og helst avtal en så kort tidsfrist som mulig der du kan kansellere bestillingen. Kaoset er ikke over ennå.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Bzzlink

#27
Jeg ville prøvesittet med barnesete. Her kommer det an på hvor høy den som skal sitte i passasjersetet er.
Broren min har en Kona, og jeg får ikke plass foran et bakovervendt barnesete i den. Er 185cm.
Eller det vil si jeg får plass, men kun som en nødløsning, kan ikke sitte der i mer enn 10 minutter.

Men her går det på lengde på ben og overkropp, så forskjellig fra person til person.

Som andre sier her er det kunstig høye priser akkurat nå. Lite levering av biler, og mange av merkene har satt opp prisen som følge av euroen. Bruktprisene på Finn bærer preg av det.

Tesla model 3 SR er det absolutt beste kjøpet i den prisklassen for barnefamilie. Men den havner i øvre sjikt av det du hadde tenkt å bruke, ser jeg på Finn. (TM3 SR kostet under 400 000,- inkl. Hengerfeste og vinterhjul ifjor)

Her er en Bugaboo Buffalo med sportsdel i bagasjerommet til en Model 3

kenlee

Tror dere prisene vil synke i nærmeste fremtid? På f.eks E-niro eller Tesla model 3?
Uff, litt dumt tidspunkt å kjøpe bil føler jeg, da det kommer mange spennende biler fremover men vi vil gjerne ha en så fort som mulig.
Ioniq 5 2022
Kia e-Niro 2019 - Solgt
Peugeot e-2008 2021 - Solgt

jorgenbsk

Slik har det føltes de siste 5 årene.
Da vi kjøpte Kona (levert sept 2018) var det flere biler som var på trappene og skulle komme "raskt".
Realiteten har vært at konkurrentene ikke har vært så fryktelig konkurransedyktig og i alle fall ikke veldig mye bedre på pris vs rekkevidde.
Kjøp den bilen som er nærmest å dekke dine behov til en økonomisk akseptabel pris, tenker nå jeg :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA